• Business

    Αρ. Παντελιάδης (ΜETRO): «Δεν έχουν τελειώσει οι εξαγορές στα σούπερ μάρκετ» – Βαρόμετρο το deal Σκλαβενίτη-Μαρινόπουλου

    Παντελιάδης

    Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος METRO


    Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης είναι ένας άνθρωπος που δεν μασάει τα λόγια του. Λέει χωρίς περιστροφές και μισόλογα την άποψή του και δεν διστάζει να θίξει τα «κακώς κείμενα», μήπως και αλλάξουν τα πράγματα…

    Γνωρίζει όσο λίγοι το ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων, το οποίο υπηρετεί ανελλιπώς για πάνω από 20 χρόνια. Ηγείται της τέταρτης μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ της χώρας και δεύτερης αμιγώς ελληνικής και έχει αποδείξει ότι δεν φοβάται να πάρει ρίσκα, όταν κρίνει ότι οι συνθήκες το απαιτούν.

    Αυτό φάνηκε ξεκάθαρα και με την απόφασή του να διεκδικήσει και να πάρει τον έλεγχο του «Βερόπουλου», μετά την αποχώρηση του Σκλαβενίτη από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

    Ποια είναι όμως η στρατηγική και τα σχέδια της ΜΕΤRO από εδώ και πέρα; Τι λέει για την πτώση της κατανάλωσης τον κλάδο; Πως σχολιάζει τις «τεκτονικές» αλλαγές που έγιναν στο λιανεμπόριο τροφίμων στη διάρκεια της κρίσης; Βλέπει νέο γύρο εξαγορών ή είσοδο ξένων λιανεμπορικών ομίλων στην ελληνική αγορά;

    Για όλα αυτά αλλά και για την πολύκροτη δεύτερη αξιολόγηση μιλάει αποκλειστικά στο mononews.gr ο κορυφαίος μάνατζερ για το 2015.

    Νέος γύρος εξαγορών ή και πτωχεύσεων

    «Οι αλλαγές δεν έχουν τελειώσει», αναφέρει με νόημα ο κ. Παντελιάδης σε ερώτηση για το εάν έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος των εξαγορών και των συγχωνεύσεων στο λιανεμπόριο τροφίμων που άνοιξε με την κατάρρευση της Ατλάντικ και επιταχύνθηκε μετά την αποχώρηση της Carrefour από την Μαρινόπουλος.

    Για τον ισχυρό άνδρα της METRO είναι βέβαιο πως το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν νέες εξαγορές, ακόμη και πτωχεύσεις, αφού όπως λέει «αρκετές αλυσίδες και κυρίως οι μικρότερες που δεν έχουν υγιή βάση πιέζονται από την κάμψη της κατανάλωσης και τον πόλεμο τιμών».

    Δεν αποκλείει μάλιστα το ενδεχόμενο ενός mega-deal, τονίζοντας πως πολλά θα εξαρτηθούν από την επιτυχία της εξαγοράς του Μαρινόπουλου από τον Σκλαβενίτη. Εξάλλου, όπως λέει «όλοι οι μεγάλοι παίκτες έχουν και θα έχουν τα μάτια τους ανοιχτά για τυχόν ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν».

    Οι όποιες κινήσεις πάντως γίνουν εκτιμά πως θα αφορούν πρωτίστως Έλληνες επενδυτές, και δευτερευόντως τους ξένους. Και αυτό γιατί το ελληνικό λιανεμπόριο, σύμφωνα με τον επικεφαλής της METRO δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστικό καθώς σε αντίθεση με άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας είναι πολύ ποιοτικό και ανταγωνιστικό για να αξίζει τον κόπο να επενδύσει κανείς.

    «Εάν ήμουν ξένος επενδυτής θα προτιμούσα π.χ. να επενδύσω στον τουρισμό, που έχει μέλλον, και να αγοράσω κάποια καλά ξενοδοχεία που αντιμετωπίζουν προβλήματα σε καλές τιμές», σημειώνει χαρακτηριστικά. Και υπενθυμίζει πως πολλοί ξένοι ήρθαν και έφυγαν, όπως οι γερμανικές ALDI, PLUS και MAKRO αλλά και η γαλλική Carrefour, με την Lidl να αποτελεί το μοναδικό παράδειγμα ξένης αλυσίδας που ήρθε στην Ελλάδα.

