ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Η Motor Oil, που αποτελεί το επιχειρηματικό οικόσημο της κραταιάς οικογένειας Βαρδινογιάννη, συμπληρώνει εφέτος 50 χρόνια ζωής.
Το πολυδιάστατο mega deal με την Ελλάκτωρ, το οποίο «κλείδωσε» προ ημερών και αποτιμάται στα επίπεδα των 760 εκατ. ευρώ, έρχεται να ενισχύσει τη θέση του Ομίλου στο ευρύτερο φάσμα του ενεργειακού τομέα. Με έμφαση αυτήν τη φορά στις «πράσινες» πηγές. Ανοίγοντας παράλληλα κι ένα παράθυρο συμμετοχής στο πολλά υποσχόμενο πεδίο δραστηριοτήτων των κατασκευών και των παραχωρήσεων.
Δείγματα γραφής όλα αυτά της νέας στρατηγικής που φέρει την υπογραφή του 60χρονου Γιάννη Βαρδινογιάννη. Πρωτότοκου γιού και διαδόχου στην ηγεσία του Ομίλου, του εμβληματικού «πατριάρχη» της οικογένειας Βαρδή Βαρδινογιάννη.
Το επιχειρηματικό αποτύπωμα της Motor Oil έχει διευρυνθεί σημαντικά στην τελευταία διετία. Γεγονός το οποίο καταγράφεται με τον πλέον παραστατικό τρόπο στο αυξανόμενο ενεργητικού του Ομίλου, που από τα 3,5 δισ. του 2019 έφτασε στα τέλη της περσινής χρονιάς στα 4,8 δισ. ευρώ. Στοιχεία που δείχνουν το πώς χρησιμοποιούνται τα κεφάλαια των μετόχων, ίδια και ξένα.
Βέβαια, οι πυκνές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες έχουν και τα αντίστοιχα κόστη. Τα οποία κι αυτά απεικονίζονται με τον τετραπλασιασμό του καθαρού χρέους της Motor Oil.
Είναι ενδεικτικό ότι τα δάνεια από τα 897,9 εκατ. ευρώ του 2019 ανέβηκαν πέρσι στα 1,9 δισ. ευρώ. Μαζί με τις υποχρεώσεις των μισθώσεων και αφαιρουμένων των ταμειακών διαθεσίμων (656,7 εκατ. ευρώ πέρσι) το καθαρό χρέος στη χρήση του 2021 διαμορφώθηκε στα 1,45 δισ. ευρώ. Και αντιστοιχεί στο 1,22% των ιδίων κεφαλαίων του Ομίλου. Όταν στη χρήση του 2019 το καθαρό χρέος ήταν στα 354,3 εκατ. ευρώ και ισοδυναμούσε με το 0,30 των ιδίων κεφαλαίων.
Αλληλένδετο με τις δανειακές ενισχύσεις ήταν και το επενδυτικό πρόγραμμα της Motor Oil που απορρόφησε περί τα 420 εκατ. ευρώ την τελευταία διετία. Εκ των οποίων τα 310 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκαν στην κατασκευή της μονάδας κατεργασίας νάφθας, παράλληλα με τα άλλα έργα λειτουργικής αναβάθμισης του διυλιστηρίου. Το οποίο έχει την ικανότητα διύλισης 127.000 βαρελιών πετρελαίου ημερησίως, αντιπροσωπεύοντας το 34% της συνολικής δυναμικότητας της χώρας.
Το… καθυστερημένο αλλά μεγάλο βήμα στις ΑΠΕ
Μεγάλο επενδυτικό βήμα για τη Motor Oil ήταν και το «κτίσιμο» χαρτοφυλακίου στον κλάδο των Ανανεώσιμων πηγών ενέργειες. Σε μια προσπάθεια να καλύψει το χαμένο έδαφος στην «πράσινη» ενέργεια ο όμιλος εξαγόρασε ένα «πακέτο» 11+1 Αιολικών και Φωτοβολταϊκών πάρκων, εκταμιεύοντας 110 εκατ. ευρώ. Τα πάρκα που εξαγοράστηκαν, έχουν εγκατεστημένη ισχύ 220 Μεγαβάτ (MW) ενώ κουβαλούσαν και δανειακές υποχρεώσεις 275 εκατ. ευρώ, το λογιστικό υπόλοιπο των οποίων είχε διαμορφωθεί στα τέλη της περσινής χρονιάς ,στα 200 εκατ. ευρώ.
