Στα έργα και τους διαγωνισμούς για νέες εγκαταστάσεις logistic αξίας άνω των 5,5 δισ. ευρώ που πραγματοποιεί το Δημόσιο και θα κάνουν τη χώρα μας διαμετακομιστικό κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων και φορτίων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αναφέρθηκε σε ομιλία του ο Υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος.

Ο Υφυπουργός επισήμανε πως η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να πρωταγωνιστήσει ως διεθνές logistics hub και ήδη δρομολογούνται έργα ή ετοιμάζονται και τρέχουν διαγωνισμοί από το Υπουργείο και το ΤΑΙΠΕΔ.

1

Πρόκειται για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, για το οποίο υπεγράφη πρόσφατα η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης, τη διασύνδεση των λιμένων με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, τα δύο logistics center σε Φυλή και Θεσσαλονίκη, καθώς και τη συμφωνία του ΟΣΕ με την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ.

Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο

Πρόκειται για την παραχώρηση του Εμπορικού Κέντρο Θριασίου Πεδίου, γνωστό και ως Θριάσιο Ι, το οποίο και αποτελεί το πρώτο logistics park στη χώρα μας. Η σχετική σύμβαση παραχώρησης για το έργο αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ υπεγράφη στα τέλη του περασμένου Μαρτίου και αναμένεται πλέον να δοθεί και το πράσινο φως από τη Βουλή, ώστε να αναλάβει και επίσημα το έργο η Κοινοπραξία των ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ και Goldair.

Υπενθυμίζεται, επίσης, πως τις κατασκευαστικές εργασίες θα αναλάβει ο Όμιλος Mytilineos έναντι 109 εκατ. Ευρώ. Πρόκειται για μία παραχώρηση για την οποία το Υπουργείο Υποδομών διαπραγματεύθηκε σκληρά με την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG COMP) καθώς χρειάστηκε να γίνουν τροποποιήσεις σε 12 σημεία, ώστε να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης.

Το έργο αφορά στην κατασκευή ενός logistics Park συνολικής επιφάνειας 235 στρεμμάτων εντός οικοπέδου 588 στρεμμάτων που ανήκει στη ΓΑΙΑΟΣΕ. Η συνολική παραγωγικότητα του εμπορευματικού κέντρου θα φτάνει τις 13.000 παλέτες την ημέρα. Το κέντρο τροφοδοσίας υπεραγορών και μεγάλων καταστημάτων θα καταλαμβάνει το 45% των συνολικών δραστηριοτήτων της επένδυσης, το υπερτοπικό κέντρο τροφοδοσίας το 25%, το κέντρο αστικών διανομών το 20% και το κέντρο διανομής προϊόντων ηλεκτρονικού εμπορίου το 10%

Επίσης, τρέχει και ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του σιδηροδρομικού σταθμού και τον σταθμό διαλογής του Θριάσιου Πεδίου (Θριάσιο ΙΙ) αξίας 586 εκατ. Ευρώ και οι σχετικές προσφορές αναμένεται να υποβληθούν στα τέλη του τρέχοντος μήνα.

Το mega project της ΕΡΓΟΣΕ

Όσον αφορά τα έργα που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία και θα κάνουν την Ελλάδα πρωταγωνιστή στον τομέα των logistics, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει ο διαγωνισμός της ΕΡΓΟΣΕ για τη διασύνδεση των έξι λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Πρόκειται για ένα project συνολικής αξίας 4,5 δισ. ευρώ, και ήδη όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι Όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, αλλά και διεθνείς εταιρείες (Alstom και Siemens) έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους.

