Προχωρούν οι διαδικασίες για το νέο διαγωνισμό αξίας 293 εκατ. Ευρώ της Αττικό Μετρό Α.Ε. που αφορά στο ΣΔΙΤ για τη λειτουργία και τη συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα διαγωνισμό που εξαγγέλθηκε στα τέλη του περασμένου μήνα και στόχος της Αττικό Μετρό είναι ο ανάδοχος να έχει προκύψει έως τα τέλη του 2023, όπου και αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία του μέσου στη συμπρωτεύουσα.

Πιο συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από πρόσφατη απόφαση στη Διαύγεια που υπογράφει ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, η εταιρεία κατέληξε στον τεχνικό σύμβουλο, ο οποίος θα αναλάβει να «ωριμάσει» το διεθνή διαγωνισμό.

Πρόκειται για τη «ΚΑΝΤΟR ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε» η οποία έδωσα προσφορά ύψους 135.036 ευρώ και θα δώσει σημαντικές διευκρινήσεις σε τεχνικά ζητήματα του έργου.

Σημειώνεται πως στόχος της Αττικό Μετρό Α.Ε. είναι ο διαγωνισμός για το ΣΔΙΤ να βγει στον αέρα εντός του καλοκαιριού, έτσι ώστε ο ανάδοχος να έχει προκύψει στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Αυτό είναι εφικτό, εφόσον δεν υπάρξουν κωλύματα, όπως για παράδειγμα προσφυγές μεταξύ των ενδιαφερομένων και της αναθέτουσας αρχής στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών και εν συνεχεία στο ΣτΕ.

Σημειώνεται πως στην παρούσα φάση η πρόοδος των εργασιών για τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκονται στο 82%, ενώ για την επέκταση προς Καλαμαριά στο 84%. Επίσης, έχει δοθεί λύση στο ζήτημα των αρχαίων στο Σταθμό Βενιζέλου μέσω του ΣτΕ με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν πλέον εμπόδια για το μεγάλο αυτό έργο που υλοποιείται στη συμπρωτεύουσα.

Υπενθυμίζεται, πως τόσο Υπουργός Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής όσο και ο Υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης αναφέρουν πως τα έργα προχωρούν, ενώ τα εργοτάξια αποσύρονται και οι χώροι πέριξ των σταθμών του Μετρό αποδίδονται στους πολίτες.

Το ΣΔΙΤ των 293 εκατ. ευρώ

Ο διαγωνισμός αφορά στην επιλογή του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ), ο οποίος θα αναλάβει για 12 έτη συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Το εν λόγω ΣΔΙΤ έχει και μία σημαντική πρωτοτυπία καθώς είναι η πρώτη φορά που θα κληθεί ιδιώτης να αναλάβει τη διαχείριση συγκοινωνιακού έργου τόσο μεγάλου μεγέθους. Επιπλέον, είναι η πρώτη φορά που η Αττικό Μετρό Α.Ε. Θα αναλάβει το ρόλο στη λειτουργία ενός έργο Μετρό και όχι μόνο στην κατασκευή του.

Η δημοπράτηση του έργου με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ και ο τρόπος πληρωμής του ιδιώτη δίνει μία ανάσα στο κρατικό προϋπολογισμό, διότι η χρηματοδότηση θα αποτελεί ένα μείγμα δημόσιων πόρων και ιδιωτικής χρηματοδότησης με αποτέλεσμα να μην επιβαρύνεται το Δημόσιο. Επίσης, το έργο θα αποπληρώνεται μέσω ετήσιων πληρωμών διαθεσιμότητας που θα προκύπτουν αποκλειστικά από τα έσοδα του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Τα έσοδα αυτά εκτιμάται αυτά θα ξεπερνούν κατά πολύ τις πληρωμές διαθεσιμότητας. Σημειώνεται πως ο ανάδοχος θα πληρώνεται κατ’έτος με 37,2 εκατ. ευρώ , ενώ τα υπόλοιπα έσοδα θα αποδίδονται από την Αττικό Μετρό στο Δημόσιο.

Μάλιστα, οι παραπάνω εκτιμήσεις περί εσόδων από τα εισιτήρια και κάλυψης της πληρωμής του αναδόχου έχουν βασιστεί σε μελέτες που πραγματοποιήθηκαν το 2012 με τιμή εισιτηρίου στα 0,50 ευρώ με αποτέλεσμα τα έσοδα από να ανέρχονται στα 60 εκατ. Ευρώ ανά έτος, κινούμενα στο διπλάσιο από τις ετήσιες πληρωμές του ανάδοχου.

Αν λάβουμε υπόψη τις τιμές που ισχύουν πλέον στο Μετρό Αθήνας (1,20 ευρώ ανά εισιτήριο) τότε τα κέρδη θα είναι ακόμα μεγαλύτερα.

Στα του έργου ο ιδιωτικός φορέας σύμπραξης καλείται να αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση των 18 σταθμών της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία) της επέκτασης προς Καλαμαριά (25ης Μαρτίου – Μίκρα), των σηράγγων, των σταθμών, τη λειτουργία του μετρό, το ενεργειακό κόστος αυτής και τη διαχείριση του συστήματος συλλογής κομίστρου.

Διαβάστε επίσης

Εγκρίθηκε και ο διαγωνισμός για το Φορέα Λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης