ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο άνδρας που διευθύνει τη μεγαλύτερη σκανδιναβική τράπεζα λέει ότι η μείωση του αριθμού των ανθρώπων που εργάζονται στον χρηματοπιστωτικό τομέα θα συμβάλει ουσιαστικά στη μείωση των κινδύνων που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Ο Casper von Koskull, διευθύνων σύμβουλος της Nordea Bank Abp, προβλέπει ότι, σε περίπου μια δεκαετία, ο κλάδος του θα έχει τους μισούς ανθρώπους να εργάζονται σε αυτόν σε σχέση με τώρα. Και αυτό είναι καλό, είπε.
Με περικοπές αυτής της κλίμακας, ο χρηματοπιστωτικός κλάδος «γίνεται πραγματικά πιο ισχυρός», δήλωσε ο von Koskull σε συνέντευξή του στο Ελσίνκι τον περασμένο μήνα. «Μπορείς να μειώσεις τον λειτουργικό κίνδυνο».
«Δεν είναι πρόθεσή μου να κάνω τολμηρές προβλέψεις, αλλά το πιστεύω πραγματικά», είπε.
Η Nordea βρίσκεται στη μέση της διαδικασίας περικοπής 6.000 θέσεων εργασίας, σε μια προσπάθεια να αυτοματοποιήσει περισσότερες λειτουργίες. Η λογική είναι να μειωθεί το κόστος και να δημιουργηθεί μια πιο διαχειρίσιμη τράπεζα. Η στρατηγική έχει επίσης ως αποτέλεσμα την υποχώρηση από ορισμένες αγορές που η Nordea χαρακτήρισε ως υπερβολικά επικίνδυνες, συμπεριλαμβανομένης της μερικής απόσυρσης από τη Βαλτική και τη Ρωσία. Ένας λειτουργικός κίνδυνος όπου η αυτοματοποίηση μπορεί να διαδραματίσει κομβικό ρόλο είναι στην πρόληψη του ξεπλύματος χρήματος.
Ο Von Koskull λέει ότι οι τράπεζες που δεν ακολουθούν το παράδειγμα της Nordea θα δυσκολευτούν να συμβαδίσουν με έναν κόσμο στον οποίο οι ψηφιακές λύσεις και η αποδοτικότητα θα είναι σημαντικές για την επιβίωση. Λέει ότι η Κεντρική Ευρώπη, και ειδικότερα η Γερμανία, κινδυνεύουν να μείνουν πίσω.
«Έχεις πλεονάζον παραγωγικό δυναμικό, πράγμα που σημαίνει ότι ο κλάδος χρειάζεται μάλλον πολύ λιγότερους ανθρώπους από ό,τι σήμερα, ιδιαίτερα στην κεντρική Ευρώπη», όπου «ούτε καν έχει αρχίσει», δήλωσε ο von Koskull. «Όταν βλέπεις τη συσσώρευση των καταθέσεων, αυτό είναι πραγματικά το βαρύ φορτίο».
«Η γερμανική τραπεζική είναι κατά κύριο λόγο συσσώρευση καταθέσεων, χτίστηκε για την ανασυγκρότηση της Γερμανίας, πολλές αποταμιεύσεις που διοχετεύθηκαν σε επενδύσεις», ανέφερε. «Υπάρχουν πάρα πολλοί παίκτες. Έχει πάρα, πάρα πολλές τράπεζες».
Ο Von Koskull, ο οποίος λέει ότι η τράπεζά του δεν θα είναι έτοιμη να συμμετάσχει στην ενοποίηση της χρηματοπιστωτικής βιομηχανίας που απαιτείται τουλάχιστον μέχρι το 2021, υποδεικνύει τους τεχνολογικούς κολοσσούς ως προφανή απειλή για τις τράπεζες. Λέει ότι δεν ανησυχεί τόσο για το Facebook ή την Apple, με την οποία συνεργάζεται η Nordea. Αλλά η Amazon είναι μια διαφορετική ιστορία.
