Συνέντευξη στον Χάρη Μπιτζανάκη

Για τη χρονιά-ρεκόρ του ομίλου Quest, τα επενδυτικά πλάνα αλλά και τον ρόλο της τεχνολογίας στη σύγχρονη επιχειρηματική σκηνή μίλησε ο CFO και Deputy CEO του ομίλου, κ. Μάρκος Μπιτσάκος.

Όπως ανέφερε, μεγάλη ώθηση στον ενοποιημένο τζίρο του ομίλου, έδωσε ο κλάδος της εμπορικής δραστηριότητας που αποτελεί περίπου το 70% των ενοποιημένων πωλήσεων και ιδιαίτερα το οικοσύστημα της Apple, με τις 2 εταιρίες που τον εκπροσωπούν, την iSquare και την iStorm.

Για τον ρόλο της τεχνολογίας είπε ότι η Ελλάδα μετά την πολυετή κρίση που πέρασε έμεινε αρκετά πίσω σε αυτό το κομμάτι, ωστόσο τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγάλη κινητικότητα προς αυτή την κατεύθυνση, κάτι που έχει ωφελήσει πολλαπλά και τον όμιλο.

Επιπλέον ο κ. Μπιτσάκος έκανε λόγο και για τον ψηφιακό μετασχηματισμό μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, ένα πολύ σημαντικό εργαλείο, όπως ανέφερε, για την τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας μας, αφού «φέρνει» στην αγορά ένα πολύ μεγάλο ποσό, που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ και συμπληρωματικά θα μοχλεύσει και πολύ μεγαλύτερα ποσά επενδύσεων.

Μάρκος Μπιτσάκος, CFO και Deputy CEO του Ομίλου Quest
Μάρκος Μπιτσάκος, CFO και Deputy CEO του Ομίλου Quest

Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Μάρκου Μπιτσάκου στο mononews.gr

 

Έτος ρεκόρ στις πωλήσεις για τον όμιλο Quest το 2022, καθώς ξεπέρασαν για πρώτη φορά το 1 δισ. ευρώ. Πού οφείλεται αυτή η ανάπτυξη του ομίλου και ποιος τομέας έδωσε τη μεγαλύτερη ώθηση το έτος που μας πέρασε;

Καταρχάς πρέπει να πούμε ότι πίσω από τη μεγάλη αυτή επιτυχία στην αύξηση των μεγεθών του ομίλου, κρύβεται πολύ και οργανωμένη δουλειά από ένα σύνολο ανθρώπων και λειτουργιών, όπως είναι το ΔΣ της Quest Holdings, ανώτατο όργανο της καθημερινής λειτουργίας μας, η Διοίκηση της μητρικής εταιρίας και των θυγατρικών εταιριών, η Διεύθυνση στρατηγικής και business development κλπ. Όλοι οι πιο πάνω συντελεστές, έθεσαν νωρίς, ήδη από τα τέλη του 2016 ένα φιλόδοξο 5ετές σχέδιο ανάπτυξης το οποίο συμπληρώνονταν και διορθώνονταν κάθε χρόνο ανάλογα με τις συνθήκες που συναντούσαμε. Το πλάνο αυτό προέβλεπε τόσο τη μεγάλη αύξηση των ενοποιημένων πωλήσεων, όσο και την αύξηση της κερδοφορίας, αλλά και άλλων πιο ποιοτικών στόχων, όπως  τα ποσοστά απόδοσης (EBITDA & EBT), την απόδοση των Ιδίων Κεφαλαίων και άλλα. Όλοι οι στόχοι που τέθηκαν κατά καιρούς, είτε επιτεύχθηκαν, είτε τις περισσότερες φορές ξεπεράστηκαν.

Αν δούμε τώρα στατικά τη χρονιά που πέρασε (2022) σε σχέση με την προηγούμενη (2021) γυρνώντας στην ερώτηση σας, θα πρέπει να αναφέρουμε τα εξής:

– Η χρήση του 2022 ήταν η πρώτη χωρίς τη δραστηριότητα της Cardlink που πουλήθηκε με πολύ μεγάλη υπεραξία το 2021

– Τη μεγάλη ώθηση σε απόλυτα μεγέθη στον ενοποιημένο τζίρο του ομίλου, έδωσε ο κλάδος της εμπορικής μας δραστηριότητας, λόγω του μεγέθους του, αφού αποτελεί περίπου το 70% των ενοποιημένων πωλήσεων μας. Πηγαίνοντας ακόμα βαθύτερα, στον τομέα αυτό, ατμομηχανή της μεγάλης ανάπτυξης αναδείχθηκε το οικοσύστημα της Apple, με τις 2 εταιρίες που τον εκπροσωπούν, την iSquare και την iStorm.

