Τον πλήρη έλεγχο  της  Mediterranean Gas που προωθεί το FSRU Βόλου ΑΡΓΩ, ανέλαβε η οικογένεια Δράγνη, μετά την έγκριση του σχετικού αιτήματος από τη ΡΑΑΕΥ.

Ειδικότερα, εγκρίθηκε η μεταβολή της μετοχικής σύνθεσης της εταιρείας Mediterranean Gas (από VAPIANDO LIMITED 50,3%, GOLDENPORT MARINE (CYPRUS) LIMITED 49,7% σε GOLDENPORT MARINE (CYPRUS) LIMITED 100%).

1

Επίσης, εγκρίθηκε η αλλαγή θέσης για τον πλωτό σταθμό  από  την είσοδο του Λιμένος Βόλου πλησίον της ακτής στην περιοχή «Πευκάκια»  σε σταθερό σημείο πλησίον της ακτής στην περιοχή «ΚΡΙΘΑΡΙΑ», ενώ επικαιροποιήθηκε το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής και η έναρξη λειτουργίας του τοποθετείται στο πρώτο τρίμηνο του 2025.

Υπενθυμίζεται ότι αρχικά το έργο ήταν να υλοποιηθεί σε πλωτή εξέδρα, στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου και δυτικά, κοντά στην περιοχή “Πευκάκια”. Ωστόσο, η ανάπτυξη του λιμανιού του Βόλου, είναι αρμοδιότητα του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας (ΤΑΙΠΕΔ) , και η μονάδα ΑΡΓΩ βρίσκεται εκτός σχεδίων για την ανάπτυξη του λιμανιού.

Η Mediterranean Gas που προωθεί το έργο, τροποποίησε το πρότζεκτ και με νέο φάκελο που απέστειλε στη ΡΑΕ, υπέδειξε διαφορετικό σημείο από αυτό που προέβλεπε αρχικά το σχέδιο. Η καινούργια τοποθεσία ναι μεν βρίσκεται εντός του Παγασητικού Κόλπου αλλά στην περιοχή «Κριθαριά» και κοντά στην ακτή ένα  σημείο  που βρίσκεται δυτικά, έξω από το λιμάνι του Βόλου.

Πώς κατέληξε η Mediterranean Gas στον όμιλο Δράγνη

Στο ξεκίνημα του σχεδιασμού του έργου, το 2020, το 100% των μετοχών της εταιρείας ανήκε στην  Powerglobe Μ.Ι.Κ.Ε (συμφερόντων Θ. Θεοδωρόπουλου), το 2021 το ποσοστό μοιράστηκε στην Vapiando Limited με 90,91% και στην Norion Ltd με 9,09%, ενώ το 2022 οι μετοχικοί πόλοι έγιναν τρεις, με την Vapiando Limited να κατέχει το 63,18%, την Norion Ltd το 7,43% και την νεοεισερχόμενη τότε GoldenPort Marine Cyprus Limited ποσοστό 29,41%.

Οι εταιρείες Vapiando Limited και Norion Ltd εμφανίζονταν να ελέγχονται από τον επιχειρηματία κ. Θεόδωρο Θεοδωρόπουλο.

Το Μάρτιο του 2023 υπήρξε αλλαγή στη μετοχική σύνθεση με απόκτηση από τη Vapiando Limited των μετοχών που κατείχε η Norion Ltd, ενώ τον Δεκέμβριο του 2023 η GoldenPort Marine Cyprus Limited απέκτησε 328.000 μετοχές που κατείχε η Vapiando Limited και αντιπροσώπευαν ποσοστό 20,31% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Έτσι επήλθε αλλαγή στη μετοχική σύνθεση, με την Vapiando Limited να κατέχει 50,3% και την GoldenPort Marine Cyprus Limited 49,7% του μετοχικού κεφαλαίου.

Πριν ένα χρόνο,  τον Σεπτέμβριο του 2023 η Mediterranean Gas αιτήθηκε στη ΡΑΑΕΥ τροποποίηση της Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), με σκοπό τη μεταβολή της μετοχικής της σύνθεσης και την είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της ρουμανικής Transgaz με ποσοστό 15%, κάτι ωστόσο που πραγματοποιήθηκε.

