Οι δηλώσεις παραγόντων του τουρισμού είναι χαρακτηριστικές του θετικού αποτυπώματος που άφησε ο ελληνικός τουρισμός τη χρονιά που μόλις αποχαιρετίσαμε. Ο Πρόεδρος του Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Ρέτσος, που έχει ήδη χαρακτηρίσει το 2022 ως “έτος υπεραπόδοσης” για τον ελληνικό τουρισμό, δήλωσε σε πρόσφατο συνέδριο του οργανισμού: «Ο ελληνικός τουρισμός ξέρει να κερδίζει. Μέσα σε ένα περιβάλλον πρωτόγνωρων δυσκολιών κατάφερε το 2022 να δώσει μια ισχυρή στήριξη στην ελληνική οικονομία. Αποδείξαμε λοιπόν σε ακόμα μια κρίσιμη περίοδο, ότι ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να είναι ένας αξιόπιστος εγγυητής σταθερότητας, ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής για όλους».
Mε το πέρας των αυστηρών μέτρων περιορισμού, η χώρα ήταν έτοιμη να πατήσει το κουμπί της επανεκκίνησης, προσφέροντας ένα αναβαθμισμένο τουριστικό προϊόν, το οποίο εκτιμάται ότι απέδωσε σε 18 δις έσοδα ως το τέλος του 2022, πάνω δηλαδή από 3 δις ευρώ από τον στόχο του προϋπολογισμού. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος αποδεικνύουν αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 11% και της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 10,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο της χρονιάς ρεκόρ του 2019 (Ιανουάριος-Οκτώβριος).
Μεγάλα τουριστικά project, επενδύσεις σε υποδομές και προγράμματα περιφερειακής ανάπτυξης συνηγορούν μια ενορχηστρωμένη προσπάθεια για επιπλέον ανάπτυξη στον κλάδο τουρισμού. Σημείο ορόσημο της φετινής χρονιάς, η επέκταση των απευθείας πτήσεων από την Αμερική, αλλά και η έμφαση σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού, στην πράσινη ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα, παραμέτρους αναγκαίες ώστε η Ελλάδα και δη τα νησιά μας, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του αυξανόμενου τουρισμού, χωρίς να αλλοιωθεί η φυσιογνωμία και η φέρουσα ικανότητα τους.
Ο Πρωθυπουργός της χώρας, μιλώντας για τη μεγάλη επιστροφή του ελληνικού τουρισμού, έχει αναφερθεί στην «ενεργοποίηση δημόσιων, ευρωπαϊκών αλλά και ιδιωτικών κεφαλαίων ύψους 1 δις που δρομολογούνται στον κλάδο του τουρισμού», ενώ δίνει έμφαση στις «επιλογές που δίνουν πράσινο χρώμα στη φιλοξενία και τις επενδύσεις που αφορούν το μέλλον της βιωσιμότητας του τουρισμού», καθιστώντας σαφές ότι μια νέα δυναμική διαφαίνεται για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, αρκεί να αξιοποιηθεί ορθά με το βλέμμα στραμμένο προς ένα βιώσιμο μέλλον για όλους.
Η σημαντική αυτή νέα πορεία του ελληνικού τουρισμού έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον του διεθνούς τύπου, με επανειλημμένες αναφορές στον ελληνικό τουρισμό και σε φωτεινά παραδείγματα επενδυτικών πρωτοβουλιών που εκπροσωπούν το μοντέλο της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Σε εκτενές άρθρο που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Αύγουστο, οι New York Times ανέδειξαν ένα τουριστικό συγκρότημα στην Ίο, το Calilo Resort, ως showcase ξενοδοχείου που ακολουθεί μια σύγχρονη προσέγγιση για τον τουρισμό στα ελληνικά νησιά, που δεν θέλουν πια να είναι αναγνωρίσιμα μόνο ως party islands. Στο κλείσιμο της χρονιάς, το Calilo πρωταγωνίστησε για ακόμη μια φορά στους New York Times, μέσα από την αφιερωματική παρουσίαση με τα «Places to revisit from 2022», φωταγωγώντας για ακόμη μια φορά, όχι μόνο τη μαγευτική Ίο, αλλά και την Ελλάδα, ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς στον κόσμο.
Το Calilo Resort αποτελεί μέρος μιας Στρατηγικής Επένδυσης Εθνικής Σημασίας στην καρδιά της Ίου, από ένα ελληνικό όμιλο που πρεσβεύει τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. O Όμιλος Calilo έχει υιοθετήσει ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης, που στηρίζεται στην αναβάθμιση του νησιού μέσα από ένα ποιοτικό τουριστικό προϊόν που προσελκύει επισκέπτες από κάθε γωνιά του πλανήτη με ενδιαφέρον να έρθουν σε επαφή με την αυθεντικότητα της Ίου. Η μοναδικότητα του αναπτυξιακού μοντέλου του Ομίλου Calilo έγκειται στο συνδυασμό πρότυπων υπηρεσιών και χαμηλής έντασης δόμησης, έχοντας ορίσει «περιοχές προστασίας», σχεδόν το 80% των εκτάσεων της επένδυσης, στις οποίες δεν επιτρέπεται η δόμηση.
Τέτοια παραδείγματα στρατηγικών επενδύσεων τουριστικής ανάπτυξης είναι απαραίτητα, καθώς αποτελούν σημεία αναφοράς βιώσιμης ανάπτυξης. Καλές πρακτικές τουριστικής ανάπτυξης είναι επιτακτικές περισσότερο από ποτέ, σε μια εποχή στραμμένη προς τη βιώσιμη επιχειρηματικότητα και την αειφόρο καινοτομία. «Ο καλύτερος τρόπος να προβλέψεις το μέλλον, είναι να το δημιουργήσεις», όπως μας διδάσκει η διάσημη ρήση του Αβραάμ Λίνκολν.