ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τη σημασία των επεκτάσεων των συγκοινωνιακών υποδομών, για την αποσυμφόρηση κυκλοφοριακού προβλήματος στην Αττική τονίζουν οι συγκοινωνιολόγοι με την Άννα Αναστάσακη, Προϊσταμένη Τμήματος Σχεδιασμού Μεταφορών Διεύθυνση Μελετών Ελληνικό Μετρό Α.Ε., να ξεδιπλώνει τη λίστα των επεκτάσεων του Μετρό που θα μας έκαναν να ξεχάσουμε το μποτιλιάρισμα στην Αττική όπως το ξέρουμε, ανοίγοντας την συζήτηση για νέα έργα από τη Βαρυμπόμπη μέχρι τη Γλυφάδα.
Αγκάθι στην υλοποίηση αυτού του «αισιόδοξου» για τις υποδομές της χώρας μας σχεδιασμού είναι το κενό χρηματοδότησης. Όμως, όπως επισήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Συγκοινωνιολόων (ΣΕΣ), Θανάσης Τσιανός, σε ημερίδα του συλλόγου, κάθε νέα γραμμή μετρό ισοδυναμεί με τέσσερις αστικές λεωφόρους με ότι σημαίνει αυτό για τα οφέλη που προσφέρουν οι συγκοινωνιακές υποδομές σε έναν αστικό ιστό όπως αυτός της Αθήνας και στις προτεραιότητες που πρέπει να θέσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Σήμερα την κορδέλα των νέων έργων κόβει η γραμμή τέσσερα που βρίσκεται υπό κατασκευή, ενώ πάνω στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκονται οι επεκτάσεις στις γραμμές 1 και 2.
Γραμμή 4
Άλσος Βεΐκου – Γουδή
Το μεγάλο στοίχημα των έργων υποδομών σήμερα είναι η ολοκλήρωση της γραμμής 4 του μετρό.
Πριν από λίγες μέρες ένας από τους δύο μετροπόντικες που κατασκευάζουν για την κοινοπραξία AVAX GHELLA ALSTOM τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, έχει διανύσει το μισό της διαδρομής.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα που υλοποιούνται στην χώρα αυτή τη στιγμή με συνολικό προϋπολογισμό τα 1,2 δις. ευρώ. Έργο που πρόκειται να αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας και να προσφέρει τεράστια ώθηση στην ελληνική οικονομία καθώς προβλέπεται μέχρι το 2030 να εξυπηρετεί τουλάχιστον 341.000 επιβάτες.
Όπως επισημαίνουν στελέχη του ανάδοχου ομίλου ΑΒΑΞ, η κατασκευαστική πρόοδος επιβεβαιώνει τις μεγάλες δυνατότητες του Ομίλου σε απαιτητικά έργα, καθώς εντός του 2026 η σήραγγα της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, μήκους 12,5 χλμ, θα είναι πραγματικότητα.
Ειδικότερα, σε αυτή τη φάση κατασκευάζεται το τμήμα Α’ της Γραμμής 4 που έχει μήκος 13 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει 15 σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.
Με παρέμβαση του ο Υπουργός κ. Χρήστος Σταϊκούρας στην ημερίδα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, παρουσίασε για τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας από Γαλάτσι μέχρι Κατεχάκη, το χρονοδιάγραμμα σύμφωνα με το οποίο η διάνοιξη θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2026.
Όπως επισήμανε, ήδη ο ένας μετροπόντικας από την Κατεχάκη έχει διανοίξει το μισό της διαδρομής του μέχρι τον Ευαγγελισμό και έχει ξεκινήσει εργασίες και ο άλλος μετροπόντικας στο Γαλάτσι που θα συναντηθούν και οι δύο στον Ευαγγελισμό.
Η διάνοιξη όλης της γραμμής 4 θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2026 και παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι εργασίες σε σταθμούς. Ούτως ή άλλως, το έργο αυτό ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί στο τέλος αυτής της δεκαετίας. Θα δούμε, διότι έχουμε και δικαστικές διενέξεις, όπως ξέρετε καλά, για συγκεκριμένους σταθμούς, οι οποίες δημιουργούν συγκεκριμένες καθυστερήσεις, πρόσθεσε ο Υπουργός.
