Αυξάνεται η κριτική της Wall Street κατά της ομάδα διαχείρισης της Nike, με επικεφαλής τον Διευθύνοντα Σύμβουλο John Donahoe, καθώς η παρατεταμένη πτώση των πωλήσεων πυροδότησε την Παρασκευή τη μεγαλύτερη βουτιά για τη μετοχή από το 2001.

Η μεγαλύτερη εταιρεία αθλητικών ειδών στον κόσμο είδε τα έσοδά της να μειώνονται κατά 1,7% κατά το τρέχον οικονομικό έτος, στα 12,6 δισ. δολάρια, την ώρα που οι επενδυτές περίμεναν αύξηση. Αυτό πυροδότησε ανησυχίες σχετικά με τη μείωση της ζήτησης και τον αυξημένο ανταγωνισμό από τους πρωτοπόρους της αγοράς αθλητικών ειδών αυτή την περίοδο, On και Hoka, αλλά  και από τον «αιώνιο» ανταγωνιστή της, την Adidas.

1

Τουλάχιστον επτά αναλυτές που παρακολουθούνται από το Bloomberg υποβάθμισαν τις αξιολογήσεις τους για τη μετοχή της Nike, μετά την ενημέρωση των κερδών και της καθοδήγησής της.

«Η αξιοπιστία της διοίκησης αμφισβητείται σοβαρά και η πιθανότητα αλλαγής καθεστώτος σε επίπεδο ανώτατων διευθυντικών στελεχών (C-Level) προσθέτει περαιτέρω αβεβαιότητα», έγραψε ο αναλυτής της Stifel, Jim Duffy.

Πάντως, ο συνιδρυτής της Nike, Phil Knight, επανέλαβε την υποστήριξή του στον Donahoe. «Είμαι αισιόδοξος για το μέλλον της Nike και ο John Donahoe έχει την ακλόνητη εμπιστοσύνη και την πλήρη υποστήριξή μου», είπε ο Knight σε δήλωσή του, προσθέτοντας ότι πιστεύει στα σχέδια της εταιρείας.

Οι μετοχές υποχώρησαν έως και 21% την Παρασκευή — πρόκειται για τη μεγαλύτερη πτώση της Nike από το 2001. Μάλιστα, η πτώση είχε εξαφανίσει σχεδόν 29 δισεκατομμύρια δολάρια σε αγοραία αξία.

Η μετοχή είχε ήδη υποχωρήσει 17% τους τελευταίους 12 μήνες.

Η χαμηλότερη καθοδήγηση στη Nike δεν οφείλεται σε «μια ευρύτερη επιβράδυνση στη βιομηχανία αθλητικών υποδημάτων», αλλά μάλλον στην «έλλειψη νέων και προληπτικών ενεργειών για τη μείωση της προσφοράς», δήλωσε η αναλύτρια του Telsey Advisory Group, Cristina Fernández. Πρόσθεσε δε ότι μάρκες όπως η Adidas, η Puma και η New Balance αναπτύσσονται στην κατηγορία των casual.

Τα στελέχη της Nike βρίσκονται να «περπατούν σε λεπτό πάγο», δήλωσε ο Neil Saunders, διευθύνων σύμβουλος της GlobalData. «Η απίστευτα ζοφερή καθοδήγηση για το οικονομικό έτος 2025 έχει αυξήσει σημαντικά την πίεση στη διοίκηση. Η διοίκηση προσπάθησε να πουλήσει ένα αφήγημα βελτίωσης στους επενδυτές, αλλά δεν είναι διατεθειμένη να το υποστηρίξει με θετικές προβλέψεις».

Ο Donahoe ανέλαβε τη Nike τον Ιανουάριο του 2020, μετά από θητείες του ως CEO στον ιστότοπο δημοπρασιών eBay και στην πλατφόρμα υπολογιστών cloud ServiceNow. Ο διορισμός του ακολούθησε την τεράστια ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου της Nike και σήμανε στη Wall Street ότι ο λιανοπωλητής δεσμεύτηκε να εκσυγχρονίσει τις ψηφιακές του δραστηριότητες.

