ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Μάχη για μια θέση στα ευρωπαϊκά προγράμματα και για την εξασφάλιση της κρατικής στήριξης δίνουν ελληνικές επιχειρήσεις για να έχουν πρόσβαση στα ευρωπαϊκά κεφάλαια και να εξασφαλίσουν την υλοποίηση και τη βιωσιμότητα των επενδύσεών τους.
Και καθώς τα επενδυτικά έργα είναι πολλά και μεγάλα και οι ευρωπαϊκοί πόροι πεπερασμένοι, ο ανταγωνισμός για τα κονδύλια γίνεται ισχυρός.
Οι επόμενοι μήνες είναι κρίσιμοι για το ποια έργα θα επιλεγούν για να προχωρήσουν σε υλοποίηση και τόσο οι επιχειρήσεις όσο και τα σχετικά υπουργεία χρειάζεται να λειτουργούν με ευελιξία και με ταχύτητα, με καλή ενημέρωση και καλά αντανακλαστικά για να υποστηρίζουν αποτελεσματικά τα επενδυτικά σχέδια για να καταφέρνουν να αντλούν τη μεγαλύτερη δυνατή στήριξη από ευρωπαϊκά προγράμματα.
Σημειώνεται ότι η ευρωπαϊκή επενδυτική πολιτική βασίζεται στις κρατικές ενισχύσεις, κάνοντας έτσι την επενδυτική δυνατότητα κάθε χώρας ανάλογη του δημοσιονομικού χώρου που έχει. Η Ελλάδα έχει περιορισμένη δημοσιονομική δυνατότητα, αξιοποιεί στο έπακρο ευρωπαϊκά προγράμματα και κυρίως αξιολογεί τις επενδύσεις που επιλέγει να στηρίξει.
Έργα Κοινού (Ευρωπαϊκού) Ενδιαφέροντος
Τα Έργα Κοινού (Ευρωπαϊκού) Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ) αφορούν μια συντονισμένη προσπάθεια σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για την σταδιακή ισχυροποίηση των ευρωπαϊκών δικτύων και ιδιαίτερα των διασυνδέσεων, στην κατεύθυνση υλοποίησης των στόχων της ενεργειακής πολιτικής για το 2020 και 2050.
Πρόκειται για κρίσιμα έργα διασυνοριακών ενεργειακών υποδομών για την οικοδόμηση μιας πιο ενοποιημένης και ανθεκτικής εσωτερικής αγοράς ενέργειας της ΕΕ και την επίτευξη των στόχων μας για την ενέργεια και το κλίμα. Ο τελευταίος κατάλογος που έχει καταρτισθεί είναι ο πέμπτος κατάλογος ΕΚΕ που έγινε πριν ένα χρόνο και περιλαμβάνει 98 έργα: 67 έργα μεταφοράς και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, 20 έργα φυσικού αερίου, έξι έργα δικτύων CO2 και πέντε έργα έξυπνων δικτύων.
Για όλα τα έργα ΕΚΕ ισχύουν απλουστευμένες διαδικασίες αδειοδότησης και κανονιστικές διαδικασίες, και όλα τα ΕΚΕ είναι επιλέξιμα για χρηματοδοτική στήριξη από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) της ΕΕ. Όμως το να κριθεί ένα έργο επιλέξιμο είναι αναγκαία αλλά όχι ικανή συνθήκη για να υλοποιηθεί αφού για να γίνει χρειάζεται κρατική στήριξη και χρηματοδότηση. Τα έργα κοινού ενδιαφέροντος κατανέμονται σε δώδεκα περιφερειακές «ομάδες» έργων. Η υπαγωγή ενός έργου σε κάθε ομάδα γίνεται εφόσον το συγκεκριμένο έργο συνεισφέρει στην υλοποίηση του αντίστοιχου διαδρόμου ή ζώνης προτεραιότητας και βρίσκονται στην περιοχή που καλύπτει κάθε ομάδα.
Τις επόμενες μέρες ολοκληρώνεται η διαδικασία αξιολόγησης για τα έργα που θα ενταχθούν στον έκτο κατάλογο του 2023 και η οριστική shortlist της DG Energy πρόκειται να ανακοινωθεί στις 30 Ιουνίου. Τα έργα αυτά εφόσον εξασφαλίσουν την κρατική στήριξη μπορούν να διεκδικήσουν και χρηματοδότηση. Όμως με δεδομένο ότι οι πόροι είναι πεπερασμένοι, ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος.
