ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Νικόλας Τσάκος κοίταξε ένα ψηφιακό χάρτη στην αίθουσα επιχειρήσεων των κεντρικών γραφείων της ναυτιλιακής του, με θέα την γαλανή ακτογραμμή της ελληνικής πρωτεύουσας, και χαμογέλασε. «Ευτυχώς, όλα τα δεξαμενόπλοια μας είναι ναυλωμένα σε πολύ καλές τιμές”.
Στο κέντρο της πόλης, στο νεοκλασικό κτίριο ηλικίας 100 ετών ενός οίκου μόδας, στους πρόποδες της Ακρόπολης, η Σήλια Κριθαριώτη, σύζυγος του κ. Τσάκου, βάζει τις τελευταίες πινελιές σε ένα δαντελένιο νυφικό με πολύτιμες πέτρες που δημιουργεί για μία νεαρή νύφη. “Όταν το φερμουάρ ανεβαίνει, ενισχύεται αντίστοιχα και η σιγουριά μου”, επισημαίνει.
Οι αγορές της υψηλής ραπτικής και των σούπερ τάνκερ δεν θα μπορούσαν να είναι πιο διαφορετικές, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της ηλεκτρονικής έκδοσης της The Wall Street Journal, που έχει αφιέρωμα στο γνωστό εφοπλιστή και τη σύζυγο του.
Το ελληνικό ζευγάρι, όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, έχει ενώσει τα διαφορετικά του ταλέντα κατακτώντας την επιτυχία σε παγκόσμια κλίμακα, εν μέσω της αστάθειας των αγορών, του ισχυρού ανταγωνισμού και της καταστροφικής κρίσης χρέους που εξάλειψε το 1/4 της οικονομίας της χώρας. Είναι το είδος των επιχειρηματιών που μπορούν να συμβάλουν στην οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας, μετά από τη δεκαετή κρίση.
Ο Ν. Τσάκος ο οποίος σπούδασε οικονομικά στο πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης, προέρχεται από μία παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια, που απέκτησε το πρώτο της πλοίο το 1854.
Σήμερα, είναι επικεφαλής της ναυτιλιακής Tsakos Energy Navigation Ltd. , μίας εταιρείας εισηγμένης στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, με στόλο 70 πλοίων αξίας άνω των 2,5 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue. H TEN μεταφέρει αργό πετρέλαιο και παράγωγα προϊόντα πετρελαίου για λογαριασμό πελατών όπως οι Exxon Mobil Corp., Chevron Corp. και Royal Dutch Shell PLC.
Η Σήλια Κριθαριώτη έχει σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας, “αλλά με κέρδισε η μόδα από την εφηβεία μου” , επισημαίνει η ίδια. Η οικογένεια της δραστηριοποιείται στη βιομηχανία της μόδας εδώ και έναν αιώνα και εκείνη έκανε την εμφάνιση της στην παγκόσμια σκηνή της μόδας το 2013, όταν τα φορέματα της άρχισαν να εμφανίζονται στο κόκκινο χαλί, φορεμένα από celebrities όπως η Τζένιφερ Λόπεζ, η Κέητ Μπέκινσεϊλ και η Κιμ Καρντάσιαν.
Την ίδια ώρα, είναι γνωστή για τα υπέροχα νυφικά της που προτιμούν οι νύφες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, τα οποία αποτελούν, μάλιστα, το ήμισυ της επιχειρηματικής της δραστηριότητας.
“Αν θέλεις να λάμπεις, πρέπει να φοράς τα φορέματα της Σήλιας” ανέφερε η Ηλιάνα Ελευθερίου κατά την τελευταία πρόβα του νυφικού της τον Αύγουστο.
Και μπορεί τα δεξαμενόπλοια του κ. Τσάκου να μην δημιουργούν τα ίδια συναισθήματα, ωστόσο, ο ίδιος είναι ένας από τους μακροβιότερους εφοπλιστές στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, με τις μετοχές της εταιρείας του να διαπραγματεύονται εκεί από το 2002. Μπορεί οι επιχειρήσεις του κλάδου να αντιμετώπισαν δυσκολίες την περασμένη δεκαετία, με τις τιμές των ναύλων να υποχωρούν κατά τη διάρκεια της μακράς ύφεσης, ωστόσο η ναυτιλιακή του κατόρθωσε να επιβιώσει κλείνοντας συμφωνίες μακροχρόνιων ναυλώσεων μέχρι 15 ετών, γεγονός που επέτρεψε στο στόλο του να μείνει αλώβητος από τις διακυμάνσεις των τιμών.
“Κατά τη διάρκεια της 11ης Σεπτεμβρίου, πραγματοποιούσαμε το roadshow μας στις ΗΠΑ”, ανέφερε ο κ. Τσάκος. “Ήταν σαν να έπεσε ο ουρανός πάνω μας, αλλά επιστρέψαμε μετά από έξι μήνες, εισάγαμε την εταιρεία στο χρηματιστήριο και από τότε δεν έχουμε χάσει ούτε μία πληρωμή μερίσματος”.