Πέραν τούτων ο Όμιλος, από κοινού με τη ΓΕΚ Τέρνα, πήραν τον περασμένο Οκτώβριο δάνειο 72,7 εκατ. ευρώ ( με επιτόκιο 3%) για τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής που κατασκευάζεται στην Κομοτηνή. Συνολικής επένδυσης 375 εκατ. ευρώ.
Το 2020 η Motor Oil, ενεργοποίησε μεσούσης της έξαρσης της πανδημίας, σημαντικές γραμμές πίστωσης. Ενισχύοντας από τη μια πλευρά τα κεφάλαια κίνησης, ενώ από την άλλη προχώρησε και σε σειρά επιχειρηματικών κινήσεων. Μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται η εξαγορά εταιρείας (λιανικής καυσίμων) στην Κροατία ,το έργο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του διυλιστηρίου, καθώς επίσης και οι κεφαλαιακές αυξήσεις σε θυγατρικές. Εξ αυτών, η ελέγχουσα την Alpha δορυφορική τηλεόραση έκανε αύξηση κεφαλαίου 27,5 εκατ. ευρώ, ενώ πέρσι εισέφερε περί τα 20 εκατ. ευρώ στην κεφαλαιακή ενίσχυση του καναλιού. Στη χρήση του 2020 η Alpha δορυφορική τηλεόραση έδειξε ζημιές 24,5 εκατ. ευρώ, έχοντας δανειακά βάρη 48,6 εκατ. ευρώ.
Όπως προκύπτει από τις λογιστικές καταστάσεις η Motor Oil έχει ωφεληθεί από την προηγηθείσα μείωση του κόστους δανεισμού. Καθώς το μέσο επιτόκιο των τραπεζικών δανείων από το 4,43% του 2019, έπεσε στο 3,54% το 2020 και πέρσι διαμορφώθηκε στο 2,89%.
Ο Όμιλος επισημαίνει πώς μια ενδεχόμενη άνοδος του επιτοκίου κατά 0,5% μεταφράζεται σε επί πλέον κόστη 6,1 εκατ. ευρώ ετησίως.
Με βάση τη δομή του πρόσφατου mega deal η Motor Oilδαπανά 182 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του 29,9% των μετοχών της Ελλάκτωρ που ήταν στο χαρτοφυλάκιο των Μπάκου-Καϋμενάκη. Εν συνεχεία και για της απόκτηση του 75% των ΑΠΕ της Ελλάκτωρ θα απαιτηθούν ακόμη 580 εκατ. ευρώ, χωρίς όμως αυτό να έχει οριστικοποιηθεί.
Κατά τα φαινόμενα τα κόστη αυτά αναμένεται να καλυφθούν κατά 70% με δανεισμό, ανεβάζοντας κι άλλο το καθαρό χρέος της Motor Oil. Η οποία όμως με την εξαγορά των ΑΠΕ γίνεται η δεύτερη δύναμη στην «πράσινη» ενέργεια στη χώρα, αμέσως μετά από την Τέρνα Ενεργειακή.
Λειτουργικά κέρδη 140 εκατ. από την «πράσινη» ενέργεια
Με 493 Μεγαβάτ εγκατεστημένης ισχύος το χαρτοφυλάκιο της Ελλάκτωρ παρήγαγε πέρσυ 84,4 εκατ. ευρώ λειτουργικά κέρδη. Ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι το υφιστάμενο και το υπο εξαγορά χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ είναι σε θέση να δώσει στη Motor Oil 140 εκατ. ευρώ λειτουργικά κέρδη.
Στην περίπτωση αυτή και με ένα πολλαπλασιαστή στο 12 των ebitda (όσο και η συμφωνία με την Ελλάκτωρ) η αποτίμηση του χαρτοφυλακίου στην «πράσινη» ενέργεια θα μπορούσε να είναι για τη Motor Oilστα επίπεδα των 1,7 δισ, ευρώ… Μόνο για τις ΑΠΕ και αφήνοντας έξω το διυλιστήριο του Ομίλου, ο οποίος τώρα αποτιμάται χρηματιστηριακά στα 1,72 δισ. ευρώ…
Πέρσι ο όμιλος της Motor Oil είχε 489,5 εκατ. ευρώ λειτουργικά κέρδη και ενσωματώνοντας και το διευρυμένο «πακέτο» των Ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μπορεί να φτάσει στα επίπεδα των 650 εκατ. ευρώ. Χωρίς να συνιστά δυσβάστακτο φορτίο το καθαρό χρέους, που εξυπηρετείται με το περίπου 30% των ebitda.
