Με μια λιτή ανακοίνωση 167 λέξεων γράφτηκε ο επίλογος της πορείας του Νίκου Κουτσιανά στην Apivita. Ο φαρμακοποιός που μύησε Έλληνες και ξένους στα φυσικά καλλυντικά ύστερα από τέσσερις δεκαετίες αποτελεί πλέον παρελθόν από την εταιρεία που ίδρυσε μαζί με την σύζυγο του Νίκη και την οδήγησε στην κορυφή του χώρου της, με πρότυπα τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους και πηγή έμπνευσης την αυτοδιαχειριζόμενη κοινωνία της μέλισσας.

«Πιστέψαμε στην πολιτιστική και επιστημονική κληρονομιά 3.000 χρόνων και, με οδηγό τον ελληνικό τρόπο ζωής, το ευ επιχειρείν, την ηθική και τη γνώση, δημιουργήσαμε προϊόντα που προβάλλουν την ελληνικότητά μας», είχε δηλώσει σε πρόσφατη συνέντευξή του ο κ. Κουτσιανάς.

Όπως έγινε γνωστό ο Φθιωτός στην καταγωγή επιχειρηματίας, αποφάσισε στα τέλη Δεκεμβρίου, να πουλήσει και τις υπόλοιπες μετοχές που κατείχε (περίπου το 33%), στην ισπανική εταιρεία Exea της οικογένειας Puig, «μηδενίζοντας» το ποσοστό του. Είχε προηγηθεί η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου της εταιρείας στην όμιλο Puig τον Μάρτιο του 2017. Σε μια συμφωνία που διασφάλισε την κεφαλαιακή επάρκεια της εταιρείας και την ικανότητά της να συνεχίσει απρόσκοπτα την υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου ανάπτυξης, εντός και εκτός συνόρων.

Τα δύσκολα παιδικά χρόνια

Ο Νίκος Κουτσιανάς γεννήθηκε στα Γαβράκια Δομοκού και η οικογένειά του ήταν Αριστεροί. Αναγκάστηκε να μεγαλώσει σε ξένα χέρια καθώς στον εμφύλιο έχασε ανθρώπους από τον στενό οικογενειακό του κύκλο. Τα καλοκαίρια ωστόσο βοηθούσε τη μητέρα του στη δουλειά, συνεισφέροντας στα οικονομικά της οικογένειάς του. Το Γυμνάσιο το τελείωσε στην Αθήνα και εισήχθη στη Φαρμακευτική Σχολή του Παν/μίου Αθηνών, απ’ όπου αποφοιτά το 1969.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και αφού έχει ολοκληρώσει τη στρατιωτική του θητεία ανοίγει μαζί με την γυναίκα του φαρμακείο στην οδό Κατεχάκη 56 και αρχίζει να πειραματίζεται πάνω στα φυσικά καλλυντικά. Παράλληλα, παρακολουθεί μεταπτυχιακές σπουδές στην Ανωτάτη Εμπορική, στον τομέα Διοίκησης Επιχειρήσεων. Τα πρώτα του ζεύγους Κουτσιανά ήταν από μέλι- κάτι σαπούνια που μοσχοβολούσαν μεν αλλά ήταν εντελώς αντιεμπορικά καθώς ήταν «μαύρα». Δεν το έβαλαν όμως κάτω.

Επιπλέον, o Nίκος Kουτσιανάς ντρεπόταν να πουλάει. Nτρεπόταν να λέει ότι είναι επιχειρηματίας. Αριστερός και επιχειρηματίας; Ήταν ιδεολογικό το θέμα!

Ο ιδρυτής της Apivita υπήρξε στα νιάτα του μέλος της ΚΝΕ και αργότερα ενεργό μέλος του ευρύτερου κεντροαριστερού χώρου ενώ διατηρούσε σχέσεις και με στελέχη του ΠΑΣΟΚ – ιδίως με την εκσυγχρονιστική πτέρυγα. Δεν έκρυψε ποτέ τις πολιτικές πεποιθήσεις του, ωστόσο δεν υπήρξε ποτέ κρατικοδίαιτος. Εξ’ ου και ήταν πάντοτε ελεύθερος να εκφράζει τις θέσεις του με πάθος και χωρίς φόβο…

Η «γένεση» της Apivita…

Το 1979 παίρνουν τη μεγάλη απόφαση να δημιουργήσουν την Apivita. Μέσα σε λίγα χρόνια, αλλά με πολύ κόπο και πολλά σκαμπανεβάσματα και χωρίς ποτέ να το βάλουν κάτω ήρθαν οι πρώτες επιτυχίες. Τα προϊόντα τους κερδίζουν την αναγνώριση και ξεχωρίζουν για την καινοτομία και τις ευεργετικές τους ιδιότητες στον ανθρώπινο οργανισμό.

Το χαρακτηριστικό μαύρο σαπούνι με πρόπολη και θυμάρι, βρίσκει πλέον τη θέση του στο ελληνικό φαρμακείο. Το 1990 έκαναν το μεγάλο άλμα και μετέφεραν τις εγκαταστάσεις της εταιρείας από την οδό Αχιλλέως Κύρου στο Ν. Ψυχικό σε νέο ιδιόκτητο εργοστάσιο στη Μεταμόρφωση Αττικής.

Το ζεύγος Νίκου και Νίκης Κουτσιάνα

Παράλληλα, συνεχίζουν να δημιουργούν πρωτοποριακά προϊόντα, όπως τα θεραπευτικά σαμπουάν με εκχυλίσματα βοτάνων, μένοντας πιστοί στις αξίες τους και με κύρια πηγή έμπνευσης την κοινωνία της μέλισσας και την η ολιστική προσέγγιση του Ιπποκράτη για την υγεία, την ομορφιά και την ευεξία. Η ίδια, εξάλλου, η εταιρική επωνυμία προέρχεται από τα συνθετικά Apis (μέλισσα) και Vita (ζωή), υπογραμμίζοντας την ταύτιση της εταιρείας με αυτήν τη φιλοσοφία.

Ο Νίκος από τα παιδικά του χρόνια αγαπούσε τη γη και τις καλλιέργειες. Στο Δομοκό, στο Μαρκόπουλο στο εργοστάσιο της Apivita, στο σπίτι του στην Άνδρο, παντού έχει εγκαταστήσει μελίσσια και έχει φυτέψει ελληνικά ενδημικά φυτά. Μάλιστα πρόσφατα ίδρυσε και την εταιρία Apigea, μια επένδυση στον αγροδιατροφικό τομέα, εκείνον που κάθε φορέας υποδεικνύει ως σημαντικά υποσχόμενο.

… και η παγκόσμια αναγνώριση

Στα χρόνια που ακολούθησαν συνέχισαν να επενδύσουν σε νέα προϊόντα και στη μοναδική βιοποικιλότητα της ελληνικής φύσης ενώ τολμούν την είσοδο σε νέες αγορές του εξωτερικού, όπως της Ισπανίας και της Ασίας. Μια κίνηση που στέφεται με επιτυχία, καθώς οι ξένοι καταναλωτές αντιλαμβάνονται την αξία και αγκαλιάζουν πολύ γρήγορα τα μοναδικά ελληνικά καλλυντικά. Είναι ενδεικτικό πως η εταιρεία έφθασε να εξάγει πάνω από το 30% της παραγωγής της σε περισσότερες από 10 χώρες του εξωτερικού ενώ διατηρούσε καταστήματα με το σήμα της σε χώρες όπως η Ιαπωνία, το Xονγκ Κονγκ, την Ισπανία κ.α..

Η πώληση στους Ισπανούς

Η πορεία και πριν αλλά κυρίως μετά το ξέσπασμα της κρίσης δεν ήταν εύκολη. O κ. Κουτσιανάς κατά καιρούς αναζήτησε ρευστότητα και στήριξη από επενδυτές προκειμένου να αναπτυχθεί.  Δεν ήταν λίγες οι φορές που βρέθηκε στην κόψη του ξυραφιού, αγωνιώντας άγρυπνος «για το αν θα πληρωθούν όλες οι υποχρεώσεις». Αλλά δεν έβαζε νερό στο κρασί του.

Καμιά έκπτωση στην ποιότητα ή στις επενδύσεις, όπου για να ολοκληρώσει το εργοστάσιο του στο Μαρκόπουλο, του πήρε πέντε χρόνια. Στις αρχές του 2017, όλοι, ακόμη και το Bloomberg θεωρούσαν σχεδόν δεδομένο πως η εταιρεία που είχε στήσει με κόπο ο θα εξαγοραστεί από τον γαλλικό πολυεθνικό όμιλο της L’Oreal. Τελικά, αγοραστής προέκυψε ο ισπανικός όμιλος Puig, ο οποίος μετά την συμφωνία που υπεγράφη στις 23 Δεκεμβρίου, δυο μέρες πριν τα Χριστούγεννα έγινε ο απόλυτος κυρίαρχος της εταιρείας, διορίζοντας δικό του CEO.

Η νέα αρχή

Η οριστική έξοδος του κ. Κουτσιανά ωστόσο δεν σημαίνει και την «συνταξιοδότησή» του από τα επιχειρηματικά δρώμενα. Τουναντίον, όπως προκύπτει και από την ανακοίνωση έχει ήδη δρομολογήσει την επόμενη επαγγελματική κίνησή του. Εξάλλου, κάθε τέλος κρύβει και μια καινούρια αρχή. «Όλοι μας ευχόμαστε στον κύριο Νίκο Κουτσιανά επιτυχίες στις επόμενες επιχειρηματικές του δραστηριότητες», επισημαίνει χαρακτηριστικά στο μήνυμά του, ο νέος CEO της Apivita, Herve Lesieur.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το καινούριο εγχείρημα θα περιστρέφεται και πάλι γύρω από τα φυσικά προϊόντα, και την ανάδειξη της πλούσιας βιοποικιλότητας της ελληνικής χλωρίδας, της πλουσιότερης στην Ευρώπη. «Είμαστε άπιαστοι! Τα βότανά μας έχουν υψηλή βιολογική αξία, αναγνωρισμένη διεθνώς, και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά», έχει αναφέρει χαρακτηριστικά σε συνομιλητές τους.

Διαβάστε επίσης:

APIVITA: Στην Exea το μειοψηφικό ποσοστό του Νίκου Κουτσιανά – Νέος πρόεδρος ο Manuel Puig