Ουραγός στην τεχνολογική πρόοδο κινδυνεύουν να μείνουν τα ελληνικά ξενοδοχεία, παρά την πρόθεσή τους να ανέβουν στο άρμα της ψηφιακής μετάβασης.

Βασική προϋπόθεση της υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών είναι η πρόσβαση στη χρηματοδότηση, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης για τις νέες τεχνολογίες και την τεχνητή νοημοσύνη στον ξενοδοχειακό κλάδο, που υλοποίησε το ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου.

Παρότι η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών αποτελεί προτεραιότητα για το 66,9% των ξενοδοχείων, μόλις 1 στα 5 (το 21,8%) μας διαθέτει ξεχωριστό προϋπολογισμό ειδικά για την ψηφιοποίηση, εκτός από τον προϋπολογισμό πληροφορικής. Πάντως, περισσότερα από τα μισά έχουν σαφή στρατηγική για τη ψηφιοποίηση των διαδικασιών και χρησιμοποιούν πληροφοριακά συστήματα και υποδομές τελευταίας τεχνολογίας.

Με βάση τα συμπεράσματα της μελέτης, το 39% των ξενοδοχείων έχει εξειδικευμένο συνεργάτη (μόνιμο υπάλληλο ή εξωτερικό συνεργάτη) για τη διαχείριση των πληροφορικών τους συστημάτων, αλλά μόλις το 2,9% απασχολεί εξειδικευμένο άτομο με επαγγελματικές δεξιότητες πληροφορικής που εργάζεται μόνιμα στο ξενοδοχείο, ενώ ο ιδιοκτήτης/διαχειριστής/διευθυντής του ξενοδοχείου είναι στο 56% των περιπτώσεων ο υπεύθυνος διαχείρισης των πληροφοριακών συστημάτων της μονάδας.

Προϋπόθεση της ψηφιακής μετάβασης η πρόσβαση σε κεφάλαια για τους ξενοδόχους

Σχεδόν 2 στα 3 ξενοδοχεία διαθέτουν επαρκείς οικονομικούς πόρους για την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, σύμφωνα με το ΙΤΕΠ, ωστόσο το 25% έχουν στα σχέδια τους να αποκτήσουν πληροφοριακά συστήματα διαχείρισης ξενοδοχειακών μονάδων υπό την προϋπόθεση χρηματοδοτικού προγράμματος.

Μιλώντας για πληροφοριακά συστήματα θα πρέπει να γίνει αναφορά στα βασικότερα αυτών: Το PMS (Property Management System), το κεντρικό σύστημα διαχείρισης του ξενοδοχείου, το Channel Manager είναι λογισμικό διαχείρισης καναλιών διανομής (Booking, Expedia, Airbnb), το Booking Engine είναι μηχανή κρατήσεων που πουλά απευθείας τα δωμάτια στο διαδίκτυο μέσω της ιστοσελίδας, το Business Intelligence Platform είναι λογισμικό που αντλεί δεδομένα από διάφορες πηγές, το ERP (Enterprise Resource Planning) είναι λογισμικό που ενσωματώνει διάφορες επιχειρησιακές λειτουργίες το CRM (Customer Relation Management) είναι λογισμικό δημιουργίας και διαχείρισης των σχέσεων με τους υφιστάμενους και δυνητικούς πελάτες της επιχείρησης και το Rate Shopper είναι λογισμικό που συστηματικά παρακολουθεί και καταγράφει τις διακυμάνσεις των online τιμών ενός συνόλου ξενοδοχείων (που ορίζει ο χρήστης ως ανταγωνιστές του) και τις συγκρίνει με αυτές του ξενοδοχείου.

Αυτό φαίνεται να είναι και το δημοφιλέστερο ανάμεσα στους ξενοδόχους, καθώς το 40,7% σχεδιάζει να το αποκτήσει.

Τα ξενοδοχεία ενδιαφέρονται για την απόκτηση εκείνων των εξειδικευμένων πληροφοριακών συστημάτων, στα οποία προς το παρόν παρουσιάζουν χαμηλό ποσοστό διείσδυσης. Ενδιαφέρονται για συστήματα που θα βοηθήσουν στην ενίσχυση της διαδικτυακή τους εικόνας (Reputation Manager), στην παρακολούθηση των online τιμών των ανταγωνιστών, και στην βελτιστοποίηση των τιμών και των πωλήσεων τους σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Ποσοστό των ξενοδοχείων που χρησιμοποιούν πληροφοριακά συστήματα έχει αυξηθεί από το 2021. Ενδεικτικά, η χρήση του Booking Engine (της μηχανής κρατήσεων) έχει αυξηθεί στο 65% το 2023 από 46%. Μεταξύ των δύο ετών 2021 και 2023 καταγράφεται αύξηση του ποσοστού χρήσης των πλέον δημοφιλών συστημάτων από τα ξενοδοχεία, γεγονός που δείχνει την τάση για εκσυγχρονισμό των ξενοδοχειακών μονάδων.

Προτεραιότητα των ξενοδόχων είναι η διαχείριση των δωματίων και των τιμών τους, των κρατήσεων και των καναλιών διανομής. Έτσι το Booking Engine (65%) , το PMS (55%) και το Channel Manager (49%) αποτελούν τα τρία πιο διαδομένα πληροφορικά συστήματα των ξενοδοχειακών μονάδων.

Διαβάστε επίσης:

Διπλασιάζει τα ξενοδοχεία της στην Ελλάδα η Brown

Τουρισμός: «Σέρνονται» επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων

Μπαράζ εγχώριων και ξένων επενδύσεων στις Κυκλάδες μέχρι το 2027