    Στην περίπτωση πάντως που κάποιος ξένος επιμένει να επενδύσει στην χώρα μας, θεωρεί πιο πιθανό να εξαγοράσει υφιστάμενη αλυσίδα παρά να επιχειρήσει να ξεκινήσει κάτι από την αρχή.

    Νωρίς για να κρίνουμε τον Σκλαβενίτη

    Την ίδια ώρα, θεωρεί πως είναι πολύ νωρίς για εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για την τύχη της εξαγοράς του Μαρινόπουλου από τον Σκλαβενίτη. Έχοντας ανάλογη εμπειρία με την διάσωση του Βερόπουλου, εκτιμά πως χρειάζεται να περάσει λίγος χρόνος για να κάτσει η σκόνη και να μετρηθεί η καταναλωτική συμπεριφορά.

    «Πριν το τέλος του 2017, θα είναι δύσκολο να κάνει κανείς ασφαλείς εκτιμήσεις για το που πηγαίνει και κατά πόσο πέτυχε τους στόχους του το όλο εγχείρημα. Αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι χρειάζονται πολύ σημαντικές επενδύσεις σε ανακαινίσεις των καταστημάτων», σημειώνει.

    Το μεγάλο στοίχημα που καλείται να κερδίσει ο Σκλαβενίτης, σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη είναι να προσελκύσει πίσω τους καταναλωτές στα υπερμάρκετ. Ο καταναλωτής, λέει ο επικεφαλής της METRO δύσκολα πηγαίνει ποια σε μεγάλα καταστήματα, γιατί «φοβάται ότι εκεί θα ξοδέψει περισσότερα χρήματα, θα μπει σε πειρασμούς».

    Αριστοτέλης Παντελιάδης
    Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος METRO

    Ικανοποίηση για τον Βερόπουλο

    Ο κ. Παντελιάδης δηλώνει ικανοποιημένος από την πορεία ενσωμάτωσης του δικτύου της Βερόπουλος και την συμβολή του στα αποτελέσματα της METRO. Παραδέχεται πάντως πως η επιδείνωση της κατανάλωσης έχει επηρεάσει την όλη προσπάθεια και τους στόχους που είχαν τεθεί αρχικά.

    «Φυσικά θα θέλαμε να πηγαίνει καλύτερα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι έχουν αλλάξει δραματικά οι συνθήκες στην αγορά, όπως και οι καταναλωτικές συνήθειες. Ο καταναλωτής πλέον είναι πολύ επιφυλακτικός και διστακτικός στις αγορές του. Προσέχει τι ξοδεύει, με αποτέλεσμα η κατανάλωση να υποχωρεί και οι συνθήκες να χειροτερεύουν. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προσαρμόσουμε ανάλογα και τις προσδοκίες μας», σημειώνει.

    «Ξέραμε ότι το εγχείρημα δεν είναι εύκολο. Ωστόσο, βαδίζουμε κανονικά και βάση σχεδίου και είμαστε πολύ αισιόδοξοι ότι θα πετύχουμε. Τα καταστήματα που έχουν ανακαινισθεί πλήρως, καταγράφουν θεαματική αύξηση πωλήσεων από 50% έως και 100%, σε αντίθεση με τ’ άλλα που καταγράφουν ακόμα μικρή αλλά σταθερή αύξηση των πωλήσεών τους, από τη στιγμή που αναλάβαμε τον έλεγχο τους», συμπληρώνει ο ίδιος.

    Σήμερα, με βάση στοιχεία της IRI, ο όμιλος METRO έχει μερίδιο 11% ενώ οι πωλήσεις είναι πολύ μεγαλύτερες από τα νούμερα που παρουσιάζει η άλλοτε κραταιά αλυσίδα το 2015 ή το 2016. Στόχος είναι το 2019 το πρώην δίκτυο της Βερόπουλος να πιάσει τις πωλήσεις που έκανε το 2011 που ήταν και η καλύτερη χρονιά του.

