Την τάση ελαχιστοποίησης των πλοίων που πωλούνται προς διάλυση επιβεβαιώνει με ανάλυσή της η GMS, η κορυφαία αγοράστρια πλοίων με μετρητά, επισημαίνοντας ότι συγκριτικά με το 2016, φέτος οι πωλήσεις για scrap έχουν υποδιπλασιαστεί.

Το γιατί οι ναυτιλιακές εταιρείες προτιμούν να “στραγγίξουν” τα παλιά πλοία τους, αποκομίζοντας όσο μεγαλύτερο όφελος μπορούν από την περαιτέρω αξιοποίησή τους, αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην ασταμάτητη ανάκαμψη στην αγορά του ξηρού φορτίου, που ωθεί προς τα πάνω τόσο τις τιμές, ενώ η ζήτηση για bulkers είναι όλο και μεγαλύτερη, με αποτέλεσμα οι εφοπλιστές του κλάδου να βλέπουν τώρα ως πιο συμφέρουσα τη διατήρηση των παλιών τους πλοίων στον στόλο τους, παρά την πώλησή τους προς διάλυση, έστω κι αν και στην αγορά του scrap οι τιμές κινούνται ανοδικά και είναι σαφώς πιο ελκυστικές σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, αφού η περιορισμένη προσφορά υποψήφιων προς διάλυση πλοίων αναζωπυρώνει τον ανταγωνισμό.

Όμως και οι τιμές αυτές, που πλέον αγγίζουν τα 400 δολάρια ανά LDT, όταν πέρυσι την ίδια περίοδο ήταν καθηλωμένες στα επίπεδα των 200 δολαρίων ανά LDT, δε θα κρατήσουν για πάντα: όπως παρατηρεί η GMS, “πολλοί παίκτες της αγοράς και ανακυκλωτές πιστεύουν πως η αγορά ίσως να έχει ήδη φτάσει στο ανώτατο σημείο της”.

Ήδη οι διεθνείς αγορές κινούνται πτωτικά τελευταία, ενώ οι τοπικές αγορές χάλυβα σε Κίνα και Τουρκία επίσης δίνουν ανησυχητικές ενδείξεις, σημειώνει η GMS, και σχολιάζει: “Ίσως μία δυσοίωνη πρόβλεψη μίας αναπόφευκτης σειράς γεγονότων στις αγορές αναλύκλωσης της Ινδίας”.

Σύμφωνα πάντως με την ανάλυση της Clarkson Platou Hellas, ένας λόγος για τον οποίο είναι τόσο περιορισμένη η προσφορά πλοίων προς διάλυση είναι ότι πολλοί ιδιοκτήτες παλαιών πλοίων “τσεκάρουν” την αγορά, περιμένοντας να δουν αν τα επίπεδα των 400 δολαρίων ανά LDT μπορούν πράγματι να ξεπεραστούν και απέχοντας μέχρι να δουν όντως αυτά τα επίπεδα, στα οποία πλέον η αγορά είναι πάντως πολύ κοντά. “Ο χρόνος θα δείξει αν τα επίπεδα των 400 δολαρίων ανά LDT θα επιτευχθούν και κατόπιν πόσο ψηλά μπορούν να φτάσουν”, εκτιμά η Clarkson Platou.

Από την πλευρά της, η Allied Shipbroking σημειώνει ότι πολλοί αναλυτές πιστεύουν πως είναι πολύ πιθανό να φτάσει η αγορά στα επίπεδα των 400 δολαρίων, και μάλιστα αρκετά σύντομα, ειδικά αν τα πράγματα συνεχίσουν να εξελίσσονται όπως σήμερα, ενώ υπογραμμίζει επίσης ότι η περίοδος που διανύουμε είναι παραδοσιακά περίοδος αύξησης της δραστηριότητας στην αγορά του scrap, καθώς οι ανακυκλωτές θέλουν να κλείσουν όσο το δυνατόν περισσότερες δουλειές πριν την περίοδο των μουσώνων, όταν και η δραστηριότητα στην αγορά είναι μειωμένη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Morgan Stanley: Αναβάθμιση των μετοχών για την «Αγία Τριάδα» του ξηρού φορτίου

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά. Αναλυτικά όλες οι κατηγορίες

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ευ. Πιστιόλης: Η μυστηριώδης Kalani Investments επενδύει (και) στην Top Ships