Η επιχειρηματική φιλοσοφία του Ευάγγελου Μυτιληναίου είναι ξεκάθαρη και θα μπορούσε να αποδοθεί με τη φράση: Δεν προετοιμάζουμε το μέλλον, αλλά το δημιουργούμε…

Από την άλλη πλευρά ο (πολιτογραφημένος ως Έλληνας) Χένρι Χόλτερμαν, επικεφαλής του κεφαλαιακά ισχυρού  family fund της ολλανδικής Reggeborgh, έχει στο ενεργητικό του μια σειρά   αξιοσημείωτων επενδυτικών κινήσεων στη χώρα.

Ο δημιουργός του βιομηχανικού και ενεργειακού Ομίλου με το διεθνές εκτόπισμα και ο οικονομικά στιβαρός βασικός μέτοχος της Ελλάκτωρ, αν και ξεκινούν από διαφορετικές επιχειρηματικές αφετηρίες, εν τούτους συναντώνται στην Κρήτη. Για την ακρίβεια στο εμβληματικό έργο του Βόρειο Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

Ένα έργο αξίας 1,7 δισ. ευρώ, όπου η Mytilineos και η (θυγατρική της Ελλάκτωρ) η Άκτωρ Παραχωρήσεις, έχουν συμπράξει. Με το κοινό τους σχήμα να είναι ανάμεσα στους τρεις διεκδικητές.

Μάλιστα, χθες, ο Ευάγγελος Μυτιληναίος υπεραμύνθηκε της δυναμικής του σχήματος, τονίζοντας με χαρακτηριστική έμφαση: «Κατεβαίνουμε να πάρουμε το έργο και δεν είμαστε ένα αουτσάιντερ…».

Γέννημα των επιχειρηματικών συγκυριών που απαιτούν τις στοχευμένες συγκλίσεις, η σύμπλευση Μυτιληναίου-Χόλτερμαν, έρχεται να ανεβάσει το «θερμόμετρο» των εξελίξεων με φόντο τον διαγωνισμό για τον ΒΟΑΚ. Μεταδίδοντας πλέον την αίσθηση, μιας επιχειρηματικά σκληρής και αμφίρροπης…μάχης της Κρήτης.

Για το συγκεκριμένο έργο που είναι το μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση στη χώρα μας έχουν υποβληθεί τρεις προσφορές από την κοινοπραξία της Mytilineos με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με επικεφαλής τον Γιώργο Περιστέρη, και την κοινοπραξία της ΑΒΑΞ (συμφερόντων του Χρήστου Ιωάννου) με τις γαλλικές Egis και Meridiam. Στην παρούσα φάση ο διαγωνισμός βρίσκεται στο στάδιο της αξιολόγησης των προσφορών που υποβλήθηκαν στα τέλη του Απριλίου.

Το Who is Who των διεκδικητών

Η Mytilineos επιδιώκει να δημιουργήσει ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων. Για αυτό το λόγο έχει δημιουργήσει μία ξεχωριστή θυγατρική, τη Μ Παραχωρήσεων, από τον περασμένο Δεκέμβριο και η παραχώρηση του ΒΟΑΚ θα είναι ένα αρκετά σημαντικό έργο για να κάνει ένα εμφατικό ξεκίνημα.

Από την άλλη πλευρά ο Όμιλος Ελλάκτωρ, που έχει ενώσει τις δυνάμεις του με τη Mytilineos, «κατεβάζει» το ισχυρό του χαρτί στις παραχωρήσεις, το οποίο είναι η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με πρόεδρο το πολύπειρο στέλεχος Γιώργο Συριανό. Σημειώνεται ότι το σχήμα θα χρειαστεί κατασκευαστική εταιρεία και αναμένεται να φανεί εάν θα επιστρατευτεί η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ (κατασκευαστική θυγατρική της Mytilineos) ή η Intrakat, καθώς η εταιρεία συμφερόντων Εξάρχου-Μπάκου-Καϋμενάκη θα καλείται να αναλαμβάνει κατασκευαστικά έργα για λογαριασμό του Ελλάκτωρ όταν ολοκληρωθεί το  deal της εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ γα το οποίο εκκρεμεί το τελικό ΟΚ της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Ωστόσο, το κοινοπρακτικό σχήμα καλείται αντιμετωπίσει δύο ισχυρούς αντιπάλους. Ο πρώτος εξ’ αυτών, που είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις του και προσπαθεί να αυξήσει τις συνέργειες του στη Μεγαλόνησο, ενώ ο δεύτερος φαίνεται πως έχει βρει ισχυρούς ξένους συμμάχους, καθώς συντάσσεται με τις Μεγάλες Δυνάμεις των γαλλικών Egis και Meridiam.