– Αυξητική ήταν η πορεία και όλων των άλλων εταιριών μας, ανεξαρτήτως κλάδου, με εξαίρεση την εταιρία Quest on Line, τον βραχίονά μας στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, που ήταν και η μοναδική εταιρία με μικρή κάμψη των πωλήσεών της, ακολουθώντας τη γενικότερη δυναμική του κλάδου μέσα στο 2022

Έχει παίξει ρόλο η έξαρση της τεχνολογικής ανάπτυξης που συντελείται στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια; Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για το 2023;

Ασφαλώς και έχει παίξει ρόλο η έξαρση της τεχνολογικής ανάπτυξης. Ας μην ξεχνάμε ότι η Ελλάδα, μπαίνοντας σε μία 10ετή περίοδο οικονομικής κρίσης από το 2011 μέχρι και το 2020, έμεινε αναγκαστικά πολύ πίσω στην ανανέωση του εξοπλισμού της τόσο στα φυσικά πρόσωπα, όσο και στις επιχειρήσεις. Αυτή την υστέρηση σε επενδύσεις τεχνολογίας, προσπαθεί τα τελευταία λίγα χρόνια να την αναπληρώσει, με αποτέλεσμα και την ώθηση των πωλήσεών μας στον κλάδο αυτό.

Ωστόσο, πέραν του εξοπλισμού, στον δικό μας όμιλο έχει παίξει ρόλο και η τοποθέτησή μας σε κρίσιμους τομείς, όπως οι λύσεις μεγάλων έργων πληροφορικής με την Uni Systems, το e-commerce, που επιδρά στην ανάπτυξη των ταχυμεταφορών με την ACS, καθώς και ο κλάδος των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με την Quest Energy.

Για το 2023, στους πρώτους μήνες που ήδη διανύσαμε, παρουσιάζεται μία κόπωση σε όλη την αγορά στον τομέα των προϊόντων τεχνολογίας, με την Apple να αποτελεί και πάλι την εξαίρεση, τα έργα  πληροφορικής εμφανίζουν καλές προοπτικές με τη βοήθεια και των μεγάλων έργων του RRF στην Ελλάδα, ο κλιματισμός που είναι πρόσφατη προσθήκη στις δραστηριότητες του ομίλου δείχνει πολύ καλά σημάδια ανάπτυξης, οι ταχυμεταφορές αναμένεται να έχουν σχετικά καλή ανάπτυξη, ενώ στον κλάδο της ενέργειας αναμένεται να προχωρήσουμε στην κατασκευή ή εξαγορά και κάποιων νέων πάρκων.

Συνολικά, προβλέπουμε ήπια αύξηση των ενοποιημένων πωλήσεων του ομίλου, καθώς και της κερδοφορίας, περίπου σε ίδιους ρυθμούς με αυτούς που πετύχαμε το 2022.

Πριν λίγο καιρό, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης για τα οικονομικά αποτελέσματα, η διοίκηση έκανε λόγο για επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 30 εκατ. ευρώ το 2023. Σε ποιους τομείς θα κατευθυνθούν αυτές οι επενδύσεις; Εξετάζετε νέες εξαγορές;

Ο όμιλος, σταθερά τα τελευταία χρόνια επενδύει σοβαρά ποσά για τη μελλοντική του ανάπτυξη. Θυμίζω ότι το 2022 επενδύσαμε σχεδόν €50εκ. Για το 2023 έχουμε σχεδιάσει επενδύσεις περί τα 31εκατ. ευρώ που αφορούν:

– Κατά το 1/3 (33%) επενδύσεις στην ACS, τόσο στο νέο μεγάλο κέντρο διαλογής δεμάτων, όσο και στο δίκτυο γενικότερα

– Το 20% ήτοι ~€6εκ. για εξαγορά ή κατασκευή νέων φωτοβολταϊκών πάρκων στο κομμάτι της Ενέργειας

– Το 25% του συνολικού ποσού προορίζεται για νέες εξαγορές – συμμετοχές, από την Quest Holdings σε μικρότερες εταιρίες, κυρίως στον ευρύτερο χώρο της τεχνολογίας

– Το υπόλοιπο 22% του συνολικού ποσού αφορά όλες τις υπόλοιπες θυγατρικές εταιρίες, για την κατασκευή νέων καταστημάτων λιανικής, την επέκταση σε όμορες περιοχές κλπ.