«Αν κατονόμαζα έναν παίκτη που όλοι στον τραπεζικό κλάδο κοιτάζουν, αυτός θα ήταν η Amazon», είπε. «Αυτή είναι ο παίκτης που λειτουργεί διαφορετικά. Η γειτνίαση με τις τράπεζες είναι πολύ πιο κοντά από ό,τι για την Google ή την Apple ή το Facebook».
Το ζήτημα είναι η εμπιστοσύνη, σύμφωνα με τον von Koskull. Οι επιχειρήσεις στην περιοχή του μαθαίνουν αυτό το μάθημα τώρα, με την Danske Bank A / S να αντιμετωπίζει αγωγές και πρόστιμα, εν μέσω ισχυρισμών ότι απέτυχε να σταματήσει έως και 230 δισεκατομμύρια δολάρια δυνητικά ξεπλυμένου μαύρου χρήματος από το να εισρεύσουν μέσω της εσθονικής μονάδας της. Η Swedbank AB φέρεται να συνδέεται με το ίδιο σκάνδαλο και η ίδια η Nordea έχει κατηγορηθεί ότι χειρίστηκε ύποπτες συναλλαγές. Η τράπεζα λέει ότι συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές.
Εν τω μεταξύ, τεχνολογικοί κολοσσοί όπως το Facebook ασχολούνται με το δικό τους σκάνδαλο που σχετίζεται με παραβιάσεις της προσωπικών δεδομένων.
Το ζήτημα της εμπιστοσύνης θα είναι καθοριστικό για τον προσδιορισμό των επιχειρήσεων που θα επιτύχουν στην παροχή χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών μέσω ψηφιακών πλατφορμών, δήλωσε ο von Koskull. Χαρακτηρίζει τα δεδομένα πελατών που έχουν συσσωρεύσει οι τράπεζες ως χρυσωρυχείο.
«Όταν δουλέψουμε σε αυτό το ορυχείο, τις πληροφορίες που έχουμε, που είναι άφθονες, πρέπει να το κάνουμε αυτό με έναν εξαιρετικά υπεύθυνο τρόπο», είπε. «Πώς θα το χρησιμοποιήσουμε με τρόπο που δεν είναι πολύ επεμβατικός, χρησιμοποιώντας μεταδεδομένα;».
Ο Von Koskull κάνει αυτό που λέει. Η τράπεζά του είναι σημαντικά πιο ολιγοπρόσωπη από ό,τι πριν από μια δεκαετία, απασχολώντας περίπου 15% λιγότερους ανθρώπους. Λέει ότι υπάρχουν ακόμη πολλές δυνατότητες να γίνουν περισσότερα. Η μεγαλύτερη ευκαιρία κέρδους από τη χρήση ρομποτικής, τεχνητής νοημοσύνης και ψηφιοποίησης βρίσκεται στο λεγόμενο «μέτωπο», όπου η τράπεζα συναντά τον πελάτη, είπε.
Οι τομείς στους οποίους η ανθρώπινη επαφή εξακολουθεί να είναι καθοριστική είναι οι υπηρεσίες όπως η παροχή βοήθειας στους πελάτες με τις υποθήκες τους και η παροχή συμβουλών για τη διαχείριση του πλούτου τους. Αλλά ακόμη και εκεί, η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει, δήλωσε ο von Koskull.
«Μπορώ να πάω στην εφαρμογή μου και να έχω μία συνάντηση μέσω βίντεο, και ξέρω πόσο χρόνο θα πάρει για να μπορέσω να το πάρω», δήλωσε ο von Koskull, δείχνοντας το κινητό του τηλέφωνο. «Θα διατηρήσουμε την ανθρώπινη επαφή. Νομίζω ότι πηγαίνουμε με τη σωστή ταχύτητα».