Κοιλάδα υδρογόνου, παραγωγή πράσινου υδρογόνου, δέσμευση άνθρακα, πρατήρια υδρογόνου είναι μερικά από τα έργα που προχωρά δυναμικά η Motor Oil επιλέγοντας να τα εντάσσει ξεχωριστά σε διαφορετικά ευρωπαϊκά προγράμματα, ώστε να πάρουν το δρόμο της υλοποίησης.

Όλα μαζί είναι τα έργα του Blue Med, το οποίο η εταιρεία επέλεξε να τεμαχίσει σε μικρότερα έργα και να τα προωθήσει μόνη της σε διαφορετικά ευρωπαϊκά προγράμματα, ώστε να προχωρήσει με γρηγορότερο ρυθμό η υλοποίησή τους.

1

Την αποτελεσματική αυτή στρατηγική που ακολουθεί η Motor Oil και τα αποτελέσματά της,  παρουσίασε ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης Δ/ντης Ευρωπαϊκών υποθέσεων του ομίλου, μιλώντας χθες στο Hydrogen & Green Gases Forum.

H Motor Oil, όπως εξήγησε  παράγει υδρογόνο εδώ και χρόνια κατά τη διαδικασία της διύλισης, το οποίο είναι γκρι υδρογόνο, με  ανθρακικό αποτύπωμα.

Στρατηγική της εταιρείας είναι να πραγματοποιήσει μια επένδυση σε δέσμευση άνθρακα, ώστε το γκρι υδρογόνο να μετατραπεί σε μπλε υδρογόνο (μειωμένου ανθρακικού αποτυπώματος), αλλά και να προχωρήσει στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου, και τη δημιουργία κοιλάδων υδρογόνου δηλαδή ενός οικοσυστήματος που θα αναπτύξει την οικονομία του υδρογόνου.

Όλα τα παραπάνω έργα αρχικά η εταιρεία είχε εντάξει στο Blue Med, το οποίο από το 2021 είχε αιτηθεί την ένταξή του στη λίστα IPCI Hydrogen.

Διαφορετικά έργα σε διαφορετικά προγράμματα

Όπως είπε ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, αν και ο όμιλος έχει καταθέσει από το 2021 το project Blue Med στα έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος, τα IPCI, δύο χρόνια μετά και ακόμη διαρκεί η αξιολόγηση.

Και τόνισε, “μόλις σήμερα, δύο χρόνια μετά στείλαμε τις απαντήσεις στις ερωτήσεις του 6ου κύκλου ερωτήσεων, και η διαδικασίας της αξιολόγησης δεν έχει τελειώσει μετά από δύο χρόνια. Θεωρητικά θα έπρεπε να περιμένουμε, να ενταχθεί, να προσδιοριστεί το χρηματοδοτικό μας κενό και μετά να περιμένουμε να δούμε αν μπορεί η ελληνική κυβέρνηση να βρει τους πόρους και ακολούθως να κάνουμε τις επενδύσεις μας.

Αποφασίσαμε να πάμε πιο γρήγορα, σημείωσε, και επιλέξαμε να σαλαμοποιήσαμε το Blue Med και για κάθε ξεχωριστό τμήμα του να βρούμε τις διαθέσιμες χρηματοδοτικές ευκαιρίες που υπάρχουν στην ΕΕ, ανάλογα με ποιο πρόγραμμα από τα  Horizon Europe, Innovation Europe, Clean Energy Partnership , Connecting Europe facility, ταίριαζε σε κάθε δραστηριότητα.

Έτσι πλέον το γενικό Blue Med, χωρίστηκε σε α) παραγωγή πράσινου υδρογόνου, που θα γίνει μέσω της Hellenic Hydrogen, της εταιρείας που έχει δημιουργήσει η Motor Oil από κοινού με τη ΔΕΗ για έργα μεγάλης κλίμακας. Μαζί σχεδιάζουμε την κατασκευή μονάδας 100 MW την οποία θέλουμε να εντάξουμε στο innovation fund και β) στη  μετατροπή του γκρι υδρογόνου των διυλιστηρίων σε μπλε υδρογόνο (μειωμένων εκπομπών άνθρακα) με την επένδυση δέσμευσης άνθρακα που δρομολογεί,

Ξεχωριστά αντιμετωπίζουμε το έργο για την Κοιλάδα υδρογόνου. Μαζί με το EPHYRA που υπογράψαμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αφορά τη δημιουργία  μονάδας παραγωγής πράσινου υδρογόνου 30 MW στο διυλιστήριο της Motor Oil, ένα συμβολικό έργο γιατί το μέλλον είναι πράσινο, είμαστε έτοιμοι να υπογράψουμε τη σύμβαση επιχορήγησης με την Κομισιόν για τη δημιουργία κοιλάδας υδρογόνου γύρω από τη διυλιστήρια, με partners ΟΣΥ. ΟΛΠ Ολυμπία Οδός, ECOface, ΔΕΗ, Βιοχάλκο, Πειρφέρεια Πελοονήσου, Δήμο Λουτρακίου, το Υπερταμείο, τη NOVA, το Δημόκριτο και το ΙΤΕ.

“Επίσης, έχουμε αρχίσει να κατασκευάζουμε το πρώτο πρατήριο υδρογόνου με υποστήριξη από το Connecting Europe facility “, σημείωσε ο κ. Χατζηφώτης.

Στοίχημα για την Ελλάδα, τόνισε ο κ. Χατζηφώτης,  είναι να είναι αποδοτικές οι επενδύσεις σε υδρογόνο γιατί η Ελλάδα ως χώρα δεν έχει αγορά υδρογόνου γιατί δεν έχει ισχυρούς καταναλωτές και αυτό σημαίνει ότι η επένδυση στο υδρογόνο θα είναι παρακινδυνευμένη, αν δεν έχει δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα υδρογόνου, δηλαδή μια αγορά για το υδρογόνο που παράγεται.

Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με το Repower EU η Ευρώπη πρέπει να παράγει 10 εκ. τόνους υδρογόνου μέχρι το 2030 και σύμφωνα με το δικό μας ΕΣΕΚ η Ελλάδα να παράγει 1,2 GW ισχύος ηλεκτρολυτών από 2 MW σήμερα, μέσα σε 7 χρόνια.