Μιλώντας για εξαγορές, το 2022 ολοκληρώθηκε από τον όμιλο Quest η εξαγορά της Γ. Ε. Δημητρίου, στο χαρτοφυλάκιο της οποίας περιλαμβάνεται και το ισχυρό brand της Toyotomi. Ποιοι είναι οι στόχοι και οι προοπτικές από την είσοδο στον κλιματισμό; Τι είναι αυτό που αναζητά ο όμιλος σε κάθε ανάλογη κίνησή του;

Ο όμιλος Quest, αναζητώντας χώρους παραπλήσιους με αυτούς που γνωρίζει καλά, διέκρινε στον κλιματισμό μία μεγάλη ευκαιρία, για τους εξής λόγους:

– Σε πολύ μεγάλο βαθμό ο χώρος αυτός έχει κοινά χαρακτηριστικά με τα προϊόντα πληροφορικής που γνωρίζουμε πολύ καλά εδώ και 42 χρόνια. Ποια είναι αυτά;

○ Έχουν κοινές χώρες για την κατασκευή τους, με κύρια χώρα την Κίνα

○ Έχουν τον ίδιο τρόπο μεταφοράς, ασφάλισης & εισόδου στη χώρα (sourcing)

○ Έχουν παρόμοιο τρόπο αποθήκευσης και αποστολής στον πελάτη

○ Παρόμοιο κανάλι διανομής και κύριους πελάτες τους μεγάλους Retailers

○ Κοινές υποδομές σε τμήματα credit & collection

– Είναι χώρος με καλύτερα περιθώρια μικτού κέρδους

– Είναι χώρος στον οποίο προβλέπεται μεγάλη ανάπτυξη στο άμεσο μέλλον, λόγω της κλιματικής αλλαγής, αλλά και λόγω της αλλαγής της τεχνολογίας, η οποία επιτρέπει μεγάλη εξοικονόμηση ενέργειας και πιο «πράσινη» λειτουργία.

Συνεπώς στοχεύουμε τόσο με το brand της Toyotomi όσο και με αυτό της GREE – αποκλειστικός αντιπρόσωπος του οποίου είναι η θυγατρική μας Clima Quest – να πρωταγωνιστήσουμε στην αγορά του κλιματισμού, να κρατήσουμε την 1η θέση στις πωλήσεις και στη συνέχεια να εξετάσουμε και την πιθανή είσοδό μας σε χώρες εκτός Ελλάδος, ακριβώς επειδή η κλιματική αλλαγή αλλάζει τα δεδομένα και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Ο όμιλος Quest έχει ισχυρή παρουσία στον τομέα των έργων πληροφορικής τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό κυρίως μέσω της Uni Systems. Κυνηγάτε έργα πληροφορικής του Δημοσίου μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και πόσο σημαντικό θεωρείτε ότι είναι αυτό το εργαλείο για την τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας; Πόσο είναι το ανεκτέλεστο και πώς κατανέμεται;

Η Uni Systems είναι η παλαιότερη εταιρία στον τομέα των λύσεων πληροφορικής στην Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες, αν όχι η μεγαλύτερη. Τα έργα στο Ελληνικό Δημόσιο μέχρι σήμερα αντιπροσωπεύουν ένα μικρό ποσοστό του συνολικού μας τζίρου. Ωστόσο, με το πρόγραμμα του RRF που σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό έρχεται να βοηθήσει στον εκσυγχρονισμό του Δημόσιου Τομέα, είναι λογικό και η Uni Systems να κυνηγήσει με αξιώσεις ένα σημαντικό μερίδιο από τα έργα αυτά, έχοντας αποδεδειγμένα την εμπειρία και το ανθρώπινο δυναμικό για την επιτυχή εκτέλεση τέτοιου μεγέθους έργων.

Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ασφαλώς και είναι πολύ σημαντικό ως εργαλείο για την τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας μας, αφού φέρνει στην αγορά ένα πολύ μεγάλο για τα δεδομένα της χώρας ποσό, που ξεπερνά τα €2δις και συμπληρωματικά θα μοχλεύσει και πολύ μεγαλύτερα ποσά επενδύσεων. Θυμίζω ότι η χώρα μας λόγω της πολύχρονης οικονομικής κρίσης, έχει μείνει πίσω στον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων αλλά και των υποδομών του κράτους, στον κρίσιμο χώρο της τεχνολογίας που είναι απαραίτητος για να παρακολουθήσουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τις δομικές αλλαγές που η παγκόσμια οικονομία βιώνει.

