Η τιμή για το φυσικό αέριο TTF έχει πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τεσσάρων μηνών καθώς ο καιρός… δεν λέει να χαλάσει, με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται στα ανοικτά της Ευρώπης ολοένα και περισσότερα δεξαμενόπλοια με LNG.
Περισσότερα από 30 δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν LNG αξίας 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων βρίσκονται επί του παρόντος σε… αναμονή, σύμφωνα με τους Financial Times, που επικαλούνται στοιχεία από την εταιρεία αναλύσεων Vortexa.

Αυτό γίνεται γιατί οι τερματικοί σταθμοί επαναεριοποίησης είναι γεμάτοι και οι traders αναμένουν ότι οι τιμές του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου θα αυξηθούν εκ νέου, όσο πλησιάζει ο χειμώνας. Βασικό κίνητρο αυτής της αναμονής τους είναι σύμφωνα με τον αναλυτή, Felix Booth, η άνοδος των τιμών του φυσικού αερίου το επόμενο χρονικά διάστημα.

Μπορεί οι ουρές έξω από τις δεξαμενές αποθήκευσης- επαναεριοποίησης  να έχουν χαλαρώσει σημαντικά την πίεση στις τιμές, όμως  βρισκόμαστε στην αρχή του χειμώνα και κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει το αύριο.

Μία επιδείνωση των καιρικών συνθηκών στην Ευρώπη ή στην Ασία, μία απότομη απόσυρση των αποθεμάτων και ένας διαγκωνισμός μεταξύ κρατών και εταιριών για την αναπλήρωσή τους – όπως συνέβη τους προηγούμενους μήνες, μπορεί και πάλι να οδηγήσει σε ένα ράλι στις τιμές.

 Οι αναλυτές αναμένουν ότι φέτος, όσο κι αν τις αναβάλλει ο καιρός, οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη  το Νοέμβριο θα κάνουν ρεκόρ παρόλο που ο προς το παρόν απλά αυξάνεται στόλος των πλοίων που περιμένουν στην ουρά για να ξεφορτώσουν. Σύμφωνα με το montel, η προσφορά LNG τον Νοέμβριο θα μπορούσε να φτάσει στο ρεκόρ του Ιανουαρίου των 15,7 bcm, κάτι που θα σήμαινε “άλμα” 58% σε ετήσια βάση και 15% υψηλότερο σε μηνιαία βάση.

Αγώνας δρόμου για περισσότερα FSRU

Τον περασμένο μήνα, η Ισπανία κήρυξε μια «εξαιρετική επιχειρησιακή κατάσταση», καθώς αρκετές δεκάδες δεξαμενόπλοια LNG έκαναν ουρά για τους τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης, με αποτέλεσμα να υπερβούν σημαντικά τους διαθέσιμους χρόνους χρήσης.

Ο συνωστισμός δεξαμενόπλοιων σε συνδυασμό με την δυσκολία της Ευρώπης να εισάγει LNG ώθησε τη Γερμανία να συνάψει επειγόντως συμφωνία για την κατασκευή δύο πλωτών εγκαταστάσεων, ώστε να μπορεί να λαμβάνει απευθείας LNG.

Τις τελευταίες εβδομάδες, το TTF έχει πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τεσσάρων μηνών, καθώς τα άνετα επίπεδα αποθήκευσης, ο υψηλός ρυθμός εισαγωγών LNG και ο ήπιος καιρός έχουν αμβλύνει τις ανησυχίες σχετικά με τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο. Μάλιστα, στις 2 Νοεμβρίου η αποθήκευση της Ευρώπης ήταν γεμάτη κατά 95% και της Γερμανίας κατά 99,3%, σύμφωνα με στοιχεία της Gas Infrastructure Europe.

Από την άλλη πλευρά, η αναπόφευκτη αλλαγή του καιρού έφερε στο προσκήνιο προβληματισμό με εικασίες περί πιθανής και γρήγορης εξάντλησης των αποθεμάτων αυτόν τον χειμώνα. Σε αυτό προστίθεται και η χειμερινή ζήτηση από την Ασία με την συνεπακόλουθη ένταση του ανταγωνισμού της Ευρώπης για προμήθεια LNG.

Η κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχει αποτέλεσμα όχι μόνο να προσελκύει η Ευρώπη τους μεγαλύτερους όγκους  LNG, αλλά και τα περισσότερα πλοία για FSRU με αποτέλεσμα ο περιορισμένος αριθμός διαθέσιμων FSRU – τα οποία αρχικά αναμενόταν να αναπτυχθούν κυρίως σε Νότια και Νοτιοανατολική Ασία ως μέρος των σχεδίων ενεργειακής μετάβασης της περιοχής, να καταλήγουν στην Ευρώπη.
Από τον Αύγουστο του 2022 ήταν διαθέσιμα λίγο περισσότερα από 20 πλοία FSRU  έτοιμα ή υπό κατασκευή. Από την εισβολή στην Ουκρανία, 12 FSRU προορίζονται για πρόσφατα εγκεκριμένες εγκαταστάσεις εισαγωγής LNG στην Ευρώπη και προγραμματίζονται άλλα εννέα επιπλέον τερματικά FSRU.
Η μετατόπιση των FSRU στην Ευρώπη, είναι μια πρόκληση για τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπου αναμενόταν οι  μονάδες αυτές για να αυξήσουν  τη μελλοντική ικανότητα επαναεριοποίησης.

Η επέκταση των υφιστάμενων τερματικών επαναεριοποίησης και η μίσθωση FSRU θα επιτρέψει στην Ευρωπαϊκή Ένωση να επεκτείνει την ικανότητα επαναεριοποίησης κατά 15% (ή 25 bcm/έτος) κατά την περίοδο 2022/2023. Αυτό περιλαμβάνει την επέκταση του τερματικού GATE (4 bcm) και η εκκίνηση του τερματικού LNG Eemshaven (8 bcm/έτος) στις Κάτω Χώρες, δύο FSRU στη Γερμανία (με ένα συνδυασμό χωρητικότητας περίπου 8 bcm/έτος) και του κοινού FSRU Εσθονίας-Φινλανδίας
(~5 bcm/έτος).

Διαβάστε επίσης

Kύμα LNG carriers κατακλύζει την Ευρώπη και “χτυπά” τις τιμές του φυσικού αερίου