ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ευφάνταστα ρούχα σε αποχρώσεις του ροζ, όμορφα χτενίσματα και μία σειρά από απρόσμενα αστείες περιπέτειες. Η Barbie, το παιχνίδι της Mattel που γράφει ιστορία από τη δεκαετία του 1950 σε όλο τον κόσμο, απέκτησε τη δική της live action ταινία, σαρώνοντας τα ταμεία των κινηματογραφικών αιθουσών ήδη από την πρώτη εβδομάδα της κυκλοφορίας της.
Η Barbie είναι το εμβληματικότερο franchise της Mattel, ωστόσο η ιστορία της εταιρείας ξεκινά λίγα χρόνια νωρίτερα, σε ένα γκαράζ στην Αμερική του 1945. Ιδρυτές της εταιρείας ήταν η Ruth και ο Elliot Handler και ο Harold “Matt” Matson, όλοι τους σχεδιαστές και μηχανικοί, με όραμα τη δημιουργικότητα και την καινοτομία, αλλάζοντας τον τρόπο που παίζουν τα παιδιά.
Στα χρόνια που πέρασαν, η Mattel κατάφερε να καθιερωθεί ως μία από τις κορυφαίες εταιρείες παιχνιδιών παγκοσμίως, δημιουργώντας franchises που αγαπήθηκαν από μικρούς και μεγάλους.
Η ικανότητα της εταιρείας να συνδιαλέγεται με την ποπ κουλτούρα, δημιουργώντας εμβληματικά παιχνίδια και brands, διαμορφώνοντας τάσεις και αφήνοντας τον κοινωνικό της αντίκτυπο, αποτέλεσε το κλειδί της επιτυχίας της.
«Δεν γνωρίζαμε πώς να διοικούμε μία επιχείρηση, αλλά είχαμε όνειρα και ταλέντο», δήλωνε η Ruth Handler, η οποία έφυγε από τη ζωή το 2002 σε ηλικία 86 ετών.
Μόνο, το 2022 τα καθαρά έσοδα της εταιρείας ήταν 5,435 δισεκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας άνοδο 3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με τα προσαρμοσμένα EBITDA να μειώνονται κατά 39 εκατομμύρια, αγγίζοντας τα 968 εκατομμύρια δολάρια.
Μία από τις καινοτομίες της εταιρείας, μεταξύ άλλων ήταν η δημιουργία και η κυκλοφορία της Barbie, φέρνοντας μία νέα επανάσταση στον κόσμο των παιχνιδιών.
Ruth Handler: Ποια ήταν η «μητέρα» της Barbie
Γεννημένη το 1916 στο Ντένβερ του Κολοράντο από τον Jacob και την Ida Mosko, Εβραίους μετανάστες από την Πολωνία, η Ruth Handler ήταν το τελευταίο από τα δέκα παιδιά της οικογένειάς της. Μετά τη γέννησή της, η 40χρονη μητέρα της αρρώστησε βαριά.
Από την ηλικία των 6 μηνών μεγάλωσε με τη μεγαλύτερη αδερφή της, τη Sarah και τον σύζυγό της, με τους οποίους έμεινε μέχρι την ηλικία των 19 ετών.
Ο ενθουσιασμός της για τον κόσμο των επιχειρήσεων γεννήθηκε από το φαρμακείο της αδερφής της. Ως παιδί προτιμούσε τη δουλειά από το παιχνίδι, καθώς μεγάλωσε σε μία οικογένεια όπου η ιδέα της εργασίας των γυναικών εκτός σπιτιού ήταν κάτι το σύνηθες.
Αυτό βέβαια οφειλόταν και στην κοινωνικοπολιτική κατάσταση που επικρατούσε στην Πολωνία, με τον αντισημιτισμό να ωθεί τις οικογένειες στην ανέχεια και τη φτώχεια.
Το 1932 θα γνωρίσει τον φτωχό σπουδαστή καλών τεχνών Elliot Handler, με τον οποίο θα παντρευτεί έξι χρόνια αργότερα, παρ’ όλο που η οικογένειά της δε συμφωνούσε με την απόφασή της, λόγω του νεαρού της ηλικίας του ζευγαριού. Λίγο καιρό πιο πριν, όταν ήταν δευτεροετής στο Πανεπιστήμιο του Ντένβερ, κατά τη διάρκεια των διακοπών της στο Λος Άντζελες, η Ruth βρήκε δουλειά στα Paramount Studios στην Καλιφόρνια.
