Την αποφασιστικότητα της Motor Oil  να πρωταγωνιστήσει στην εποχή της ενεργειακής μετάβασης, αποτελώντας έναν από τους ισχυρότερους ενεργειακούς ομίλους της χώρας, όχι μόνο σήμερα αλλά και στο μέλλον απέδειξε η συμφωνία που ολοκλήρωσε χθες.

Η εταιρεία εξασφάλισε με μια κίνηση  τη δεύτερη θέση στην ελληνική αγορά ΑΠΕ, με 773 MW ΑΠΕ σε ισχύ, εξασφαλίζοντας μεγάλες υπεραξίες για τον όμιλο άμεσα και έμμεσα, τόσο από την ίδια τη δραστηριότητα παραγωγής  ενέργειας από ΑΠΕ όσο και πρασινίζοντας συνολικά το επιχειρηματικό προφίλ του ομίλου. Ταυτόχρονα, η είσοδος ενός τόσο ισχυρού ομίλου στην πρώτη γραμμή ανάπτυξης των έργων ΑΠΕ, επιταχύνει την ανάπτυξη νέων έργων και εντείνει τον ανταγωνισμό επενδύσεων στον αγώνα δρόμου για γρήγορη επέκταση της πράσινης ισχύος στην Ελλάδα.

Η συμφωνία με την  REGGEBORGH και οι υπεραξίες για τη Motor Oil

Η Motor Oil μέσω εξω-χρηματιστηριακής συναλλαγής, απέκτησε 104.000.000 μετοχές της ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε.  στην τιμή των Ευρώ 1,75 ανά μετοχή με το συνολικό τίμημα να ανέρχεται σε Ευρώ 182.000.000. Ο αριθμός των παραπάνω 104.000.000 μετοχών αντιστοιχεί σε ποσοστό 29,87% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε.

Ταυτόχρονα, ανακοίνωσε ότι έχει συν-διαμορφώσει ένα αρχικό πλαίσιο συμφωνίας  με την REGGEBORGH INVEST B.V. (που κατέχει περίπου 106 εκατ. μετοχές εκδόσεως ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε.) για την απόκτηση ποσοστού 75% του μετοχικού κεφαλαίου εταιρείας που θα συσταθεί και θα έχει ως περιουσιακό στοιχείο το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ της ΕΛΛΑΚΤΩΡ συνολικής ισχύος 493 MW καθώς επίσης και σειρά έργων υπό κατασκευή συνολικής ισχύος άνω των 1,6 GW. Ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ θα συμμετέχει με ποσοστό 25% στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας.

Η αξία επιχείρησης (enterprise value) που θα δημιουργηθεί με αντικείμενο τις ΑΠΕ, συμφωνήθηκε σε 1 δισ. ευρώ και υπόκειται σε περαιτέρω προσαρμογές συναρτώμενες με την κερδοφορία της επιχείρησης και τη δομή της συναλλαγής.

Αν και δεν αναφέρεται το επιπλέον τίμημα που θα λάβει η Ελλάκτωρ για να παραχωρήσει στην Motor Oil το 75% στη νέα εταιρεία, πληροφορίες αναφέρουν πως αυτό θα ανέρχεται στα 670 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα αξιοποιηθεί από την Ελλάκτωρ σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΔΣ.

Η συμφωνία αυτή πραγματοποιήθηκε, με στόχο την ενίσχυση της παρουσίας της Motor Oil  στις ΑΠΕ. Πλέον η Motor Oil γίνεται η δεύτερη μεγαλύτερη δύναμη στην αγορά των ΑΠΕ μετά την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, με ένα συνολικό χαρτοφυλάκιο 773 MW σε λειτουργία και άδειες πάνω από 2 GW για την ανάπτυξή της τα επόμενα χρόνια.

Η πράσινη Motor Oil αναπτύσσεται

 Ο τομέας των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και του υδρογόνου αποτελούν στρατηγικές επιλογές του ομίλου με τη θυγατρική MORE να ενισχύει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο των νέων έργων έχοντας ήδη σε λειτουργία 280 MW αιολικής και ηλιακής ενέργειας ενώ βρίσκονται υπό ανάπτυξη επιπλέον 21 αιολικά πάρκα και επτά μονάδες αποθήκευσης.