Πιο συγκεκριμένα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εγκαταλείπει τη στρατηγική των συμμαχιών για τα οδικά έργα του ΒΟΑΚ, εάν λάβουμε υπόψη ότι μαζί με τις Ελλάκτωρ και Intrakat διεκδίκησε και επικράτησε στον διαγωνισμό για το ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη αξίας 360 εκατ. Ευρώ, και επιδιώκει με το νέο αυτό έργο να καθετοποιήσει την παρουσία της στην Κρήτη. Καθώς κατασκευάζει ήδη το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, και διεκδικεί την παραχώρηση του λιμένα Ηρακλείου καθώς έχει ενώσει τις δυνάμεις της με τις Aviareps – Nectar Holdings.

Από την άλλη πλευρά ο Όμιλος ΑΒΑΞ, που δεν έχει αναλάβει μέχρι στιγμής κάποιο μεγάλο έργο υποδομών στην Κρήτη, αλλά βλέπει σημαντικές υπεραξίες στις παραχωρήσεις συνεχίζει τη συνεργασία με τη γαλλική Meridiam και την Egis. Πρόκειται για μία στρατηγική συνεργασία, καθώς η ΑΒΑΞ ενώνει τις δυνάμεις της με το παρόν και το μέλλον της Αττικής Οδού, καθώς η Egis συμμετέχει στο υφιστάμενο σχήμα που διαχειρίζεται τη μεγάλη παραχώρηση έως το φθινόπωρο του επόμενου έτους, ενώ η Meridiam αποτελεί τον εταίρο για το νέο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη «μητέρα των παραχωρήσεων».

Το έργο

Το υπό δημοπράτηση έργο αφορά στην κατασκευή, τη διαχείριση και τη λειτουργία ενός οδικού άξονα μήκους 157,5 χιλιομέτρων που θα ενώνει το Ηράκλειο της Κρήτης με τα Χανιά. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε το 2018 και το περασμένο καλοκαίρι εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι με αποτέλεσμα η διαγωνιστική διαδικασία να εισέλθει στο τελικό της στάδιο στα τέλη του 2022.

Πρόκειται για μία 30ετη παραχώρηση που χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο αφορά στην κατασκευή του οδικού τμήματος και θα διαρκέσει τέσσερα έτη. Αυτό σημαίνει ότι το έργο αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία εντός του 2028, καθώς εκτιμάται ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον ένα έτος για να αποσφραγιστούν οι προσφορές των τριών μνηστήρων, να συμβασιοποιηθεί το έργο, και να πάρει το τελικό πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο ώστε να κυρωθεί από τη Βουλή και να ξεκινήσει η υλοποίησή του.

Στη συνέχεια θα ακολουθήσει μία 26ετης περίοδος συντήρησης και λειτουργίας με τους αναδόχους να αμείβονται μέσω των διοδίων, ενώ το υπουργείο υποδομών και μεταφορών, όπως είχε αποκαλύψει ο τ. Υφυπουργός υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, θα υιοθετήσει το «σκιώδες» διόδιο. Αυτό σημαίνει ότι ένα ποσοστό της τιμής των διοδίων που θα πληρώνουν οι χρήστες του ΒΟΑΚ θα καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, έτσι ώστε να παραμείνει σταθερή η αναλογική χρέωση των 0,063 ευρώ/χιλιόμετρο και να «βγαίνει» το business model του αναδόχου. Επομένως, εκτός από την οικονομική προσφορά που θα δώσει το κάθε σχήμα για το έργο, σημαντικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει και το πόσο κοντά στα 0,063 ευρώ/χιλιόμετρο θα κινείται η τιμή των διοδίων στην πρότασή τους.

Διαβάστε επίσης:

Ευάγγελος Μυτιληναίος: Τι θα κάνει με την αλλαγή έδρας και πώς θα οδηγηθεί σε νέα επίπεδα μεγεθών και αποτιμήσεων

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σημαντική άνοδος σε όλους τους δείκτες – Σπάει ρεκόρ στο ανεκτέλεστο και το 2023

Προχωρούν οι διαγωνισμοί για δύο οδικά έργα αξίας 700 εκατ. – Ποιοι τα διεκδικούν

──────────────────