Ο σύζυγός της την ακολούθησε και γράφτηκε στο Art Center College of Design, ενώ ταυτόχρονα εργαζόταν ως σχεδιαστής φωτιστικών. Επίσης, παράλληλα σκίτσαρε σχέδια για αξεσουάρ από πλέξιγκλας.
Η Ruth τον ενθάρρυνε να παράγει τα σχέδια και συμφώνησε να αναλάβει την πώληση των προϊόντων. Διαπραγματεύτηκε επίσης μια πολύ μεγάλη παραγγελία με την Douglas Aircraft, η οποία αφορούσε χυτοπρεσαριστά μοντέλα του αεροπλάνου Douglas DC-3, που θα δίνονταν σε εταιρικούς πελάτες τα Χριστούγεννα. Σε ηλικία μόλις είκοσι δύο ετών, οι Handlers έχουν μπει ήδη στον χώρο των επιχειρήσεων.
Και εγένετο η Mattel
Όταν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Πρόεδρος Ρούσβελτ ανακοίνωσε ότι τα πλαστικά θα περιοριστούν στη στρατιωτική χρήση, οι Handlers είχαν δημιουργήσει μια σειρά από πλαστικές κορνίζες και βρίσκονταν στη διαδικασία ολοκλήρωσης μιας μεγάλης παραγγελίας. Μετά από την ανακοίνωση αυτού του μέτρου, αποφάσισαν να αντικαταστήσουν το πλαστικό με ξύλο χαμηλής ποιότητας. Η επιλογή τους αποδείχθηκε εξαιρετικά επιτυχημένη με την παραγγελία να διπλασιάζεται.
Εκείνο το βράδυ, οι Handlers και ο συνάδελφός τους Harold “Matt” Matson, τον οποίο είχαν προσλάβει ως ειδικό στην παραγωγή, γιόρτασαν την επιτυχία τους και αποφάσισαν να ιδρύσουν τη Mattel, η οποία πήρε το όνομά της από τα αρχικά των ιδρυτών της.
Το πρώτο επιτυχημένο προϊόν της εταιρείας
Αρχικά, η εταιρεία πουλούσε κορνίζες και έπιπλα για κουκλόσπιτα. Ακολουθώντας την τάση της εποχής, το πρώτο επιτυχημένο προϊόν της Mattel κυκλοφόρησε το 1947 και ήταν το Uke-A-Doodle, ένα γιουκαλίλι για παιδιά. Αυτό το παιχνίδι είχε μεγάλη απήχηση στο αγοραστικό κοινό, καθώς ήταν σχεδιασμένο για να κάνει τη μουσική πιο διαδραστική και προσβάσιμη στα παιδιά.
Βέβαια, η εταιρεία επισήμως ιδρύθηκε το 1948, αποκτώντας τις δικές της εγκαταστάσεις στο Λος Άντζελες.
Τα χρόνια που ακολούθησαν, η Mattel συνέχισε να έχει επιτυχημένη πορεία, με τα προϊόντα της να γίνονται ανάρπαστα.
Και ερχόμαστε στο 1956. Ένα ταξίδι της οικογένειας Handler στην Ελβετία ήταν αρκετό για να γεννηθεί λίγο καιρό αργότερα η πιο διάσημη κούκλα όλων των εποχών.
Η γέννηση της Barbie
Η Ruth, έχοντας αντιληφθεί από πολύ νωρίς τι έλειπε από την αγορά, παρατηρούσε την κόρη της, Barbara, όταν έπαιζε με τα παιχνίδια της, θεωρώντας ότι οι επιλογές της ήταν πολύ περιορισμένες, εν αντιθέσει με τα αγορίστικα παιχνίδια του γιου της, Kenneth. Ήθελε να δημιουργήσει ένα παιχνίδι, που θα έδειχνε στα κορίτσια ότι έχουν επιλογές και μπορούν να γίνουν ό,τι επιθυμούν.
