Ήταν το μακρινό 2013, όταν ο Εσθονός Markus Villig αποφάσισε σε ηλικία 19 ετών να παρατήσει το University of Tartu, όπου σπούδαζε Πληροφορική για να λανσάρει τη δική του ride-hailing εφαρμογή με δανεικά χρήματα.

Ο Markus Villig δανείστηκε 5.000€ από την οικογένειά του και δημιούργησε το Taxify, που μετονομάστηκε σε Bolt, μία εταιρεία, η αξία της οποίας σήμερα ξεπερνά τα 7,4 δισεκατομμύρια ευρώ, κατατάσσοντάς την ανάμεσα στις 20 startups με τη μεγαλύτερη αξία σε ευρωπαϊκό έδαφος. Πλέον, από τον Ιανουάριο του 2025, η εταιρεία ξεκίνησε τη δραστηριότητά της και στην Ελλάδα, έχοντας ως κύριους ανταγωνιστές της την Uber και τη FreeNow.

1

Markus Villig, CEO της Bolt

Business of a new generation

Αποφοιτώντας από το λύκειο, ο Markus Villig έκανε την κίνηση ματ, που απογείωσε την καριέρα του σε χρόνο ρεκόρ κατατάσσοντάς τον σε έναν από τους νεότερους δισεκατομμυριούχους στην Ευρώπη.

Ήδη από την ηλικία των 12 ετών, ο δισεκατομμυριούχος οραματιζόταν να ιδρύσει τη δική του τεχνολογική εταιρεία. «Συνειδητοποίησα ότι η τεχνολογία είναι ένας από αυτούς τους κλάδους όπου μπορείς να έχεις τεράστια δύναμη στο γεγονός ότι μπορείς να πετύχεις μεγάλα πράγματα με μια πολύ μικρή ομάδα», ανέφερε ο Villig σε μία παλαιότερη συνέντευξή στο CNBC.

Λαμβάνοντας ως παράδειγμα την ιστορία του Skype, που ιδρύθηκε το 2004 στην Εσθονία, αποφάσισε να κάνει το μεγάλο βήμα, σκεπτόμενος ότι μία εταιρεία μπορεί να ξεκινήσει από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.

«Όταν ήμουν 19 ετών, παράτησα το λύκειο και ίδρυσα μια εταιρεία για να λύσω ένα απλό τοπικό πρόβλημα – η υπηρεσία ταξί είναι φρικτή στο Ταλίν. Τα ταξί ήταν ακριβά, τα αυτοκίνητα ήταν σε κακή κατάσταση και ήταν σχεδόν αδύνατο να κάνεις μια βόλτα τις ώρες αιχμής…», εξηγεί κατά καιρούς ο 32χρονος επιχειρηματίας, ο οποίος «έχτισε» μόνος του την πρώτη έκδοση του ride-hailing λογισμικού, κυκλοφορώντας τη Bolt με 50 οδηγούς που είχε στρατολογήσει ο ίδιος προσωπικά.

Markus Villig, CEO της Bolt

Χτίζοντας ανθρώπινες πόλεις

Ταυτόχρονα, ο επιχειρηματίας υποστηρίζει ότι ένας από τους σκοπούς του είναι ο περιορισμός της εξάρτησης του κόσμου από το ιδιωτικό αυτοκίνητο, προσφέροντας μια πιο προσιτή και βιώσιμη εναλλακτική λύση. «Αντί να αναγκάζονται να αγοράσουν αυτοκίνητο, οι άνθρωποι μπορούν να μετακινούνται με το Bolt κατά παραγγελία – είτε πρόκειται για οδήγηση, σκούτερ, παράδοση ή κοινή χρήση αυτοκινήτου», υποστηρίζει.

Η εταιρεία πριν από τέσσερα περίπου χρόνια διεκδικούσε τη μεγαλύτερη κυκλοφορία παρόχου μικροκινητικότητας στην Ευρώπη μέσα σε μια μέρα, αναπτύσσοντας το ιδιόκτητο μοντέλο σκούτερ, Bolt 4, σε εννέα γερμανικές πόλεις.

