Πρώτος άνοιξε τον χορό των εξαγορών στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων πέρυσι, πρώτος και φέτος. Ο λόγος για τον βορειοελλαδίτη επιχειρηματία Γιάννη Μασούτη, που προχώρησε στην εξαγορά των δύο καταστημάτων της αλυσίδας Γέγος που είχαν μείνει εκτός της συμφωνίας με τη Σκλαβενίτης.

Επιπλέον μέσω πλειστηριασμού απέκτησε ακίνητο μέσω του πλειοδοτικού διαγωνισμού της υπό διαχείριση αλυσίδας σούπερ μάρκετ Αρβανιτίδης.

1

Το «εναρκτήριο λάκτισμα» για το σπριντ εξαγορών της περσινής χρονιάς, κατά την οποία άλλαξαν χέρια περί τα 400 εκατ. ευρώ, είχε δώσει και πάλι ο ίδιος με την εξαγορά του 50% της συνεταιριστικής αλυσίδας ΣΥΝ.ΚΑ.

Ακολούθησε ένα μπαράζ εξαγορών μικρότερων αλυσίδων ακόμη και μεμονωμένων καταστημάτων που συνεισφέρουν στον τζίρο της Δ. Μασούτης πάνω 250 εκατ. ευρώ.

Η επέκταση μέσω εξαγορών είναι αυτή που γιγάντωσε την, εκ Βορείου Ελλάδας ορμώμενη, αλυσίδα σούπερ μάρκετ.

Μια τακτική που ακολούθησε με ένταση τη δεκαετία του 2000. Όταν βγήκε μπροστά με επιθετικές κινήσεις (εξαγορά Αφοι Μπίσκα, Δύο Αλφα κ.α.) ενισχύοντας το δίκτυό της με περισσότερα από 90 καταστήματα, ακολούθησε μια περίοδος με μικρές εξαγορές ακόμη και ενός καταστήματος.

Μετά την εξαγορά της Προμηθευτικής το 2018, τη μεγαλύτερη στην ιστορία της Μασούτης με την οποία άρχισε η επέκταση στη Νότια Ελλάδα, η εταιρεία ανέκοψε ρυθμούς. Μέχρι το 2022 που άρχισε ένα νέο μπαράζ εξαγορών.

Η αρχή έγινε στις αρχές του χρόνου με τη συμφωνία με την κρητική αλυσίδα ΣΥ.ΝΚΑ. Με την εξαγορά του 50% της εταιρείας η Μασούτης διεύρυνε την παρουσία της στην αγορά της Κρήτης ενώ πέρασε στον έλεγχό της σημαντικός αριθμός καταστημάτων σε νησιωτικές τουριστικές περιοχές. Η συμφωνία περιελάμβανε και τη μεταβίβαση καταστημάτων της Κέρκυρας των εταιρειών «Γαλαξίας Α.Ε.» και «Μαρκάτο Α.Ε.» και προγραμματισμό μεταβίβασης υποκαταστημάτων που βρίσκονται στα νησιά του Αιγαίου.

Η εξαγορά μιας μικρής αλυσίδας σούπερ μάρκετ των Κυκλάδων, της Αφοι Δεναξά ΕΠΕ ήταν το επόμενο βήμα του κ. Γ. Μασούτη, που πρόσθεσε στο δίκτυο της εταιρείας τέσσερα καταστήματα, χονδρικής και λιανικής, στη Σαντορίνη, ένα στη Μύκονο και ένα στην Αθήνα, στο Παλαιό Φάληρο.

Με τη νέα αυτή εξαγορά η Μασούτης επέκτεινε την παρουσία της τόσο στην Αττική όσο και στα νησιά του Αιγαίου, στη λιανική όσο και στη χονδρική, προσθέτοντας επιπλέον 20 εκατ. ευρώ στον τζίρο της.

Είχε προηγηθεί η απόκτηση ενός καταστήματος στον Πολύγυρο Χαλκιδικής μέσω του πλειοδοτικού διαγωνισμού της υπό ειδική διαχείριση αλυσίδας supermarket Αρβανιτίδης (Μαρία ΑΒΕΕ).