Αυτό το ταξίδι της οικογένειας στην Ελβετία ήταν καθοριστικό. H τύχη της Ruth ήταν με το μέρος της, όταν σε μία βιτρίνα αντίκρισε μία κούκλα τρισδιάστατη με ύψος περίπου 28 εκατοστών, που φορούσε ρούχα του σκι. Η κούκλα αυτή έμοιαζε πολύ με το όραμα της Ruth, να δημιουργήσει μία κούκλα για παιδιά με σώμα ενηλίκου και πάρα πολλά διαφορετικά ρούχα.
Όπως ανέφερε σε μία από τις συνεντεύξεις της, η Ruth Handler, η κόρη της συνήθιζε να παίζει με χάρτινες κούκλες. Όταν επισκέπτονταν κάθε Σάββατο το κατάστημα παιχνιδιών, παρατηρούσε ότι πάντα επέλεγε κούκλες εφηβικής ηλικίας και ποτέ κούκλες μωρών ή παιδικές, όπως και οι φίλες της κόρης της. «Άκουσα πώς φαντάζονταν το μέλλον τους με τις κούκλες τους», υποστήριζε.
Η Ruth αγόρασε από την Ελβετία την Bild Lilli, μία γερμανική κούκλα μόδας που είχε λανσάρει στην αγορά το 1955 η Greiner & Hausser Gmbh και την παρήγαγε έως το 1964. Ο σχεδιασμός της κούκλας βασίστηκε στον χαρακτήρα κόμικ της Lilli, που δημιουργήθηκε από τον Reinhard Beuthien για την ταμπλόιντ εφημερίδα, Bild.
Όταν γύρισε πίσω στην Αμερική, η Ruth Handler είχε φέρει μαζί της μερικές κούκλες, τις οποίες έδωσε στο δημιουργικό τμήμα της εταιρείας, με σκοπό να σχεδιάσουν μία αντίστοιχη κούκλα για τη Mattel και να λανσάρουν το προϊόν στις ΗΠΑ.
Έπειτα, από 3 χρόνια έρευνας και περισυλλογής, η Barbie – όπως ονομάστηκε η κούκλα από την κόρη της δημιουργού της- έκανε την πρώτη της εμφάνιση στις 9 Μαρτίου του 1959, στην Έκθεση Παιχνιδιών της Νέας Υόρκης, φορώντας ένα strapless μαγιό με ασπρόμαυρες ρίγες ζέβρας και τα μαλλιά της πιασμένα αλογοουρά.
Το νέο προϊόν της Mattel γνώρισε εξ αρχής την απόλυτη επιτυχία, πουλώντας σε ένα χρόνο 351.000 κούκλες, με την Barbie να είναι το πρώτο παιχνίδι στην ιστορία, που διαφημίστηκε απευθείας στα παιδιά μέσω του Mickey Mouse Club.
Το 1963, τέσσερα χρόνια περίπου μετά την κυκλοφορία της πρώτης Barbie, η Mattel εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, ενώ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 απέκτησε μία σειρά εταιρειών, οι οποίες ήταν φίλα προσκείμενες προς την εταιρική της κουλτούρα, όπως οι Dee & Cee Toy Co. Ltd.(1962) Standard Plastic Products Inc., Hong Kong Industrial Co. Ltd, Precision Moulds, Ltd.(1966), Rosebud Dolls Ltd (1967), Monogram Models, Inc., A&A Die Casting Company (1968), Ratti Vallensasca, Mebetoys, Ebiex S.A., H&H Plastics Co.Inc.(1969).
Όσο περνούσαν τα χρόνια, η φιγούρα της Barbie εξελισσόταν και στην παρέα της προστίθενταν νέοι χαρακτήρες, όπως ο Ken (1961), που πήρε και αυτός το όνομά του από τον γιο της Ruth.
Το πρώτο ονειρεμένο σπίτι της Barbie
Πριν ακόμα επιτραπεί στις γυναίκες στην Αμερική να ανοίξουν δικούς τους λογαριασμούς τραπέζης, η Barbie ήδη από το 1962 είχε αποκτήσει το πρώτο της ονειρεμένο σπίτι με μοντέρνα διακόσμηση, στερεοφωνικό και ευέλικτα μικροσκοπικά έπιπλα, όπου τα κορίτσια θα μπορούσαν να φανταστούν ότι διασκεδάζουν με την παρέα τους ή απολαμβάνουν στιγμές χαλάρωσης στο σαλόνι τους.
