Λίγοι ισχυροί επιχειρηματίες της Δύσης έχουν προσελκύσει την προσοχή της Κίνας όσο ο Bernard Arnault. Ο 75χρονος επικεφαλής του κολοσσού πολυτελών ειδών LVMH, αξίας 340 δισεκατομμυρίων δολαρίων, έχει τακτικά συναντήσεις με ανώτερους κυβερνητικούς αξιωματούχους και βρέθηκε στο επίκεντρο των κινεζικών μέσων κοινωνικής δικτύωσης κατά την επίσκεψή του στην Κίνα τον Ιούνιο του 2023.

Παρ’ όλα αυτά, ο γαλλικός όμιλος κινδυνεύει να παγιδευτεί στην τρέχουσα αντιπαράθεση της Κίνας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, αναφέρει το reuters.

Οι Βρυξέλλες έχουν ανεβάσει τους τόνους με το Πεκίνο προτείνοντας επιπλέον δασμούς στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα, υποστηρίζοντας ότι είναι αδικαιολόγητα φθηνά λόγω των κρατικών επιδοτήσεων.

Εν αναμονή της ψηφοφορίας των μελών της ΕΕ, η κίνηση του μπλοκ να επιβάλει πρόσθετους δασμούς, έως και 38% της αξίας των ηλεκτροκίνητων οχημάτων κινεζικής κατασκευής θα καταστεί δεσμευτική για τα επόμενα πέντε χρόνια το αργότερο μέχρι τον Νοέμβριο.

Από τότε που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε για πρώτη φορά τους δασμούς τον Ιούνιο, το ερώτημα ήταν πώς και αν η Κίνα θα απαντήσει.

Αντιμέτωπη με μια πιο εχθρική Αμερική, η Ευρώπη είναι μια στρατηγικής σημασίας αγορά για τη Λαϊκή Δημοκρατία. Η Κίνα έχει ξεκινήσει έρευνες αντιντάμπινγκ για το ευρωπαϊκό κονιάκ, το χοιρινό κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, αλλά δεν έχει ακόμη επιβάλει πρόσθετους δασμούς.

Επιπλέον, η συνδυασμένη αξία των εισαγωγών, αυτών των προϊόντων ανήλθε σε μόλις 6 δισεκατομμύρια ευρώ (7 δισεκατομμύρια δολάρια) το 2023. Αντίθετα, η ΕΕ στοχεύει σε ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία αξίας περίπου 10 δισεκατομμύρια ευρώ που εστάλησαν από την Κίνα στην ΕΕ το περασμένο έτος.

Οι Ευρωπαίοι πολιτικοί μπορεί επίσης να κάνουν δεύτερες σκέψεις. Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεζ αυτό το μήνα έκανε λόγο για ελαστικοποίηση των δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής. Η χώρα του είχε υποστηρίξει μια σκληρή προσέγγιση, προτού απειληθούν οι εξαγωγές χοιρινού κρέατος ύψους 1,5 δισ. ευρώ προς την Κίνα. Εάν και άλλες κυβερνήσεις, όπως η Ιταλία, ακολουθήσουν το παράδειγμά του, οι δασμοί ενδέχεται να αμβλυνθούν.

Ωστόσο, θα μπορούσαν να υπάρξουν κάποια αντίποινα.

Τα ευρωπαϊκά είδη πολυτελείας, στα οποία περιλαμβάνονται δερμάτινες τσάντες, αρώματα, κοσμήματα, παπούτσια, κοστούμια και άλλα είδη ένδυσης, αντιστοιχούσαν σε εισαγωγές ύψους 11 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους θα μπορούσαν να μπουν στο στόχαστρο.

Οι εξαγωγές ευρωπαϊκών πολυτελών ειδών στην Κίνα το 2023

Ο κίνδυνος για τα είδη πολυτελείας

Σε αντίθεση με τις εισαγωγές φαρμάκων, κατασκευών και αεροσκαφών, τα είδη πολυτελείας δεν είναι απαραίτητα για την κινεζική παραγωγικότητα.

Όπως και με το γαλλικό κονιάκ, τα υπερτιμημένα σύμβολα κύρους έχουν μικρότερη αξία στην παραπαίουσα κινεζική οικονομία. Αν οι τιμές τους αυξηθούν περαιτέρω, ο αντίκτυπος των δυσαρεστημένων αγοραστών θα είναι περιορισμένος: το πλουσιότερο 2% των πελατών αντιπροσωπεύει συνήθως περίπου το 40% των πωλήσεων πολυτελείας, σύμφωνα με την Bain & Co.

Ένας δεύτερος παράγοντας είναι η εσωτερική δυναμική της Ευρώπης.

