Στοιχειωμένο παραμένει το ζήτημα του Πάρκου Ριζάρη και της προσφυγής του Νίκου Πατέρα, η οποία έχει παγώσει τον Σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνα, καθώς όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το mononews η τεχνική μελέτη που ζητά το ΣτΕ βρίσκεται ακόμα στη διάθεση της Ελληνικό Μετρό.

Πρόκειται για μία σημαντική καθυστέρηση, η οποία δεν αποκλείεται να έχει αντίκτυπο στην πορεία υλοποίησης του έργου και να εγείρει αιτήματα αποζημιώσεων από τον κατασκευαστή της Γραμμής 4 που είναι η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom.

1

Η κατάσταση γίνεται, δε, ακόμα χειρότερη, εάν αναλογιστεί κανείς ότι η σχετική απόφαση του ΣτΕ που δικαιώνει εν μέρει τον εφοπλιστή, εκδόθηκε πριν από περίπου δέκα μήνες (σ.σ. Τον Δεκέμβριο του 2023) και στην καλύτερη των περιπτώσεων θα πρέπει να περιμένουμε περισσότερο από ένα έτος, δηλαδή έως τις αρχές του 2025, ώστε η μελέτη της Ελληνικό Μετρό να οδεύσει προς τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Χρειάζεται πολιτική παρέμβαση

Πηγές με πολύ καλή γνώση του θέματος τονίζουν ότι το θέμα αυτό έχει «κάτσει» και ο μόνος τρόπος να ξεκολλήσει είναι να υπάρξει πολιτική παρέμβαση για να δοθεί λύση.

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι εργασίες για τη νέα Γραμμή του Μετρό Αθήνας προχωρούν με καθυστερήσεις ενός έτους.

Το χρονικό της προσφυγής του Νίκου Πατέρα

Ο νέος σταθμός του Ευαγγελισμού για τη Γραμμή 4 και το εργοτάξιο που θα αναπτυσσόταν στο Πάρκο Ριζάρη προσέκρουσε στον ισχυρό άνδρα του εφοπλισμού, ο οποίος μαζί με τοπικούς συλλόγους και κατοίκους της περιοχής αντέδρασαν στο σχεδιασμό για την μετακίνηση των δέντρων του Πάρκου Ριζάρη.

Επικαλούμενοι το γεγονός ότι δεν είχαν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στη δημόσια διαβούλευση του 2017 λόγω ελλιπούς ενημέρωσης εκ μέρους της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. και παρά τις προσπάθειες του Νίκου Πατέρα να βρει μία λύση μαζί με την αναθέτουσα αρχή, το υπουργείο υποδομών και την ΑΒΑΞ που δεν είχαν αποτέλεσμα, προσέφυγαν στα μέσα του 2022 στο ΣτΕ.

Στην προσφυγή γινόταν λόγος για την καταστροφή ενός από τους λιγοστούς πνεύμονες πρασίνου στην Αθήνα καθώς θα έπρεπε να ξεριζωθούν περίπου 200 δέντρα από το Πάρκο Ριζάρη.

Η λύση που είχε προτείνει ο εφοπλιστής ήταν να μετακινηθεί μερικά μέτρα το εργοτάξιο και να μεταφερθεί πλησίον της Εθνικής Πινακοθήκης. Σύμφωνα με τα όσα έχει αναφέρει στο mononews αρχικά το κόστος για μία τέτοια εργασία κινούταν στα 5 εκατ. €, αλλά ύστερα από μερικούς μήνες ενημερώθηκε από την Ελληνικό Μετρό ότι η ΑΒΑΞ ζητούσε -χωρίς κάποια αιτιολογία- το δεκαπλάσιο ποσό. Γεγονός το οποίο έκανε απαγορευτική την αλλαγή χάραξης της Γραμμής 4.

Όπως είχε αποκαλύψει το mononews στα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου ο Νίκος Πατέρας είχε ζητήσει με επιστολή του προς τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εισηγμένης, Κωνσταντίνο Μιτζάλη, την αιτιολόγηση για την αύξηση του προϋπολογισμού ζητώντας τα στοιχεία που τεκμηριώνουν το ποσό αυτό.

Σε αυτήν αναφερόταν ότι υπήρξαν συζητήσεις με την προηγούμενη διοίκηση του υπουργείου υποδομών και μεταφορών εντός του 2022 του είχε μεταφερθεί ότι υπάρχει μία λύση. Εν τούτοις, ο εφοπλιστής έχει δηλώσει στο mononews ότι δεν έχει λάβει ακόμα απάντηση.

Η απόφαση του ΣτΕ δικαίωνε σε μεγάλο βαθμό τον εφοπλιστή και ζητούσε από την Ελληνικό Μετρό να επικαιροποιήσει τη τεχνική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΤΕΜΕΠ) δεχόμενη μερικώς την αίτηση ακύρωσης. Εν τούτοις, αυτή παραμένει ακόμα στα συρτάρια του φορέα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι στο πλευρό του Νίκου Πατέρα είχαν ταχθεί τόσο οι πρώην Δήμαρχοι Αθηνών, Κώστας Μπακογιάννης και Νικήτας Κακλαμάνης, όσο και ο νύν Δήμαρχος Χάρης Δούκας, καθώς και ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης, Νίκος Δένδιας.

Να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο ότι ακόμα ένας σημαντικός λόγο για τον οποίο ο εφοπλιστής παλεύει για τη διάσωση του Πάρκου Ριζάρη είναι το γεγονός ότι το ίδρυμα Πατέρα έχει πραγματοποιήσει το 2010 έργα μέσω δωρεών αξίας τουλάχιστον 300.000 ευρώ στο πάρκο. Οι εργασίες που είχαν γίνει τότε ήταν οι εξής:

  • Φύτευση πρασίνου σε μία έκταση 10 στρεμμάτων (98 δέντρα, και 406 θάμνοι)
  • Τοποθέτηση 9 στρεμμάτων χλοοτάπητα
  • Διαμόρφωση διαδρόμων περιπάτων 3 στρεμμάτων
  • Φωταγώγηση με 130 φωτιστικά
  • Τοποθέτηση τριών γλυπτών του Δήμου Αθηναίων.

Διαβάστε επίσης:

Moody’s: Αναβάθμισε το outlook για Εθνική και Eurobank

Αυξάνεται το τέλος διαμονής στα Airbnb – Πού παγώνει η έκδοση νέων αδειών για ένα χρόνο

Στα 20 ευρώ ανά επιβάτη το τέλος κρουαζιέρας σε Μύκονο & Σαντορίνη – 50 εκατ. το όφελος για το Δημόσιο