Άλλωστε, η Barbie αντιπροσώπευε έναν νέο τρόπο ζωής και συλλήβδην αποτελούσε ένα σύμβολο ανεξαρτησίας και ενδυνάμωσης.
Και όχι μόνο! Το 1965, η εταιρεία κυκλοφόρησε την Barbie Αστροναύτη, μόλις τέσσερα χρόνια πριν αυτό συμβεί στην πραγματικότητα, με τον Neil Armstrong να ταξιδεύει στο φεγγάρι με την αποστολή Απόλλων 11 και να γίνεται ο πρώτος άνθρωπος που πάτησε σε άλλο ουράνιο σώμα (σ.σ. το 1961, ο Γιούρι Γκαγκάριν ήταν ο πρώτος άνθρωπος που ταξίδεψε στο διάστημα, μπαίνοντας σε τροχιά γύρω από τη γη).
Σημείο σταθμός για την ιστορία της κούκλας, αποτελεί και το 1967, χρονιά όπου η εταιρεία κυκλοφόρησε την πρώτη Barbie Celebrity, εμπνευσμένη από την Twiggy, διάσημη Βρετανίδα μοντέλο.
H Barbie Twiggy φορούσε ένα μίνι φόρεμα με κάθετες ρίγες σε κίτρινο, πράσινο και μπλε χρώμα και κίτρινες μπότες. Πρόκειται για την αφετηρία της πολυφημισμένης σειράς της Mattel με κούκλες που μοιάζουν με διάσημους και fashion icons.
Άλλη μία καινοτομία της Mattel, ήρθε το 1968, όταν η εταιρεία προχώρησε στην κυκλοφορία της Christie, μίας από τις πρώτες έγχρωμες κούκλες. Η Christie, δημιουργήθηκε ως φίλη της Barbie, φορούσε μαγιό και είχε ένα κοντό χτένισμα που ήταν στη μόδα τη δεκαετία του 1960. Με αυτόν τον τρόπο, η εταιρεία αποδείκνυε την πεποίθησή της για τον σεβασμό της διαφορετικότητας και της ισότητας.
Στα 64 χρόνια από τότε που η Mattel λάνσαρε το προϊόν της Barbie, υπολογίζεται ότι έχει πουλήσει περισσότερες από 1 δισεκατομμύριο κούκλες. To fan club της Barbie, το 1968, μόνο στις ΗΠΑ ξεπερνούσε τα 1,5 εκατομμύρια μέλη!
Αν και η πρώτη κούκλα κόστιζε μόλις 3 δολάρια, σε μία δημοπρασία το 2006, μία Barbie με αλογοουρά σε dress box με ροζ σιλουέτα πουλήθηκε στα 27.450 δολάρια!
Ruth Handler: Ο δρόμος προς την «πτώση» και την «εξιλέωση»
Το 1970, η «μητέρα» της Barbie, έχοντας διαγνωστεί με καρκίνο του μαστού, προχώρησε σε επέμβαση αφαίρεσης στήθους. Εκείνη την περίοδο, η επιτυχημένη επιχειρηματίας, περνούσε πολύ λιγότερο χρόνο στη Mattel. Η έλλειψη αυτοεκτίμησης επηρέασε και τον τρόπο που ηγείτο της εταιρείας, χάνοντας σταδιακά τον έλεγχό της.
Το μέγα σκάνδαλο της δεκαετίας του 1970 και η αποκαθήλωση των Handlers
Το οικονομικό έτος 1971, η εταιρεία ανακοίνωσε κέρδη προ φόρων 34 εκατομμυρίων δολαρίων από πωλήσεις 272,4 εκατομμυρίων δολαρίων, με την αξία των μετοχών των Handlers να αγγίζει τα 300 εκατομμύρια δολάρια.
Ωστόσο, ένα χρόνο αργότερα, το 1972, η Mattel βρέθηκε με ετήσιες ζημιές 29,9 εκατ. δολαρίων, ενώ οι πωλήσεις παρέμειναν σταθερές στα 272,4 εκατ. δολάρια, με τις φήμες στη Wall Street να φουντώνουν, ότι τα πράγματα ήταν χειρότερα από αυτό που έδειχναν οι αριθμοί.
