Η εξαίρεση των μεγάλων επενδύσεων από το μέτρο αναστολής χορήγησης οικοδομικών αδειών σε Μύκονο και Σαντορίνη στάθηκε η αιτία να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ο δήμος Μυκόνου, «αντιδρώντας απέναντι στην ανισότητα και στην αδικία».

Την προσφυγή του δήμου στο ΣτΕ έκανε χθες γνωστή ο δήμαρχος του νησιού, Κωνσταντίνος Κουκάς, τονίζοντας πως στόχος είναι η αποτροπή της έκδοσης νέων οικοδομικών αδειών και την ολοκλήρωση υλοποίησης εγκεκριμένων οργανωμένων τουριστικών υποδοχέων στην εκτός σχεδίου περιοχή του νησιού σε απόκλιση με τα όσα θα προβλέψει το υπό εκπόνηση Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο.

1

Θυμίζουμε πως το μέτρο ελήφθη για πρώτη φορά από το υπουργείο Περιβάλλοντος κι Ενέργειας το 2020. Τότε, με απόφαση του Κωστή Χατζηδάκη επιχειρήθηκε να μπει φρένο στην οικοδομική δραστηριότητα στα δύο νησιά των Κυκλάδων – συγκεκριμένα εκτός των οικισμώνενόψει της έναρξης πολεοδομικού σχεδιασμού.

Η αναστολή αποφασίστηκε για να διαρκέσει μέχρι την έγκριση των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΠΣ) τα οποία θα ανατεθούν από το υπουργείο.

Από την απόφαση εξαιρέθηκαν οι περιπτώσεις για τις οποίες είχε χορηγηθεί προέγκριση οικοδομικής άδειας και για τους εγκεκριμένους οργανωμένοι υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων, εν ολίγοις τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα και οι στρατηγικές επενδύσεις για την αδειοδότηση των οποίων απαιτείται η έκδοση ΕΣΧΑΣΕ (Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων) ή ΕΣΧΑΔΑ (Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων).

Τον φετινό Αύγουστο το υπουργείο αποφάσισε την παράταση του μέτρου για τρίτη χρονιά, εξαιρώντας ξανά τις προεγκρίσεις των οικοδομικών αδειών και τους οργανωμένους τουριστικούς υποδοχείς (ΕΣΧΑΣΕ, ΕΠΣ), προκαλώντας τις αντιδράσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης, που κατέθεσε αίτηση ακύρωσης.

Να σημειωθεί ότι η αίτηση ακύρωσης στρέφεται μεν κατά της απόφασης του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αλλά και του ελληνικού δημοσίου, όπως εκπροσωπείται από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Σύμφωνα με το έγγραφο της προσφυγής που έχει στη διάθεσή του το mononews, οι λόγοι της ακύρωσης που συντρέχουν αφορούν στο γεγονός ότι ο κοινός νομοθέτης δεν προβλέπει ότι για τις χρήσεις που θα αποφασιστεί η αναστολή μπορεί να υπάρξουν εξαιρέσεις.

«Ο κανονιστικός νομοθέτης αναφέρεται αορίστως στο ότι εξαιρείται του μέτρου της αναστολής εγκεκριμένος οργανωμένος τουριστικός υποδοχέας, χωρίς να προσδιορίζει εάν εννοεί με τον όρο «έγκριση» την έκδοση του οικείου προεδρικού διατάγματος ή την έγκριση χαρακτηρισμού της επένδυσης ως στρατηγική”, αναφέρεται σε άλλο σημείο.

Έχοντας χαρακτηρισει την εξαίρεση “φωτογραφική και άνιση”, ο δήμος επικαλείται επίσης τη “δικαιοσύνη” με την οποία αντιμετωπίζονται μικρότερου μεγέθους επενδύσεις, αναφέροντας πως “εν προκειμένω ανακύπτει άνιση επιβάρυνση του δικαιώματος της ιδιοκτησίας μεταξύ των ιδιοκτητών μικρών και μικρομεσαίων τουριστικών μονάδων στο νησί, έναντι των επιχειρματικών φορέων/ιδιωτών που επισπεύδουν την υλοποίηση οργανωμένων τουριστικών υποδοχέων μέσω ΕΣΧΑΣΕ ή/και Ε.Π.Σ. Πράγματι, η πληττόμενη εξαίρεση επιφέρει δυσανάλογη επιβάρυνση και περιορισμό του δικαιώματος ιδιοκτησίας και λοιπών οικονομικών- περιουσιακών δικαιωμάτων των ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων, εγκαταστάσεων ειδικής τουριστικής υποδομής και λοιπών τουριστικών επιχειρήσεων έναντι των περιουσιακών δικαιωμάτων επιχειρηματικών ομίλων που επισπεύδουν την υλοποίηση στρατηγικών επενδύσεων στο νησί”.

