Είναι πλήρως ηλεκτρικό όπως ένα Tesla. Έχει την τιμή ενός Ford Fiesta. Είναι ένα από τα πιο περίεργα οχήματα που έχετε δει ποτέ – και ίσως να επαναπροσδιορίσει το επιβατικό αυτοκίνητο.

Καθώς η General Motors ετοιμάζεται να κλείσει το εργοστάσιο κοντά στο Τορόντο από το οποίο ξεκίνησε η κατασκευή αυτοκινήτων στον Καναδά πριν από έναν αιώνα, ένα νέο μοντέλο διαμορφώνεται σε μια μικρή μονάδα παραγωγής στα προάστια του Βανκούβερ.

Γνωρίστε το Solo – ένα μονοθέσιο όχημα κατασκευασμένο από την Electra Meccanica Vehicles Corp. που κοστίζει 15.500 δολάρια. Μέχρι τον Δεκέμβριο, 5.000 θα κυκλοφορούν στους δρόμους του Λος Άντζελες, με επιπλέον 70.000 να παραδίδονται τα επόμενα δύο χρόνια στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ. Η Electra Meccanica μπορεί να έχει χρηματιστηριακή αξία μόλις 44 εκατομμυρίων δολαρίων, ωστόσο έχει προ-παραγγελίες 2,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Το παράξενο τρίκυκλο μπορεί ακόμη και να προσφέρει μια δεύτερη ευκαιρία στο καταδικασμένο εργοστάσιο της General Motors στην Oshawa του Οντάριο, το οποίο πρόκειται να κλείσει φέτος και να αφήσει χωρίς δουλειά 3.000 άτομα.

«Είχαμε κάποιες συζητήσεις γύρω από αυτό», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Electra Meccanica Jerry Kroll, προσθέτοντας ότι δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις. «Τίποτα δεν θα με έκανε πιο ευτυχισμένο από το να επαναπροσλάβω όλους αυτούς τους ανθρώπους, με ένα όχημα σχεδιασμένο και κατασκευασμένο στον Καναδά».

Έμφαση στα ηλεκτρικά οχήματα

Αυτοκινητοβιομηχανίες από την Tesla μέχρι τη Nissan Motor και τη Volkswagen αγωνίζονται για να φτιάξουν το αυτοκίνητο του μέλλοντος. Μέχρι στιγμής έχουν παράξει καθαρότερες, πιο αθόρυβες, αλλά ακριβότερες εκδόσεις εκείνων που ήδη κυκλοφορούν. Η κερδοφορία είναι δύσκολη υπόθεση – πολλοί κατασκευαστές πιθανότατα χάνουν χρήματα με κάθε μονάδα, αλλά πουλάνε επιδιώκοντας ένα μελλοντικό μερίδιο αγοράς, σύμφωνα με το Bloomberg New Energy Finance.

Η Electra Meccanica αναφέρει ότι ο ασυνήθιστος επανασχεδιασμός του αυτοκινήτου της αποσκοπεί στον επαναπροσδιορισμό της κατηγορίας.

«Η Tesla κάνει καλή δουλειά στο να κατασκευάζει μεγάλα αυτοκίνητα – συμβατικά αυτοκίνητα που είναι ηλεκτρικά», λέει ο Kroll, ο οποίος εργάστηκε κατά το παρελθόν σε ηλεκτρικά συστήματα κίνησης για τη NASA στην Καλιφόρνια και έγινε φίλος με τους συνιδρυτές της Tesla, Marc Tarpenning και Martin Eberhard.

«Αυτή η εταιρεία παράγει το αυτοκίνητο που θα ήθελε να έφτιαχνε ο Elon Musk», ανέφερε ο Kroll σε ξεχωριστή συνέντευξη στο Bloomberg Television. «Είναι υπέροχο να παράγεις ένα αυτοκίνητο των 45.000, των 100.000 ή των 250.000 δολαρίων. Αλλά για τις μάζες; Ένα αυτοκίνητο των 15.000 δολαρίων που μπορεί να τις κάνει να σταματήσουν να χρησιμοποιούν βενζίνη. Αυτό είναι δημιουργικό».