Τα πράγματα χειροτέρεψαν τον Φεβρουάριο του 1973, όταν η εταιρεία εξέδωσε μέσα σε τρεις εβδομάδες δύο ενημερωτικά δελτία, με το ένα να αντικρούει το άλλο. Το πρώτο δελτίο προέβλεπε ισχυρή ανάκαμψη των κερδών της μετοχής, ενώ το δεύτερο ακύρωνε το πρώτο. Εν τέλει, η εταιρεία το οικονομικό έτος 1973 κατέγραψε απώλειες 32,4 εκατ. δολαρίων.
Εκείνη την εποχή, η μετοχή της Mattel κατέγραψε βαριές απώλειες στο Χρηματιστήριο της Wall Street. Ορισμένοι μέτοχοι της εταιρείας, υπέβαλαν από κοινού αγωγή, ισχυριζόμενοι ότι τα οικονομικά στοιχεία που είχαν ανακοινωθεί ήταν ψευδή. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (SEC) ξεκίνησε έρευνα για την εταιρεία.
Τον Οκτώβριο του 1975, ο Elliot και η Ruth Handler παραιτήθηκαν από τις θέσεις των συν-Προέδρων του ΔΣ της εταιρείας. Ένα μήνα αργότερα, μια ομάδα διευθυντικών στελεχών της Mattel υπέβαλε έκθεση – κόλαφο 500 σελίδων στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, σύμφωνα με την οποία η έκδοση σκόπιμα ψευδών και παραπλανητικών οικονομικών καταστάσεων ήταν συστηματική πρακτική των ιδρυτών και ανώτερων στελεχών της εταιρείας, για να δώσουν την ψευδαίσθηση της θεαματικής ανάπτυξης.
Μάλιστα, η έκθεσε ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «τα αναφερθέντα έσοδα της Mattel προ φόρων ύψους περίπου 34 εκατομμυρίων δολαρίων για το οικονομικό έτος 1971, μπορεί να έχουν υπερεκτιμηθεί ως αποτέλεσμα της ανακρίβειας, κατά προσέγγιση από 15 έως 20 εκατομμύρια δολάρια».
Η Mattel, χωρίς τους Handlers, κατάφερε να ανακάμψει ανακοινώνοντας κέρδη 23,5 εκατομμυρίων δολαρίων στο αμέσως επόμενο έτος. Ως αποτέλεσμα της δικαστικής διαμάχης, τα στοιχεία πωλήσεων και κερδών της εταιρείας επαναδιατυπώθηκαν πολλές φορές, ώσπου τον Μάιο του 1977, η εταιρεία τελικά διευθέτησε τη μακροχρόνια αγωγή μετόχων και μοίρασε περισσότερα από 30 εκατομμύρια δολάρια σε αυτούς, μέρος του οποίου προήλθε από μετοχές που οι Handlers έπρεπε να παραδώσουν στην εταιρεία.
Οι έρευνες συνεχίστηκαν μέχρι το 1978. Η Handler κρίθηκε ένοχη για απάτη και παραποίηση των οικονομικών αναφορών της εταιρείας. Της επιβλήθηκε πρόστιμο 57.000 δολαρίων και καταδικάστηκε σε 2.500 ώρες κοινωφελούς εργασίας, με την ίδια να υποστηρίζει ότι η ασθένειά της την αποπροσανατόλισε.
Η ίδρυση της Ruthton Corporation
Το 1976, με τη Mattel να αποτελεί για εκείνη πλέον παρελθόν, η Ruth Handler ίδρυσε την Ruthton Corporation, μία εταιρεία που ειδικευόταν στην παραγωγή πρόσθετου στήθους για τις γυναίκες που είχαν επιζήσει από τη μάχη τους με τον καρκίνο του μαστού. H σειρά αυτών των προϊόντων λεγόταν «Nearly Me».
Η δική της προσωπική εμπειρία, κερδίζοντας δύο φορές τη μάχη με τον καρκίνου του μαστού, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για την επιχειρηματία.
«Όταν δημιούργησα την Barbie, πίστευα ότι ήταν σημαντικό για την αυτοεκτίμηση ενός μικρού κοριτσιού να παίζει με μια κούκλα που έχει στήθος. Τώρα θεωρώ ακόμη πιο σημαντικό να επιστρέψω αυτή την αυτοεκτίμηση σε γυναίκες που έχουν χάσει τη δική τους», δήλωνε η Ruth Handler σε συνεντεύξεις τη δεκαετία του 1980. Με αυτό το νέο της επιχειρηματικό βήμα, η Handler έγινε υπέρμαχος της έγκαιρης ανίχνευσης του καρκίνου του μαστού, σε μία εποχή όπου δεν υπήρχε δημόσιος διάλογος για την ασθένεια.