Μεταξύ άλλων, λόγος γίνεται και για τη δυσκολία της τοπικής αυτοδιοίκησης να “σηκώσει” τέτοιου είδους υποδομές, “ενόψει των πρακτικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στην πράξη τούτοι, τόσο εν σχέσει με την πρόσβασή τους στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, όσο και την υδροδότησή τους, καθώς και την διαχείριση των αποβλήτων τους”.

Διεκδικεί επίσης ρόλο στην αδειοδότηση των επενδύσεων, “αφού παγιοποιείται πλέον με την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση και την εξαίρεση που εισάγει από την αναστολή χορήγησης των οικοδομικών αδειών, μία αποκλειστικά κρατικώς κατευθυνόμενη χωροθέτηση και αδειοδότηση τουριστικών μονάδων/επενδύσεων στο νησί, στην οποία ο Δήμος μας δεν συμμετέχει με αποφασιστικό τρόπο”.

Θυμίζουμε πως της επιβολής του μέτρου είχε προηγηθεί το πάγωμα των οικοδομικών εργασιών την περίοδο Απριλίου – Οκτωβρίου, με στόχο, αφενός την προώθηση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, αφετέρου την προστασία της υγείας των κατοίκων και επισκεπτών του νησιού. Μάλιστα, η απόφαση είχε προκαλέσει τις αντιδράσεις κατασκευαστικών εταιρειών που προσέφυγαν επίσης στο ανώτατο διοικητικό δικαστήριο.

Σε δήλωσή του στο mononews, ο κ. Κουκάς υποστηρίζει ότι “βασική και αδιαπραγμάτευτη επιλογή της δημοτικής μας αρχής είναι η βιώσιμη ανάπτυξη και η προστασία του μυκονιατικου τοπίου. Για αυτό και από την πρώτη στιγμή επαινέσαμε την Πολιτεία για την εκκίνηση των διαδικασιών  για να αποκτήσουμε  Ειδικό Πολεοδομικό σχέδιο, που θα διαμορφώσει τους όρους και τις προϋποθέσεις της ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια”.

“Ενώ όμως η Πολιτεία έχει απαγορεύσει, για τρίτη χρονιά τις νέες άδειες  για τη δόμηση ξενοδοχείων στη Μύκονο με απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξαιρούνται οι εγκεκριμένοι οργανωμένοι τουριστικοί υποδοχείς (ΕΣΧΑΣΕ,ΕΠΣ). Για αυτό και κατόπιν απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, καταθέσαμε αίτηση ακύρωσης για την απόφαση αυτή στο ΣτΕ. Θέλουμε  να αποτρέψουμε την έκδοση οικοδομικών αδειών και την ολοκλήρωση υλοποίησης εγκεκριμένων οργανωμένων τουριστικών υποδοχέων στην εκτός σχεδίου περιοχή του νησιού σε απόκλιση με τα όσα θα προβλέψει το υπό εκπόνηση Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο”.

Πάντως, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο δήμος στηλιτεύει την ανέγερση σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων στο νησί. Προ διμήνου, προσέφυγε για τρίτη φορά στο ΣτΕ κατά της αραβικής επένδυσης της AGC Equity Partners – οι οποίοι έχουν επενδύσει και στον Αστέρα Βουλιαγμένης – στην Άνω Μερά, επιχειρώντας να μπλοκάρουν το project των 60 εκατομμυρίων. Σε αυστηρό τόνο, κ εκείνη η αίτηση ακύρωσης ανέφερε πως «η ανάπτυξη του νησιού έχει ΣΑΦΩΣ ανάγκη ΚΑΙ την λειτουργία των μικρών και μεσαίων επιχειρηματικών μονάδων και τουριστικών δομών που ταιριάζουν με την φυσιογνωμία του νησιού”.