Οι πρώτοι αγοραστές

Η 64χρονη Leona Green και ο 41χρονος γιος της Matthew ήταν οι πρώτοι πελάτες του Solo και το οδηγούν εδώ και δύο χρόνια στο Βανκούβερ. Το σταθμεύουν στο πεζοδρόμιο μπροστά από το εστιατόριο που διαθέτουν για τροφοδοσίες και έχουν παραγγείλει ένα δεύτερο επειδή συνέχεια τσακώνονται γι’ αυτό.

«Σχεδόν δεν θέλω όλοι να έχουν ένα», λέει. Τουλάχιστον μερικές φορές την ημέρα, μοιράζει κάρτες με τις προδιαγραφές του Solo, τις οποίες έχει πρόχειρες για να μην απαντά στις ίδιες ερωτήσεις συνέχεια.

Πώς αποδίδει, λοιπόν; Κάνει το 0-100 σε οκτώ δευτερόλεπτα, όχι μακριά από μία Porsche Cayenne. Φορτίζει σε τρεις ώρες, έχει αυτονομία 160 χιλιομέτρων και φτάνει σε μέγιστη ταχύτητα πάνω από 130 χιλιόμετρα/ώρα. Είναι αξιοσημείωτο ότι μπορεί να χωρέσει με κάποιον τρόπο τα περιεχόμενα ενός πλήρως φορτωμένου καροτσιού σούπερ μάρκετ στον μπροστινό και τον πίσω χώρο αποθήκευσης.

Αναντικατάστατο

Ο Kroll βλέπει το Solo να κάνει στις μεταφορές αυτό που έκαναν τα smartphones στους υπολογιστές – κάτι μικρότερο, καλύτερο και εν τέλει αναντικατάστατο. «Η επιφύλαξη ήταν ότι οι άνθρωποι νόμιζαν ότι χρειάζονται μια μεγαλύτερη οθόνη», είπε από το γραφείο του στο Βανκούβερ. «Όμως σήμερα όλοι γνωρίζουν ότι πουλάς πολύ περισσότερα iPhones και κερδίζεις περισσότερα χρήματα από το καθένα απ’ ό, τι με τα iMacs».

Αυτές οι υψηλές φιλοδοξίες δεν ταιριάζουν απόλυτα με την τιμή της μετοχής της εταιρείας, η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ένα «ηλεκτροσόκ». Η Electra Meccanica εκτοξεύθηκε κατά τις πρώτες εβδομάδες διαπραγμάτευσής της στο OTCQB Venture Market το 2017, φτάνοντας σε ένα σημείο στα 16 δολάρια ανά μετοχή, πριν μετακομίσει στο Nasdaq τον περασμένο Αύγουστο. Έχει υποχωρήσει κατά 92% από το ρεκόρ της, και την Τρίτη διαπραγματευόταν μόλις στα 1,34 δολάρια.

Αυτό αντανακλά ένα μέρος του σκεπτικισμού που υπάρχει σε σχέση με τις προοπτικές αυτού που του τρικύκλου.

«Φαίνεται σαν να είναι στην πραγματικότητα ένα όχημα που χρειάζεσαι επιπρόσθετα από το κανονικό σου όχημα», δήλωσε ο Kevin Tynan, ανώτερος αναλυτής αυτοκινήτων στο Bloomberg Intelligence. «Σου κοστίζει περισσότερο να πρέπει να έχεις δύο οχήματα από το να πάρεις μόνο ένα με λογική κατανάλωση καυσίμων που να κάνει τα πάντα;».

Επιλογές

Τούτου λεχθέντος, καθώς το κόστος της ηλεκτροκίνητης οδήγησης μειώνεται, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιθανόν θα πειραματιστούν με διαφορετικές αρχιτεκτονικές οχημάτων, είπε. Μερικοί καταναλωτές ίσως επιθυμούν φορτηγάκια, άλλοι μεγάλα φορτηγά και κάποιοι ένα τρίκυκλο – αλλά αυτό δεν το καθιστά το επόμενο Tesla.