Σήμερα το ανεκτέλεστο ποσό έργων της Uni Systems από υπογεγραμμένες συμβάσεις ανέρχεται σε περίπου €500εκ. Το ποσό αυτό είναι σχεδόν 50% – 50% μεταξύ συμβάσεων από Ελλάδα και εξωτερικό. Λόγω των μεγάλων έργων του RRF, το ποσό που προέρχεται από την Ελλάδα εκτιμάται ότι θα αυξηθεί

Πείτε μας λίγα λόγια για τη δραστηριότητα της Uni Systems στο εξωτερικό

Η Uni Systems μέχρι το 2009 ήταν κυρίως προσανατολισμένη στην Ελλάδα. Από τότε μέχρι σήμερα, με μεγάλη προσπάθεια και συνέπεια, ανέπτυξε τη δραστηριότητά της στο εξωτερικό, απευθυνόμενη κυρίως στους μεγάλους οργανισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία κάνει outsourcing κάθε χρόνο, υπηρεσίες πληροφορικής που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, αλλά και σε μεγάλους εταιρικούς πελάτες του Ιδιωτικού Τομέα. Σε αυτή τη μεγάλη αγορά, η Uni Systems θεωρείται πλέον ένας πολύ αξιόπιστος συνεργάτης με μεγάλο track record εκτέλεσης έργων. Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από την πορεία της Uni Systems στο εξωτερικό και πραγματικά υπερήφανοι για τη συμμετοχή μας στην ψηφιακή αναβάθμιση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η εταιρία στο εξωτερικό δραστηριοποιείται μέσω 5 θυγατρικών της (Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ισπανία, Ιταλία & Ρουμανία), απασχολεί μόνο για το εξωτερικό πάνω από 800 εξειδικευμένα στελέχη με 42 διαφορετικές Εθνικότητες. Έχει σήμερα ενεργά πάνω από 100 συμβόλαια, σε 200 διαφορετικούς πελάτες, για 500 projects που βρίσκονται σε εξέλιξη σε 25 διαφορετικές χώρες.

Το 2022 η συνεισφορά του κλάδου του International έφθασε στο 50% του ετήσιου τζίρου της εταιρίας, με το backlog των έργων της μόνο από το εξωτερικό να ξεπερνά τα €250εκ.

Το portfolio των λύσεων και υπηρεσιών μας περιλαμβάνει: Business & Technical Consulting Services, ICT Systems Implementation, Managed Services, Cybersecurity Services, Data Analytics και Customer Experience services.

Ενδεικτικά κάποιοι από τους μεγαλύτερους πελάτες μας στο εξωτερικό είναι οι:  European Banking Authority (EBA), η ESMA, European Investment Bank, European Stability Mechanism, TAXUSD, European Environment Agency, European Union Agency for Railways, FRONTEX, EUROPOL, ECHA, Raiffeisen Bank, Postbank, Finans Bank, Central Bank of Cyprus, orange, Vodafone, και πολλοί άλλοι.

Αναμένετε μέσα στο 2023 να διευρύνετε το δίκτυο λιανικής της Apple; Αν ναι, πόσα καταστήματα στοχεύετε να ανοίξετε και ποιες περιοχές της ελληνικής επικράτειας κοιτάτε; 

Η αλυσίδα λιανικής της Apple στην Ελλάδα ανήκει στο Quest Group και αναπτύσσεται από την εταιρία iStorm. Σήμερα αριθμεί 14 σημεία πώλησης / καταστήματα, ενώ λειτουργεί και ηλεκτρονικό κατάστημα. Τα 10 καταστήματα είναι στην Ελλάδα και τα 4 στην Κύπρο. Στοχεύουμε να επεκτείνουμε περαιτέρω τον αριθμό των καταστημάτων μας στην Ελλάδα, έχοντας θέσει σαν 1ο στόχο τα 20 καταστήματα σαν σύνολο, ήτοι 6 νέα καταστήματα πέραν αυτών που ήδη λειτουργούν. Κοιτάζουμε περιοχές με διάφορα χαρακτηριστικά, όπως πόλεις με μεγάλο πληθυσμό νέων και φοιτητών (παράδειγμα τα Ιωάννινα), μεγάλες αστικές περιοχές που δεν καλύπτονται επαρκώς σήμερα (παράδειγμα ο Πειραιάς), περιοχές με μεγάλη επισκεψιμότητα ξένων τουριστών (όπως κάποια νησιά μας) κλπ.

Κριτήρια ESG: Πόσο σημαντικά είναι για τον Όμιλο και την απήχηση αυτού (εμπορική και κοινωνική) τα συγκεκριμένα κριτήρια και ο παράγοντας της βιωσιμότητας; Πόσο εύκολη είναι η εκπόνηση βιώσιμων προγραμμάτων ή το χτίσιμο μιας προϊοντικής γκάμας με έντονο το στοιχείο της βιωσιμότητας στον τεχνολογικό κλάδο; Γιατί είναι «στοίχημα» και «στόχος» για την εταιρεία;

Η προσήλωση στη Βιώσιμη Ανάπτυξη είναι μονόδρομος και μία παγκόσμια ανάγκη και πραγματικότητα για όλες τις επιχειρήσεις. Ο όμιλος Quest τα τελευταία χρόνια έχει κάνει δυναμικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Οι αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης διέπουν τόσο τον αναπτυξιακό σχεδιασμό και τη στρατηγική μας, όσο και την καθημερινή λειτουργία των εταιριών μας. Η ενσωμάτωση των κριτηρίων ESG στη λειτουργία του οργανισμού και η διαχείριση κρίσιμων ουσιαστικών θεμάτων, όπως αυτός της κλιματικής αλλαγής, της ενεργειακής κρίσης, αλλά και της επιχειρησιακής συνέχειας και διακράτησης και προσέλκυσης ταλαντούχων εργαζομένων, γίνεται ολοένα και πιο ουσιαστική.

Μέσα από την ανάλυση κινδύνων και λαμβάνοντας υπόψη τις νέες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει κάθε σύγχρονη επιχείρηση, ο όμιλος Quest μέσω της ESG στρατηγικής του αναδεικνύει τα καίρια θέματα βιώσιμης ανάπτυξης που σχετίζονται με τη δραστηριότητα και τους στόχους του,  στα οποία θέλει να εστιάζει με στόχο τη διαρκή βελτίωση.  Συγκεκριμένα, η ESG στρατηγική του ομίλου θέτει 10 στόχους με ορίζοντα υλοποίησης μέχρι και το 2025, αλλά και πιο μακροπρόθεσμους στόχους για το περιβάλλον μέχρι και το 2030, και αναπτύσσεται σε 4 πυλώνες, που είναι το περιβάλλον, η υπεύθυνη επιχείρηση, οι άνθρωποί του Ομίλου και τα βιώσιμα προϊόντα.

Ο όμιλός μας έχει αναγνωρίσει, επίσης, ως σημαντικές δύο περιοχές και εστιάζουμε ιδιαίτερα σε αυτές, που είναι η αύξηση των εσόδων μας από βιώσιμα προϊόντα κατά 6% κατ’ ελάχιστον μέχρι το 2025, αλλά και η περαιτέρω προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών με βάση τις αρχές της  κυκλικής οικονομίας

Η προσφορά βιώσιμων προϊόντων τεχνολογίας είναι αναπόφευκτη για ένα Όμιλο εταιριών όπως ο δικός μας, καθώς συνάδει και με την τάση των ίδιων των καταναλωτών που ολοένα και περισσότερο  επιλέγουν πιο «πράσινα» προϊόντα και υπηρεσίες και αποτιμούν την αξία μιας επιχείρησης αξιολογώντας την ευρύτερη συμβολή της στον περιορισμό των περιβαλλοντικών θεμάτων, όσο και των επιχειρηματικών πελάτων μας που αναζητούν λύσεις και υπηρεσίες για να διαχειριστούν καλύτερα και επιτύχουν τους δικούς τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης. Το ίδιο ισχύει και για άλλους stakeholders μας, όπως οι επενδυτές, που κατευθύνονται στρατηγικά σε ESG friendly assets, αλλά και οι δυνητικοί μελλοντικοί εργαζόμενοί μας, που επιλέγουν τον εργοδότη και με κριτήριο την περιβαλλοντική και κοινωνική του συνείδηση.

Οι εταιρείες τεχνολογίας του ομίλου Quest δεσμεύονται στην υποστήριξη της ESG στρατηγικής του ομίλου και των συγκεκριμένων στόχων ειδικά, ενώ προσφέρουν ήδη ευρεία γκάμα βιώσιμων προϊόντων και υπηρεσιών, σε κατηγορίες όπως Cloud Technology, e-mobility, smart cities & smart living. Παράλληλα, υιοθετούν και περαιτέρω προωθούν μοντέλα κυκλικής οικονομίας, μέσα από τη διαχείριση του e-waste.

Διαβάστε επίσης:

Quest: Ανάπτυξη έργων ΑΠΕ και νέες εξαγορές ετοιμάζει ο όμιλος Φέσσα

Quest: Στα 286 εκ. ευρώ οι πωλήσεις στο α’ τρίμηνο – Στα 19,5 εκατ. ευρώ τα EBITDA