ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η παράδοση των τριών τελευταίων σταθμών της επέκτασης της Γραμμής 3 προς τον Πειραιά σηματοδοτεί μία νέα περίοδο για το Μετρό Αθήνας, κατά την οποία ξεκινάει η επέκταση και η περαιτέρω ανάπτυξη του μέσου.
Έργα όπως η κατασκευή της νέας γραμμής 4 από την Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom, αλλά και η δημοπράτηση της επέκτασης της Γραμμής 2 προς Ίλιον εντός του έτους καθώς ο σχεδιασμός για τις υπόλοιπες επεκτάσεις των Γραμμών 1,2 και 4, θα βελτιώσουν τις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα, ενώ αναμφίβολα θα δώσουν μία πιο πράσινη εναλλακτική στις μετακινήσεις της πρωτεύουσας, αλλά και στο Νομό Αττικής.
Με τα έργα αυτά συνολικής αξίας ‘άνω των 4 δισ. Ευρώ εισερχόμαστε σε ένα νέο κύκλο για το Μετρό Αθήνας. Το δίκτυο του Μετρό Αθήνας θα αυξηθεί στα 123 χλμ από τα 85,3 χλμ που είναι σήμερα, ενώ θα εξυπηρετούνται ακόμα περισσότεροι κάτοικοι και επισκέπτες στην Αθήνα και την Αττική από τα 2,6 εκατ. Που χρησιμοποιούν μέχρι στιγμής το μετρό.
Επέκταση της Γραμμής 3 προς τον Πειραιά
Με τα δοκιμαστικά δρομολόγια να έχουν ήδη ξεκινήσει, θεωρείται ήδη ζήτημα λίγων εβδομάδων να παραδοθούν οι τρεις τελευταίοι σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής προς τον Πειραιά. Έτσι, εντός του Σεπτεμβρίου θα έχουν δοθεί προς χρήση στο κοινό οι σταθμοί Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο. Αξίζει να αναφερθεί πως οι πρώτοι τρεις σταθμοί της επέκτασης (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια) είχα παραδοθεί στο κοινό από τον Ιούλιο του 2020
Με την παράδοση των παραπάνω σταθμών ολοκληρώνεται ένα έργο αξίας 730 εκατ. Ευρώ που έχει αναλάβει η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom και αφορά σε μία επέκταση μήκους 7,6 χιλιομέτρων μέσω της οποίας αναμένεται να εξυπηρετούνται επιπλέον 132.000 πολίτες. Επίσης, επιτυγχάνεται η σύνδεση του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας με το μεγαλύτερο αερολιμένα της σε λιγότερο από μία ώρα.
Επιπλέον, εκτιμάται πως μειωθεί η χρήση η ημερήσια χρήση οχημάτων κατά 23.000, γεγονός και το οποίο σημαίνει ότι θα μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 120 τόνους σε ημερήσια βάση.
Οι εργασίες για τη Γραμμή 4
Στη Γραμμή 4, ένα έργο αξίας 1,2 δισ. Ευρώ, στο οποίο πρωταγωνιστεί και πάλι η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom, οι πρόδρομες εργασίες προχωρούν απρόσκοπτα, ενώ όπως έχει ήδη γράψει το mononews, o σταθμός Κολωνάκι θα είναι ο πρώτος που θα ξεκινήσουν τα κατασκευαστικά έργα.
Αναλυτικότερα η ΕΡΕΤΒΟ που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες, έχει στήσει τα εργοτάξια της στους περισσότερους σταθμούς. Πρόσφατα ξεκίνησε η περίφραξη του χώρου της Πλατείας Εξαρχείων, ενώ μέχρι τα τέλη του έτους θα γίνει η επανατοποθέτηση του εργοταξίου στον Ευαγγελισμό.
Σημειώνεται πως η ΕΡΕΤΒΟ θα παραδίδει κάθε σταθμό στην Κοινοπραξία για να ξεκινά τα κατασκευαστικά έργα, και δε θα χρειάζεται να περιμένει για την ολοκλήρωση των εργασιών για τις μετακινήσεις των αγωγών δικτύων κοινής ωφέλειας.
Επιπλέον, δεν υπάρχουν προς το παρόν φόβοι για αρχαιολογικά ευρήματα που θα μπορούσαν να καθυστερήσουν την υλοποίηση του έργου με ορίζοντα παράδοσης τα τέλη του 2030.