Πλέον με μόνο μέτοχο την ισχυρή  εφοπλιστικής οικογένειας Δράγνη προχωρά στα επόμενα στάδια  το project «Αργώ» για την κατασκευή FSRU στην περιοχή του Βόλου. Η οικογένεια Δράγνη, με  καταγωγή  από την περιοχή του Βόλου, ελέγχει όμιλο ναυτιλιακών εταιρειών με ισχυρή παρουσία τόσο στην εμπορική ναυτιλία, με την GoldenPort Shipmanagement Ltd, -βραχίονας της οποίας είναι και η GoldenPort Marine Cyprus Limited-, όσο και στον τομέα των πολυτελών σκαφών αναψυχής με την Golden Yachts.

Με ιδρυτή και δημιουργό του Ομίλου τον Πάρη Δράγνη, αλλά πλέον και με τους δύο γιούς του στο «πηδάλιο» των ναυτιλιακών εταιρειών, η οικογένεια Δράγνη που μέχρι σήμερα έχει χρηματοδοτήσει το project δείχνει αποφασισμένη να το συνεχίσει.   Ωστόσο, τελικά η υλοποίησή του θα εξαρτηθεί και από τις γενικότερες εξελίξεις στην αγορά φυσικού αερίου.

Τα αγκάθια στην ολοκλήρωση του project- Εν αναμονή της έγκρισης της περιβαλλοντικής μελέτης

To συμβούλιο του Δήμου Βόλου τάχθηκε κατά της δημιουργίας πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου, σε οποιοδήποτε σημείο του Παγασητικού. Ο Δήμος δεν είναι αντίθετος μόνο με τη δεύτερη τοποθεσία που επέλεξε η Mediterranean Gas αλλά γενικά με τη χωροθέτηση του εντός του Παγασητικού Κόλπου.

Όσον αφορά στις επιφυλάξεις, τις ανησυχίες και την αντίθεση σχετικά με την εγκατάσταση του FSRU στον Παγασητικό κόλπο που έχουν καταθέσει δήμοι και επιστημονικοί φορείς και σωματεία της Μαγνησίας, η ΡΑΑΕΥ ανέφερε σχετικά, ότι οι απόψεις «κατατέθηκαν εκπρόθεσμα» και μάλιστα «χωρίς την αναγκαία εξειδίκευση και τεκμηρίωση».

Και παρέπεμψε στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία διαθέτει την αποκλειστική αρμοδιότητα για την τελική  περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, καθώς και την απαιτούμενη εις βάθος τεχνογνωσία.

Στην απάντησή της η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕΝ επισημαίνει ότι «από τον αρχικό έλεγχο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που υπέβαλε η αιτούσα (Mediterranean Gas) στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δεν προκύπτουν στοιχεία που να συνεπάγονται «μέγιστα περιβαλλοντικά προβλήματα» τέτοιου βαθμού που να καθιστούν επιβεβλημένη την επιστροφή της μελέτης και την εξαρχής άρνηση του υπουργείου να προχωρήσει στα επόμενα στάδια της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

Η αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογραμμίζει ακόμη ότι «έχει αξιολογήσει περιβαλλοντικές μελέτες για άλλες περιπτώσεις πλωτών σταθμών φυσικού αερίου, χωρίς να εντοπίσει «μέγιστα περιβαλλοντικά προβλήματα», τα οποία να είναι αδύνατον να αντιμετωπιστούν με τα κατάλληλα μέτρα και να καθιστούν επιβεβλημένη την έκδοση αρνητικής απόφασης, ακόμη και σε περίπτωση που το έργο βρίσκεται εντός περιοχής του δικτύου Natura 2000».

Η ΡΑΑΕΥ υιοθετεί, συνεπώς, τις κρίσεις της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αποδίδοντας μάλιστα στην εν λόγω αξιολόγηση «βαρύνουσα σημασία, σταθμίζοντας ιδίως την τεχνογνωσία, τη συνεκτική εμπειρία αλλά και την τελική αρμοδιότητα της ανωτέρω υπηρεσίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου».
Η δημοσιοποίηση των αποφάσεων της ΡΑΑΕΥ, τον προηγούμενο μήνα,  προκάλεσε αντιδράσεις στη Μαγνησία από βουλευτές και εκπροσώπους φορέων. Το θέμα έφερε στη Βουλή ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, κ. Χρήστος Μπουκώρος, ο οποίος επέλεξε να καταθέσει επίκαιρη ερώτηση προκειμένου να προσέλθει στη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης και να απαντήσει στο εξής ερώτημα: «σύμφωνα με τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας, η απόφαση περί της τελικής γνωμοδότησης-αδειοδότησης για τη δρομολόγηση του έργου εγκατάστασης σταθμού πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Παγασητικό, θα είναι πολιτική ή υπηρεσιακή μιας αρμόδιας Διεύθυνσης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας;»

