Μετά από μια δημοπρασία θρίλερ, ολοκληρώθηκε στη 1 τα ξημερώματα της Πέμπτης, έπειτα από 13 ώρες περίπου η τελευταία ΝΟΜΕ για το 2017, με την τιμή κιλοβαρώρας να εκτοξεύεται από τα 32,05 στα 45,2 ευρώ/MWh, φέροντας ένα βήμα πιο κοντά φέρνει την λήψη πιο δραστικών μέτρων για το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού.

Η άνοδος της τιμής πάνω από τα 40 ευρώ/MWh δεν προκάλεσε έκπληξη στους συμμετέχοντες, καθώς θεωρείτο αναμενόμενη εξέλιξη, λόγω της μεγάλης διαφοράς της τιμής εκκίνησης (32,05 ευρώ) με τις τιμές στην εγχώρια ( ΟΤΣ) και τις ευρωπαϊκές αγορές, καθώς και της συμμετοχής νέων «παικτών» στη δημοπρασία, όπως οι εταιρείες παροχής αερίου, που εκτιμάτο ότι ήθελαν να δεσμεύσουν μεγάλες ποσότητες από τις συνολικά 718 MWh-έτος που δημοπρατήθηκαν.

Η ζήτηση φέρεται να υπερέβη κατά περίπου 150 MWh την προσφορά, οδηγώντας έτσι την τελική τιμή οριακά πάνω από τα 45 ευρώ (ως και 45,25). Οι περισσότερες προσφορές (648 MWh) έκλεισαν στο εύρος των 45,15 – 45,20 ευρώ.

Κερδισμένη ήταν η ΔΕΗ καθώς όσο ανεβαίνει η τιμή τόσο περισσότερο πλησιάζει στο κόστος της και άρα η επιχείρηση ελαχιστοποιεί τις όποιες ζημίες της. Στον αντίποδα, σε τόσο υψηλά επίπεδα τιμών, οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ έχουν ελάχιστα περιθώρια να προσφέρουν ανταγωνιστικά τιμολόγια και να ροκανίσουν περαιτέρω το μερίδιο της επιχείρησης προκειμένου να επιτευχθεί ο μνημονιακός στόχος.

Σε ότι αφορά τις εκτιμήσεις για την επόμενη ημέρα στη λιανική αγορά ρεύματος, οι περισσότεροι παράγοντες εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις για τις δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης του ανταγωνισμού, καθώς αν ληφθεί υπόψη και το κόστος από τη χρέωση προμηθευτή, τότε τα περιθώρια κέρδους συρρικνώνονται σημαντικά.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το έτος θα κλείσει με μεγάλη απόκλιση από το στόχο μείωσης του μεριδίου της ΔΕΗ, που έχει τεθεί στο 75,24%, αλλά το Σεπτέμβριο βρισκόταν στο 83,5%.

Σε κάθε περίπτωση, είναι ξεκάθαρο ότι από σήμερα η ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας εισέρχεται σε μία νέα περίοδο. Το ισχυρό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε στη χθεσινή δημοπρασία δείχνει ότι το τοπίο έχει ήδη αλλάξει, με νέους «παίκτες» να κάνουν αισθητή την παρουσία τους.

Μέχρι σήμερα, η ανάπτυξη του ανταγωνισμού στη λιανική έχει οδηγήσει σε μεγάλες μειώσεις τιμών και νέες βελτιωμένες υπηρεσίες. Το στοίχημα είναι αυτή η τάση να παγιωθεί τα επόμενα χρόνια, προς όφελος της αγοράς, της οικονομίας και των καταναλωτών.