Μέσω αυτού του project θα επιτευχθεί η περαιτέρω διασύνδεση της χώρας μας με τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μάλιστα, ο Μιχάλης Παπαδόπουλος επισημαίνει πως με τα νέα αυτά έξι έργα η Ελλάδα θα αποκτήσει περισσότερες εμπορευματικές πύλες εισόδου.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για έξι διαγωνισμούς που αφορούν τις εξής διασυνδέσεις:

  • Διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ
  • Προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου αξίας 534 εκατ. ευρώ
  • Προαστιακή σιδηροδρομικής γραμμή για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο 430 εκατ. ευρώ
  • Διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη 2,3 δισ. ευρώ
  • Σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. ευρώ
  • Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης 77,1 εκατ. ευρώ

Ενώ τα σχήματα που διεκδικούν τα έργα είναι τα ακόλουθα:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ -Intrakat-Siemens,
  • Ελλάκτωρ – Mytilineos
  • ΑΒΑΞ – Alstom

Τα δύο logistics centers του ΤΑΙΠΕΔ σε Αττική και Θεσσαλονίκη

Πρόκειται για τα δύο Logistics Centers αξίας 800 εκατ. ευρώ που θα κατασκευαστούν στη Φυλή και το πρώην στρατόπεδο Γκόνου με το ΤΑΙΠΕΔ να τρέχει τις διαδικασίες ωρίμανσης των διαγωνισμών μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF).

Το εμπορευματικό κέντρο στη Φυλή αφορά σε ακίνητο της ΟΔΔΥ που βρίσκεται πλησίον της Αττικής Οδού και είναι συνολικής επιφάνειας 600 στερεμάτων. Στόχος του Υπουργείου είναι να μεταγκετασταθούν στο νέο logistic center τουλάχιστον 350 εταιρείες που στεγάζονται στον Ελαιώνα. Η μετακόμιση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα να δοθεί μία σημαντική κυκλοφοριακή «ανάσα» στην Αττική, καθώς εκτιμάται πως οι εταιρείες με βάση τον Ελαιώνα χρησιμοποιούν καθημερινά 4.000 οχήματα, τα οποία επιβαρύνουν σημαντικά την κυκλοφορία στην Εθνική Οδό και άλλες κεντρικές οδικές αρτηρίες.

Το δεύτερο εμπορευματικό κέντρο, που θα γίνει στη Θεσσαλονίκη, θα έχει επιφάνεια 672 στρεμμάτων και προς το παρόν διατίθεται στη ΓΑΙΑΟΣΕ. Εκτός από logistics center θα δημιουργηθεί και ζώνη ελεύθερου εμπορίου και μεταποίησης.

Η έκταση αποτελεί ένα πάρα πολύ καλό σημείο για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου, καθώς βρίσκεται πολύ κοντά στο λιμάνι της Σίνδου και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το λιμάνι.

Συμφωνία ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ και ΟΣΕ

Ένα ακόμη σημαντικό project που θα δώσει επιπλέον ώθηση στο ρόλο της χώρας μας ως διεθνούς διαμετακομιστικού κέντρου μεταφοράς εμπορευμάτων και φορτίων είναι η διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τις βιομηχανικές περιοχές.

Συγκεκριμένα, η ΕΤΒΑ-ΒΙ.ΠΕ και η ΟΣΕ υπέγραψαν στα μέσα του προηγούμενου Νοεμβρίου συμφωνία μέσω της οποίας θα διερευνηθεί η δυνατότητα συνεργασίας για τη σιδηροδρομική σύνδεση των ΒΙΠΕ.

Στόχος του μνημονίου είναι να εξετασθούν οι επιλογές πρόσβασης και μεταφοράς αγαθών που έχουν οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες ή θα εγκατασταθούν εντός των ΒΙΠΕ του δικτύου της ΕΤΒΑ.

Το επόμενο στάδιο είναι να προχωρήσουν οι οργανισμοί στη συμβασιοποίηση των απαραίτητων μελετών για τις εν δυνάμει συνδέσεις.

Διαβάστε επίσης

ΤΑΙΠΕΔ: Προχωρούν οι διαδικασίες για τη δημοπράτηση των δύο logistic centers αξίας 800 εκατ. ευρώ σε Αττική και Θεσσαλονίκη

Μιχάλης Παπαδόπουλος στο mononews: Η Ελλάδα μπορεί και οφείλει να γίνει ένα διεθνές κέντρο Logistics με πρωταγωνιστή το σιδηρόδρομο

Υπεγράφη η σύμβαση για το Θριάσιο I