ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αυτή τη φορά, και παρά το γεγονός ότι ίσως για πρώτη φορά στα χρονικά ο ΔΝΟ έχει σημειώσει τόσο μεγάλη πρόοδο σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, έχοντας ξεπεράσει σε επιδόσεις άλλους μεγάλους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, η Ε.Ε., πιέζει ξανά, μέσω του Ευρωκοινοβουλίου με την απειλή εφαρμογής του συστήματος εμπορίας πλοίων και στα πλοία, στα ευρωπαϊκά ύδατα. Ένα χρηματιστήριο δηλαδή, που στόχο έχει την κερδοφορία όσων πουλούν δικαιώματα, ενώ είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν τα κεφάλαια που συγκεντρώνονται χρησιμοποιούνται για νέες πράσινες καινοτομίες και ανακαλύψεις.
Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμα, αφού το Ευρωκοινοβούλιο απλώς υιοθέτησε πρόταση των πρασίνων, η ΕΕ φαίνεται ότι ακολουθεί και σε αυτή τη περίπτωση την ίδια τακτική που είχε ακολουθήσει και πριν από 20 χρόνια με το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου του «Prestige», αφού με τα περιφερειακά μέτρα που έλαβε ανάγκασε τον ΔΝΟ να υιοθετήσει την πρόταση της Ευρώπης για επιτάχυνση της απόσυρσης των δεξαμενόπλοιων που δεν διέθεταν διπλά τοιχώματα. Κίνηση που έφερε τεράστιες αλλαγές στον παγκόσμιο χάρτη δεξαμενόπλοιων και ώθησε τις επενδύσεις σε νεότευκτα δεξαμενόπλοια στα ύψη, κάτι που έδωσε τεράστια δυναμική στα ναυπηγεία της Ασίας. Εξέλιξη που βρίσκει σήμερα η Ευρώπη μπροστά της, αφού ο τόσο σημαντικός τομέας για την οικονομία της περιοχής έχει συρρικνωθεί επικίνδυνα.
Στην ανακοίνωσή από το Ευρωκοινοβούλιο επισημαίνει ότι: «ο ΔΝΟ δεν έχει κάνει μεγάλη πρόοδο ως προς την επίτευξη μιας φιλόδοξης παγκόσμιας συμφωνίας για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, το ΕΚ αναμένεται να ζητήσει να απαιτείται οι ναυτιλιακές εταιρείες να μειώσουν τον ετήσιο μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ανά μεταφορική μονάδα. Οι ευρωβουλευτές προτείνουν τα πλοία άνω των 5.000 τόνων να συμπεριλαμβάνονται στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών».
Στο σύστημα, εφόσον αυτό τελικά τεθεί σε εφαρμογή από το 2022 και μετά, θα εντάσσονται όλα τα πλοία άνω των 5.000 τόνων, που κινούνται σε ευρωπαϊκά ύδατα, και αφορά περίπου 11.000 πλοία.
Η παγκόσμια ναυτιλιακή δραστηριότητα εκπέμπει σημαντική ποσότητα αερίων του θερμοκηπίου, και εκτιμάται ότι αγγίζει το 2-3% των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών. Ποσοστό πολύ μικρότερο από τις άλλες μεγάλες βιομηχανίες της Ευρώπης. Ωστόσο η Ε.Ε. χρησιμοποιεί ένα τρικ, σύγκρισης της ναυτιλίας, όχι με άλλες βιομηχανίες αλλά με κράτη. Σύγκριση που η επιστήμη των μαθηματικών αποκλείει.
Άνθρωποι που παρακολουθούν τις διεργασίες σε επίπεδο ΕΕ εδώ και δεκαετίες μίλησαν στο mononews.gr και επεσήμαναν ότι η Ευρώπη για άλλη μια φορά «παίζει με τη φωτιά». Τρανό παράδειγμα προηγούμενων ετών, ο κλάδος των ναυπηγείων που με τις αποφάσεις που έλαβαν στην πραγματικότητα έθεσαν εκτός ανταγωνισμού τον κλάδο (με εξαίρεση τα πολεμικά πλοία και τα κρουαζιερόπλοια). Σήμερα η Ευρώπη διαθέτει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στο κόσμο, ελέγχοντας με τον τρόπο αυτό τις θαλάσσιες μεταφορές μέσω των οποίων γίνεται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Πιέζεται όμως από την Κίνα. Αν για χάρη του power game που βρίσκεται σε εξέλιξη, δεν προστατέψει την βιομηχανία της είναι πολύ πιθανό σε μια με δύο δεκαετίες να έχει χάσει τον στρατηγικό αυτό τομέα «μέσα από τα χέρια της».
Τι λέει η Ελλάδα
Κατά της λήψης περιφερειακών μέτρων στη ναυτιλία, τάσσεται παραδοσιακά η χώρα μας. Σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη θα πρέπει να έχουμε υπόψιν ότι η φύση της ναυτιλίας είναι de facto παγκόσμια και για το λόγο αυτό απαιτείται η εφαρμογή παγκόσμιων και ομοιόμορφων κανόνων και προτύπων, προκειμένου να διατηρούνται ίσοι όροι ανταγωνισμού σε όλο το κόσμο».
Ο κ. Πλακιωτάκης πρόσθεσε ότι η φύση του προβλήματος στην παγκόσμια κλιματική αλλαγή «δεν αφήνει χώρο για περιφερειακή προσέγγιση», και ζήτησε τη σύναψη μιας παγκόσμιας συμφωνίας για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία.
Ο υπουργός επεσήμανε την επιτακτική ανάγκη επίτευξης συμφωνίας για τέτοια μέτρα «που θα εφαρμοστούν ομοιόμορφα από όλα τα πλοία σε όλο τον κόσμο».