ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Εδώ κι ένα χρόνο οι μεγάλοι παίκτες της πολυτέλειας περίμεναν στωικά την επιστροφή των Κινέζων πελατών στα luxury καταστήματά τους για να ανανεώσουν αξεσουάρ και τσάντες ύστερα από ένα μακρόχρονο lockdown.
Οι ελπίδες τους δείχνουν να πεθαίνουν, με τον «άρχοντα» της πολυτέλειας, τη LVMH, να ανακοινώνει τη χαμηλότερη αύξηση πωλήσεων από το 2009, εξαιρουμένης της περιόδου της πανδημίας.
Πολιτική και πολυτέλεια βουλιάζουν τις γαλλικές αγορές
«Η Γαλλία υποφέρει τόσο από την πολιτική κατάσταση, η οποία επιβαρύνει την αποτίμηση των μετοχών που επικεντρώνονται στην εγχώρια αγορά, όπως οι χρηματοοικονομικές εταιρείες, όσο και από τη μεγάλη έκθεσή της στην πολυτέλεια», δήλωσε ο Harry Wolhandler, επικεφαλής μετοχών της Meeschaert AM στο Bloomberg.
Ο γαλλικός δείκτης CAC, που στηρίζεται σε έναν μεγάλο βαθμό στους οίκους πολυτελείας, βούλιαξε με απώλειες κατά 1,12%, καθώς η LVMH βρισκόταν σε σταθερή τροχιά βουτιάς με απώλειες κατά 4,66%.
Τα στελέχη της πολυτέλειας είναι διχασμένα για το αν αυτή η πτώση στη ζήτηση από την Κίνα είναι παροδική ή αν πρόκειται για μία παρατεταμένη ύφεση.
Η ανασφάλεια των επενδυτών που την περίοδο των πρώτων αυξήσεων στα επιτόκια κι ενώ οι παγκόσμιοι δείκτες κατέρρεαν έβρισκαν ασφαλές καταφύγιο στους ευρωπαϊκούς οίκους πολυτελείας, πλέον αποτυπώνεται ξεκάθαρα. Η Richemont έκλεισε την Τετάρτη με απώλειες 1,73%, ενώ η Hermes με -2,07%.
Η Cartier που ανήκει στην Richemont ανέφερε πτώση πωλήσεων κατά 27% στην Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και το Μακάο.
Πιέσεις στα μικρότερα brands
Κι αν οι «βαρόνοι» της πολυτελείας πλήττονται, οι μικρότεροι οίκοι νιώθουν πολύ πιο έντονη τη πίεση από τη μειωμένη ζήτηση. Η βρετανική Burberry Group και η, ιδιοκτήτρια των εμπορικών σημάτων ρολογιών Blancpain και Omega, ανέφεραν πτώση των πωλήσεων στην ηπειρωτική Κίνα, ενώ η γερμανική Hugo Boss μείωσε τις προβλέψεις για τις πωλήσεις της για το έτος.
Μέχρι και η Anglo American, που μονοπώλησε τους προηγούμενους μήνες την επικαιρότητα για το αποτυχημένο deal με την BHP, δήλωσε ότι το τμήμα διαμαντιών της, θα μειώσει τη παραγωγή τους λόγω των μειωμένων δαπανών των Κινέζων καταναλωτών.
«Η μεσαία τάξη των Κινέζων βρίσκεται σε ύφεση», αναφέρει ο Luca Solca, αναλυτής της Bernstein.
«Η Swatch και η Burberry καταγράφουν τις μεγαλύτερες απώλειες, καθώς εξυπηρετούν πρωτίστως αυτό κοινό. Οι high end μάρκες θα νιώσουν επίσης έντονες πιέσεις αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό».
