Τη ρητή πολιτική στήριξη της Γερμανίας στη διασύνδεση Green Aegean θα διεκδικήσει σήμερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης προκειμένου να προωθηθεί η διασύνδεση Ελλάδας-Γερμανίας το πιο κρίσιμο κομμάτι στη διαμόρφωση του μελλοντικού ενεργειακού ρόλου της Ελλάδας ως εξαγωγέα ηλεκτρικής ενέργειας.

Από τη διασύνδεση αυτή εξαρτάται ο ρόλος που φιλοδοξεί να παίξει η χώρα ως διαμετακομιστικός κόμβος ενέργειας που θα παράγεται σε Αίγυπτο και Σαουδική Αραβία, αλλά και η ανάπτυξη των ελληνικών ΑΠΕ με βιώσιμο τρόπο.

1

Καθώς η ζήτηση ενέργειας  στην Ελλάδα, δεν αρκεί για να καλύψει την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ που σχεδιάζεται είναι σημαντικό να μπορεί να διοχετευτεί στη μεγάλη αγορά της Κεντρικής Ευρώπης  μέσω εξαγωγών, για να είναι αποδοτικές οι επενδύσεις. Την ίδια στιγμή και η διασύνδεση GREGY με την Αίγυπτο που σχεδιάζεται, βασίζεται στη δυνατότητα εξαγωγής στην Κεντρική Ευρώπη…

Στο παραπάνω πλαίσιο, είναι ζωτική για την Ελλάδα η διασύνδεση με την κεντρική Ευρώπη και η Γερμανία αποτελεί την ιδανική διέξοδο στις μεγάλες ποσότητες πράσινης ενέργειας που θα παράγονται στην Ελλάδα με βάση τους όρους σύνδεσης που έχουν δοθεί.

Όμως και για τη Γερμανία μια τέτοια λύση είναι απαραίτητη, καθώς οι μελλοντικές ανάγκες της Γερμανίας και η ανάγκη να καλυφθούν από πράσινη ενέργεια. Στην προώθηση του ελληνικού σχεδίου βοηθάει η έλλειψη ανταγωνιστικών εναλλακτικών. Το πρασίνισμα της ενέργειας για τις γερμανικές βιομηχανίες είναι απαραίτητο και τα υπεράκτια αιολικά της Βόρειας Θάλασσας και της Βαλτικής δεν αρκούν, ενώ οι διασυνδέσεις από τη Βρετανία και τη Σκωτία προς τη  Γερμανία είναι υψηλού κόστους. Η διασύνδεση από την Ιταλία προς την Β. Ευρώπη είναι δύσκολη γιατί μεσολαβούν οι  Άλπεις.

Ο Πρωθυπουργός που είχε παρουσιάσει στη Σύνοδο Κορυφής  το Μάρτιο του 2023 την πρόταση για τη διασύνδεση Green Aegean,  σήμερα θα επιχειρήσει να εξασφαλίσει τη ρητή πολιτική στήριξη τη Γερμανίας για να υποστηρίξει το έργο που θα ξεκινά από την Ελλάδα, θα συνεχίζει στην Αδριατική Θάλασσα, προκειμένου μέσω Σλοβενίας και Αυστρίας να καταλήγει στα νότια της Γερμανίας.

Θα τονίσει ότι  η Ελλάδα μπορεί να δώσει τη λύση που χρειάζεται η Γερμανία και να  καλύψει σε σημαντικό βαθμό τις ανάγκες σε φθηνή πράσινη ενέργεια με μια διασύνδεση, αρχικής δυναμικότητας 3 GW, η οποία μπορεί σταδιακά να φτάσει στα 9 GW.

Παρουσιάζοντας και τα επιτεύγματα της  ελληνικής οικονομίας που έχει περάσει σε άλλη φάση μετά και την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, και έχει  τη μεγαλύτερη μείωση χρέους στον κόσμο το 2022,  στο λόγο χρέους και ΑΕΠ θα επιδιώξει να βάλει σε νέα βάση τις ελληνογερμανικές σχέσεις, με άξονα το μέλλον, τονίζοντας ότι πλέον η χώρα είναι ελκυστική επενδυτικά και ότι η ανάπτυξη παραγωγής πράσινης ενέργειας σε μεγάλη κλίμακα στην Ελλάδα, δημιουργεί σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες.