Hydrogen Backbone του ΔΕΣΦΑ
Tην ένταξη του αγωγού υδρογόνου του ΔΕΣΦΑ στην 6η λίστα των Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) «Υδρογόνο» ανακοίνωσε, η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli. Το έργο έχει προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ, ενώ το ελληνικό Hydrogen Backbone θα έχει μήκος 540 χλμ. Με βάση το νέο αγωγό θα δημιουργηθεί μία εντελώς νέα «ραχοκοκαλιά» αγωγών στην Ελλάδα, μέσω της οποίας θα διακινείται 100% ανανεώσιμο αέριο.
Το έργο αυτό βάζει την Ελλάδα στο επίκεντρο της τροφοδοσίας με υδρογόνου της Ευρώπης και δίνει τη δυνατότητα το «πράσινο» υδρογόνο να γίνει όντως «όχημα» στην ευρύτερη περιοχή, για την απανθρακοποίηση του ενεργειακού μίγματος και την επίτευξη των στόχων για κλιματική ουδετερότητα.
H πρόταση του ΔΕΣΦΑ είχε υποβληθεί σε συντονισμό με ένα ανάλογο πρότζεκτ του Διαχειριστή του βουλγαρικού συστήματος (Bulgartransgaz), επίσης για ένταξη στα PCI, με στόχο τη στήριξη ανάπτυξης της οικονομίας υδρογόνου στις δύο χώρες. Και το πρότζεκτ της Bulgartransgaz «πέρασε» από το πρώτο στάδιο. Η θετική ετυμηγορία της επιτροπής τεχνικής αξιολόγησης, όπως είναι φυσικό, δημιουργεί θετικό προηγούμενο για τη δεύτερη και τελική βαθμολόγηση του πρότζεκτ του ΔΕΣΦΑ – όπως και της βουλγαρικής πρότασης που επίσης κρίθηκε επιλέξιμη. Η πρόκριση και από τη δεύτερη θα σηματοδοτήσει την οριστική ένταξη του ελληνικού Hydrogen Backbone στα IPCEI, με τη σχετική λίστα να ανακοινώνεται τον Νοέμβριο.
Όσα έργα μπαίνουν στη λίστα, θα μπορούν στη συνέχεια να μπορούν να διεκδικήσουν κοινοτικά κεφάλαια του Connecting Europe Facility (CEF).
Advent: Αναμένει την αξιολόγηση από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων
To έργο Green HiPo της Advent για παραγωγή ηλεκτρολυτών και κυψελών καυσίμου έχει επιλεγεί στα Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (“IPCEI”) Hydrogen – Technology, Green HiPo από πέρσι. Μετά την επικύρωση της ΕΕ, η συνολική χρηματοδότηση 782,1 εκατομμυρίων ευρώ για το έργο θα διατεθεί σε περίοδο έξι ετών. Ωστόσο το έργο επαναξιολογείται από το υπουργείο Ανάπτυξης και αναμένεται η τελική απόφαση για το αν θα υποστηριχθεί από την ελληνική πλευρά για να πάρει τη χρηματοδότηση.
Όπως ενημέρωσε το Μάιο η εταιρεία απέκτησε επιτυχώς τα δικαιώματα ιδιοκτησίας σε ακίνητο που βρίσκεται στην Κοζάνη, Ελλάδα, όπου θα γίνουν οι μελλοντικές υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις της για το έργο Green HiPo IPCEI. Η Advent αναμένει να λάβει το τελικό πιστοποιητικό μεταβίβασης ιδιοκτησίας από το τοπικό κτηματολογικό γραφείο τις επόμενες ημέρες. Αυτή η απόκτηση γης υπογραμμίζει την ακλόνητη αφοσίωση της Advent στη δημιουργία μιας ισχυρής υποδομής που θα υποστηρίζει αποτελεσματικά και στρατηγικά τους στόχους του έργου Green HiPo IPCEI. Η Advent έχει επίσης δημιουργήσει ένα γραφείο συντονισμού και σχεδιασμού στο κέντρο της Κοζάνης, το οποίο θα χρησιμεύσει ως ο επιχειρησιακός κόμβος για το έργο Green HiPo IPCEI.
