ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αλαζονεία, υπεροψία, Ναπολεόντεια συμπεριφορά, ατυχές management η απλά το σκληρό χτύπημα της πανδημίας; Ουδείς γνωρίζει με ακρίβεια γιατί ο manager Νίκος Δρανδάκης, οδηγήθηκε εκτός της BEAT, δηλαδή της εταιρείας που ίδρυσε και στην συνέχεια πούλησε το 2017 σε πολυεθνική.
Σίγουρα η θέα από το υπερμοντέρνο κτήριο των γραφείων της BEAT επι της Λεωφόρου Κηφισίας, στους Αμπελόκηπους είναι αυτή που αρμόζει σε έναν CEO μια πολυεθνικής. Τεράστιοι χώροι, χιλιάδες τετραγωνικά, μοντέρνα έργα τέχνης. Μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας. Μα φυσικά.
Όταν μια εταιρεία βγάζει πολλά λεφτά ο CEO δικαιούται να έχει τα πάντα. (Ειδικά μάλιστα εάν δεν πληρώνει και ο ίδιος). Μόνο που στην περίπτωση του Νίκου Δρανδάκη, που τόσο τον είχαν υμνήσει στο παρελθόν κάποια media, η μοίρα του επιφύλαξε διαφορετικό παιχνίδι.
Από τον 8ο όροφο των πολυτελών γραφείων, των 14.000 τετραγωνικών η πτώση του ήταν βαρύγδουπη. Το μπαμ ακούστηκε σε όλα τα λιγότερο πολυτελή γραφεία των Ελλήνων τραπεζιτών και άλλων CEOs που σίγουρα τώρα πια αποφεύγουν τις πολυτέλειες και τις χλιδές.
Η απειρία του και το υπερεγώ του, όπως λένε σε κάτ’ ιδίαν συνομιλίες όσοι τον ξέρουν, τον οδήγησαν σε μοιραία λάθη, που του στοίχησαν την θέση του.
Η απόλυση η παραίτηση ακόμα δεν έχει γίνει γνωστό τι ακριβώς έγινε, ήταν το επιχειρηματικό γεγονός του μήνα που μας πέρασε.
Φυσικά το μεγάλο ερώτημα που δεν πρόκειται να απαντηθεί είναι με πόσα μετρητά άφησε το πολυτελές γραφείο του στους Αμπελόκηπους.
Γιατί στην ουσία λίγοι ξέρουν πόσα λεφτά πήρε από την γερμανική πολυεθνική όταν πούλησε την εταιρεία του το 2017 και ποιες ήταν οι συμφωνίες που είχε κάνει.
Πως διοικείς μια εταιρεία;
Το δεδομένο, σύμφωνα με πηγές που επιθυμούν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, είναι ότι ο Δρανδάκης μάλλον δεν είχε ιδέα πως διοικείται μια εταιρεία. Και μια σειρά από πράγματα το πιστοποιούν αυτό. Ακόμα και οι κλητήρες της εταιρείας κατάλαβαν ότι οι συντονιστικές ικανότητές του ήταν περιορισμένες. Όπως λέει σήμερα πηγή: «ο Νίκος δεν μπορεί να συντονίσει ούτε τον εαυτό του, πώς θα συντονίσει εμάς;».
Καταρχήν το πρώτο λάθος που έκανε, λένε οι ίδιες πηγές, είναι ότι ενοικίασε πανάκριβα γραφεία ίσως τα πολυτελέστερα στην Αθήνα.
Περίπου 14,000 τετραγωνικά μέτρα για 380 υπάλληλους. Οι υπάλληλοι έχουν μυθικά προνόμια, παρόμοια που έχουν μεγάλες πολυεθνικές που όμως είναι εισηγμένες στα αμερικανικά χρηματιστήρια με κεφαλαιοποιήσεις πολλών δισ. δολαρίων.
Αν και δεν γνωρίζουμε το κόστος ανά τετραγωνικό των γραφείων της ΒΕΑΤ, εν τούτοις αυτό που είναι γνωστό είναι ότι σε αυτό το κτήριο σήμερα το τετραγωνικό ενοικιάζεται στα 27 ευρώ.
Επιπρόσθετα είναι χαρακτηριστικό ότι λίγες ημέρες πριν απολύσει κόσμο και μειώσει μισθούς τον περασμένο Απρίλιο, με μια συνέντευξη έλεγε ότι τα ταμεία της εταιρείας του είναι γεμάτα και δεν πρέπει να ανησυχεί κανείς.
Εν τούτοις 4 ημέρες μετά την συνέντευξη, προχώρησε σε απολύσεις και περιέκοψε σημαντικά τους μισθούς των υπάλληλων του. Το γεγονός αυτό δείχνει ολοκληρωτική άγνοια για τα οικονομικά δεδομένα της εταιρείας και πόσο cash είχε στο ταμείο της η BEAT. Εκτός εάν τον “παραμύθιαζε” ο CFO της εταιρείας όπως λένε κάποιες πληροφορίες. Κάτι τέτοιο πάντως δεν είναι και τόσο εύκολο.