Όσον αφορά τους δύο μετροπόντικες, αυτοί αναμένεται να καταφθάσουν στα δύο εργοτάξια (Κατεχάκη και Βεΐκου) τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο. Έπειτα θα ακολουθήσει η συναρμολογησή τους και στις αρχές του 2023 θα ξεκινήσουν οι γεωτρήσεις.
Υπενθυμίζεται πως η νέα γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας «Άλσος Βεΐκου-Γουδί» θα αποτελείται από 15 σταθμούς και θα έχει μήκος 12,8 χλμ.
Οι επεκτάσεις του Μετρό Αθήνας
Η επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον είναι η πιο επίκαιρη καθώς αναμένεται μέχρι τα τέλη του έτους να έχει προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός. Η αξία της εκτιμάται στα 350 εκατ. Ευρώ και αυτή την περίοδο τόσο το Υπουργείο Υποδομών όσο και η Αττικό Μετρό Α.Ε. Που θα είναι αναθέτουσα αρχή του έργου αναμένει να πάρει το πράσινο φως για τη χρηματοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027.
Συγκεκριμένα η παραπάνω επέκταση περιλαμβάνει την κατασκευή υπόγειας διπλής γραμμής μήκους 4 χιλιομέτρων,και τη δημιουργία τριών νέων σταθμών, οι οποίοι θα είναι οι εξής:
- Παλατιανή: Συμβολή οδών Θηβών και Καππαδοκίας
- Ίλιον: Στη συμβολή οδών Θηβών και Ελαιών
- Άγιος Νικόλαος (Τερματικός Σταθμός): Συμβολή οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιά
Με την ολοκλήρωση της επέκτασης η Γραμμή 2 θα περιλαμβάνει 23 σταθμούς με σημείο εκκίνησης το Ελληνικό και τερματισμό στο Καματερό, ενώ εκτιμάται πως εξυπηρετεί περίπου 50.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση.
Επιπλέον, το Υπουργείο Υποδομών δρομολογεί τέσσερις ακόμα επεκτάσεις συνολικής αξίας 1,8 δισ. Ευρώ. Το Υπουργείο «τρέχει» τις διαδικασίες, ώστε να ωριμάσουν μελετητικά τα έργα και στόχος είναι οι διαγωνισμοί να βγουν στον αέρα εντός του 2023.
Αναλυτικότερα, οι τέσσερις νέες επεκτάσεις είναι οι κάτωθι:
- Σύνδεση της Γραμμής 1 (Ηλεκτρικός) με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) εκτιμώμενης αξίας 450 εκατ. Ευρώ. Το έργο αφορά στην κατασκευή τεσσάρων σταθμών (Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος)
- Επέκταση Γραμμής 2 (Κόκκινη Γραμμή) «Ελληνικό-Γλυφάδα» εκτιμώμενης αξίας έως 400 εκατ. Ευρώ και αφορά στην κατασκευή τριών νέων σταθμών (Πλατεία Μακεδονίας, Άνω Γλυφάδα και Γλυφάδα)
- Επέκταση Γραμμής 4 (Πορτοκαλί Γραμμή) «Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη» εκτιμώμενης αξίας 350 εκατ. Ευρώ. Η νέα γραμμή του Μετρό αναμένεται να επεκταθεί μέσω της κατασκευής τριών σταθμών στο Παγκράτι, το Βύρωνα και την Άνω Ηλιούπολη, ενώ δρομολογείται και η δημιουργία νέου σταθμό στην ΠΥΡΚΑΛ, όπου και θα κατασκευαστεί το νέο κυβερνητικό Πάρκο
- Επέκταση Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη» εκτιμώμενης αξίας 600 εκατ. Ευρώ και αφορά στη δημιουργία έξι σταθμών (Νέα Ιωνία, Πευκάκια, Νέα Φιλαδέλφεια, Πάρκο Τρίτση, Ίλιον, Πετρούπολη).
Διαβάστε επίσης
Ο σταθμός Κολωνάκι ο πρώτος που θα κατασκευάσει ο ΑΒΑΞ για τη Γραμμή 4 – Πότε ξεκινούν τα έργα