Προ ημερών μια οικογένεια Γάλλων που έχει σπίτι στην Τζια κάλεσε το γραφείο ταξιδίων για να κλείσει εισιτήρια από το Λαύριο στο νησί. Ο πράκτορας για λόγους που δεν κατάλαβαν οι Γάλλοι τους εξήγησε ότι δεν μπορούν να ταξιδέψουν γιατί τα πλοία θα είναι δεμένα στα λιμάνια από ένα λάθος του υπουργείου Ναυτιλίας. Όπως εύκολα καταλαβαίνει κανείς για μια ακόμα φορά η Ελλάδα εξετέθη παγκοσμίως.
Τι συμβαίνει όμως
Ο δεξαμενισμός είναι μια ουσιαστική διαδικασία που τηρείται παγκοσμίως, κατά την οποία υποβάλλονται υποχρεωτικά και ανά τακτά χρονικά διαστήματα, όλα τα ενεργά πλοία. Αφορά την είσοδο ενός πλοίου σε μόνιμη ή πλωτή δεξαμενή προκειμένου να διενεργηθούν διάφοροι έλεγχοι και επιθεωρήσεις. Ωστόσο, εάν ένα πλοίο έχει κάποιες δεσμεύσεις στη βάση συμβολαίων, προβλέπεται από τη νομοθεσία η χορήγηση μηνιαίας ή δίμηνης παράτασης, η οποία δυνητικά μπορεί να φτάσει έως και 8 μήνες κατά περίπτωση, έπειτα από τη σύμφωνη γνώμη του νηογνώμονα.
Μια τέτοια διαδικασία ωστόσο δεν είναι απλή. Δεν αποσύρεις έτσι απλά ένα πλοίο γραμμής, ή ένα πλοίο που πραγματοποιεί συγκεκριμένα δρομολόγια. Είναι μια διαδικασία που χρίζει προγραμματισμού και συντονισμού.
- Προγραμματισμό σε ό,τι αφορά την αντικατάσταση του πλοίου σε επίπεδο εξυπηρέτησης αναγκών είτε στην επιβατηγό, είτε στην εμπορική ναυτιλία.
- Συντονισμό των εμπλεκόμενων μερών σε ό,τι αφορά τον προγραμματισμό βάσει διαθεσιμότητας των δεξαμενών, τη συμφωνία ασφαλιστικών εταιρειών και του κράτους μέσω σχετικής έγκρισης του αρμόδιου νηογνώμονα.
Μετά το πρόσφατο περιστατικό της ρύπανσης του Αργοσαρωνικού, το Υπουργείο Ναυτιλίας έκρινε σκόπιμο να προβεί σε ενέργειες που όχι απλά δε δίνουν λύση σε σημαντικά θέματα που αφορούν την ελληνική ναυτιλία, αλλά επιπλέον δημιουργούν προβλήματα, καταδεικνύοντας για άλλη μια φορά αδυναμία να δώσει σοβαρές και αποτελεσματικές λύσεις σε καίρια ζητήματα.
Παραβλέποντας ηθελημένα ή μη, όλους αυτούς τους παράγοντες, αποφάσισε αυθαίρετα να καταργήσει τη νόμιμη παράταση που προβλέπεται για την περίπτωση δεξαμενισμού των πλοίων και μάλιστα χωρίς να έχει προηγηθεί ούτε σχετική ενημέρωση στα εμπλεκόμενα μέρη, αλλά ούτε και ο απαραίτητος προγραμματισμός που επιβάλλεται προκειμένου να γίνει ομαλά μια τέτοιου είδους μετάβαση.
Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι από τη μία πλευρά το πλοίο δεν μπορεί να τηρήσει την ημερομηνία δεξαμενισμού του, χωρίς ωστόσο να ευθύνεται, και από την άλλη, βάσει της νέας κατάστασης που έχει ορισθεί από το Υπουργείο, δεν μπορεί να κάνει χρήση του δικαιώματος της παράτασης που βάσει νόμου δικαιούται.
Αναδεικνύεται για ακόμη μια φορά το οξύμωρο του ελληνικού κράτους αφού, τόσο σε σχέση με την ελληνική νομοθεσία, αλλά και σε ό,τι αφορά διαδικασίες που ακολουθούνται και τηρούνται διεθνώς, η κατάργηση της παράτασης δεξαμενισμού πρόκειται να είναι αξιόποινη μόνο για τα πλοία με Ελληνική σημαία.
Έτσι, ενώ όλα τα πλοία με σημαία άλλης χώρας συνεχίζουν να πλέουν ανενόχλητα στις Ελληνικές θάλασσες, τα δικά μας πλοία έρχονται αντιμέτωπα με μια νέα κατάσταση που μόνο προβλήματα και χάος αναμένεται να δημιουργήσει.
Το αποτέλεσμα; Πλοία που εκτελούν προγραμματισμένα δρομολόγια θα πρέπει να μείνουν παροπλισμένα στα λιμάνια, εκατοντάδες εργαζόμενοι θα είναι χωρίς δουλειά και χιλιάδες καθημερινοί επιβάτες που εξυπηρετούνται από τα συγκεκριμένα δρομολόγια θα ταλαιπωρηθούν αναζητώντας εναλλακτικό τρόπο μεταφοράς.
Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που η Ναυτιλία είναι η βαριά μας βιομηχανία, μια τέτοια απόφαση του Υπουργείου εμπλέκει σε έναν κυκεώνα εξελίξεων έναν σημαντικότατο αριθμό πλοίων, επιχειρήσεων και εργαζομένων, με άμεσο αντίκτυπο τόσο για την επιβατηγό, όσο και για τη μεταγωγό ναυτιλία μας, που αφορά καίριους τομείς όπως η τροφοδοσία της νησιωτικής χώρας και των ακριτικών περιοχών.