«Αυτή η ιδέα ότι είμαστε στα πρόθυρα του να είμαστε το κατάλληλο για όλους – δεν νομίζω ότι είμαστε ακόμα εκεί ακόμα», είπε ο Tynan.

Με την πρώτη ματιά, η Electra Meccanica φαίνεται ένας διαγωνιζόμενος με λίγες πιθανότητες στον αγώνα δρόμου προς τη μαζική υιοθέτηση φτηνών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι ρίζες της πηγαίνουν πίσω στην ιταλική Intermeccanica, της οποίας τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα – όπως το εμβληματικό μαύρο αυτοκίνητο που οδηγεί η Kelly McGillis στο blockbuster «Top Gun» της δεκαετίας του 1980 – είναι ακριβά συλλεκτικά αντικείμενα.

Αλλά ένα ταξίδι στην Καλιφόρνια το 2013, το οποίο περιλάμβανε μια στάση στο εργοστάσιο της Tesla στο Fremont, έπεισε τον ιδιοκτήτη της Intermeccanica, Henry Reisner, τόσο για την τεχνολογία όσο και για τη ολική επανεξέταση του σύγχρονου επιβατικού οχήματος, σύμφωνα με τον Kroll.

Έξω από την πεπατημένη

«Αυτό το προϊόν είναι τόσο μακριά από την πεπατημένη που κανένας μεγάλος κατασκευαστής δεν θα υπογράψει ποτέ γι’ αυτό», ανέφερε ο Reisner σε μια εταιρική βιογραφία για ένα μονοθέσιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. «Για έναν μικρό κατασκευαστή, αυτή είναι η μόνη γωνιά που υπάρχει. Κάπου όπου κανένας άλλος δεν πρόκειται να παίξει».

Η Electra Meccanica στοχεύει σε τρία είδη αγοραστών – μετακινούμενους εντός πόλης, εταιρείες διαμοιρασμού αυτοκινήτων (car sharing) και υπηρεσίες παράδοσης όπως η Amazon.com, οι ταχυμεταφορές και οι πιτσαρίες, που τείνουν να έχουν ένα κοινό πράγμα: ένα άτομο στο αυτοκίνητο.

Σχεδόν το 90 τοις εκατό των Αμερικανών που οδηγούν καθημερινά προς και από τη δουλειά είναι μόνοι στο αυτοκίνητο – μια αγορά που πιθανόν να ανέρχεται στα 115 εκατομμύρια ανθρώπους. Η DHL Worldwide Express και η 7-Eleven δοκιμάζουν το Solo για παραδόσεις. Η Hilton Worldwide Holdings αφήνει τους επισκέπτες να το δοκιμάσουν στο DoubleTree στη Βικτώρια της Βρετανικής Κολούμπια. Οι εταιρείες διαμοιρασμού αυτοκινήτων είναι προφανές ότι θα μπορούσαν να διπλασιάσουν τον αριθμό των οχημάτων που είναι διαθέσιμα στους χρήστες καθημερινά, παρκάροντας 25 Solo σε κάθε 10 θέσεις στάθμευσης.

Ο Kroll δεν αποθαρρύνεται από τους αμφισβητίες, ούτε από την ανεπαρκή απόδοση της μετοχής. Η Electra Meccanica χρηματοδοτείται πλήρως και αναμένει να είναι κερδοφόρα μέχρι το τέλος του έτους, είπε.

«Η είσοδος στον Nasdaq ήταν αυτό που έκανε την Tesla μεγάλη εταιρεία», λέει. «Αν μπορούσατε να φανταστείτε ότι συμμετείχατε στην Tesla πριν να παραδώσει τα πρώτα 5.000 οχήματα, εκεί είμαστε τώρα».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:  Η ανανεωμένη αισιοδοξία για το εμπόριο οδηγεί υψηλότερα τις ευρωαγορές

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Τι έδειξε το πείραμα της Φινλανδίας με το βασικό εγγυημένο εισόδημα

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Σε ποιο ναυτιλιακό κλάδο ποντάρει η BlackRock