«Εστιάζουμε στην οικοδόμηση ενός μέλλοντος όπου οι πόλεις χτίζονται για τους ανθρώπους», αναφέρει ο Villig, ο οποίος όταν δεν εργάζεται απολαμβάνει την πεζοπορία, να παίζει padel και σκάκι, ενώ συνεχίζει να…μην διαθέτει δίπλωμα οδήγησης!

Ο Markus Villig τον Οκτώβριο του 2017 στο Παρίσι. Πηγή: AFP / Martin BUREAU
Ο Markus Villig τον Οκτώβριο του 2017 στο Παρίσι. Πηγή: AFP / Martin BUREAU

Παρατηρητής και επιβάτης

Έχοντας στο μυαλό του τις ανάγκες στον τομέα της αστικής κινητικότητας σε τοπικό επίπεδο ως παρατηρητής αλλά και ως επιβάτης, ο επιχειρηματίας προσπάθησε να διαφοροποιηθεί από τους ανταγωνιστές του. Κατά τα επόμενα χρόνια η Bolt επέκτεινε τις δραστηριότητές της στα ηλεκτρικά σκούτερ και τις παραδόσεις φαγητού.

«Η επέκταση της εταιρείας σε άλλους τρόπους μεταφοράς ήταν ο λόγος πίσω από την αλλαγή επωνυμίας της εταιρείας από το Taxify στην Bolt, για να αντικατοπτρίζει τη διακλάδωσή της σε άλλους τομείς κινητικότητας», επεσήμανε ο επιχειρηματίας για την αλλαγή της επωνυμίας.

Στόχος της εταιρείας είναι να επιταχύνει τη μετάβαση από την χρήση ιδιωτικών οχημάτων στην κοινόχρηστη κινητικότητα, προσφέροντας καλύτερες εναλλακτικές για κάθε χρήση. Τα προϊόντα της περιλαμβάνουν ride-hailing, ενοικίαση scooter και αυτοκινήτων, παράδοση φαγητού και προϊόντων παντοπωλείου και υπηρεσίες εταιρικής μετακίνησης.

Άνοιγμα στην ελληνική αγορά

Ο μήνας του Ιανουαρίου του 2025 σηματοδοτεί ένα νέο ορόσημο στην ιστορία της Bolt, καθώς εισάγεται επισήμως και στην ελληνική αγορά. Η εταιρεία φιλοδοξεί να ενσωματώσει νέες λύσεις κοινόχρηστης κινητικότητας στο υπάρχον δίκτυο συγκοινωνιών της χώρας, μέσω της συνεργασίας της με αδειοδοτημένους οδηγούς ταξί, επιθυμώντας να διαμορφώσει ένα προσβάσιμο και αξιόπιστο οικοσύστημα αστικών μετακινήσεων, προσαρμοσμένο στις ανάγκες των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών της Αθήνας.

Η ελληνική αγορά επιβατικών μεταφορών με ταξί είναι το νέο στοίχημα που θα προσπαθήσει να κερδίσει η εταιρεία, εφόσον όπως αποδεικνύουν και τα στατιστικά στοιχεία, παρουσιάζονται σημαντικές προοπτικές, με εκτιμώμενα μεγέθη που αγγίζουν τα 4 δισ. ευρώ ετησίως, εκ των οποίων τα 800 εκατ. ευρώ (20%), αντιστοιχούν στο ψηφιακό κομμάτι, και τους αναλυτές να εκτιμούν σταθερή ανάπτυξη του κλάδου.

«Η ελληνική αγορά ride-hailing παρουσιάζει εξαιρετικές προοπτικές», επισημαίνει μεταξύ άλλων ο Nuno Inacio, Regional Manager της Bolt Ride-Hailing για την περιοχή της Νοτίου Ευρώπης και συνεχίσει «Η αστική μετακίνηση αποτελεί μία πολύ μεγάλη αγορά. Στόχος μας είναι να καταστήσουμε τις αστικές μετακινήσεις πιο εύκολες, γρήγορες και αξιόπιστες για όλους. Παράλληλα, εργαζόμαστε ώστε να συμβάλλουμε στην ενίσχυση των επιλογών αστικής κινητικότητας έναντι της χρήσης ιδιωτικών οχημάτων, ώστε οι πόλεις να γίνουν περισσότερο ανθρώπινες και φιλικές για τους κατοίκους τους. Η αυξανόμενη δημοτικότητα των υπηρεσιών ride-hailing, που τροφοδοτείται από τον τουρισμό και την αστική ανάπτυξη, ευθυγραμμίζεται απόλυτα με την αποστολή της Bolt να καταστήσει την κινητικότητα προσβάσιμη από όλους, ενισχύοντας παράλληλα τις τοπικές οικονομίες».