Aπαντώντας  στη Βουλή, ο υπουργός Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης  στις επίκαιρες ερωτήσεις σχετικά με τη γνωμοδότηση της ΡΑΑΕΥ για την εγκατάσταση του FSRU στον Παγασητικό σημείωσε ότι η  χώρα έχει υπερκαλύψει τις ανάγκες της σε LNG, μέσω της Ρεβυθούσας και του Σταθμού της Αλεξανδρούπολης» σημειώνοντας ε ότι το εν λόγω έργο δεν έχει προοπτικές υλοποίησης, καθώς καθίσταται μη βιώσιμο. Όπως υπογράμμισε ειδικότερα:

«Η ΡΑΑΕΥ είναι ανεξάρτητη αρχή. Η δική μας υπηρεσία, ένα χρόνο πριν, είπε ότι δεν βλέπει μέγιστα περιβαλλοντικά προβλήματα. Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν προδικάζει την απόφαση της υπηρεσίας, η οποία κατ΄αρχήν λαμβάνεται σε επίπεδο υπηρεσιακό.

Η δική μου άποψη, ως αρμόδιου υπουργού, είναι ότι η συγκεκριμένη επένδυση έρχεται σε μια περίοδο που η χώρα έχει καλύψει, έχει υπερκαλύψει τις ανάγκες της σε LNG, μέσω της Ρεβυθούσας και του σταθμού της Αλεξανδρούπολης. Συνεπώς δεν αφορά την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Αφορά ενδεχομένως, ενδιαφέροντα τροφοδοσίας εκτός χώρας. Η εκτίμηση μου είναι ότι αυτή επένδυση δεν έχει προοπτικές υλοποίησης σε επίπεδο οικονομικής και πολιτικής βιωσιμότητας στη φάση αυτή. Θα περιμένουμε και την περιβαλλοντική μελέτη για λίγο διάστημα. Το θέμα έχει απασχολήσει πράγματι την τοπική κοινωνία το τελευταίο διάστημα και νομίζω δε θα συνεχίσει να απασχολήσει επί πολύ την τοπική κοινωνία».

Το FSRU ΑΡΓΩ

Το πρότζεκτ για τη μονάδα “Αργώ” έχει αρχικό προϋπολογισμό περίπου 230 εκατομμύρια ευρώ. Οι εγκαταστάσεις της μονάδας θα περιλαμβάνουν:

-Πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU).

-Πλωτή προβλήτα με πολλαπλά σημεία πρόσδεσης / πλωτές σημαδούρες για πρόσδεση του FSRU στην πρύμνη και την πλώρη.

-Υποθαλάσσιοι και χερσαίοι αγωγοί φυσικού αερίου για έγχυση στα Εθνικά και Διασυνοριακά Συστήματα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Δυτικά Βαλκάνια.

-Δεξαμενές αποθήκευσης LNG, συνολικής χωρητικότητας περίπου 170.000 κυβικά μέτρα.

-Εκφόρτωση από μεταφορείς LNG σε κρυογονικές δεξαμενές FSRU.

-Αντλίες αναρρόφησης LNG σε μονάδα αεριοποίησης με δυναμικότητα τροφοδοσίας 300 κυβικά μέτρα LNG ανά ώρα.

-Αεριοποίηση LNG με μονάδες χωρητικότητας 250 MMSCFD έκαστη.

-Η μέση και μέγιστη ικανότητα αεριοποίησης της πλωτής μονάδας υπολογίζεται σε 590.000 κυβικά μέτρα ΦΑ ανά ώρα, και 884.000 κυβικά μέτρα ΦΑ ανά ώρα αντίστοιχα.

-Συνολική ετήσια δυναμικότητα επαναεριοποίησης του τερματικού σταθμού: 4,6 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.

Διαβάστε επίσης

«Βουλιάζει» ο πρώτος πλωτός σταθμός αερίου στον Βόλο; Ο εφοπλιστής Δράγνης, η αίτηση πτώχευσης, οι αντιδράσεις

Ηλεκτρικό ρεύμα: Τι φέρνουν οι ριζικές αλλαγές που θα γίνουν στον Κώδικα Προμήθειας

Υπουργείο Ενέργειας: Έρχονται επενδύσεις 94,1 δισ. € για την ενεργειακή μετάβαση- Ανεπαρκές το target model