ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Η τραγική αποτυχία του Προέδρου του ΑΔΜΗΕ Μάνου Μανουσάκη στο σημαντικό θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ κόστους 2 δις ευρώ ανάγκασε τελικά τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να αναλάβει πρωτοβουλίες και να πάρει όλο το παιχνίδι πάνω του.
Ο Πρωθυπουργός, μετά την παταγώδη αποτυχία Μανουσάκη, είχε πολύ πρόσφατα δύο τηλεφωνικές επικοινωνίες με τον Πρόεδρο της Κύπρου κο Νίκο Χριστοδουλίδη, ώστε να καμφθεί η αντίδραση της Λευκωσίας και να συνεχιστεί το έργο.
«Όπως καταλαβαίνεις οι συζητήσεις έχουν φτάσει σε κρίσιμη φάση. Για να διεξάγονται πλέον σε τόσο υψηλό επίπεδο σημαίνει ότι ο Μανουσάκης του ΑΔΜΗΕ απέτυχε, διαρρήγδην παρόλο που μας έλεγε ότι βρήκε λύση με τη Λευκωσία. Αναγκαστικά πήρε το παιχνίδι πάνω του ο Κυριάκος» μας είπε άνθρωπος πολύ κοντά στον Πρωθυπουργό.
Αν και η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη φαινόταν πλήρως αρνητική εδώ και καιρό ως προς στο σενάριο εισόδου της στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector, ο κος Μανουσάκης όπως λένε οι εμπλεκόμενοι, «παραμύθιαζε» την Αθήνα λέγοντας πως είναι ζήτημα λίγου χρόνου η μεταστροφή των Κυπρίων, «χάρη στις δικές μου ενέργειες» όπως τόνιζε κομπάζοντας.
Ο κος Μανουσάκης μετέβη και στην Κύπρο για να παρουσιάσει την πλήρη μελέτη κόστους – οφέλους για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, σε ένα αρνητικό για τον ίδιο ακροατήριο και όπως αναμενόταν «έφαγε πόρτα» από τους Κύπριους.
Αφού απέτυχε πλήρως και διαπίστωσε τα αδιέξοδα της παρέμβασής του, ο κος Μανουσάκης με μεγάλη καθυστέρηση αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι, αν δεν αλλάξει αυτή την απόφαση η Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου, τότε το έργο δεν θα προχωρήσει.
Η ΡΑΕΚ αποφάσισε ότι οι πληρωμές για το έργο θα αρχίσουν μόνο όταν ολοκληρωθεί και όχι από το στάδιο της κατασκευής, όπως θέλει ο ΑΔΜΗΕ, κάτι που θεωρείται πρωτοφανές και ο κος Μανουσάκης προσπάθησε να το επιβάλλει με το «έτσι θέλω».
Η Λευκωσία δέχεται μεγάλες πιέσεις και από πολλές πλευρές για να διευκολύνει την κατασκευή του Great Sea Interconnector, ωστόσο η κυπριακή κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένη να μετατρέψει σε μια τυπική διαδικασία την εξέταση της μελέτης κόστους – οφέλους. Επιπλέον, την απόφαση της ΡΑΕΚ υπερασπίζονται αρκετοί, παρότι αυτό δεν άρεσε καθόλου στον κο Μανουσάκη που, όπως λένε πολλοί σε Αθήνα και Λευκωσία «ζει σε ένα δικό του κόσμο».
Για παράδειγμα, ο κος Χαράλαμπος Έλληνας, ίσως ο κορυφαίος ειδικός για τα ενεργειακά στην Κύπρο, επιτέθηκε ανοιχτά και δημόσια στον κο Μανουσάκη δηλώνοντας ότι «βρίσκει πολύ παράξενο τον ισχυρισμό του Προέδρου του ΑΔΜΗΕ πως το έργο δεν θα είναι βιώσιμο με την απόφαση που πήρε η ΡΑΕΚ».
Σχολιάζοντας αυτό τον ισχυρισμό του κου Μανουσάκη, ο Δρ Έλληνας ανέφερε «είναι ένα έργο 2 δισ. ευρώ, ενώ η ανάκτηση του κόστους από τους Κύπριους καταναλωτές ανέρχεται σε περίπου 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Δεν πιστεύω ότι το έργο των 2 δισ. ευρώ θα είναι μη βιώσιμο, μόνο και μόνο για 25 εκατ. τον χρόνο. Αν είναι έτσι, τότε έχουν πρόβλημα ο κος Μανουσάκης και ο ΑΔΜΗΕ, κάτι δεν κάνουν καλά».
Επίθεση Παπαναστασίου στον Μανουσάκη
Επίσης, σε πρόσφατη επιστολή του υπουργού Ενέργειας της Κύπρου Γιώργου Παπαναστασίου προς τον κο Μανουσάκη, η κυπριακή πλευρά εξέφραζε έντονο προβληματισμό για μετοχικό κεφάλαιο του έργου και τις τεχνικές λεπτομέρειες αφήνοντας σαφείς αιχμές κατά του Προέδρου του ΑΔΜΗΕ, που φαίνεται να έχει αποτύχει πλήρως στην προσπάθεια που ανέλαβε με περίσσια αυτοπεποίθηση αλλά χωρίς τις διοικητικές ικανότητες που χρειάζονται.
Θέλει όμως να είναι συνιδιοκτήτης του asset και να συνδιαχειρίζεται υπό την αίρεση πάντα της έγκρισης της μελέτης κόστους – οφέλους (CBA) από διεθνή οίκο, η οποία ωστόσο φαίνεται να περνά σε δεύτερη μοίρα.