Υπό τον Donahoe, η Nike εκμεταλλεύτηκε τις μετατοπίσεις των καταναλωτών προς πιο casual υποδήματα καθώς ο κόσμος έβγαινε από την πανδημία. Οι ετήσιες πωλήσεις αυξήθηκαν κατά σχεδόν 14 δισεκατομμύρια δολάρια από το οικονομικό 2020 έως το οικονομικό 2023, ξεπερνώντας το όριο των 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων για πρώτη φορά.

Ωστόσο, το casual τμήμα βρίσκεται τώρα υπό πίεση. Τα στελέχη της Nike απέδωσαν εν μέρει τις χαμηλές πωλήσεις το τέταρτο οικονομικό τρίμηνο στην αδυναμία δημοφιλών brands, συμπεριλαμβανομένων των Air Force 1 και Dunks. Οι πωλήσεις της κατηγορίας μειώθηκαν για πρώτη φορά από την έναρξη της πανδημίας.

«Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Nike γέμισε την αγορά με τα Jordan 1, Air Force 1 και Dunks», δήλωσε ο Matt Powell, ανώτερος σύμβουλος στην BCE Consulting και ειδικός στη βιομηχανία υποδημάτων, σε ανάρτησή του στο LinkedIn. «Όλα αυτά τα προγράμματα είναι τώρα σε φάση “μηχανικής υποστήριξης”  και μπορεί να μην ανακάμψουν ποτέ».

Ο Donahoe περιέγραψε ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης τον Δεκέμβριο για να μειώσει το κόστος 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε τρία χρόνια, ως απάντηση στις ασθενέστερες πωλήσεις. Αυτό περιλαμβάνει τη μείωση του παγκόσμιου αριθμού εργαζομένων κατά 2%, συμπεριλαμβανομένων των απολύσεων στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Όρεγκον και στον ευρωπαϊκό κόμβο της έξω από το Άμστερνταμ. Οι απολύσεις, αλλά και άλλα μέτρα «σύσφιξης της ζώνης», ακολούθησαν μια κίνηση να δοθεί προτεραιότητα στα καταστήματα και τον ιστότοπο της Nike, που απέτυχε να παράγει τα υποσχόμενα επίπεδα κερδών και ανάπτυξης.

Η αδυναμία σε αυτά τα άμεσα κανάλια, τα οποία επίσης έχασαν τις προσδοκίες το τελευταίο τρίμηνο, είναι ένας «λόγος ανησυχίας, καθώς ο κολοσσός της activewear θα μπορούσε να απομακρύνει τους βασικούς αγοραστές του λόγω έλλειψης καινοτομίας», δήλωσε ο αναλυτής του Bloomberg Intelligence, Poonam Goyal.

Ο Donahoe είπε ότι το τρέχον οικονομικό έτος θα είναι μια «μεταβατική χρονιά» για την επιχείρηση καθώς ξεκινά έναν «πολυετή» κύκλο εισαγωγής νέων προϊόντων. Η εταιρεία εστιάζει στην αύξηση της ταχύτητας με την οποία μεταφέρει προϊόντα στους καταναλωτές, αλλά οι αναλυτές εξακολουθούν να έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι τα νέα εμπορεύματα θα μπορούσαν να αργήσουν να φτάσουν.

Οι αναλυτές της Evercore, συμπεριλαμβανομένου του Michael Binetti, είπαν ότι «τα πραγματικά μετασχηματιστικά προϊόντα δεν θα κλιμακωθούν μέχρι» το φθινόπωρο του 2025.

Διαβάστε επίσης

Nike: «Καμπανάκι» για περαιτέρω πτώση στις πωλήσεις – Κατρακυλά η μετοχή

Όμιλος Τσάκος: Η πρώτη ιδιωτική Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού ανοίγει στη Χίο

tbi bank: Εξέδωσε ομόλογο 20 εκατ. ευρώ στη βουλγαρική αγορά