Μοντέλο Αττικής Οδού αναμένεται να υιοθετήσει η Ελληνικό Μετρό για τη συντήρηση και την κατασκευή των νέων γραμμών του Μετρό Αθήνας, σύμφωνα με πολύ καλά ενημερωμένες πηγές.

Το παραπάνω αποτελεί ένα από τα πιθανά μοντέλα χρηματοδότησης των νέων γραμμών του Μετρό της πρωτεύουσας, τα οποία έχει αναλάβει μέσω απευθείας ανάθεσης η εταιρεία PLANET Α.Ε.

1

Πιο συγκεκριμένα, αυτό που μπορεί να εξεταστεί είναι να επιλεγεί μέσω διαγωνισμού ένας κατασκευαστής για να αναλάβει τις νέες επεκτάσεις του Μετρό, οι οποίοι συζητούνται εδώ και αρκετές δεκαετίες, και στη συνέχεια να αναλάβουν τη συντήρηση και τη λειτουργία του, η οποία προς το παρόν ανήκει στη Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε (ΣΤΑΣΥ) που είναι θυγατρική του ΟΑΣΑ.

Θυμίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη πρώτη σύμβαση της Αττικής οδού, η οποία εκτός από την κατασκευή του οδικού άξονα περιελάμβανε και τη συντήρησή του.

Κομβικό ρόλο για το μοντέλο αυτό αναμένεται να διαδραματίσει και η εξέλιξη της σύμβασης για τη συντήρηση και τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, την οποία έχει αναλάβει η γαλλο-ιταλική κοινοπραξία Egis-ATM.

Ένα άλλο εργαλείο χρηματοδότησης είναι η στροφή στις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου (ΣΔΙΤ).

Η στροφή αυτή από τους δημόσιους διαγωνισμούς προς τη συγχρηματοδότηση έργων προκύπτει από το γεγονός ότι στερεύουν τα εργαλεία χρηματοδότησης και δη τα ευρωπαϊκά, καθώς αρκετά έργα που αφορούν το Μετρό, όπως για παράδειγμα η επέκταση της Γραμμής 3, η Γραμμή 4 και το Μετρό Θεσσαλονίκης καθυστερούν σημαντικά με αποτέλεσμα να στερούνται σημαντικοί πόροι από άλλα σημαντικά έργα.

Αυτό συμβαίνει διότι τα έργα του Μετρό που εντάσσονται για παράδειγμα στο ΕΣΠΑ ξεπερνούν τη διάρκεια του πλαισίου και μεταφέρονται στο επόμενο (γνωστά και ως έργα-γέφυρες) με αποτέλεσμα να δεσμεύουν πόρους από άλλα projects.

Οι επεκτάσεις του Μετρό Αθήνας

Εκτός από την επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον η οποία βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τεσσάρων ισχυρών σχημάτων (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,ΑΒΑΞ-Alstom, Intrakat και Mytilineos-ΑΚΤΩΡ), η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. δρομολογεί εδώ και αρκετά χρόνια τρεις ακόμα επεκτάσεις.

Η αξία τους έχει εκτιμηθεί αρχικά στα 1,8 δισ. ευρώ και πρόκειται για τις εξής τρεις επεκτάσεις:

Για τη Γραμμή 1 (δηλαδή τον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο) στα σκαριά βρίσκεται η επέκταση προς τα Πετράλωνα, την Καλλιθέα και το ΚΠΙΣΝ.

Η αξία της έχει εκτιμηθεί στα 450 εκατ. ευρώ και θα προβλέπεται η δημιουργία τεσσάρων σταθμών. Αυτοί θα είναι οι σταθμοί Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Αξίζει να αναφερθεί ότι μελετάται σε δεύτερο χρόνο η επέκταση προς το Παλαιό Φάληρο.

Όσον αφορά τη Γραμμή 2, δηλαδή τη κόκκινη Γραμμή (Ανθούπολη-Ελληνικό), υπάρχει πρόβλεψη για την επέκταση προς της Γλυφάδα. Ο προϋπολογισμός της μπορεί να αγγίξει τα 400 εκατ. ευρώ και προβλέπεται η κατασκευή γραμμής 3,5 χλμ. με τους σταθμούς Πλατεία Μακεδονίας, Άνω Γλυφάδα και Γλυφάδα.

Εκτός, όμως από τις υφιστάμενες και εν λειτουργία γραμμές η Ελληνικό Μετρό έχει εκπονήσει και ένα σχέδιο για την επέκταση της υπό κατασκευή Γραμμής 4 Άλσος-Βεΐκου-Γουδί.

Πρόκειται για την πορτοκαλί γραμμή που κατασκευάζει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom και όταν αυτή παραδοθεί (σ.σ. το αρχικό χρονοδιάγραμμα κάνει λόγο για το καλοκαίρι του 2029) τότε θα ακολουθήσουν δύο φάσεις επεκτάσεων συνολικής αξίας 1 δις ευρώ.

Η πρώτη αφορά την κατασκευή τεσσάρων σταθμών (Παγκράτι, Βύρωνας, Άνω Ηλιούπολη και ΠΥΡΚΑΛ), ενώ στη δεύτερη θα κατασκευαστούν οι σταθμοί Νέα Ιωνία, Πευκάκια, Νέα Φιλαδέλφεια, Πάρκο Τρίτση, Ίλιον και Πετρούπολη.

Διαβάστε επίσης:

Γραμμή 4: Κίνδυνος για καθυστέρηση δύο ετών – Πού «κολλάει» η προσφυγή Πατέρα

ΔΑΑ: Οι επενδύσεις 1,3 δισ., η τριπλή επέκταση για 50 εκατ. επιβάτες και τι θα γίνει το 2040 με τη νέα παραχώρηση

Υπουργείο υποδομών: Στο επόμενο στάδιο διαγωνισμός για έργο €200 εκατ. – Ποιοι το διεκδικούν