Ο κος Μανουσάκης μετά από καταστροφική για το έργο αβελτηρία και καθυστέρηση, δήλωσε ότι θα ζητήσει, κατόπιν εορτής φυσικά, την αναθεώρηση της απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου.
Ανακάλυψε μάλιστα ότι «σε διαφορετική περίπτωση το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου είναι μη βιώσιμο και θα σταματήσει» πράγματα που έπρεπε να έχει πεί από Απρίλιο.
Τότε έλεγε προς την Ελληνική κυβέρνηση πως «έφερα με τα νερά μου του Κύπριους, μην ανησυχείτε, το ελέγχω το παιχνίδι» και τώρα αναγκάζεται ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης να κατέβει στην Κύπρο (για τη μαύρη επέτειο της τουρκικής εισβολής) και να διαπραγματεύεται με τον Νίκο Χριστοδουλίδη το πρότζεκτ από την αρχή.
Μετά από ένα δίμηνο κομπασμών, υπεραισιοδοξίας και σιγουριάς, ο κος Μανουσάκης «σήκωσε τα χέρια ψηλά» και διαμήνυσε με τραγική καθυστέρηση, πως μόνο με πολιτική παρέμβαση θα μπορούσε να επιλυθεί το μέγα πρόβλημα με μεγάλη γεωστρατηγική σημασία που ενδιαφέρει σφόδρα και τους Αμερικανούς.
Απέτυχε ο ίδιος, παρόλο που γνώριζε την άποψη της Λευκωσίας από τον Απρίλιο, και τώρα βάζει μπροστά την κυβέρνηση της Αθήνας.
Εξω φρενών και οι Αμερικανοί
Εκθέτει έτσι ο κος Μανουσάκης και την αμερικανική πλευρά, με την πρεσβεία να πνέει μένεα εναντίον του. Θυμίζουμε την πρόσφατη επισημοποίηση του ενδιαφέροντος του αμερικανικού κρατικού fund DFC με 1 τρις (one trillion) διαθέσιμα, για είσοδο στο project της διασύνδεσης Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ, με τον Great Sea Interconnector που αποτελεί βαρύνουσας σημασίας εξέλιξη και ανοίγει νέους δρόμους για την υλοποίηση του κομβικού αυτού ενεργειακού έργου.
Το κατά πόσο οι διαβουλεύσεις κορυφής πλέον, της ελληνικής με τη κυπριακή κυβέρνηση θα βοηθήσουν ώστε να γίνει περισσότερο κατανοητό ότι το έργο είναι επωφελές για το νησί, μένει να φανεί. Η ουσία είναι πως η αποτυχία Μανουσάκη τους έχει φέρει όλους σε δυσχερέστατη θέση.
Ουκ ολίγες φορές στο παρελθόν, η κυπριακή πλευρά είχε δείξει σημάδια πολιτικής βούλησης να «τρέξουν» οι διαδικασίες, ωστόσο στη πορεία υπήρξε αδιέξοδο.
Για το σκοπό αυτό, έγινε πρόσφατα σύσκεψη στο Μαξίμου, υπό τον Πρωθυπουργό, με τον ΥΠΕΝ Θόδωρο Σκυλακάκη και τον κο Μανουσάκη.
Σε αυτή τη σύσκεψη, ο Πρωθυπουργός, βλέποντας την αποτυχία του κου Μανουσάκη, αποφάσισε να δράσει ο ίδιος.
Οι εξελίξεις θα «φουντώσουν» στη συνάντηση Μητσοτάκη – Χριστοδουλίδη στις 20 Ιουλίου. Ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Λευκωσία για τις εκδηλώσεις καταδίκης της τουρκικής εισβολής,.
Ένα άλλο μεγάλο ερώτημα είναι τί θα πράξει η ΕΕ και η Κομισιόν, που έχει ήδη πληρώσει 657 εκατομμύρια. Με αγωνία παρακολουθεί τις εξελίξεις και η γαλλική Nexans, που έχει μέχρι σήμερα κατασκευάσει 50 χλμ. καλωδίου, με τον ΑΔΜΗΕ να της έχει καταβάλει δόσεις, ύψους κοντά στα 130 εκατ. ευρώ.
Διαβάστε επίσης:
Μανούσος Μανουσάκης (ΑΔΜΗΕ): Όταν οι Φιλιππινέζες λένε «Γιες μπος» – Άρθρο παρέμβαση
Μάνος Μανουσάκης για Great Sea Interconnector: Αν δεν αλλάξει η απόφαση της ΡΑΕ Κύπρου το έργο σταματά
Νέες αποκαλύψεις: Μπλέξαν οι γραμμές για το ρεύμα σε επένδυση μεγάλης πολυεθνικής – Οι ευθύνες Μανουσάκη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ο Κανονισμός ΕΕ 2017/352 και η μεταμόρφωση των ευρωπαϊκών λιμένων: Διαφάνεια, ανταγωνιστικότητα και ασφάλεια στη σύγχρονη ναυτιλία
- Ουκρανία: Πραγματοποίησε το πρώτο χτύπημα με πύραυλο ATACMS σε ρωσικό έδαφος
- Μια απεργία έφαγε την ταραμοσαλάτα από τα ράφια στη Βρετανία και προκάλεσε σάλο στα social media
- Cenergy Holdings: Εξαιρετικά θετικές οι αντιδράσεις των αναλυτών στα ισχυρά αποτελέσματα του εννεαμήνου