Η σημερινή συνάντηση και η στάση του καγκελάριου Σολτς απέναντι στο έργο  θα καθορίσουν τα επόμενα βήματα για την προώθηση του. Τα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι πολλά και αντίστοιχα η υποστήριξη και οι συντονισμένες κινήσεις απαραίτητες. Απαιτούνται συνεχείς επαφές μεταξύ Διαχειριστών των χωρών διέλευσης του σχεδίου, του ΑΔΜΗΕ, με τους αντίστοιχους της Σλοβενίας, της Αυστρίας και τον γερμανικό TenneΤ.

Επίσης, ο ΑΔΜΗΕ πραγματοποιεί επαφές με την Κομισιόν για την προετοιμασία του αιτήματος χρηματοδότησης του Green Aegean Interconnector. Όλες οι απαραίτητες διαδικασίες   θα διευκολυνθούν και θα  τρέξουν αν υπάρχει η σαφής πολιτική στήριξη από τη γερμανική κυβέρνηση.

Αν δοθεί το πράσινο φως από τη Γερμανία, ανοίγει ο δρόμος η Ελλάδα να μπορέσει στην πράξη να γίνει γέφυρα της Ευρώπης με τη Μέση Ανατολή και την Ανατολική Μεσόγειο αποκτώντας τη δυνατότητα για εξαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι και την Ουκρανία, ώστε να καταστεί πάροχος ενεργειακής ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή.

Green Aegean

H ηλεκτρική διασύνδεση Green Aegean σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό θα έχει αρχική δυναμικότητα 3 γιγαβάτ με προοπτική επαύξησης στα 6 έως 9 γιγαβάτ σε επόμενο στάδιο. Στόχος είναι η μεταφορά “πράσινης” ενέργειας από τον πλούσιο σε ήλιο νότο προς τον ευρωπαϊκό βορρά, με νέα γραμμή μήκους περίπου 1300 χλμ. για την οποία εξετάζονται δύο εναλλακτικές διαδρομές: μέσω Βαλκανίων (Ελλάδα – Β.Μακεδονία – Σερβία – Κροατία – Σλοβενία – Αυστρία – Γερμανία) ή με υποθαλάσσια διασύνδεση (Ελλάδα – Αδριατική – Κροατία – Σλοβενία – Αυστρία – Γερμανία).

O ΑΔΜΗΕ προχωρά τις μελέτες για ωρίμανση του έργου προκειμένου να προχωρήσει σε επόμενο στάδιο η ένταξη του στο δεκαετές πλάνο του ευρωπαϊκού συνδέσμου των διαχειριστών (ENTSO-e) και στη λίστα των έργων ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Δεν αποκλείεται η μετοχική συμμετοχή και άλλων διαχειριστών στο επιχειρηματικό σχήμα.

Το έργο ενισχύει τις εξαγωγικές δυνατότητες της χώρας αλλά και το βαθμό εκμετάλλευσης του δυναμικού των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθώς η παραγόμενη ενέργεια που δεν μπορεί να απορροφηθεί από το ελληνικό σύστημα (π.χ. σε περιόδους έντονης ηλιοφάνειας και ισχυρών ανέμων) θα είναι διαθέσιμη για εξαγωγή αντί να απορρίπτεται με περικοπές με αποτέλεσμα να μειώνεται η αποδοτικότητα των έργων ΑΠΕ.

Αποτελεί επίσης προϋπόθεση  για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου μέσω της οποίας προσδοκάται επιπλέον “πράσινη” ενέργεια σε ανταγωνιστικές τιμές.

Διαβάστε επίσης

Μητσοτάκης: Στο Βερολίνο για αύξηση πόρων στο μεταναστευτικό – Συνάντηση με Σολτς την Τρίτη

Μητσοτάκης από το Βερολίνο: «Θα πρέπει να καταφέρουμε η Ελλάδα να συγκλίνει με την Ευρώπη»

Βερολίνο: Στο δείπνο με τους ηγέτες της ΕΕ για την υιοθέτηση της Στρατηγικής Ατζέντας ο Κυριάκος Μητσοτάκης