Με p/e 8,5 και επικείμενο μέρισμα 0,70 ευρώ ανά μετοχή
Στις δύο πρώτες χρηματιστηριακές συνεδριάσεις μετά από το deal, η μετοχή της Motor Oil είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα. Τη Δευτέρα έκλεισε με άνοδο 1,68% ενώ χθες υποχώρησε 1,40% και έκλεισε στα 15,53 ευρώ. Η κεφαλαιοποίηση της εισηγμένης διαμορφώνεται στις 8,5 φορές την καθαρή κερδοφορία της περσινής χρονιάς ( 202,3 εκατ. ευρώ). Επίπεδο p/e (τιμής προς κέρδη) που θεωρείται ελκυστικό για μεσομακροπρόθεσμες επενδυτικές θέσεις.
Η Motor Oil θα προχωρήσει και στη διανομή του υπολειπόμενου μερίσματος των 0,70 ευρώ ανά μετοχή, καθώς έχει δώσει προμέρισμα 0,20 ευρώ. Η νέα χρηματική διανομή, αντιστοιχεί σε πρό φόρου απόδοση 4,5% με βάση το χθεσινό κλείσιμο της μετοχής.
Στο παρελθόν ορισμένα ξένα funds αντιμετώπισαν με περίσκεψη την εξαγορά της τηλεόρασης του Alpha, από τον πετρελαϊκό όμιλο. Σχετικά γρήγορα όμως οι ανισορροπίες αποκαταστάθηκαν. Και τώρα ορισμένοι διαχειριστές χαρτοφυλακίων είδαν με κάποια δόση σκεπτικισμού τη μετοχική συμμετοχή της Motor Oil στον κατασκευαστικό όμιλο της Ελλάκτωρ. Κρίνοντας ότι δυσκολεύει στο διάβασμα των αποτελεσμάτων… Χωρίς όμως να έχει υπάρξει μέχρι τώρα, κάποια άλλη τριβή.
Η 50χρονη ιστορία και οι επιχειρηματικοί στόχοι
Έχοντας μια επιχειρηματική ιστορία 50 ετών, ο Όμιλος της Motor Oil δραστηριοποιείται με… 92 εταιρίες που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων διύλισης, διανομής
και άλλων δραστηριοτήτων στο ευρύτερο φάσμα του ενεργειακού τομέα. Με κύκλο εργασιών 10 δισ. ευρώ πέρσι, 2.990 εργαζομένους και πάνω από 1.500 πρατήρια υγρών καυσίμων σε Ελλάδα, Κύπρο και Νοτιοανατολική Ευρώπη, ο Όμιλος κατέχει ηγετικό ρόλο στη διύλιση και εμπορία προϊόντων πετρελαίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Όπως αναφέρεται από τη Διοίκηση « η επιχειρηματική αποστολή του Ομίλου είναι να δραστηριοποιείται αποτελεσματικά, υπεύθυνα και αποδοτικά στην αγορά πετρελαίου, φυσικού αερίου, και σε άλλες επιλεγμένες δραστηριότητες ,καθώς και να επενδύει σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας για την κάλυψη των εξελισσόμενων αναγκών των πελατών του και της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή. Το όραμα του Ομίλου είναι να αποτελέσει μια ηγετική εταιρία βιώσιμης ενέργειας στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή. Με στόχο τη μακροπρόθεσμη κερδοφορία και τη συνεχή ανάπτυξη, προς όφελος όλων των ενδιαφερομένων μερών».
Διαβάστε επίσης:
Motor Oil: Συμφωνίες συνεργασίας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα πάνω σε ΑΠΕ και LNG
Motor Oil: Τι αλλάζει η κίνηση Γιάννη Βαρδινογιάννη στην αγορά των ΑΠΕ
Όλα τα μυστικά για το πολυδιάστατο deal του ομίλου Βαρδινογιάννη με την Ελλάκτωρ του Χένρι Χόλτερμαν
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χρήστος Μεγάλου (Τράπεζα Πειραιώς): Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να επενδύσουμε εκτός Ελλάδας – Η χώρα χρειάζεται ισχυρότερες τράπεζες
- Kristina Blahnik: Από την αρχιτεκτονική στην κυριαρχία του Manolo Blahnik και η μυστική συνταγή της επιτυχίας
- Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η απόκτηση της Αττικής Οδού από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Μύκονος: Ο μεγαλοκατασκευαστής και η καταδίκη