    «Καμπανάκι» για κατανάλωση και προσφορές

    Σε αντίθεση με τις θετικές επιδόσεις της METRO, η κατανάλωση στο λιανεμπόριο τροφίμων εξακολουθεί να βρίσκεται σε πτωτική τροχιά. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, και η φετινή χρονιά θα είναι μια χαμένη χρονιά καθώς ήδη ο τζίρος πέφτει με ρυθμό 5%.

    Όπως λέει ο ίδιος, δεν βλέπει κάποιο καλό λόγο που θα μπορούσε να ανατρέψει την σημερινή αρνητική κατάσταση. Αντίθετα, βλέπει η υποχώρηση να συνεχίζεται και στο υπόλοιπο του έτους.

    Ιδιαίτερα προβληματισμένος δηλώνει και για την βαρύτητα που έχουν αποκτήσει πλέον οι προσφορές στην εμπορική πολιτική των αλυσίδων. «Δυστυχώς εκπαιδεύσαμε τον καταναλωτή, λιανέμποροι και προμηθευτές, να επιλέγει με βάση τις προσφορές και συχνά να αγνοεί άλλες ποιοτικές παραμέτρους, με αποτέλεσμα σήμερα να αγοράζει όλο και περισσότερο προϊόντα που είναι σε προσφορά», σημειώνει χαρακτηριστικά.

    Σήμερα σχεδόν ένα στα δυο επώνυμα προϊόντα πωλείται με προσφορά, ενώ σε κάποιες κατηγορίες, όπως τα απορρυπαντικά και τα καλλυντικά η αναλογία είναι 8 στα 10 και κάποιες φορές 9 στα 10 (!).

    Παρά τις ενστάσεις που διατυπώνει, το υψηλό κόστος και τη δυσκολία που υπάρχει στη διαχείρισή τους, και η METRO θα συνεχίσει την πολιτική των έντονων προσφορών καθώς θεωρείται μονόδρομος. Είναι ενδεικτικό πως η εταιρεία έχει ήδη υπερδιπλασιάσει τις προσφορές της.

    super-market-

    Στα «χαρτιά» έμεινε η απελευθέρωση στα ΓΕΔΙΦΑ

    Ειδική αναφορά κάνει και στις αλλαγές που έγιναν τα τελευταία χρόνια, στα χρόνια των Μνημονίων στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των σούπερ μάρκετ. Ειδικά για την μεταρρύθμιση στα φάρμακα γενικής διάθεσης και των συμπληρωμάτων διατροφής ο κ. Παντελιάδης ασκεί σκληρή κριτική, λέγοντας πως η απελευθέρωση έγινε μόνο στα χαρτιά, και όχι στην πράξη. Και αυτό γιατί «απλά θέλαμε να ξεγελάσουμε τους ξένους πως κάνουμε μεταρρυθμίσεις».

    Απόδειξη σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη είναι ότι τα ΓΕΔΙΦΑ δεν έχουν μπει στα σούπερ μάρκετ, αφού οι φαρμακοβιομηχανίες δεν θέλουν να τα παράξουν. Όπως λέει, «έχουν μπει τέτοιοι όροι, ώστε να μην συμφέρει τις φαρμακοβιομηχανίες να παράξουν τα ειδικά και διαφορετικά προϊόντα που επιτρέπεται να διατεθούν μέσω των Super Market».

    Πενιχρά, σύμφωνα με τον έμπειρο μάνατζερ είναι και τα αποτελέσματα στα συμπληρώματα διατροφής και τις βιταμίνες που απελευθερώθηκαν πριν από περίπου τρία χρόνια. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι η αποτυχία του μέτρου οφείλεται στις απειλές των φαρμακοποιών προς τους προμηθευτές, ότι εάν πουλήσουν στα σούπερ μάρκετ, τότε θα τις «πετάξουν» έξω από τα φαρμακεία τους.

