Η κατασκευάστρια μπαταριών Northvolt AB κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στις ΗΠΑ, μετά την αποτυχημένη προσπάθεια της να εξασφαλίσει χρηματοδότηση, μένοντας με μετρητά για μόλις μία εβδομάδα στους λογαριασμούς της.

Λίγο αργότερα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρεία, Peter Carlsson, υπέβαλε την παραίτηση του.

Ο Carlsson, συνιδρυτής της Northvolt, ηγήθηκε της εταιρείας από την ίδρυση της, το 2016. Συγκέντρωσε δισεκατομμύρια δολάρια σε δάνεια και χρηματοδότηση, με στόχο να την καταστήσει πρωτοπόρο στην παραγωγή μπαταριών στην Ευρώπη.

«Θα έπρεπε ίσως να είχα τραβήξει το φρένο νωρίτερα σε ορισμένες από τις επεκτατικές κινήσεις», δήλωσε μεταξύ άλλων.

Η σουηδική εταιρεία θα επιδιώξει την αναδιάρθρωση της σύμφωνα με το κεφάλαιο 11 του πτωχευτικού κώδικα, ανέφερε σε ανακοίνωσή της την Πέμπτη.

Η Northvolt διαθέτει περίπου 30 εκατομμύρια δολάρια σε διαθέσιμα μετρητά και 5,84 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρέος.

Η κίνηση της εταιρείας πραγματοποιήθηκε μετά από μήνες συνομιλιών με τους ιδιοκτήτες, τους πελάτες και τους πιστωτές, προκειμένου να βρεθεί ένας τρόπος ώστε η πολύ σημαντική κατασκευάστρια μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης να προχωρήσει μπροστά.

Η Northvolt μείωσε τις θέσεις εργασίας και ακύρωσε τα σχέδια επέκτασης σε μια προσπάθεια να ξεπεράσει τη στενότητα ρευστότητας που εντάθηκε το φθινόπωρο, όταν έχασε ένα βασικό συμβόλαιο και δεν μπόρεσε να έχει πρόσβαση σε εγγυήσεις δανείων ύψους 1,5 δισ. δολαρίων.

Πάντως η εταιρεία διευκρίνισε ότι το κύριο εργοστάσιό της κοντά στον Αρκτικό Κύκλο στη Σουηδία θα λειτουργεί κανονικά κατά τη διάρκεια της αναδιάρθρωσης. «Η εταιρεία θα συνεχίσει να πραγματοποιεί παραδόσεις στους πελάτες, ενώ θα εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της προς τους κρίσιμους προμηθευτές και την καταβολή των μισθών στους εργαζόμενους», σύμφωνα με την ανακοίνωση.

Μέσω της δικαστικής διαδικασίας, η Northvolt θα έχει πρόσβαση σε περίπου 145 εκατομμύρια δολάρια σε μετρητά ως εγγύηση, δήλωσε η εταιρεία.

Η Scania CV AB, η μονάδα κατασκευής φορτηγών της Volkswagen AG και βασικός πελάτης της Northvolt, δήλωσε ξεχωριστά στο Bloomberg ότι θα παράσχει 100 εκατ. δολάρια χρηματοδότηση.

Ο Αμερικανός δικαστής Alfredo Perez δήλωσε κατά τη διάρκεια της ακρόασης της Πέμπτης ότι θα εγκρίνει το αίτημα της Northvolt να αρχίσει να αξιοποιεί τη χρηματοδότηση της πτώχευσης και άλλες πηγές μετρητών για την κάλυψη των μισθών των εργαζομένων και άλλων εξόδων στο κεφάλαιο 11.

Σημειώνεται ότι η Northvolt εξακολουθεί να απασχολεί περίπου 6.400 υπαλλήλους στη Σουηδία, την Πολωνία και τις ΗΠΑ, όπως ανέφερε στο δικαστήριο.

Ευρωπαϊκή Ανεξαρτησία

Αν και η Northvolt είναι ιδιωτική εταιρεία, αποτέλεσε πρότυπο για την Ευρώπη δημιουργώντας προσδοκίες για την δημιουργία μίας ανεξάρτητης αλυσίδας εφοδιασμού για τα ηλεκτρικά οχήματα, που θα μπορούσε να σταθεί απέναντι στην κυριαρχία των καθιερωμένων κινεζικών και νοτιοκορεατικών κατασκευαστών μπαταριών.

Τις τελευταίες εβδομάδες, η εταιρεία διεξήγαγε έντονες διαπραγματεύσεις με τη συμμετοχή δανειστών, μετόχων και πελατών για μια πρόταση διάσωσης ύψους άνω των 300 εκατ. δολαρίων που είχε ως στόχο να την βοηθήσει να ξεπεράσει το πρόβλημα. Όταν δεν επετεύχθη συμφωνία, η εταιρεία αναγκάστηκε να ζητήσει προστασία από τους πιστωτές της.

Η εταιρεία έχασε 1,2 δισ. δολάρια το 2023, γεγονός που απέδωσε στους Ασιάτες κατασκευαστές που κατέβασαν τις τιμές.

Οι ελπίδες της είναι πλέον εστιασμένες σε έναν γενικότερο στόχο, όπως δήλωσε: «Να συνεργαστεί με έναν ή περισσότερους μακροπρόθεσμους στρατηγικούς ή χρηματοοικονομικούς επενδυτές», σύμφωνα με τον Scott Millar, διευθύνοντα σύμβουλο της Teneo, του χρηματοοικονομικού συμβούλου της Northvolt.

Ορισμένοι επενδυτές της Northvolt ήταν πρόθυμοι να συμφωνήσουν με το σχέδιο διάσωσης.

Τα κρατικά συνταξιοδοτικά ταμεία είχαν επενδύσει περίπου 5,8 δισεκατομμύρια κορώνες (520 εκατομμύρια δολάρια) σε μετοχές και μετατρέψιμο χρέος της Northvolt.

Τον Ιούνιο, η μέτοχος της εταιρείας BMW AG ακύρωσε μια παραγγελία μπαταριών αξίας 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων λόγω ζητημάτων ποιότητας.

Η Northvolt προχώρησε σύντομα στην αναθεώρηση του εκτεταμένου σχεδίου ανάπτυξής της.

Η κυβέρνηση της Σουηδίας, η οποία επί εβδομάδες απέρριπτε κάθε πρόταση για παροχή χρηματικής βοήθειας στη Northvolt, «συνεχίζει να υποστηρίζει μια βιώσιμη βιομηχανία μπαταριών και την πράσινη μετάβαση», δήλωσε η αναπληρώτρια πρωθυπουργός Ebba Busch σε ανάρτησή της στο X, προσθέτοντας ότι «ελπίζει ότι η διαδικασία του κεφαλαίου 11 επιτρέπει τη δυνατότητα εξεύρεσης μιας μακροπρόθεσμης λύσης» για τη Northvolt.

Η γερμανική κυβέρνηση δήλωσε ότι εμμένει στην υποστήριξή της προς τη Northvolt και ότι θα συνεχίσει τον διάλογο με την εταιρεία, τη σουηδική κυβέρνηση και άλλους βασικούς παράγοντες.

Διαβάστε επίσης:

Αντάνι: Ο μεγιστάνας που κάθε σκάνδαλο του κοστίζει δεκάδες δισεκατομμύρια – Οι διασυνδέσεις με τον Μόντι και ο ρόλος του Τραμπ

ΗΠΑ: Επενδύουν 580 εκατ. δολάρια στα λιμάνια

ΖΙΜ: Κερδοφορία 1,13 δισ. δολάρια για το γ’ τρίμηνο – Ναυπηγεί 46 πλοία κοντέινερ