Τέσσερις μήνες μετά από εκείνη την συνέντευξη ο ιδρυτής της BEAT είναι πλέον τέως αφεντικό.
Ο Δρανδάκης απολύθηκε η παραιτήθηκε από την ηγεσία της BEAT προ 6 ημερών, αφήνοντας την εταιρεία με περίπου 130 λιγότερους υπαλλήλους. Και όπως γνωρίζουν άπαντες εάν ένας υπάλληλος έχει απολυθεί η παραιτηθεί δεν μπορεί να πιστοποιηθεί εύκολα.
Έτσι λοιπόν στις 31 Αυγούστου του 2020 αιφνιδιαστικά ήλθαν στα πολυτελή γραφεία της BEAT οι Γερμανοί managers της DAIMLER που ανακοίνωσαν στο προσωπικό ότι ο «μέγας» Δρανδάκης αποχωρεί.
Φυσικά οι ανακοινώσεις έγραφαν ότι ο διαζύγιο είναι συναινετικό. Τι άλλο θα μπορούσαν να γράφουν άλλωστε;
Σήμερα υπάρχει σαν δεδομένο ότι έχουν αποχωρήσει 130 άτομα και στο κτήριο που στεγάζεται η BEAT, ο ένας όροφος από τους 4 έχει μετατραπεί (κατά παρέκκλιση της συμφωνίας μεταξύ BEAT και της διοίκησης του κτηρίου) σε ενοικιαζόμενα γραφεία.
Δηλαδή η ΒΕΑΤ ενοικιάζει σε τρίτους τους χώρους με την ημέρα η τον μήνα.
Η τύχη του τον εγκατέλειψε
Κάνεις δεν ξέρει πόσα λεφτά πήρε στην τσέπη του για να πουλήσει την BEAT , ο Δρανδάκης στη Γερμανική πολυεθνική Daimler το 2017. Μέχρι τότε είχε φανεί πολύ τυχερός. Αλλά κάπου εκεί σταμάτησε η τύχη του.
Στις αρχές του αρχές του 2020 ο πολύς Δρανδάκης δίνει μια αλαζονική όπως την χαρακτήρισαν πολλοί, συνέντευξη, διαφημίζοντας τα πανάκριβα γραφεία που είχε ενοικιάσει η BEAT στην Λεωφόρο Κηφισίας.
Το κτήριο έχει συνολική επιφάνεια 42.000 τ.μ. Και ο Δρανδάκης σύμφωνα με τα λεγόμενα του έχει ενοικιάσει το 1/3. Δηλαδή περίπου τα 14.000 τετραγωνικά μέτρα!!!
Όπως έγραφε εκείνη την εποχή η Athens Voice, η οποία δημοσίευσε και πολλές φωτογραφίες: “Η γνωστή αθηναϊκή και διεθνής πια εφαρμογή ταξί BEAT έχει ήδη εγκατασταθεί σε τέσσερις ορόφους (8ο, 7ο, 6ο και 5ο), σε έναν ολόφωτο, «έξυπνο» και μοντέρνο εργασιακό χώρο.
Στον τελευταίο όροφο της BEAT, ψηλά, βρίσκεται το γραφείο του ιδρυτή και διευθύνοντα συμβούλου της εταιρείας, του Νίκου Δρανδάκη, όπου μας υποδέχθηκε.
Στη μία πλευρά, μία ολόκληρη θεαματική «βιτρίνα» που απλώνει την Κηφισίας μέχρι το βάθος της, ενώ από την άλλη, μία τεράστια ταράτσα under construction που πρόκειται, όπως φαίνεται, να φιλοξενήσει ένα κανονικό, μικρό δάσος.
Σε αυτούς τους τέσσερις ορόφους έχουν συγκεντρωθεί οι 380 υπάλληλοι της Beat, νεαρά μοντέρνα κορίτσια και αγόρια (το 90% με γένια) που απλώνονται νηφάλιοι και online με τις μικρές έξυπνες συσκευές τους, στα μικρά και μεγάλα γραφεία, στα meeting rooms ή στα χρωματιστά μίνι lounge που υπάρχουν σε γωνίες. Στο μήκος των τεράστιων διαδρόμων, μικρά booths με επένδυση «για ηχομόνωση», για το ζεν των εργαζομένων.
Λευκές επιφάνειες με χρωματιστές λεπτομέρειες, μεγάλες τζαμαρίες γεμάτες πολύχρωμα postit και σημειώσεις γραμμένες βιαστικά με μαρκαδόρο την ώρα του brainstorming.”
Την ημέρα της επίσκεψης, η γκαλερί Artion είχε τοποθετήσει στους χώρους των γραφείων της Beat υπέροχα, πολύχρωμα έργα pop art Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών (Fabienne Arietti, Hiro Ando, Henri iglesis, Youn, Victoria Domski κ.ά.) δίνοντας την αίσθηση playground. «Δοκιμάζουμε και θα δούμε ποια θα κρατήσουμε» λέει ο Ν. Δρανδάκης.