Η προβληματική Kering πρόσθεσε επιπλέον άγχος στον κλάδο των βράδυ της Τρίτης όταν προειδοποίησε ότι τα κέρδη της πρόκειται να καταρρεύσουν το δεύτερο εξάμηνο του έτους, καθώς η ζήτηση για είδη πολυτελείας υποχωρεί και οι προσπάθειες ανάκαμψης της Gucci, του μεγαλύτερου brand της, συνεχίζουν να παραπαίουν.
Παροδική ύφεση ή παρατεταμένη κρίση;
Η LVMH και η Richemont σημειώνουν ότι παρά τη μειωμένη ζήτηση έχουν εντοπίσει σημάδια ανθεκτικότητας στις πωλήσεις τους, ιδίως μεταξύ των πιο εύπορων καταναλωτών που μπορούν να αντέξουν οικονομικά να ψωνίζουν στο εξωτερικό. Η LVMH ανέφερε την Τρίτη μια αύξηση 57% στις πωλήσεις στην Ιαπωνία, όπου πολλοί πλούσιοι Κινέζοι πολίτες ταξιδεύουν για ψώνια επωφελούμενοι από το αδύναμο ιαπωνικό γεν.
«Έχουμε μια μικτή κατάσταση, αλλά όχι τόσο κακή», δήλωσε ο Jean-Jacques Guiony, οικονομικός διευθυντής της LVMH.
Η πραγματικότητα είναι ότι η κίνηση στα εμπορικά κέντρα πολυτελών ειδών έχει μειωθεί κατακόρυφα, όπως και οι πωλήσεις πολυτελών ειδών.
Οι πολυτελείς οίκοι προσπαθούν να σώσουν κάτι από τις απώλειες μειώνοντας τα έξοδα για μάρκετινγκ στην Ασία, ενώ παράλληλα ξοδεύουν αφειδώς για ακίνητα σε Ευρώπη και ΗΠΑ, όπου η ζήτηση παραμένει ισχυρή.
Οι σπάταλοι Κινέζοι
Βέβαια, για δύο δεκαετίες, όλα τα brands πολυτελείας στηρίζονταν σε ένα μεγάλο βαθμό στους Κινέζους, σε τέτοιο βαθμό που η αγορά πολυτελείας γιγαντώθηκε και διαμορφώθηκε εν μέρει χάρη σε αυτούς.
Οι Κινέζοι καταναλωτές ταξίδευαν στις κορυφαίες πρωτεύουσες που έχουν συνδέσει την αγορά τους με τη μόδα όπως το Παρίσι για να βρουν πολυτελείς τσάντες και αξεσουάρ.
Όταν η πανδημία περιορίσε τα ταξίδια, αυτοί δεν πτοήθηκαν και κατέκλυσαν τις μπουτίκ Louis Vuitton και Dior σε όλη την Κίνα. Σύμφωνα με την Bain, οι Κινέζοι καταναλωτές αντιπροσώπευαν πέρυσι περίπου το 23% των παγκόσμιων δαπανών πολυτελείας.
Οι Κινέζοι καταναλωτές άλλωστε επιβεβαίωσαν τη διάψευση της φήμης ότι οι ακριβές μάρκες απευθύνονται στους super rich αυτού του κόσμου. Αντίθετα, το μεγαλύτερο ποσοστό των αγοραστών ανήκει σε χαμηλή οικονομική κλίμακα.
Κι αν κάποιοι είναι απαισιόδοξοι, κάποιοι άλλοι βλέπουν θετικά σημάδια, επικαλούμενοι την ιδιοσυγκρασία των Κινέζων και την τάση αποταμίευσης που έχουν. Πιστεύουν ότι αν οι πρωτοβουλίες του Κομμουνιστικού Κόμματος καταφέρουν να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, θα μπορούσε να ακολουθήσει μια γρήγορη και ισχυρή ανάκαμψη της ζήτησης.
Διαβάστε επίσης:
LVMH: H Tag Heuer βρίσκεται σε συνομιλίες για την Χορηγία της Formula 1 – Πλήγμα για τη Rolex