Υπό έρευνα θα τεθούν η αυτοκινητοβιομηχανία Tesla, καθώς και άλλες ευρωπαϊκές βιομηχανίες που εξάγουν ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα προς την ΕΕ, για το εάν λαμβάνουν επιδοτήσεις, όπως ανακοινώθηκε από τις Βρυξέλλες.

Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Βάλντις Ντομπρόβσκις, υπάρχουν «επαρκή εκ πρώτης όψεως αποδεικτικά στοιχεία», προκειμένου να δικαιολογηθεί η έρευνα για εισαγωγές από την Κίνα οχημάτων με μπαταρία, για τα οποία οι Βρυξέλλες φοβούνται ότι θα μπορούσαν να «κατακλύσουν» τη αυτοκινητοβιομηχανία του μπλοκ.

1

«Συγκεκριμένα, η έρευνα δεν περιορίζεται μόνο σε ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής μάρκας, αλλά και σε οχήματα άλλων κατασκευαστών, που λαμβάνουν τυχόν επιδοτήσεις για την παραγωγή τους», σημείωσε ο Ντομπρόβσκις, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το εάν η Tesla ή η Geely – ο ιδιοκτήτης της σουηδικής Volvo – ενδέχεται να τεθούν επίσης υπό έρευνα.

Βέβαια, μια αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται να είναι μεγαλύτερη από οποιαδήποτε άλλη στην έρευνα: Η Tesla.

Κατά τη συλλογή αποδεικτικών στοιχείων που προκάλεσε την αιφνιδιαστική ανακοίνωση αυτού του μήνα για έρευνα της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων σε κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ήταν μεταξύ των εταιρειών που βρέθηκε ότι πιθανότατα επωφελήθηκαν, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.

Καθώς η είδηση άρχισε να γίνεται γνωστή, οι μετοχές της Tesla υποχώρησαν 1,6% στη Νέα Υόρκη.

Οι πιέσεις και η «φιλόδοξη ατζέντα»

Όπως ανέφερε ό ίδιος στους Financial Times, μετά το πέρας ενός πενθήμερου ταξιδιού στο Πεκίνο, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του, πιεζόταν συνεχώς από τους Κινέζους ομολόγους του, να δώσει πληροφορίες σχετικά με την έρευνα.

Σημειώνεται ότι για το Πεκίνο, η ανακοίνωση της ΕΕ αυτόν τον μήνα για την έρευνα των επιδοτήσεων – λίγες μέρες πριν την επίσκεψη του Ντομπρόβσκις – άνοιξε ένα νέο μέτωπο στις πρόσφατες εντάσεις μεταξύ των δύο εμπορικών υπερδυνάμεων.

Η ΕΕ ήταν «ανοιχτή στον ανταγωνισμό» στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά «ο ανταγωνισμός πρέπει να είναι δίκαιος», τόνισε ο Ντομπρόβσκις, προσθέτοντας ότι άλλες μεγάλες οικονομίες έχουν ήδη επιβάλει δασμούς στα εισαγόμενα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του ο Ντομπρόβσκις, ακολούθησε μια «φιλόδοξη ατζέντα», προσπαθώντας να πείσει το Πεκίνο να «διαλύσει» τα εκατοντάδες εμπορικά εμπόδια που συνέβαλαν σε εμπορικό έλλειμμα ρεκόρ πέρυσι σχεδόν 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Και οι δύο πλευρές δήλωσαν ότι σημείωσαν κάποια πρόοδο κατά την επίσκεψη Ντομπρόβσκις, ανακοινώνοντας ότι συζητούν έναν «μηχανισμό» για ελέγχους των εξαγωγών, παρόμοια με την προσπάθεια μεταξύ Πεκίνου και Ουάσιγκτον.

Σχεδόν μονοπώλιο η Κίνα

Σημειώνεται ότι ο λόγος που αυτή η έρευνα αποκτά άλλη βαρύτητα, είναι το ότι περίπου το 1/5 όλων των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη κατασκευάζονται στην Κίνα.

Το α’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους, τα κινεζικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 11,2% των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στη Γερμανία, σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών.

Περίπου το 91% αυτών των αυτοκινήτων, ήταν από ευρωπαϊκές μάρκες κινεζικής ιδιοκτησίας, όπως η βρετανική MG, που ανήκει στην κινεζική SAIC ή η Polestar της Volvo, ή από κοινοπραξίες μεταξύ ευρωπαϊκών και κινεζικών εταιρειών όπως η Dacia Spring, η Smart ή η BMW iX3, δήλωσε η CSIS.

Ο Ντομπρόβσκις επεσήμανε ακόμη ότι οι νέοι κινεζικοί νόμοι αποτελούν «συστημικό πρόβλημα» για τις ξένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα.

Την ίδια στιγμή, οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν κατηγορήσει τις κινεζικές αρχές για ασαφείς και δυσνόητους νόμους.

«Η παροχή περισσότερης σαφήνειας θα ήταν ήδη ένα καλό σημείο εκκίνησης», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Ντομπρόβσκις.

Πηγή: Financial Times, Bloomberg

Διαβάστε επίσης:

Μακρόν: «Σπρώχνει» την ΕΕ σε έναν πόλεμο $900 δισ. με την Κίνα;

Αλαλούμ με τις ασφαλιστικές για τον ΕΝΦΙΑ 10%

Ξαβιέ Νιελ: Ο Γάλλος μεγιστάνας επενδύει €200 εκατ. στην τεχνητή νοημοσύνη