ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Εκκινεί σήμερα ο διεθνής διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, του μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας αλλά και ολόκληρης της περιοχής της ανατολικής Μεσογείου.
Πρόκειται για το δεύτερο περιουσιακό στοιχείο υπό ειδική διαχείριση μετά την ΕΛΒΟ, αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών, που βαίνει προς αξιοποίηση.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, “η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, σταθερά προσηλωμένη στο μεταρρυθμιστικό της έργο, εξυγιαίνει και επαναδραστηριοποιεί σημαντικές επιχειρήσεις με χρόνια προβλήματα, με στόχο την επίτευξη υψηλής και διατηρήσιμης ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας”.
Να σημειωθεί ότι την προηγούμενη εβδομάδα έκλεισε σύμφωνα με πληροφορίες, το deal ανάμεσα στην ΟΝΕΧ και την (DFC) International Development Finance Corporation για τη διεκδίκηση των ναυπηγείων προκειμένου να κλείσουν το αμερικανικό ναυπηγικό τόξο στην Ελλάδα. Oι δύο πλευρές θέλουν να συμμετάσχουν από κοινού στο διαγωνισμό παραχώρησης της εκμετάλλευσης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Την διεκδίκηση των ναυπηγεία κοιτάζουν και ευρωπαϊκοί όμιλοι από Ολλανδία και Γαλλία συνδυαστικά όμως με εξοπλιστικά προγράμματα.
Πάντως σε περίπτωση που αναδειχθεί πλειοδότης η ΟΝΕΧ όλα τα πολεμικά πλοία που θα παραγγελθούν θα κατασκευαστούν εδώ.
Όπως είχε γράψει πρόσφατα το mononews.gr, πριν από λίγους μήνες είχε «διαρρεύσει» η πληροφορία ότι μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στο κόσμο, η Mediterranean Shipping Company, ενδιαφέρεται να τα αποκτήσει σε συνεργασία με τον Έλληνα εφοπλιστή Θεόφιλο Πριόβολο.
Οι σχέσεις της με την Ελλάδα είναι πολύ στενές εδώ και δεκαετίες, μέσω της MSC Greece, αφού τα φορτία της μετέτρεψαν τα τελευταία 20 χρόνια το λιμάνι του Πειραιά, από ένα περιφερειακό λιμάνι σε ένα από τα 10 μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Παράλληλα τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιεί το λιμάνι του Πειραιά και για τα κρουαζιερόπλοιά της.
Σκοπός, όπως τουλάχιστον έλεγαν οι πληροφορίες πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του COVID 19, ήταν να χρησιμοποιηθούν οι μεγάλες δεξαμενές των ναυπηγείων προκειμένου να κατασκευαστούν τα κύτη των νέων κρουαζιερόπλοιων, τα οποία σχεδίαζε να ναυπηγήσει η οικογένεια Απόντε.
Ο κλάδος, σύμφωνα με τα ευνοϊκότερα σενάρια, χρειάζεται από τρία μέχρι πέντε χρόνια για να επανέλθει στα επίπεδα του 2019.
Οι υφιστάμενες υποδομές ανήκουν στο λεγόμενο, στρατιωτικό κομμάτι. Υπενθυμίζεται ότι το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Ανατολικής Μεσογείου έχει διασπαστεί σε δύο κομμάτια, και ουσιαστικά σήμερα είναι ανενεργό, μετά την καταδικαστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της Ελλάδας για παράνομες χρηματοδοτήσεις.
Το στρατιωτικό τμήμα
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εστιάζεται στο στρατιωτικό κομμάτι. Η ανακοίνωση του πρωθυπουργού για τις φρεγάτες έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον ναυπηγικών ομίλων της Ευρώπης που ειδικεύονται και στη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων.
Στους διαδρόμους υπουργείων που σχετίζονται άμεσα με τα εξοπλιστικά προγράμματα αλλά και την χρηματοδότηση αυτών, ακούγονται ονόματα γαλλικών αλλά και ολλανδικών ομίλων, που ενδιαφέρονται να πουλήσουν φρεγάτες στην Ελλάδα. Ένα από τα ανταλλάγματα που εξετάζονται, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, είναι και η απόκτηση των ναυπηγείων από τους ενδιαφερόμενους για τις φρεγάτες ομίλους.
Στο παιχνίδι, ωστόσο είναι και ο ελληνοαμεριανικός όμιλος Onex, ο οποίος έχει αποκτήσει τα ναυπηγείου Σύρου, και βρίσκεται σε διαδικασία απόκτησης του πλειοψηφικού πακέτου των ναυπηγείων Ελευσίνας.
Ο όμιλος είναι πιθανό, εφόσον υπάρξουν οι προϋποθέσεις να διεκδικήσει και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αλλά και την κατασκευή των φρεγατών.