Ως προϋπόθεση για την απελευθέρωση της χρηματοδότησης της Κρατικής Ενίσχυσης για το Green HiPo, το Ελληνικό Υπουργείο Ανάπτυξης ζήτησε επανεξέταση του έργου Green HiPo IPCEI και ειδικότερα να αξιολογηθούν τα συστήματα και οι διαδικασίες προκειμένου να εξασφαλιστεί πλήρης διαφάνεια και λογοδοσία για την αποτελεσματική εφαρμογή του έργου Green HiPo IPCEI.
Μόλις ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, το Ελληνικό Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων θα προσκαλέσει την Advent, ως μία από τις δύο επιλέξιμες εταιρείες στο πλαίσιο του IPCEI Hy2Tech στην Ελλάδα, για να επιβεβαιώσει τα τελικά έγγραφα χρηματοδότησής της. Μετά την υποβολή, η Advent αναμένει να λάβει έως και 782,1 εκατομμύρια ευρώ χρηματοδότηση από το Ελληνικό Δημόσιο σε μια περίοδο έξι ετών για το έργο Green HiPo IPCEI.
Αυτή η χρηματοδότηση αποτελεί μέρος της συνολικής βοήθειας ύψους 5,4 δισεκατομμυρίων ευρώ που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιούλιο του 2022 για διάφορα έργα, συμπεριλαμβανομένου του Green HiPo, το οποίο είναι ένα από τα 41 έργα που προετοιμάστηκαν από κοινού και κοινοποιήθηκαν από δεκαπέντε κράτη μέλη στο πλαίσιο της ομπρέλας IPCEI Hy2Tech.
Motor Oil: Διαχώρισε το Blue Med και το μοίρασε σε διαφορετικά ευρωπαϊκά προγράμματα
Για να μην περιμένει την ένταξη στην λίστα των IPCI και την κρατική στήριξη η Motor Oil διαχώρισε το Blue Med σε ξεχωριστά έργα και τα ενέταξε αυτόνομα σε διαφορετικά ευρωπαϊκά προγράμματα. Κοιλάδα υδρογόνου, παραγωγή πράσινου υδρογόνου, δέσμευση άνθρακα, πρατήρια υδρογόνου είναι μερικά από τα έργα που προχωρά δυναμικά η Motor Oil επιλέγοντας να τα εντάσσει ξεχωριστά στα Horizon Europe, Innovation Europe, Clean Energy Partnership , Connecting Europe facility, ανάλογα με τι ταίριαζε σε κάθε δραστηριότητα.
Στρατηγική της εταιρείας είναι να πραγματοποιήσει μια επένδυση σε δέσμευση άνθρακα, ώστε το γκρι υδρογόνο να μετατραπεί σε μπλε υδρογόνο (μειωμένου ανθρακικού αποτυπώματος), αλλά και να προχωρήσει στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου, και τη δημιουργία κοιλάδων υδρογόνου δηλαδή ενός οικοσυστήματος που θα αναπτύξει την οικονομία του υδρογόνου.
Όλα τα παραπάνω έργα αρχικά η εταιρεία είχε εντάξει στο Blue Med, το οποίο από το 2021 το οποίο χωρίστηκε σε α) παραγωγή πράσινου υδρογόνου, που θα γίνει μέσω της Hellenic Hydrogen, της εταιρείας που έχει δημιουργήσει η Motor Oil από κοινού με τη ΔΕΗ για έργα μεγάλης κλίμακας. Η κατασκευή μονάδας 100 MW επιδιώκεται να ενταχθεί στο innovation fund και β) στη μετατροπή του γκρι υδρογόνου των διυλιστηρίων σε μπλε υδρογόνο (μειωμένων εκπομπών άνθρακα) με την επένδυση δέσμευσης άνθρακα που δρομολογεί,
Μαζί με το EPHYRA που υπέγραψε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αφορά τη δημιουργία μονάδας παραγωγής πράσινου υδρογόνου 30 MW στο διυλιστήριο της Motor Oil, ένα συμβολικό έργο γιατί το μέλλον είναι πράσινο, θα υπογράψει και τη σύμβαση επιχορήγησης με την Κομισιόν για τη δημιουργία κοιλάδας υδρογόνου γύρω από τη διυλιστήρια, με partners ΟΣΥ. ΟΛΠ Ολυμπία Οδός, ECOface, ΔΕΗ, Βιοχάλκο, Περιφέρεια Πελοποννήσου, Δήμο Λουτρακίου, το Υπερταμείο, τη NOVA, το Δημόκριτο και το ΙΤΕ. Επίσης, έχει αρχίσει να κατασκευάζει το πρώτο πρατήριο υδρογόνου με υποστήριξη από το Connecting Europe facility.