Να σημειωθεί ότι η Ruth Handler καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της έλαβε πολλά βραβεία για τις επιτυχημένες δραστηριότητές της στον κόσμο των επιχειρήσεων και το φιλανθρωπικό της έργο, ενώ συνήθιζε να αποκαλεί τον εαυτό της «ιδιοφυΐα του μάρκετινγκ».
Η Barbie μετά την Handler
Τα χρόνια που ακολούθησαν από την παραίτηση της Ruth Handler μέχρι και σήμερα, η Mattel συνέχισε να πρωτοστατεί στον τομέα της βιομηχανίας παιχνιδιών. Ειδικότερα, όσον αφορά τη Barbie, η εταιρεία ακολούθησε το στίγμα που είχε δώσει εξ αρχής στο προϊόν η δημιουργός του.
Η αγαπημένη κούκλα απέκτησε διάφορες επαγγελματικές ιδιότητες, ακολουθώντας τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες και τις απαιτήσεις κάθε περιόδου.
Η δημοτικότητα της Barbie, δε θα μπορούσε να αφήσει αδιάφορο ούτε και τον Andy Warhol, πρωτοπόρο του κινήματος της pop art, ο οποίος το 1986 έφτιαξε το πορτραίτο της διάσημης κούκλας.
To 2022, η Mattel κυκλοφόρησε τις νέες κούκλες Barbie Dr. Jane Goodall και Eco-Leadership Team Certified CarbonNeutral®, κατασκευασμένες από ανακυκλωμένο πλαστικό, που κινδυνεύει να βρεθεί στον ωκεανό (Ocean Bound Plastic), εμπνευσμένες από την κορυφαία ανθρωπολόγο, Dr. Jane Goodall που μελετά εδώ και 60 χρόνια τις κοινωνικές και οικογενειακές αλληλεπιδράσεις των άγριων χιμπατζήδων.
Περίπου έναν χρόνο αργότερα, τον Απρίλιο του 2023, η Mattel ανακοίνωσε την κυκλοφορία της νέας της κούκλας, της πρώτης Barbie με σύνδρομο Down, η οποία δημιουργήθηκε με τη συνεργασία της Εθνικής Εταιρείας Συνδρόμου Down στις ΗΠΑ.
«Η Barbie, η κούκλα με τη μεγαλύτερη ποικιλία στην αγορά, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στις πρώτες στιγμές ενός παιδιού και είμαστε αφοσιωμένοι στην αποστολή μας για την εξάλειψη του κοινωνικού στίγματος. Στόχος μας είναι να επιτρέψουμε σε όλα τα παιδιά να δουν τον εαυτό τους μέσα από τη Barbie, ενώ παράλληλα τα ενθαρρύνουμε να παίζουν με κούκλες που δεν τους μοιάζουν. Το παιχνίδι με κούκλες μπορεί να διδάξει κατανόηση και να αναπτύξει ενσυναίσθηση, οδηγώντας σε έναν πιο αποδεκτό κόσμο.
Είμαστε περήφανοι που παρουσιάζουμε την κούκλα Barbie με σύνδρομο Down, η οποία αντικατοπτρίζει καλύτερα τον κόσμο γύρω μας και προάγει τη διαφορετικότητα, τη συμπερίληψη και την ισότητα μέσω του παιχνιδιού», δήλωσε η Lisa McKnight, SVP και Global Head of Barbie & Dolls της Mattel.
Σειρές κινουμένων σχεδίων, video games, συλλεκτικές εκδόσεις, είδη ρουχισμού είναι μόλις μερικά από τα προϊόντα του franchise της Barbie, που έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά αναπτύσσοντας σε υψηλά επίπεδα το merchandising.
Και αυτά είναι μόλις η αρχή, καθώς η εταιρεία βρίσκει ολοένα και περισσότερες ιδέες, με την Barbie να παραμένει το no1 παιχνίδι που προτιμούν οι καταναλωτές.
Η Barbie έγινε ταινία και σαρώνει το διεθνές box office
Το να ζεις στη Barbie Land σημαίνει ότι είσαι μία τέλεια ύπαρξη σε έναν τέλειο χώρο, εκτός και αν περνάς την απόλυτη υπαρξιακή κρίση ή είσαι ο Κεν.
Η πρόσφατη ταινία της Barbie, η πολυαναμενόμενη παραγωγή της Warner Bros και της Mattel σε σκηνοθεσία της Γκρέτα Γκέργουιγκ με την Μάργκοτ Ρόμπι και τον Ράιαν Γκόσλινγκ στους ρόλους της Barbie και του Κεν αντιστοίχως, δίνει ζωή στην αγαπημένη ηρωίδα μικρών και μεγάλων, η οποία βγαίνει λίγο από τον ροζ κόσμο της Barbie Land και έρχεται στον πραγματικό για να ζήσει νέες περιπέτειες, φυσικά πάντα μαζί με τον Κεν.
Νωρίτερα, τον Ιούνιο του 2023, το trailer της Barbie, το οποίο έχει ξεπεράσει τις 55 εκατομμύρια προβολές στο youtube κατά τους δύο πρώτους μήνες της κυκλοφορίας του, έλαβε το βραβείο του καλύτερου teaser στην 23η ετήσια απονομή των Golden Trailer Awards. Τον ίδιο μήνα, η ταινία πριν ακόμη κυκλοφορήσει έλαβε από την Ένωση Κριτικών του Hollywood,το βραβείο της πιο αναμενόμενης ταινίας στο δεύτερο μισό του 2023.
Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις αμερικανικές κινηματογραφικές αίθουσες στις 21 Ιουλίου 2023. Την πρώτη εβδομάδα της κυκλοφορίας της κατάφερε να βρεθεί στην πρώτη θέση του box office, με τα έσοδά της να κυμαίνονται στα 214.127.211 δολάρια. Διεθνώς τα έσοδα της κυμαίνονται στα 194.200.000 δολάρια. Όσον αφορά την Ελλάδα, βρίσκεται στην πρώτη θέση του box office, έχοντας κόψει 72.064 εισιτήρια σε 109 αίθουσες πανελλαδικά μέχρι και τις 23 Ιουλίου.
Τα κέρδη της ταινίας παγκοσμίως μέχρι αυτή τη στιγμή ανέρχονται στα 408.327.211 δολάρια. Το δίκτυο CBS, αναφέρει ότι η σκηνοθέτις της ταινίας κατάφερε να σπάσει το ρεκόρ των γυναικών σκηνοθέτιδων στα box office, με τη Barbie να σημειώνει ταυτόχρονα το μεγαλύτερο άνοιγμα που έχει καταγράψει μία ταινία βασισμένη σε παιχνίδι.
Παράλληλα, την ίδια μέρα με την ταινία της Barbie ήταν και η πρεμιέρα της ταινίας «Oppenheimer» του Κρίστοφερ Νόλαν με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι, η οποία αφορά τη ζωή του εμβληματικού επιστήμονα Ρόμπερτ Οπενχάιμερ και την κατασκευή της πρώτης ατομικής βόμβας. Από αυτή την κοινή πρεμιέρα, δημιουργήθηκε και το διαδικτυακό φαινόμενο «Barbenheimer».
Όπως ανέλυσε τις προηγούμενες ημέρες σε άρθρο του το mononews, πρόκειται για «ένα φαινόμενο που ξεκίνησε ως αστείο, με τους χρήστες του διαδικτύου να αντιπαραβάλλουν τα δύο τρέιλερ και να δημιουργούν δικής τους έμπνευσης αφίσες με τους ήρωες των δύο ταινιών, αλλά σύντομα εξελίχθηκε στο «κινηματογραφικό γεγονός της χρονιάς», με το φαινόμενο να παίζει σημαντικό ρόλο στην αύξηση της φήμης των δύο ταινιών.
Η ταινία της Barbie: Big Deal ή σταγόνα στον ωκεανό;
Μήνες πριν από την κυκλοφορία της ταινίας, η Mattel ξεκίνησε να προετοιμάζει το ροζ έδαφος, συνάπτοντας συνεργασίες με διάφορες εταιρείες, όπως οι Airbnb, Aldo, Bloomingdale’s, Burger King Brazil, Chi Haircare, Forever 21, Gap, Primark, Xbox κ.ά.