Υπό κατασκευή είναι αντίστοιχα από την ΜΟΙ σταθμοί ΑΠΕ ισχύος 84 MW και υπό ανάπτυξη άδειες συνολικής δυναμικότητας 650 MW.

Στο απολογιστικό της εταιρείας αναφέρεται ότι η διοίκηση αξιολογεί αυτή την περίοδο τον σχεδιασμό μιας μονάδας παραγωγής βιοκαυσίμων ενώ αναπτύσσει δύο έργα για την αποθήκευση, μεταφορά και διανομή υδρογόνου.

Ήδη ο όμιλος Motor Oil, δραστηριοποιείται ενεργά στην παραγωγή υδρογόνου στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων, καθώς διαθέτει μια μονάδα συνεχούς καταλυτικής αναμόρφωσης Νάφθας (CCR) που παράγει υδρογόνο ως παραπροϊόν και μια εξ’ολοκλήρου μονάδα παραγωγής υδρογόνου βασισμένη στην καταλυτική αναμόρφωση μεθανίου με ατμό (SMR) προκειμένου να παρέχει καθαρό υδρογόνο στις μονάδες διυλιστηρίου. Με την ολοκλήρωση της νέας μονάδας θα παράγονται επιπλέον ποσότητες καθαρού υδρογόνου ως παραπροϊόν.

Όπως σημειώνεται στην ετήσια έκθεση, μέχρι το τέλος του χρόνου ο όμιλος θα έχει σημαντική πλεονάζουσα ποσότητα υδρογόνου αξιοποιώντας και τη διαθέσιμη ικανότητα των υφιστάμενων μονάδων για την παραγωγή γκρι υδρογόνου που θα του επιτρέψει να γίνει καθαρός εξαγωγέας.

Το μακροπρόθεσμο σχέδιο του ομίλου προβλέπει στον καθαρισμό αυτής της πηγής γκρι υδρογόνου μέσω της δέσμευσης και της αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα ώστε να θεωρείται παραγωγός μεγάλης κλίμακας χαμηλού άνθρακα υδρογόνου πριν το τέλος της δεκαετίας. Μέχρι το 2025, η διοίκηση σκοπεύει να ενισχύσει την πλατφόρμα καθαρού υδρογόνου μέσω της ανάπτυξης και εγκατάστασης υποδομής παραγωγής πράσινου υδρογόνου.

Η αξιοποίηση από την Motor Oil των τεχνολογιών του υδρογόνου πιστοποιείται από δύο ακόμη κινήσεις του ομίλου. Η εταιρεία έχει συνάψει μνημόνιο συνεργασίας με την ΔΕΗ για την από κοινού ανάπτυξη έργων στον τομέα του πράσινου υδρογόνου ενώ έχει καταθέσει στα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (IPCEI), το «BLUE MED».

Το σχέδιο της ΜΟΙ προβλέπει την παραγωγή και την προμήθεια χαμηλού κόστους πράσινου υδρογόνου και υδρογόνου χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, το οποίο εκτιμάται ότι θα είναι το πρώτο έργο υποδομής υδρογόνου στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπη που σύμφωνα με την εταιρεία μπορεί να αποτελέσει ένα καινοτόμο σχέδιο υπερτοπικού χαρακτήρα και κόμβο υδρογόνου στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Αξίζει να σημειωθεί επιπλέον ότι η εταιρεία έχει καταθέσει αίτημα χρηματοδότησης από το χρηματοδοτικό εργαλείο CEF Transport για τον πρώτο σταθμό ανεφοδιασμού υδρογόνου στην Ελλάδα  που θα είναι δημόσια προσβάσιμος. Ο σταθμός, που θα εγκατασταθεί εντός ενός νέου πρατηρίου της AVIN OIL, θα βρίσκεται στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων, επιτρέποντας στους υφιστάμενους χρήστες εθνικού οδικού δικτύου να τροφοδοτούνται με υδρογόνο. Το υδρογόνο θα παρέχεται από έναν ηλεκτρολύτη που κατασκευάζεται από τη μητρική Motor Oil στους Αγ. Θεοδώρους, στο πλαίσιο του «BLUE MED».