Αποθήκη διοξειδίου του άνθρακα της Energean
Πρόκριση από την πρώτη φάση τεχνικής αξιολόγησης υπήρξε και για το πρότζεκτ ανάπτυξης αποθήκης διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο, με φορέα υλοποίησης την Energean και την υποστήριξη επίσης του ΔΕΣΦΑ. Το πρότζεκτ, το οποίο έχει υποβληθεί προς ένταξη στα Έργα Κοινού ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) στις υποδομές δέσμευσης CO2, αξιολογήθηκε επίσης ως επιλέξιμο, γεγονός που το φέρει κι αυτό ένα βήμα πιο κοντά στην εξασφάλιση της κρατικής στήριξης και της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.
Το έργο αφορά την αξιοποίηση των εξαντλημένων κοιτασμάτων του Πρίνου, σε μία περιοχή που εκτείνεται από το βάθος των 1.900 έως των 4.200 μέτρων, με τον οριοθετημένο όγκο του αποθηκευτικού χώρου να ορίζεται στα 93,4 km3.
Το έργο έχει ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στο πλαίσιο του RRF. Επίσης η εταιρεία έχει υποβάλει αίτηση προς ένταξη του έργου στα Large Scale Projects των PCI’s και στο EU Innovation Fund.
PMI (Έργα Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος) με τρίτες χώρες
Tα έργα PMI (Έργα Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος) με τρίτες χώρες, εκτός από την προκαταρκτική βαθμολογία των υποψήφιων πρότζεκτ, έχουν ειδικά κριτήρια και μεθοδολογία αξιολόγησης. Κι αυτό γιατί πρόκειται για την πρώτη φορά που αξιοποιούνται τα νέα κριτήρια επιλογής Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος με κράτη εκτός Ε.Ε., υπό τον αναθεωρημένο Κανονισμό TEN-E Regulation.
Μέχρι τις 30 Ιουνίου θα γίνει γνωστό αν το έργο GREGY – Elica Interconnector, θα ενταχθεί στην έκτη λίστα του 2023.
Σύµφωνα µε τον σχεδιασµό του «GREGY – Elica Interconnector», το υποθαλάσσιο καλώδιο θα έχει µήκος 950 χλµ. με δυνατότητα αμφίδρομης μεταφοράς ενέργειας και αναμένεται να μεταφέρει 3.000 µεγαβάτ πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας που θα παράγεται από 9,6 GW Ανανεώσιµων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) που θα κατασκευάσει και λειτουργήσει ο Όµιλος Κοπελούζου στην Αίγυπτο. Το έργο μήκους 950 χιλιομέτρων έχει προϋπολογισμό 3,5 δισ. ευρώ.
To έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αίγυπτος – Κρήτη (GAP Interconnector), που προωθεί η εταιρεία Eunice, δεν αξιολογήθηκε, όπως ήταν αναμενόμενο, και αυτό γιατί το έργο δεν εξασφάλισε επιστολές υποστήριξης (Letter of Support) από την ελληνική πολιτεία.
Διαβάστε επίσης:
Τάκης Κάππος (C&M Engineering): Ενεργειακός κόμβος με γεωπολιτική σημασία η Ελλάδα
Maria Rita Galli (ΔΕΣΦΑ): Στη λίστα των IPCEI ο αγωγός υδρογόνου – Επένδυση 1 δισ.
Advent Technologies: Συνεργασία με Siemens Energy για τη μείωση ανθρακικού αποτυπώματος στη ναυτιλία
──────────────────
Εκλογές 2023