Όπως διαπιστώνουν άπαντες , 14.000 τ.μ. για 380 υπάλληλους σημαίνει ότι στον κάθε ένα εργαζόμενο, αναλογούν περίπου 36,8 τετραγωνικά μέτρα.
Και για κάθε υπάλληλο ο Δρανδάκης πληρώνει, αν υποθέσουμε ότι το τίμημα είναι 27 ευρώ ανά τ.μ. (σημερινές τιμές) περίπου 994 ευρώ, μόνο για να στεγαστεί και να βολτάρει μέσα σε ένα γιγαντιαίο κτήριο.
Όπως λένε άσπονδοι φίλοι του Δρανδάκη, ξεσπώντας σε τρανταχτά γέλια “Ούτε στην Γενεύη στις μπουτίκ τράπεζες δεν υπάρχει αντίστοιχη αναλογία”.
Έχουμε λεφτά. Πολλά λεφτά (αλλά το ταμείο έχει; )
Στις 4 Απριλίου του 2020 και ενώ η πανδημία ήδη είχε δείξει «τα δόντια της» στον πλανήτη έλεγε σε άλλη συνέντευξη αυτή την φορά στο Fortune Greece γεμάτος ενθουσιασμό για τους υπαλλήλους του: “Η εταιρεία μας για παράδειγμα, αρκετά έγκαιρα αναγνώρισε το μέγεθος της απειλής και εφάρμοσε εργασία από το σπίτι για να προστατεύσουμε την υγεία των εργαζομένων.
Επίσης, οι επιχειρήσεις είναι απαραίτητο να κάνουν ό,τι μπορούν για να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας τους, διαθέτοντας όσα κεφάλαια μπορούν να έχουν στα ταμεία τους, με δεδομένη την κατάρρευση των χρηματιστηρίων και την (έλλογη) απροθυμία των επενδυτών να βοηθήσουν.
Όμως στο μεγαλύτερο μέρος, ο ιδιωτικός τομέας είναι ο μεγάλος αποδέκτης όλων των συνεπειών αυτής της κρίσης: εκατομμύρια άνθρωποι θα χάσουν τις δουλειές τους, εταιρείες θα κλείσουν, ολόκληροι κλάδοι θα συρρικνωθούν, και όλα αυτά για λόγους πέρα από τις δυνάμεις τους, πέρα από όσα έχουν κάνει ή μπορούν να κάνουν».
Ο επικεφαλής της BEAT Νίκος Δρανδάκης στην ίδια βαρύγδουπη συνέντευξη που έδωσε στις 4 Απριλίου, μόνο που δεν είπε ότι η εταιρία του είναι μια… πολυεθνική με γερά θεμέλια. Σαν την Amazon δηλαδή.
Ο ίδιος έκανε λόγο για απόλυτη προστασία των εργαζομένων και ότι η εταιρία του έχει τους οικονομικούς πόρους που απαιτούνται για να συνεχίσει για αρκετούς μήνες μέχρι να βγούμε από το τούνελ.
Πουθενά δεν έκανε λόγο για απολύσεις και για περικοπές 50% στις αποδοχές των μισθωτών.
Όμως 72 ώρες μετά, την συνέντευξη αυτή και για την ακρίβεια στις 7 Απριλίου , ο ίδιος, όπως ειχε καταγγέλλει δημόσια η πρωτοβουλία «RADICAL IT» και επιβεβαιώθηκαν από αξιόπιστη πηγή, ανακοίνωσε σε προγραμματισμένο meeting με όλο το προσωπικό, την απόλυση 13 εργαζομένων στην Ελλάδα και μερικών ακόμα στην Λατινική Αμερική, εκ περιτροπής εργασία για εργαζόμενους που έχουν «non-critical ρόλους», καθώς και μειώσεις αποδοχών (οι πληροφορίες λένε ότι αυτή φτάνει το 10% για εργαζόμενους με αμοιβές άνω των 1.000 ευρώ).
Πάντως το mononews ήδη από τις 11 Απριλίου έθεσε 11 κρίσιμα ερωτήματα στην ηγεσία της BEAT τα οποία φυσικά δεν απαντήθηκαν ποτέ.
Και πως ήταν δυνατόν να απαντηθούν όταν προφανώς η διοίκηση της BEAT δεν είχε ιδέα τι συνέβαινε.
Φόβος, άγνοια, απειρία του CEO και του CFO; Ποιος ξέρει.
Σημασία έχει ότι δεν τόλμησαν να δώσουν ούτε μια απάντηση. Γιατί προφανώς ήξεραν.
Πάντως αυτό που έχει σημασία είναι το εξής: Η ΒΕΑΤ έχει ταμείο η έχει κάψει όλα τα μετρητά της και χρειάζεται επειγόντως αύξηση μετοχικού κεφαλαίου; Γιατί αυτό ακούγεται πλέον έντονα στην αγορά.