Στοχευμένες δημοσιεύσεις φωτογραφιών από την ταινία, trailers και ο διαγωνισμός Barbie Dreamhouse Challenge, ένας επικός τηλεοπτικός διαγωνισμός, όπου 8 ομάδες καλούνται να μετατρέψουν ένα σπίτι στη Νότια Καλιφόρνια σε ένα πραγματικό Barbie Dreamhouse, είναι μόλις μερικές από τις στρατηγικές κινήσεις για την προώθηση της ταινίας.
Γιορτάζοντας την κυκλοφορία της ταινίας στις κινηματογραφικές αίθουσες, η Mattel προχώρησε στο λανσάρισμα συλλεκτικών προϊόντων εμπνευσμένα από την ταινία. Τα προϊόντα που δημιούργησε η εταιρεία περιλαμβάνουν αφενός κούκλες και σετ παιχνιδιών Barbie και αφετέρου ειδική έκδοση άλλων franchises της εταιρείας, αποκλειστικά σχεδιασμένα με τη… Barbie!
To Uno, τα Hot wheels, τα Little People, τα σετ κατασκευών MEGA, πλέον κυκλοφορούν σε ειδική συλλεκτική έκδοση με τα χρώματα και την «υπογραφή» της Barbie.
Επιπλέον, σε ανακοίνωσή της η Mattel αναφέρει ότι αναμένεται να κυκλοφορήσει και μια σειρά προϊόντων με θέμα την κινηματογραφική ταινία, σε συνεργασία με περισσότερα από 100 brand συνεργατών που έχουν να κάνουν με θέματα μόδας, ομορφιάς, αξεσουάρ και πολλά άλλα.
Φαίνεται πως η Mattel ξεκινά μία νέα μεγάλη επένδυση γύρω από το brand name της Barbie και με αφορμή την κυκλοφορία της ταινίας προσπαθεί να δώσει μία μεγαλύτερη ώθηση στα υπόλοιπα franchises και συνεπώς και στη μετοχή της.
Ωστόσο, παρά το γεγονός, ότι η ταινία βρίσκεται εισπρακτικά στις πρώτες θέσεις των box office παγκοσμίως, η μετοχή της Mattel καταγράφει ήπιες απώλειες, καθώς οι αναλυτές είναι δύσπιστοι για το αν η επιλογή της εταιρείας να κυκλοφορήσει μία ταινία κατάλληλη για θεατές άνω των 13 ετών θα φέρει θετικά αποτελέσματα, μιας και το franchise της Barbie απευθύνεται σε μικρότερο ηλικιακά κοινό.
Αυτό που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, είναι ότι με την κυκλοφορία της ταινίας, η Mattel ίσως να στοχεύει ηθελημένα σε ένα μεγαλύτερο ηλικιακά κοινό, λανσάροντας μία σειρά συλλεκτικών προϊόντων. Το αν η εταιρεία επιτύχει τους σκοπούς της και κερδίσει το στοίχημα με τις αγορές, ο χρόνος θα το δείξει.
Προς το παρόν, η Barbie μάς κλείνει ραντεβού στις κινηματογραφικές αίθουσες και στον ονειρεμένο της ροζ κόσμο, όπου μας υποδέχεται με το πλατύ της χαμόγελο.
Και κάπως έτσι, για μία ακόμη φορά… Καλως ήρθατε στον κόσμο της Barbie!
Διαβάστε επίσης:
Γιατί η Barbie δεν συγκίνησε τη Wall Street
Barbenheimer: Το κινηματογραφικό φαινόμενο εκτοξεύει «Barbie» και «Oppenheimer» στo Box Office
Όταν η Μπάρμπι έσπασε το κατεστημένο – Ένα εμπορικό προϊόν που έγινε πρότυπο για τα κορίτσια
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΑΑΔΕ: Σημαντική μείωση του κενού ΦΠΑ στην Ελλάδα
- Στο Ταμείο Ανάκαμψης η διενέργεια προληπτικών ελέγχων για σοβαρά γενετικά νοσήματα
- Γαλλία: Επιβεβαιώθηκε η ετυμηγορία για Σαρκοζί – Θα φοράει ηλεκτρονικό βραχιολάκι για ένα χρόνο
- Πρόγραμμα Υποτροφιών COSMOTE: €500.000 σε 30 πρωτοετείς φοιτητές με οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες