«Θαλασσοταραχή», στη μετά Brexit εποχή, προκαλεί στις σχέσεις Ηνωμένου Βασιλείου και Ελλάδος η τύχη των σκαφών αναψυχής Βρετανών πολιτών που βρίσκονται σε ελληνικές μαρίνες.
Εδώ και μήνες η Ένωση Κρουαζιέρας του Ηνωμένου Βασιλείου βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την ΑΑΔΕ, προκειμένου να καθοριστεί το πλαίσιο παραμονής των σκαφών αυτών στην χώρα μας.
Μόνο που οι δύο πλευρές, όπως φαίνεται, «μεταφράζουν» με διαφορετικό τρόπο τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αποτέλεσμα η Ένωση Κρουαζιέρας να εκδώσει σκληρή ανακοίνωση, με την οποία κατηγορεί την ΑΑΔΕ ότι δεν εφαρμόζει τον ευρωπαϊκό κανονισμό για τις σχέσεις ΕΕ και Ηνωμένου Βασιλείου.
Στον αντίποδα, πηγές της ΑΑΔΕ μιλώντας στο mononews.gr αναφέρουν ρητά ότι ήδη έχουν προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, σύμφωνα με τις οδηγίες που έλαβαν από την Κομισιόν.
Τι λένε οι Βρετανοί
Η Ένωση Κρουαζιέρας του Ηνωμένου Βασιλείου κάνει λόγο για εσφαλμένη ερμηνεία των οδηγιών της ΕΕ για το Brexit από πλευράς ΑΑΔΕ και τονίζει ότι με αυτό τον τρόπο τα βρετανική σκάφη οδηγούνται σε «φυγή» στερώντας από την ελληνική οικονομία περίπου 50 με 75 εκατ. ευρώ.
Τονίζει επίσης ότι, σύμφωνα με την Κομισιόν, οποιοδήποτε (βρετανικό σκάφος) με σημαία Βρετανίας βρισκόταν στα ύδατα της «ΕΕ των 27» τα μεσάνυχτα της 31ης Δεκεμβρίου 2020, διατηρούσε αυτόματα το καθεστώς καταβολής ΦΠΑ EU 27, ενώ επισημαίνει ότι περίπου 5.000 βρετανοί skippers έχουν τα σκάφη τους στη χώρα μας (η συζήτηση γίνεται για μικρά σκάφη).
«Έξι μήνες πριν από το Brexit, Ένωση με έδρα το Λονδίνο ξεκίνησε συνομιλίες με κυβερνητικούς αξιωματούχους της Ελλάδας, για να διαπιστώσει εάν θα μπορούσε να διασφαλιστεί ότι οι Βρετανοί ιδιοκτήτες θα μπορούσαν να συνεχίσουν να επισκέπτονται τα σκάφη τους για έως και έξι μήνες κάθε φορά, και όχι για 90 ημέρες επιβάλλεται από τους κανόνες Σένγκεν», επισημαίνει η Ένωση, και προσθέτει:
«Η απόφαση της ΑΑΔΕ περιορίζει τον χρόνο που μπορεί ένα βρετανικό σκάφος να παραμείνει στην Ελλάδα, στους 18 μήνες, αφού μετά θα πρέπει να φύγει από τα ελληνικά ύδατα. Την ίδια ώρα οι άλλες χώρες της ΕΕ είναι έτοιμες να υποδεχτούν τα βρετανικά σκάφη χωρίς κανένα τέτοιο χρονικό περιορισμό. Η Γαλλία έχει ήδη συμφωνήσει να προσφέρει εξαμηνιαία βίζα σε ιδιοκτήτες σκαφών, επιτρέποντάς τους να ταξιδέψουν το καλοκαίρι. Πολλά σκάφη θα μετακινηθούν τον χειμώνα στα τουρκικά ναυπηγεία και ενδέχεται να μην επιστρέψουν ποτέ. Αυτό θα ήταν μια τεράστια απώλεια για τις ελληνικές μαρίνες».
Κλείνοντας, η Cruising Association αναφέρει ότι υπέβαλε επίσημη καταγγελία στην Κομισιόν για μη συμμόρφωση της ΑΑΔΕ με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
Η ΑΑΔΕ
Τελείως αντίθετη άποψη όμως έχει η ΑΑΔΕ, πηγές της οποίας επεσήμαναν στο mononews.gr ότι όλες οι αποφάσεις ελήφθησαν με βάση τις οδηγίες που πήραν από την ΕΕ. Και πιο συγκεκριμένα τονίζουν:
«Με βάση τη Συμφωνία Αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από τη ΕΕ, τα σκάφη αναψυχής με σημαία Ηνωμένου Βασιλείου, ως αγαθά ΗΒ, που βρίσκονταν την 31.12.2020 στην ΕΕ, διατηρούν τον ενωσιακό τους χαρακτήρα και, επομένως, δεν υπόκεινται σε τελωνειακές διατυπώσεις και επιβαρύνσεις, για όσο χρόνο αυτά βρίσκονται στα χωρικά ύδατα της ΕΕ. Τα σκάφη αυτά χάνουν τον ενωσιακό χαρακτήρα τους όταν εξέλθουν από τα χωρικά ύδατα της ΕΕ. Οποιαδήποτε επανείσοδος σε αυτά αντιμετωπίζεται με τις προβλεπόμενες τελωνειακές διαδικασίες εισαγωγής ή επανεισαγωγής. Προκειμένου να αντιμετωπίσει τα ζητήματα μετακίνησης των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής με σημαία Η.Β από και προς ελληνικά λιμάνια, η ΑΑΔΕ, σύμφωνα και με τις απαντήσεις, που έχει λάβει από τα αρμόδια όργανα της Ευρ. Επιτροπής, έχει προβλέψει τις εξής λύσεις:
-Δελτίο κίνησης αορίστου χρόνου (Unlimited Transit Log), για τα σκάφη με σημαία ΗΒ που βρίσκονταν ελλιμενισμένα σε ελληνικά λιμάνια ή έπλεαν σε ελληνικά χωρικά ύδατα την 31/12/2020 και των οποίων ο ΦΠΑ έχει καταβληθεί σε κράτος μέλος της ΕΕ των 27 (δηλ. όχι στο Ηνωμένο Βασίλειο). H δυνατότητα αυτή παρέχεται σε όλους, ανεξάρτητα από το εάν είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα, την ΕΕ ή εκτός ΕΕ (κάτοικοι ΗΒ και άλλων τρίτων χωρών).
-Δελτίο Κίνησης (transit log) ισχύος 18 μηνών, με δυνατότητα περαιτέρω ανανέωσης, για τα λοιπά σκάφη με σημαία ΗΒ που βρίσκονταν σε ελληνικά λιμάνια ή χωρικά ύδατα την 31/12/2020, εξήλθαν των χωρικών υδάτων της ΕΕ μετά την ημερομηνία αυτή και επανεισέρχονται σε αυτά και για τα οποία ο ΦΠΑ έχει καταβληθεί πριν την 1.1.2021 στο ΗΒ, δηλαδή όχι στην ΕΕ27.
-Έχει παράσχει την δυνατότητα να υψώσουν ελληνική σημαία σκάφη με σημαία ΗΒ, χωρίς περαιτέρω τελωνειακές διατυπώσεις και επιβαρύνσεις, εφόσον βρίσκονταν πριν την 31/12/2020 ελλιμενισμένα σε ελληνικά λιμάνια ή έπλεαν σε ελληνικά χωρικά ύδατα και συνεχίζουν και μετά την ημερομηνία αυτή να πλέουν σε ελληνικά χωρικά ύδατα, και τα οποία είχαν καταβάλει πριν την 31.12.2020 ΦΠΑ στην ΕΕ28 (δηλαδή και στο ΗΒ)».
Διαβάστε επίσης:
Η διπλή ναυμαχία για την κορυφή στην ναυτιλία τακτικών γραμμών
Costamare: Απέκτησε τον πλήρη έλεγχο πέντε πλοίων που είχε με την York Capital
Διαμαντής Διαμαντίδης: Ο εφοπλιστής που «έγειρε την ζυγαριά» στη μεγάλη μάχη της Ελλάκτωρ