Επόμενη επέκταση η γραμμή Γουδή-Μαρούσι, συνολικού μήκους 9,6 χλμ. και 8 σταθμών.
Μαρούσι – Λυκόβρυση— Μαρούσι – Εθνική Οδός
Πρόκειται για επέκταση της Γραμμής 4 η οποία θα διαπερνά την Λεωφόρο Κηφισίας. Αποτελεί μια σημαντική παρέμβαση για περιοχές οι οποίες δεν διαθέτουν Μετρό, εξυπηρετώντας έναν από τους πιο «φορτωμένους» αυτοκινητόδρομους όπως αυτόν της Λ. Κηφισίας.
Αναμφισβήτητα αποτελεί ένα έργο που θα δώσει ανάσες στην Λ.Κηφισίας και σε μεγάλο μέρος του οδικού συμπλέγματος των Βορείων Προαστίων.
Η επέκταση Μαρούσι-Εθνική Οδός αποτελεί το τμήμα Ε της γραμμής 4 και προβλέπεται να έχει μήκος 4,4 χλμ και 3 σταθμούς.
Αυτό που σχεδιάζεται είναι μετά το Μαρούσι, η γραμμή να επεκταθεί προς Πεύκη και Λυκόβρυση, καταλήγοντας στην Εθνική Οδό, στο ύψος της Κηφισιάς.
Ειδικότερα, στην περιοχή της Λυκόβρυσης αναμένεται να κατασκευαστεί και αμαξοστάσιο για τη γραμμή 4, με τους σταθμούς: Πεύκη, Λυκόβρυση, Εθνική Οδός.
Άλσος Βεΐκου – Πευκάκια — Άλσος Βεΐκου – Περισσός
Η γραμμή Άλσος Βεΐκου – Περισσός αποτελεί την επέκταση υπό στοιχεία τμήμα Δ και συνολικού μήκους 3,0 χλμ με 2 σταθμούς.
Πρόκειται για μια μικρότερη επέκταση η οποία θα συνδέσει τη γραμμή με τον Περισσό και τον ομώνυμο σταθμό «Περισσός» της γραμμής 1, ο οποίος θα γίνει σταθμός ανταπόκρισης με τους σταθμούς Νέα Ιωνία και Περισσός.
Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη
Η επέκταση Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη του τμήματος Γ και μήκους 3,6 χλμ. θα αποτελείται από 3 σταθμούς.
Ο σχεδιασμός προβλέπει πριν από το σταθμό Καισαριανή του τμήματος Α να υπάρχει διπλή διακλάδωση μέσω δύο σηράγγων όπου οι συρμοί θα κινούνται προς Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη.
Ο κλάδος αυτός θα αποτελεί μια προέκταση της γραμμής και τμήμα της μελλοντικής γραμμής 5 του Μετρό, η οποία θα μοιράζεται ένα κοινό τμήμα με τη γραμμή 4 (Ακαδημία – Ευαγγελισμός) με σταθμούς Παγκράτι, Βύρωνας, Άνω Ηλιούπολη.
Πευκάκια – Πετρούπολη
Πρόκειται για ένα αρκετά μακροπρόθεσμο σχεδιασμό που προβλέπει επέκταση από τον Περισσό προς την Πετρούπολη, δια μέσω των Αγίων Αναργύρων.
Ειδικότερα ο κλάδος Άλσος Βεΐκου–Πετρούπολη υπολογίζεται με μήκος 7,5 χιλιομέτρων και 6 σταθμούς.
Γραμμή 2
Ανθούπολη – Αγ.Νικόλαος
Πρόκειται για μια επέκταση που έχει δρομολογηθεί να ξεκινήσει μέσα στα επόμενα χρόνια και αφορά την επέκταση της γραμμής από την Ανθούπολη προς το Ίλιον.
Η αλήθεια είναι πως το έργο έχει μείνει στη φάση των καθυστερήσεων, εν αναμονή της β’ φάσης και της κατάθεσης των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους, με τη φάση δημοπράτησης να ξεπερνά τον ενάμιση χρόνο.