Παράλληλα, ο Σωτήρης Γ. Τσιγαρίδης, Γενικός Διευθυντής Rides για την Bolt Κύπρου και Ελλάδας δίνει έμφαση στις νέες προοπτικές και την τεχνογνωσία που εγκαινιάζει η εταιρεία με την έλευσή της στην ελληνική αγορά. «Η προσέγγισή μας, τοποθετεί στο επίκεντρο τη συνεργασία με τους οδηγούς ταξί, στοχεύοντας στη δημιουργία ενός σύγχρονου οικοσυστήματος μετακίνησης. Παρέχοντας εκπαίδευση, εργαλεία αλλά και κίνητρα, επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε ένα διαφανές και βιώσιμο πλαίσιο συνεργασίας με οφέλη για όλους, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι η λειτουργία μας είναι συμβατή με την ισχύουσα τοπική και ευρωπαϊκή νομοθεσία».

Η Bolt σήμερα

Σήμερα, η Bolt είναι μια παγκόσμια πλατφόρμα κινητικότητας με περισσότερους από 200 εκατομμύρια πελάτες, που υποστηρίζεται από επενδυτές όπως οι Sequoia, D1 και G Squared.

Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 50 χώρες και 600 πόλεις διεθνώς, ενώ οι πελάτες της (ride hailing, μικροκινητικότητα, υπηρεσίες υπηρεσίες παράδοσης) ξεπερνούν τα 200 εκατομμύρια. Ειδικότερα, η εταιρεία διαθέτει περισσότερους από 60 εκατ. πελάτες στην Αφρική, περισσότερους από 100 εκατ. πελάτες στην Ευρώπη και 40 εκατ. πελάτες στον υπόλοιπο κόσμο.

Όσον αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας, απασχολεί περισσότερους από 4.000 εργαζόμενους, ενώ παγκοσμίως απαριθμεί περισσότερους από 4,5 εκατ. συνεργάτες (οδηγούς και couriers), προσφέροντας υπηρεσίες μικροκινητικότητας σε περισσότερες από 250 πόλεις σε 25 χώρες στην Ευρώπη, υπηρεσίες Bolt Drive σε 6 χώρες και υπηρεσίες Bolt Business σε 30 χώρες σε Ευρώπη και Αφρική. Επιπλέον, πρόκειται για τον μεγαλύτερο πάροχο scooter στην Ευρώπη με πάνω από 230.000 scooter και ηλεκτρικά ποδήλατα σε λειτουργία.

Έχοντας ως στόχο την αναβάθμιση της εμπειρίας τόσο των οδηγών όσο και των επιβατών, η Bolt φιλοδοξεί να προσφέρει νέες ευκαιρίες για τους οδηγούς ταξί, συνδέοντάς τους με μια ευρύτερη πελατειακή βάση και προσφέροντας τους τα εργαλεία που χρειάζονται για να αυξήσουν τα εισοδήματά τους και να βελτιώσουν την καθημερινότητά τους, παίζοντας κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη ενός πιο σύγχρονου και αποτελεσματικού συστήματος μεταφορών.

Διαβάστε επίσης:

Αυτή θα είναι η νέα μορφή της Γραμμής 1 του Μετρό (Βίντεο και φωτογραφίες)

Σιδηρόδρομος: Ο ακανθώδης δρόμος προς τον εκσυγχρονισμό

Βασίλης Οικονόμου στο mononews: Στόχος μας η πρόσληψη συνολικά 600 οδηγών μέχρι το καλοκαίρι του 2025