Με τη φετινή τουριστική σεζόν να εξελίσσεται σε… «Βατερλό» -όπως τουλάχιστον δείχνουν τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα από την πορεία των διεθνών αφίξεων – οι βιομηχανίες τροφίμων και ποτών επιστρατεύουν σειρά μέτρων για να στηρίξουν τους επαγγελματίες της εστίασης και της φιλοξενίας που υφίστανται τεράστια οικονομική ζημιά (ειδικά όσοι λειτουργούν σε τουριστικές περιοχές).

Στην «πρώτη γραμμή» βρίσκονται οι διευκολύνσεις όσον αφορά στην είσπραξη απαιτήσεων, με την μετάθεση των επιταγών να αποτελεί την πλέον συνηθισμένη πρακτική. Πρόκειται για μια σχεδόν αναγκαστική απόφαση, προκειμένου να δοθεί χρόνος και ανάσες στην εστίαση, η οποία υποφέρει από έλλειψη εσόδων. Υπάρχουν περιπτώσεις εταιρειών που η κάμψη του τζίρου τους υπερβαίνει ακόμη και το 70%.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Lactalis Hellas. Η θυγατρική του γαλλικού κολοσσού στον χώρο των τροφίμων, αποφάσισε να μεταθέσει έως και δυο χρόνια (!) την είσπραξη των επιταγών που λήγουν εντός του τρέχοντος έτους, στηρίζοντας έτσι τη ρευστότητα των συνεργατών της. Οι μισές από τις επιταγές που μετατέθηκαν χρονικά είχαν εκδοθεί στα τέλη του 2019.

Σε ανάλογες ελαφρύνσεις έχουν προχωρήσει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία και η Coca Cola HBC, οι οποίες προμηθεύουν χιλιάδες τελικά σημεία σε όλη την Ελλάδα. Ο γενικός διευθυντής της Coca Cola HBC Greece & Cyprus, Γιάννης Παπαχρήστου μιλώντας πρόσφατα σε διαδικτυακή συζήτηση ανέφερε πως η πολυεθνική έσπευσε αμέσως μετά το lockdown να υποστηρίξει τη ρευστότητα του χονδρεμπορίου, το οποίο αποτελεί βασικό κομμάτι για την λειτουργία της εταιρείας. «Κάναμε κυριολεκτικά υπέρβαση, γιατί τα νούμερα είναι πολύ μεγάλα. Δεν ξέρω εάν θα μπορούσαμε να μιλάμε σήμερα για μικρή λιανική εάν δεν είχαμε πάρει αυτή την πρωτοβουλία», σημείωσε χαρακτηριστικά θέλοντας να καταδείξει τη σημασία της εν λόγω πρωτοβουλίας.

Ειδικό πρόγραμμα πληρωμών εκπόνησε και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η οποία διαβεβαίωσε από την πρώτη στιγμή τους συνεργάτες της πως θα έβρισκαν από κοινού μια βιώσιμη και συμφέρουσα λύση για όλους. Μια λύση που σύμφωνα με τον επικεφαλής της ζυθοποιίας, Αλέξανδρο Δανιηλίδη επετεύχθη και ακολουθείται από όλους.

Εκπτώσεις και εκπαιδευτικά σεμινάρια

Παράλληλα με τις οικονομικές διευκολύνσεις, γίνονται προσπάθειες να βοηθηθούν τα τελικά σημεία μέσα από την αναζωπύρωση της ζήτησης μέσα από ειδικές εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες. Σύμφωνα με τον κ. Παπαχρήστου, η Coca Cola HBC σκοπεύει να συνεχίσει τις ειδικές προωθητικές ενέργειες μέσα στα καταστήματα, όπως τα «happy hours» αλλά και την κυκλοφορία νέων προϊόντων (με πιο πρόσφατο τον καφέ Costa Coffee), για να αναθερμανθεί το αγοραστικό ενδιαφέρον.

Οι δράσεις που αναλαμβάνουν οι βιομηχανίες τροφίμων και ποτών, προκειμένου να στηρίξουν το κανάλι της εστίασης που αποτελεί σημαντικό κομμάτι των εργασιών τους, επεκτείνονται στην παροχή συμβουλών για τον τρόπο που ειδικά οι μικρές επιχειρήσεις μπορεί να λειτουργήσουν καλύτερα στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνει ο Covid-19. Η Coca- Cola μάλιστα έχει ανακοινώσει ειδικό πρόγραμμα στήριξης του Horeca, το «Future Loading», το οποίο μεταξύ άλλων προσφέρει ειδική εκπαίδευση στους επαγγελματίες και προωθεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, ο οποίος είναι εξαιρετικά κρίσιμος στη νέα εποχή.

Βέβαια, όλοι στην αγορά συμφωνούν πως πέρα από τα μέτρα στήριξης που αναλαμβάνουν οι βιομηχανίες χρειάζεται και η παρέμβαση της Πολιτείας Κάποιοι μάλιστα, βλέποντας την πορεία της αγοράς δυο και πλέον μήνες μετά την επανεκκίνηση της οικονομίας θεωρούν πως μια νέα κρατική στήριξη είναι μονόδρομος, προκειμένου ειδικά οι μικρές επιχειρήσεις να επιβιώσουν της φετινής χρονιάς.

Η έρευνα της Deloitte

Να σημειωθεί πως η εστίαση αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Σύμφωνα με έρευνα της Deloitte που παρουσιάσθηκε πρόσφατα, στον κλάδο σήμερα δραστηριοποιούνται 82.500 επιχειρήσεις που απασχολούν 385.000 εργαζομένους. Σχεδόν το 81% των εν λόγω επιχειρήσεων ανέστειλε τις εργασίες του λόγω του lockdown.

Προκειμένου να μετριασθεί η ζημιά που υφίσταται ο κλάδος, η Deloitte προτείνει τη μείωση του ΦΠΑ στο 13% σε σταθερή βάση, την επέκτασή της μείωσης του ΦΠΑ στα προϊόντα οίνου και μπίρας, την επέκταση της μείωσης των ενοικίων κατά 40%, αύξηση των εκπτώσεων στα δημοτικά τέλη και στις χρεώσεις για την χρήση δημοτικών χώρων για τραπεζοκαθίσματα και ελαφρύνσεις όσον αφορά στο μισθολογικό κόστος.