Η επέκταση μέχρι τις Αχαρνές περιλαμβάνει τον σταθμό Καματερό και θα κατασκευαστεί επί της οδού Φυλής, τον σταθμό Ζεφύρι, ενώ προβλέπεται και η σύνδεση με τον σταθμό του Προαστιακού Σιδηρόδρομου με τερματικό το κέντρο του Μενιδίου.
Αγ.Νικόλαος – Αχαρνές
Στόχος η γραμμή να επεκταθεί βορειότερα με στόχο το Ζεφύρι και τον Προαστιακό και αργότερα το κέντρο των Αχαρνών.
Ελληνικό – Γλυφάδα
Πρόκειται για τη νότια επέκταση της γραμμής από το Ελληνικό ως τη Γλυφάδα η οποία φαίνεται να είναι στον πάγο, ωστόσο «ίσως» ξυπνήσει παρασυρόμενο από την ανάπτυξη στο Ελληνικό.
Υπενθυμίζεται πως η Ελληνικό Μετρό έχει πλέον οριστικοποιήσει την όδευση της γραμμής και την κατασκευή δύο ενδιάμεσων στάσεων σε Άνω Γλυφάδα και Γρ. Λαμπράκη.
Υπενθυμίζεται πως μετά την αρχική κατασκευή στις γραμμές 1 και 1 του μετρό το επόμενο βήμα δρομολογούνταν για το 2006 με την επέκταση προς Γλυφάδα, η ιστορία στη συνέχεια είναι γνωστή…
Γραμμή 1
Κηφισιά – Κόμβος Βαρυμπόμπης
Πρόκειται για την επέκταση της γραμμής 1 από την περιοχή της Κηφισιάς μέχρι και την Εθνική Οδό στο ύψος του Κόμβου Βαρυμπόμπης διαπερνώντας την Νέα Ερυθραία.
Το έργο που βρίσκεται υπό εξέταση σύμφωνα με την κ. Αναστάσακη προβλέπει την υπογειοποίηση του σταθμού Κηφισιά και την κατασκευή σήραγγας μήκους περίπου 2,5-3 χιλιομέτρων, με ενδιάμεσο σταθμό στη Νέα Ερυθραία και τερματικό σταθμό στον Κόμβο Βαρυμπόμπης.
Η ιδέα για την επέκταση αυτή είχε εμφανιστεί ήδη από τη δεκαετία του 2000 ωστόσο έμεινε στον πάγο. Σήμερα ήρθε πάλι στο τραπέζι των νέων έργων και εξετάζεται εκ νέου με μεγαλύτερη σοβαρότητα τόσο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσο και από την Ελληνικό Μετρό.
Θησείο – Κ.Π.Ι.Σ.Ν.
Η προέκταση αυτή, σχεδιασμός που ανακοινώθηκε το 2021 για την εξυπηρέτηση του ΚΠΙΣΝ, προβλέπει τη δημιουργία νέου κλάδου με αρχή το Θησείο όπου μέσω υπογειοποίησης θα φτάνει μέχρι το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η γραμμή πρόκειται να περιλαμβάνει 3 νέους σταθμούς.
Το έργο βρίσκεται υπό μελέτη και αφορά υποχρέωση της πολιτείας, έναντι της δωρεάς, ενώ οι μελέτες βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η επέκταση σχεδιάζεται να ξεκινά από τον σταθμό του θησείου και μέσω της οδού Θησέως και προγραμματίζεται να φτάσει στο ΚΠΙΣΝ, με ενδιάμεσους σταθμούς: Χαμοστέρνας, Δαβάκη, Τζιτζιφιές και ΚΠΙΣΝ.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- MSC: Ενισχύει την παρουσία της στην Αμερική με τέταρτο κρουαζιερόπλοιο
- Χρήστος Μεγάλου: Aναγoρεύθηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πειραιώς
- Μαρκ Ζούκερμπεργκ: Γιατί ο ιδρυτής της Meta ψάχνει σπίτι στην Ουάσιγκτον
- Live Shopping, ένας χρηστικός οδηγός: Πώς να ξεκινήσετε – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν επιχειρήσεις και καταναλωτές