Στην εκπνοή του 2022 η Μασούτης προχώρησε σε άλλο ένα deal για την εξαγορά των 10 από τα 16 καταστήματα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Family και συγκεκριμένα τα σημεία του δικτύου σε Χαλκιδική, Κατερίνη, Γιαννιτσά, Κομοτηνή, Βέροια και Πτολεμαΐδα. Αυτή τη στιγμή η αλυσίδα έχει παρουσία στη Χαλκιδική (4 καταστήματα), στην Καβάλα, στην Πτολεμαΐδα, στη Βέροια και στη Θεσσαλονίκη, ενώ διαθέτει και ηλεκτρονικό κατάστημα. Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της Family, η αλυσίδα παρουσίασε κύκλο εργασιών 23,49 εκατ. ευρώ το 2020 έναντι 21,65 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 72,6 χιλ. ευρώ το 2020 από ζημίες 2,6 χιλ. ευρώ το 2019.

Με το «πράσινο φως» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπου ήδη η συγκέντρωση έχει γνωστοποιηθεί από τις 3 Ιανουαρίου, η Μασούτης θα βάλει την ταμπέλα της άλλα 10 σημεία πώλησης και θα ενισχύσει τα ταμεία της με επιπλέον 20-22 εκατ. ευρώ.

Οι νέες επενδύσεις και η έμφαση στα υπερμάρκετ στην Αττική

Μπορεί οι εξαγορές καταστημάτων και μικρών τοπικών αλυσίδων να συντελούν στη γρήγορη ανάπτυξη της αλυσίδας ωστόσο η Μασούτης ρίχνει βάρος στην ανάπτυξη των μεγάλων αιθουσών στην Αττική με το επενδυτικό πλάνο να κυμαίνεται στα 25- 26 εκατ. ευρώ.

Η Αττική είναι μια από τις περιοχές που θέλει να εντείνει την παρουσία της όχι μόνο με νέα σημεία πώλησης αλλά και με μεγάλης έκτασης καταστήματα. Στην κατεύθυνση αυτή εντάσσεται και η δημιουργία τεσσάρων νέων υπερμάρκετ σε κομβικά σημεία του νομού.

Εντός του 2023 θα ανοίξει το πρώτο κατάστημα 2.500 τ.μ. στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στη Γλυφάδα έκτασης άνω των 2.500 τ.μ. και θα καλύπτει ένα μεγάλο μέρος των νοτίων προαστίων. Επιπλέον στην κατοχή της Μασούτης έχει περιέλθει μεγάλη έκταση στις Τρεις Γέφυρες όπου θα κατασκευαστεί ένα κατάστημα αντίστοιχου μεγέθους ενώ προγραμματίζονται άλλα δύο καταστήματα συνολικής επιφάνειας άνω των 2.000 τ.μ. για τα οποία δεν έχει ακόμη γίνει γνωστό σε ποια σημεία θα βρίσκονται. Το αναπτυξιακό πλάνο επικεντρώνεται εκτός από την Αττική και στη Νότια Ελλάδα Αττική και στις τουριστικές περιοχές κάτι που φαίνεται και από τις πρόσφατες εξαγορές στην Κρήτη, σε Σαντορίνη και σε άλλα νησιά.

Η παρουσία της στα μικρά καταστήματα όπου γνωρίζουν σημαντική ανάπτυξη είναι ισχυρή όχι μόνο λόγω των εξαγορών μικρών τοπικών αλυσίδων αλλά και στο δίκτυο franchise που έχει δημιουργήσει από το 2005 και μετρά περισσότερα από 200 καταστήματα.

Διαβάστε επίσης:

Σούπερ μάρκετ: Τι σχεδιάζουν για το 2023 Σκλαβενίτης, ΑΒ, My Market και Μασούτης

Νέα εξαγορά από την Μασούτης

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Πράσινο φως στην απόκτηση της Αφοί Δεναξά από τη Μασούτης