Τα πράγματα άλλαξαν ραγδαία τον Σεπτέμβριο, όταν ο πρόεδρος Τραμπ, επέβαλε κυρώσεις στα τάνκερ μίας μονάδας του κινεζικού κολοσσού Cosco για εικαζόμενες παράνομες παραδόσεις πετρελαίου στο Ιράν. Η κίνηση αυτή συγκλόνισε τις αγορές μεταφορών πετρελαίου και εκτόξευσε τις τιμές των ναύλων των τάνκερ σε μία νύχτα.
“Τα ναύλα τρελάθηκαν, καθώς από 35.000 δολάρια ημερησίως έφτασαν στα 70.000 δολάρια, στα 140.000 δολάρια, στα 280.000 δολάρια και παραπάνω”, είπε ο κ. Τσάκος.
Το ράλι είχε διάρκεια δύο εβδομάδες. Τα ημερήσια ναύλα έχουν υποχωρήσει αλλά παραμένουν πέριξ των 100.000 δολαρίων για τα υπερδεξαμενόπλοια. Ο πλοιοκτήτης επισημαίνει ότι η υποχώρηση είναι υγιής μακροπρόθεσμα, διότι έτσι θα είναι λιγότερο πιθανό οι εφοπλιστές να ξεκινήσουν τις παραγγελίες πολύ περισσότερων πλοίων, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε υπεραφθονία χωρητικότητας.
“Στα 100.000 δολάρια έχουμε ακόμη μία καλή απόδοση. Τα θετικά θεμελιώδη θα διατηρηθούν για τα επόμενα δύο χρόνια, οπότε υπάρχει σημαντικό περιθώριο ανόδου”, τονίζει.
Από την πλευρά της η Σήλια Κριθωριώτη, εμφανίστηκε στην έκδοση Ιουλίου της βρετανικής Vogue μεταξύ των καλύτερων οίκων μόδας παγκοσμίως, με κολοσσούς όπως οι Chanel, Dior και Valentino.
Η κα Κριθαριώτη και οι 25 μοδίστρες της δημιουργούν κατά μέσο όρο γύρω στα 30 φορέματα κάθε μήνα, οι τιμές των οποίων κυμαίνονται από 5.500 δολ. έως 10.000 δολάρια.
“Βρισκόμαστε απέναντι σε κολοσσούς με χιλιάδες υπαλλήλους και καταστήματα σε όλο τον κόσμο. Ο προϋπολογισμός τους είναι τεράστιος, ωστόσο εμείς επιβιώνουμε και ευδοκιμούμε γιατί προσφέρουμε κάτι μοναδικό: χειροποίητες δημιουργίες φτιαγμένες μέσα από την καρδιά”, εξηγεί η γνωστή σχεδιάστρια.
Τα τάνκερ του κ. Τσάκου κατασκευάζονται στη Νότιο Κορέα και πρόσφατα παρέλαβε νεότευκτα πλοία τα οποία είχε ήδη ναυλώσει σε μεγάλους πελάτες για τη μεταφορά αργού πετρελαίου.
“Τα εμπόδια και οι κυρώσεις δεν βοήθησαν ποτέ τη ναυτιλία”, επισημαίνει. “Είμαστε οι οδηγοί φορτηγών της θάλασσας και πρέπει να έχουμε ανοιχτούς τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους για να εργαστούμε”.
Στα σχέδια του εφοπλιστή είναι να αντικαταστήσει κάποια από τα παλαιότερα πλοία του και να διπλασιάσει το στόλο των τεσσάρων πλοίων μεταφοράς LNG που διαθέτει, μέσα στα επόμενα 2 έως 4 χρόνια.
Η σύζυγος του θέλει να ανοίξει το πρώτο της κατάστημα λιανικής στο Λονδίνο, αλλά η αβεβαιότητα για το Brexit την ανάγκασε να αναβάλει τα σχέδια της. “Θα εισάγουμε φορέματα από την Ελλάδα, και μέχρι τώρα, δεν υπήρχαν τελωνειακές εισφορές ή άλλοι φόροι. Αν η Βρετανία επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές τότε δεν έχει νόημα”, τονίζει.
Το ζευγάρι παντρεύτηκε το 2001, έχει τρία παιδιά εφήβους και συνηθίζουν να ταξιδεύουν συχνά μαζί.
“Έχει βρεθεί σε δεκάδες καθελκύσεις πλοίων σε ναυπηγεία σε όλο τον κόσμο και εγώ παρακολουθώ τις δικές της επιδείξεις μόδας. Μην με ρωτήσετε ποιο είναι πιο διασκεδαστικό”, λέει ο κ. Τσάκος. “Τα παιδιά έρχονται επίσης αν μπορούν. Η οικογένεια έρχεται πρώτη.”