    «Πρόκειται για το απόλυτο καρτέλ», τονίζει με έμφαση. Και για αυτό σήμερα, όπως λέει, δεν υπάρχουν σε κανένα σούπερ μάρκετ επώνυμα και διαφημιζόμενα συμπληρώματα διατροφής ή βιταμίνες. «Θα δείτε μόνο μάρκες εισαγόμενες που δεν είναι γνωστές στο ευρύ κοινό, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις τους να είναι πολύ μικρές», αναφέρει χαρακτηριστικά.

    «Ποτέ την Κυριακή»

    Όσον αφορά στην περαιτέρω απελευθέρωση της λειτουργίας των σούπερ μάρκετ τις Κυριακές, ένα θέμα που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων κυρίως μεταξύ των μικρομεσαίων, ο κ. Παντελιάδης δηλώνει κατηγορηματικά αντίθετος, χαρακτηρίζοντάς το μάλιστα ανώφελο για τα σούπερ μάρκετ. «Ο καταναλωτής δεν θα καταναλώσει περισσότερα τρόφιμα ή απορρυπαντικά κάποιος επειδή βρήκε το κατάστημα ανοιχτό την Κυριακή».

    Το μέτρο, σύμφωνα με τον ίδιο, ευνοεί τους discounters που έχουν μικρότερο εργατικό κόστος, ενώ για τα κανονικά σούπερ μάρκετ πλήρους εξυπηρέτησης η κυριακάτικη λειτουργία είναι ζημιογόνος, με δεδομένο ότι οι εργαζόμενοι πληρώνονται 75% περισσότερο.

    «Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: Ανεξάρτητα από το νομικό πλαίσιο, δεν θέλουμε να είμαστε ανοιχτά τις Κυριακές. Αν οι ανταγωνιστές μας δεν το βλέπουν με τον ίδιο τρόπο και ανοίγουν τα καταστήματά τους, είμαστε αναγκασμένοι σε επιλεγμένες περιπτώσεις να ανοίγουμε κι εμείς ορισμένα καταστήματα και για λίγες ώρες. Ωστόσο, ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας: Η κυριακάτικη λειτουργία τελικά θα αυξήσει το κόστος λειτουργίας των αλυσίδων και αυτό θα μεταφερθεί αναπόφευκτα στις τιμές», υπογραμμίζει ο ίδιος.

    Συμβιβασμός για να κλείσει η αξιολόγηση

    Για το μείζον της αξιολόγησης, τέλος, τάσσεται στο πλευρό όσων μιλούν για θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων. Και αυτό γιατί «έχουμε κάνει τα περισσότερα βήματα και λίγα απομένουν, αφετέρου γιατί είναι σε όλους φανερό πόσο μεγάλη θα είναι η ζημιά της αποτυχίας, οπότε τελικά θα γίνουν οι αναγκαίοι συμβιβασμοί».

    Υπογραμμίζει δε ότι «δεν μπορούμε να θεωρήσουμε υπεύθυνη μόνο την ελληνική πλευρά για τις δυσκολίες που έχουν προκύψει», καθώς όπως λέει «πείσματα και ιδεοληψίες καθοδηγούν ενίοτε τους πολιτικούς σε όλο τον κόσμο, όχι μόνο στη χώρα μας».

    Από την άλλη πλευρά, πάντως, επισημαίνει πως αυτό που δεν έχει κάνει η Ελλάδα, και έστω και τώρα θα βοηθούσε τα επόμενα βήματα, είναι να πείσει ότι σκοπεύει να εφαρμόσει αυτά που νομοθετεί και συμφωνεί. «Η πολιτική “ένα βήμα μπρος, ένα πίσω” γεννά τόση καχυποψία στους εταίρους, που αντιμετωπίζουν τελικά τη χώρα μας απαξιωτικά, τιμωρητικά και με εχθρότητα», λέει χαρακτηριστικά.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Πάολα Λαβράνου (ΝΝ Hellas): «Ο Έλληνας είναι πιο συνειδητοποιημένος από ποτέ»



    ΣΧΟΛΙΑ