ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ζήτημα εβδομάδων είναι να βγει στον αέρα ο διεθνής διαγωνισμός για τον ιδιώτη που θα αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για το ΣΔΙΤ συνολικής αξίας 293 εκατ. Ευρώ που εξαγγέλθηκε στα τέλη του περασμένου Μαΐου από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή.
Πηγές της Αττικό Μετρό Α.Ε. που είναι η αναθέτουσα αρχή του διαγωνισμού, αναφέρουν στο mononews πως η ωρίμανση του project προχωρά βάσει χρονοδιαγράμματος και εκτιμάται πως το έργο θα προκηρυχθεί το αργότερο μέχρι τα τέλη του καλοκαιριού.
Όπως έχει ήδη γράψει το mononews ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος έχει υπογράψει την απόφαση για τον τεχνικό σύμβουλο που θα αναλάβει την ωρίμανση του διαγωνισμού. Πρόκειται για την «ΚΑΝΤΟR ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε», η οποία έδωσε προσφορά ύψους 135.036 ευρώ και θα αναλάβει τα τεχνικά ζητήματα του διαγωνισμού.
Το παραπάνω σημαίνει πως ο στόχος της ανάδειξης του αναδόχου εντός του Α΄ Εξαμήνου του 2023 είναι εφικτός, εφόσον φυσικά δεν υπάρξουν κωλύματα, δηλαδή προσφυγές μεταξύ των ενδιαφερομένων και της αναθέτουσας αρχής.
Υπενθυμίζεται πως στόχος του Υπουργείου Υποδομών, είναι η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης να ξεκινήσει στα τέλη του 2023. Πλέον δε φαίνεται να υπάρχουν εμπόδια στην έγκαιρη λειτουργία του μεγάλου έργου που υλοποιείται στη συμπρωτεύουσα, καθώς έχει δοθεί λύση στο ζήτημα των αρχαίων στο Σταθμό Βενιζέλου μέσω του ΣτΕ.
Τι αφορά το έργο
Ο διαγωνισμός που αναμένεται να προκηρυχθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα αφορά στον ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ), ο οποίος καλείται να αναλάβει τη συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκη.
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό ΣΔΙΤ, καθώς μέχρι στιγμής της λειτουργία του Μετρό Αθήνας είχε αναλάβει το Δημόσιο. Επομένως, είναι η πρώτη φορά που ένας ιδιώτης θα αναλάβει τη διαχείριση συγκοινωνιακού έργου τόσο μεγάλου μεγέθους.
Μία ακόμη, επίσης, «πρωτιά» του προς δημοπράτηση ΣΔΙΤ είναι το ότι η Αττικό Μετρό αναλαμβάνει ρόλο και στην κατασκευή, αλλά και στη λειτουργία ενός έργο Μετρό.
Όσον αφορά την αρχιτεκτονική του διαγωνισμού επιλέχθηκε η μέθοδος του ΣΔΙΤ και όχι το δημόσιο project. Με αυτό τον τρόπο θα δοθεί μία ανάσα στον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς η χρηματοδότηση του έργου θα αποτελεί ένα μείγμα δημόσιων και ιδιωτικών κεφαλαίων.
Επιπλέον, οι ετήσιες πληρωμές διαθεσιμότητας θα προέρχονται αποκλειστικά από τα έσοδα του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η παράμετρος αυτή είναι μία βιώσιμη λύση, καθώς εκτιμάται πως τα έσοδα από τη λειτουργία του Μετρό θα ξεπερνούν κατά πολύ τα 37,2 εκατ. ευρώ που θα έχει να λαμβάνει κατ’ έτος ο ανάδοχος του ΣΔΙΤ, ενώ τα υπόλοιπα έσοδα θα αποδίδονται από την Αττικό Μετρό στο Δημόσιο.
Εάν λάβει κανείς υπόψη, μάλιστα, πως οι εκτιμήσεις για την κάλυψη της πληρωμής του αναδόχου έχουν βασιστεί στα δεδομένα του 2012, όπου η τιμή του εισιτηρίου ανερχόταν στα 0,50 ευρώ με τα έσοδα να κινούνται στα 60 εκατ. Ευρώ σε ετήσια βάση. Ωστόσο, τα έσοδα αυτά αναμένεται να είναι αυξημένα καθώς πλέον οι τιμές των εισιτηρίων κινούνται στο 1,20 ευρώ.
Σχετικά με το αντικείμενο του έργου ιδιωτικός φορέας σύμπραξης καλείται να αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση των 18 σταθμών της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία) της επέκτασης προς Καλαμαριά (25ης Μαρτίου – Μίκρα), των σηράγγων, των σταθμών, τη λειτουργία του μετρό, το ενεργειακό κόστος αυτής και τη διαχείριση του συστήματος συλλογής κομίστρου.
Διαβάστε επίσης
Εγκρίθηκε και ο διαγωνισμός για το Φορέα Λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης