Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Μετρό: Ανησυχίες για νέο κύμα παρατάσεων στο διαγωνισμό για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον

Νίκος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος στην Αττικό Μετρό ΑΕ

Νίκος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος στην Αττικό Μετρό ΑΕ

Ανησυχίες για νέες παρατάσεις για την επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον εκφράζουν πηγές πολύ κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία. Η εκτίμηση αυτή έρχεται σε συνέχεια της νέας, τέταρτης κατά σειρά, παράτασης για το έργο συνολικού προϋπολογισμού 682 εκατ. Ευρώ, το οποίο αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων Ομίλων, τόσο εγχώριων, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, αλλά και διεθνών (Alstom και Ghella).

Με βάση τα μέχρις στιγμής δεδομένα, ο διαγωνισμός για τη Γραμμή 4, που έχει προκηρυχθεί από την Αττικό Μετρό στις αρχές του Ιανουαρίου, θα χρειαστεί να μπει στον «πάγο» μέχρι την ανάδειξη της νέας κυβέρνησης. Γεγονός και το οποίο μεταφράζεται σε τουλάχιστον μία ακόμα παράταση καθώς με την πρόσφατη απόφαση της Αττικό Μετρό οι ενδιαφερόμενοι έχουν στη διάθεσή τους έως τις 5 Μαΐου για να υποβάλουν τους φακέλους για την εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Ωστόσο, αυτή η ημερομηνία είναι νωρίτερα από τις εκλογές και στο σενάριο σχηματισμού κυβέρνησης από την πρώτη κάλπη τότε θα δοθεί παράταση έως και τον Ιούνιο, ενώ εάν χρειαστεί και δεύτερη εκλογική αναμέτρηση, το οποίο είναι και το πιο πιθανό ενδεχόμενο, τότε η ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος θα μετακινηθεί προς το φθινόπωρο.

Τι αλλάζει στο χρονοδιάγραμμα

Βάσει του χρονοδιαγράμματος του διαγωνισμού, όπως αυτός είχε περιγραφεί στην αρχική προκήρυξη της Αττικό Μετρό, πλέον, η ολοκλήρωση του έργου μεταφέρεται για το 2029. Αυτό συμβαίνει, καθώς χρειάζονται 57 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής του έργου, δηλαδή κάτι λιγότερο από 5 χρόνια.

Επομένως, εάν οι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος υποβληθούν έως τα τέλη του 2023, τότε η Αττικό Μετρό Α.Ε. Θα καταλήξει στα τελικά σχήματα στις αρχές του 2024 και το έργο θα υπογραφεί εντός τους 2024 με αποτέλεσμα αυτό να παραδοθεί εντός του 2029. Δεδομένου, φυσικά, ότι δε θα δοθούν άλλες παρατάσεις ή θα υπάρξουν προσφυγές ή ακόμα και προβλήματα στη χάραξη των νέων σταθμών.

Το έργο και οι μνηστήρες

Η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό Αθήνας προς το Ίλιον αποτελεί ένα από τα έργα-σημαίες του υπουργείου υποδομών και μεταφορών, ενώ η Αττικό Μετρό έχει ήδη μεριμνήσει για την αρχιτεκτονική του διαγωνισμού, καθώς προβλέπει την ύπαρξη επτά σχημάτων. Ήδη από τις επιστολές που οδήγησαν την αναθέτουσα αρχή στην απόφαση για την πρόσφατη παράταση καθίσταται σαφές ποιες εταιρίες (Intrakat, ΑΒΑΞ, Αlstom) έχουν βλέψεις για τον διαγωνισμό.

Εκτός, όμως από αυτές είναι αρκετά πιθανό να διεκδικήσει το έργο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία αυτή τη στιγμή είναι ο ηγέτης στα έργα υποδομών με ανεκτέλεστο άνω των 4,9 δισ. Ευρώ, ο Όμιλος ΑΒΑΞ που έχει ενώσει αρκετές φορές τις δυνάμεις με την Alstom και την Ghella (Γραμμή 4 και επέκταση Γραμμής 3 προς Πειραιά), ενώ και η Mytilineos με το διπλό spin-off στις κατασκευές και τις παραχωρήσεις θα μπορούσε να συμμετέχει σε κάποιο από τα σχήματα.

Όσον αφορά τον όμιλο της Ελλάκτωρ, ο οποίος έχει σημαντική εμπειρία στα έργα μετρό μέσω του μετρό Θεσσαλονίκη τόσο από τη βασική γραμμή όσο και την επέκταση προς Καλαμαριά, θα μπορούσε να διεκδικήσει και αυτή την επέκταση της Γραμμής 2.

Εντούτοις, για να γίνει αυτό θα πρέπει να «κατέβει» με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, καθώς η ΑΚΤΩΡ, που έχει αναλάβει τα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης, έχει πωληθεί στην Intrakat και αναμένεται η έγκριση της επιτροπής ανταγωνισμού.

Σημειώνεται, ότι ο ανάδοχος του έργου θα κληθεί να αναλάβει την κατασκευή υπόγειας διπλής γραμμής μήκους 4 χιλιομέτρων, καθώς και η δημιουργία τριών νέων σταθμών. Αυτοί θα είναι οι εξής:

Με την παράδοση της παραπάνω επέκτασης η  Γραμμή 2 θα περιλαμβάνει 23 σταθμούς με σημείο εκκίνησης το Ελληνικό και τερματισμό στο Καματερό, ενώ εκτιμάται πως θα εξυπηρετεί περίπου 50.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση.