ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση για τη διασύνδεση ανάμεσα στη Νάξο που είναι η ίδια συνδεδεμένη και τη Σαντορίνη, και υπογράφεται τις προσεχείς ημέρες, είπε χθες o Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης, μιλώντας στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο – Πράσινη ενεργειακή μετάβαση για τις νησιωτικές και ορεινές περιοχές.»
“Έτσι σηματοδοτείται τις επόμενες ημέρες η έναρξη της κατασκευαστικής φάσης αυτού του έργου, το οποίο με βάση την ιστορική εμπειρία των προηγούμενων ετών, εκτιμούμε ότι θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023”, ανέφερε ο κ.Μανουσάκης. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι άνω των 100 εκατ. ευρώ. Το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινούν οι διαγωνισμοί για άλλα τρία νησιά, τη Φολέγανδρο, τη Μήλο, και τη Σέριφο, έργα με προϋπολογισμό άνω των 300 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, μέχρι το τέλος του μήνα, σημείωσε, θα βγουν οι διαγωνισμοί για τα τρία υπόλοιπα νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων που θα συνδεθούν με την Αττική μέσω του Λαυρίου. Ένα έργο που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του 2024.
Κάνοντας μια παρουσίαση για τα έργα που είναι σε εξέλιξη είπε:
“Το έργο της Σκιάθου είναι υπό κατασκευή. Είναι η διασύνδεση ανάμεσα στον Μαντούδη και τη Σκιάθο, διασύνδεση υψηλής τάσης 150 kW το οποίο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2022. Πρόκειται για μία επένδυση της τάξης των 57 εκατομμυρίων ευρώ και με το έργο αυτό θα διασφαλιστεί η ομαλή ηλεκτροδότηση για τις βόρειες Σποράδες συνολικά”.
“Οδεύοντας προς το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε, έως το 2029 θα έχουν διασυνδεθεί και όλα τα υπόλοιπα μεγάλα νησιά. Δηλαδή τα μεγάλα νησιά των Δωδεκανήσων και τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Ένα έργο το οποίο θα γίνει σε τρεις φάσεις και θα έχει συνολικό προϋπολογισμό 2,3 δισεκατομμυρίων ευρώ”.
Η πρώτη φάση έχει σύμφωνα με το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027 και προβλέπει τη διασύνδεση της Κω και της Ρόδου με την ηπειρωτική χώρα μέσω Κορίνθου, καθώς και τη διασύνδεση της Λήμνου και της Λέσβου μέσω της ανατολικής Θράκης.
Η δεύτερη φάση με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028, προβλέπει τη διασύνδεση της Σκύρου με την Εύβοια στο Αλιβέρι και της Λέσβου με τη Χίο, της Κω με τη Σάμο και της Ρόδου με την Κάρπαθο.
Η τρίτη και τελευταία φάση του έργου, ολοκληρώνεται το 2029, με τις διασυνδέσεις Λέσβου – Σκύρου και Χίου – Σάμου.
Οι διασυνδέσεις στα Ιόνια Νησιά
Σχετικά με τις διασυνδέσεις στα Ιόνια Νησιά, σημείωσε ότι γίνεται αντικατάστασης καλωδίων και αναβάθμισης των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων, με νέα έργα ύψους περίπου 100 εκατομμυρίων ευρώ τα οποία προγραμματίζουμε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2025, θωρακίζοντας την ασφαλή τροφοδότηση των ιονίων νησιών από το χερσαίο σύστημα. Τα προγραμματισμένα έργα εδώ, περιλαμβάνουν την αντικατάσταση της καλωδιακής σύνδεσης Κυλλήνης – Ζακύνθου, την αναβάθμιση της διασύνδεσης Λευκάδας – Κεφαλονιάς, καθώς και μία νέα διασύνδεση μεταξύ Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας.
Τα έργα τα οποία έχουν σχεδιαστεί, είναι επενδύσεις της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ, έως το 2025. Με αυτά τα έργα, θα θωρακιστεί πλήρως η ασφαλής τροφοδότηση των νησιών από το χερσαίο σύστημα. Πρόκειται για την αντικατάσταση της καλωδιακής σύνδεσης Κυλλήνης – Ζακύνθου, για την αναβάθμιση της διασύνδεσης Λευκάδας – Κεφαλονιάς, καθώς και για μια νέα διασύνδεση μεταξύ της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας.
Όπως εξήγησε οι διασυνδέσεις αυτές δεν αποφασίζονται με επιχειρηματικό κριτήριο από τον ΑΔΜΗΕ αλλά αποφασίζονται κατόπιν μελέτης. Η «Μελέτη Κόστους – Οφέλους» της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της χώρας, καταδεικνύει εάν το όφελος του έργου συνολικά, το συνολικό του αποτύπωμα, με βάση συγκεκριμένους οικονομικούς περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς δείκτες, εάν είναι μεγαλύτερο από το κόστος του.
Εξοικονομήθηκαν 440 εκατ. ευρώ
Η μείωση που προκύπτει από τις διασυνδέσεις, ξεπερνάει τα 440 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο και μέχρι το 2030, ενώ όταν πλέον θα έχουν διασυνδεθεί όλα τα νησιά αναμένεται να προσεγγίσει το ενάμισι δισεκατομμύριο ευρώ. Επίσης, όπως είπε ο Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, οι διασυνδέσεις δημιουργούν περιβαλλοντικά οφέλη και στο τέλος της δεκαετίας αναμένεται, ότι οι εκπομπές του με τα σημερινά δεδομένα εκτιμώνται σε 2,8 εκατομμύρια τόνους κατ’ έτος ουσιαστικά θα μηδενιστούν.
“Πέρα από τις πετρελαϊκές μονάδες, που έχουν ήδη σταματήσει να λειτουργούν στις βόρειες Κυκλάδες, με τις νέες διασυνδέσεις που κυοφορούνται στο Αιγαίο θα είμαστε σε θέση να αποσύρουμε επιπλέον 850 μεγαβάτ ρυπογόνων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής”, τόνισε.
Με τις νησιωτικές διασυνδέσεις, εξάλλου, αυξάνεται το περιθώριο διείσδυσης των καθαρών μορφών ενέργειας στο μείγμα παραγωγής καθώς μόνο για την Κρήτη ξεπερνά τα 2GW και προσεγγίζει τα 1,3GW για τα υπόλοιπα νησιά.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Συνελήφθη κι άλλος αστυνομικός της Βουλής για ενδοοικογενειακή βία
- Κυριάκος Μητσοτάκης: «Η Ελλάδα κάνει σταθερά βήματα προόδου» – Τι είπε για τον εθισμό των νέων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
- Βασίλης Κικίλιας: Ισχυρή σύσταση για αντιολισθητικές αλυσίδες σε ορεινές και ημιορεινές περιοχές καθ’ όλη τη διάρκεια των εορτών
- Καιρός: Νέο έκτακτο δελτίο επιδείνωσης – Ισχυρές καταιγίδες, θυελλώδεις άνεμοι και χιόνια τη Δευτέρα και την παραμονή Χριστουγέννων