ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Ταχιάος αναφερόμενος στην πορεία των μεγάλων δημοσίων έργων ανέφερε ότι «ήρθε η ώρα το ανεκτέλεστο να γίνει εκτελεστό». Εν ολίγοις αυτό που ζήτησε από τους εργολάβους είναι να ξεκινήσουν τα έργα. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι σχολίασε πως οι κατασκευαστές συλλέγουν διαρκώς δημόσια έργα με αποτέλεσμα το ανεκτέλεστο τους να αυξάνεται και να γιγαντώνεται.
Πρόσθεσε, δε, ότι «όταν λέμε ότι δεν υπάρχουν πόροι, σημαίνει ότι έχουμε ανοιχτεί πάρα πολύ», ενώ σχολίασε ότι «με ρυθμίσεις δε λύνονται αυτά τα ζητήματα, αλλά ούτε και με τεχνητή διασπορά στην αγορά».
Η φράση αυτή έρχεται ως απάντηση στο θέμα του ανεκτέλεστου των έργων, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να ανοίξει ξανά η συζήτηση για την ανάληψη έργων από μικρότερες εταιρείες. Δηλαδή εκτός από τους κατασκευαστές που διαθέτουν πτυχία εβδόμης τάξης, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, θα μπορούσαν να αποκτήσουν μερίδιο στα έργα και εργολάβοι χαμηλότερων τάξεων.
Επιπλέον, τόνισε ότι πρέπει να υπάρχουν σωστοί προϋπολογισμοί, χρηματοδότηση, τα χρονοδιαγράμματα να τηρούνται, ενώ τάχθηκε υπέρ τη ιδιωτικής επίβλεψης.
Σχετικά με το θέμα του παρατηρητηρίου τιμών (σ.σ. Έχει θεσμοθετηθεί από τα μέσα του 2022, αλλά δεν έχει τεθεί ακόμα σε λειτουργία), δήλωσε ότι θα έχουμε σύντομα εξελίξεις. Επισήμανε, ωστόσο, ότι το κράτος έχει δώσει ήδη το στήριγμα του 5% στους εργολάβους που παραδίδουν τα έργα χωρίς καθυστέρηση (σ.σ. Πρόκειται για το πριμ έγκαιρης υλοποίησης).
Όπως είπε στην παρούσα φάση το υπουργείο προχωρά στη στελέχωση του παρατηρητηρίου, ενώ παραδέχθηκε ότι ύστερα από τις καταστροφικές πλημμύρες, οι προτεραιότητες έχουν αλλάξει. Επί τούτου, μάλιστα, σχολίασε, ότι η υφιστάμενη ηγεσία κλήθηκε να αντιμετωπίσει μία μεγάλη κρίση και πιάνει εξ΄αρχής τα πράγματα.
Αναστάσιος Αρανίτης (Intrakat): «Απαραίτητο το ανεκτέλεστο – Αγκάθι οι μελέτες και η γραφειοκρατία»
Από τη δική του πλευρά, η οποία είναι αυτή των μεγάλων εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, ο κ. Αρανίτης, ανέφερε ότι τόσο οι φορείς όσο και η πολιτεία πρέπει να στηρίξουν την προσπάθεια για τα μεγάλα έργα. Πρόσθεσε, δε, ότι οι ιδιώτες υλοποιούν ποιοτικά τα projects που έχουν αναλάβει εντός χρονοδιαγράμματος, και χωρίς να επικαλούνται το ανεκτέλεστό τους.
Όσον αφορά την πολιτεία ο κ. Αρανίτης σχολίασε ότι πρέπει να επιβλέπει τα έργα, να τα χρηματοδοτεί και να τα πληρώνει. Το τελευταίο αποτελεί έμμεση αναφορά στο πρόβλημα των σημαντικών καθυστερήσεων των έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπενθυμίζεται, όπως έχει ήδη γράψει το mononews, ότι σημειώνονται έως και οκτάμηνες καθυστερήσεις στην καταβολή πληρωμών στους εργολάβους.
Ένα ακόμα ζήτημα είναι η ανάγκη για εύρεση εργατικού προσωπικού, αλλά και την ωριμότητα των μελετών καθώς και την αργοκίνητη γραφειοκρατία. Ενδεικτικά ο γενικός διευθυντής της Intrakat ανέφερε ότι για το ΣΔΙΤ Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (σ.σ. Το κατασκευάζει σε συνεργασία με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Ελλάκτωρ) θα χρειαστεί να κατασκευαστούν καταλύματα για περίπου 1000 εργαζόμενους.
Ωστόσο, για να γίνει αυτό θα χρειαστεί να βγει νέα απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) από το υπουργείο περιβάλλοντος και ενέργειας, για την οποία θα χρειαστούν δύο έτη. Επισήμανε, ότι η κατασκευαστική διάρκεια του έργου είναι στα τέσσερα έτη και θα χρειαστούν τα μισά για να βγει μία νέα άδεια με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να βγει ο οδικός άξονας εκτός χρονοδιαγράμματος.
Διαβάστε επίσης
Νέα «μάχη» Σταϊκούρα – εργολάβων για τα δημόσια έργα
SOS κατασκευαστών για τις καθυστερήσεις πληρωμών – Αναμονές έως και 8 μήνες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ανοδικά ξανά οι τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω των γεωπολιτικών αναταραχών
- Μέρκελ: Πρέπει να προκαλεί «τεράστια ανησυχία» η επιρροή του Έλον Μασκ πάνω στον Τραμπ
- Βρετανία: Αποκαταστάθηκε η λειτουργία της πρεσβείας των ΗΠΑ στο Λονδίνο μετά την εξουδετέρωση ύποπτου πακέτου
- Προϋπολογισμός 2025: 15+1 ερωτήσεις και απαντήσεις από το υπουργείο Οικονομικών – Τι αλλάζει στην Ελλάδα