Απόφαση που εγκρίνει μεν την επένδυση η AGC Equity Partners στη Μύκονο, αλλά ακυρώνει τη χωροθέτηση μαρίνας σκαφών, εξέδωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας, ύστερα από την τριπλή προσφυγή των δημοτικών αρχών στο ανώτατο διοικητικό δικαστήριο.

Προ λίγων ημερών το ΣτΕ επικύρωσε το χωροταξικό αναπτυξιακό σχέδιο τουρισμού στη Μύκονο, με το σκεπτικό ότι «οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις που ανεγείρονται βάσει αναπτυξιακών χωροταξικών σχεδίων πλεονεκτούν από περιβαλλοντική άποψη από αυτές που ανεγείρονται βάσει διάσπαρτης δόμησης εκτός σχεδίου, διότι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους μελετώνται σε δύο στάδια και διασφαλίζουν επαρκέστερη διαβούλευση με το ενδιαφερόμενο κοινό και τις συναρμόδιες υπηρεσίας (δασική, αρχαιολογική κ.ά.)».

1

Επίσης, η περίληψη της απόφασης αναφέρει ότι «τα χωροταξικά αναπτυξιακά σχέδια, τουριστικά ή άλλα, ελέγχονται από το ενδιαφερόμενο κοινό, αλλά και το Δικαστήριο, και από πλευράς συμβατότητας με τον υπερκείμενο χωροταξικό σχεδιασμό, αυτό δε διασφαλίζει τη συνεκτικότητα του σχεδιασμού και εναρμονίζεται με το Σύνταγμα».

Θυμίζουμε ότι ο δήμος Μυκόνου είχε καταθέσει τρεις αιτήσεις ακύρωσης που εκδικάστηκαν.

Ο δήμος είχε προσβάλει τη χωροθέτηση των ξενοδοχειακών και λιμενικών εγκαταστάσεων, τις οικοδομικές άδειες, και, επίσης, είχε διαμαρτυρηθεί γιατί το μέτρο της αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών δεν επεκτάθηκε και σε αυτές που είχαν εκδοθεί βάσει χωροταξικών αναπτυξιακών σχεδίων.

Ωστόσο, το ΣτΕ αποφάνθηκε πως «οι Δήμοι έχουν γνωμοδοτική αρμοδιότητα στον τομέα της χωροταξίας, δεν δικαιούνται, όμως, να παρεμποδίσουν αναπτυξιακά σχέδια μέσω της άρνησής τους να εξυπηρετήσουν τις χωροθετούμενες εγκαταστάσεις από πλευράς αποκομιδής απορριμμάτων, υδροδότησης κ.λπ. εκτός αν η κλίμακα του έργου υπερβαίνει πράγματι τις δυνατότητες του κάθε Δήμου. Αυτό πρέπει να αναδεικνύεται κατά το στάδιο της διαβούλευσης επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων».

Πάντως, το πράσινο φως δεν άναψε για τη μαρίνα που σχεδίαζαν οι Άραβες επενδυτές – με επικεφαλής τον Σαουδάραβα Χαλέντ Τζουφαλί – στην Άνω Μερά, καθώς θα μπορούσε να χωροθετηθεί «ως παρακολούθημα της τουριστικής εγκατάστασης και να έχει την ανάλογη (μικρή) δυναμικότητα σε αριθμό σκαφών, που προβλέπει ο νόμος», δε μπορεί όμως «να προορίζεται για την κάλυψη ευρύτερων αναγκών ελλιμενισμού, άσχετων με την ξενοδοχειακή μονάδα».

Χωρίς μαρίνα το project

Το καταφύγιο τουριστικών σκαφών είχε γίνει εξαρχής μήλο της έριδος ανάμεσα σε επενδυτές (θυμίζουμε ότι είναι ιδιοκτήτες του Αστέρα Βουλιαγμένης) και Μυκονιάτες, με το δήμο να χαρακτηρίζει τη χωροθέτησή του αντισυνταγματική.

Το σχέδιο της Blue Iris (όπως λέγεται η θυγατρική που ελέγχει την επένδυση) προέβλεπε συνολικά 32 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής μεγαλύτερων των 24 μέτρων, δηλαδή super yachts.

Σε επικοινωνία με το δήμαρχο Μυκόνου, Κώστα Κουκά, πληροφορηθήκαμε πως οι δημοτικές αρχές δεν έχουν λάβει ακόμα αποφάσεις για τις επόμενες κινήσεις του, καθώς δεν έχουν έρθει στα χέρια του η απόφαση, προκειμένου να μελετήσουν το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ. Σε κάθε περίπτωση, χαρακτηρίζεται θετική για το νησί των ανέμων η εξέλιξη ακύρωσης της χωροθέτησης μαρίνας.

Εκτός από την προσφυγή κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που έδινε το πράσινο φως για τη δημιουργία μαρίνας στο τουριστικό project, ο δήμος είχε καταθέσει αίτηση ακύρωσης κατά της ενημέρωσης οικοδομικής άδειας του έργου και κατά του ελληνικού δημοσίου και κατά του Προεδρικού Διατάγματος που ενέκρινε το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ).

Ο δήμος είχε χαρακτηρίσει την εξαίρεση των ΕΣΧΑΣΕ (που αφορούν στην αδειοδότηση μεγάλων επενδύσεων) από το μέτρο της αναστολής χορήγησης οικοδομικών αδειών ως «φωτογραφική και άνιση», που «θα πλήξει οικονομικά με καταστροφικό τρόπο τους επενδυτές των μικρομεσαίων τουριστικών μονάδων, των οικογενειακών ξενοδοχειακών μονάδων και των μεμονωμένων επενδυτών-φυσικών προσώπων που ήδη έχουν πληγεί σε υπερθετικό βαθμό από την πανδημία που έπληξε την χώρα μας».

Το έργο, που είχε αδειοδοτηθεί ως στρατηγική επένδυση πριν από τρία χρόνια, έχει προϋπολογισμό 78,6 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το συγκρότημα κατασκευάζει η Τέρνα.

Το Mykonos Project περιλαμβάνει ένα «μυκονιάτικο χωριό», με ξενοδοχειακή μονάδα 192 κλινών, ενώ στις εγκαταστάσεις θα δημιουργηθεί υπαίθριο θέατρο 250 θέσεων και η μετακίνηση μέσα στο χωριό θα γίνεται με ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα καταλύματα θα περιλαμβάνουν, εκτός από το ξενοδοχείο, κατοικίες ενός ή δύο ορόφων, εστιατόριο, spa, χώρο εκδηλώσεων και συνεδρίων, εκκλησία και πισίνες.

Διαβάστε επίσης:

Μύκονος: Αφιέρωμα του Euronews «γιατί είναι πολύ περισσότερο από ένα νησί για πάρτι»

Μύκονος και Σαντορίνη εκτός επιδότησης ΕΣΠΑ

Σκρέκας για Μόνιμη Μείωση Τιμής: Επόμενος στόχος είναι τα 1.000 προϊόντα