Σε αντίθεση με τη Γερμανία, η οποία εξακολουθεί να υπολογίζει τη Λαϊκή Δημοκρατία ως μια μεγάλη αγορά για τα αυτοκίνητά της και με την οποία η Κίνα εμπορεύεται βασικά προϊόντα όπως τα χημικά, η Γαλλία, έχει υπάρξει ένας ιδιαίτερα ηχηρός υπέρμαχος των ευρωπαϊκών δασμών ηλεκτρικών οχημάτων.

Η χώρα, μαζί με την Ισπανία και την Ιταλία, είναι ένας από τους βασικούς εξαγωγείς πολυτελών αγαθών όπως οι τσάντες Christian Dior των 10.000 δολαρίων: το ένα τρίτο των δερμάτινων και πλαστικών τσαντών αξίας 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων που έστειλε η ΕΕ στην Κίνα προήλθε πέρυσι από τη Γαλλία.

Η LVMH είναι το διαμάντι του στέμματος: οι εξαγωγές ειδών μόδας του ομίλου ύψους 24 δισεκατομμυρίων ευρώ αντιστοιχούν στο 4% των γαλλικών εξαγωγών του 2023, σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας συμβούλων Asterès.

Ωστόσο, το βασικό πρόβλημα είναι ότι από τότε που η Κίνα προσχώρησε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου το 2001, μειώνει σταθερά τους δασμούς.

Οι τσάντες από την ΕΕ, για παράδειγμα, επιβαρύνονται μόνο με δασμό 6% όταν εισάγονται στη χώρα, σύμφωνα με τους Κινέζους τελωνειακούς πράκτορες. Αλλά η έναρξη έρευνας αντιντάμπινγκ για τις ακριβές τσάντες Balenciaga είναι δύσκολο να γίνει και με μια δασμολογική επίθεση η Κίνα θα κινδύνευε να παραβιάσει τους κανόνες του ΠΟΕ.

Πλάγιος τρόπος

Ωστόσο, ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ, έχει έναν πιο πλάγιο τρόπο να στοχοποιήσει τον Arnault.

Επί του παρόντος, η Κίνα εισπράττει έναν «φόρο κατανάλωσης» σε 15 κατηγορίες αγαθών, και μόνο έξι από αυτά αφορούν τον κλάδο της πολυτέλειας: ρολόγια υψηλής ποιότητας, καλλυντικά, κοσμήματα, σκάφη αναψυχής, εξοπλισμός γκολφ και σπορ αυτοκίνητα.

Τα είδη αυτά φορολογούνται με διαφορετικούς συντελεστές, επιπλέον του κανονικού φόρου προστιθέμενης αξίας 13%. Τα ρολόγια που υπερβαίνουν τα 10.000 γουάν (1.409 δολάρια) φορολογούνται με 20%, για παράδειγμα, ενώ τα διαμάντια αντιμετωπίζουν πρόσθετη εισφορά 5%.

Η επέκταση αυτού του είδους του φόρου κατανάλωσης σε προϊόντα της LVMH, όπως οι δερμάτινες τσάντες, θα ήταν σχετικά εύκολη. Επί του παρόντος, οι περισσότεροι από αυτούς τους φόρους εισπράττονται απευθείας από την κινεζική τελωνειακή υπηρεσία όταν φτάνουν στη Λαϊκή Δημοκρατία, αλλά ορισμένοι εισπράττονται στο σημείο πώλησης.

Τα περισσότερα είδη πολυτελείας πωλούνται σε καταστήματα, η LVMH συνήθως τηρεί λεπτομερή αρχεία των πελατών και οι αποδείξεις είναι απαραίτητες για την εξυπηρέτηση των πελατών.

Η Κίνα θα πρέπει να θεσπίσει έναν φόρο πολυτελείας 100% για να δώσει ένα μάθημα στην ΕΕ, υποστήριξε ο Zhao Hongwei, ανώτερος ερευνητής στο Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικών Μελετών Chongyang του κρατικού Πανεπιστημίου Renmin της Κίνας.

Επειδή δεν πρόκειται για δασμό, αυτού του είδους ο στοχευμένος φόρος επί των πωλήσεων δεν θα παραβιάζει τους εμπορικούς κανόνες. Θα εντασσόταν επίσης σε μια ευρύτερη τάση που θέλει το Πεκίνο να πιέζει για εγχώριες φορολογικές μεταρρυθμίσεις.

Οι τοπικές κυβερνήσεις χρειάζονται απεγνωσμένα νέες και διευρυμένες πηγές εσόδων για την αποπληρωμή των χρεών των υποδομών, καθώς η κρίση των ακινήτων πνίγει την κύρια πηγή εσόδων τους από τις πωλήσεις γης. Και οι έξι προϋπάρχοντες φόροι κατανάλωσης επιβάλλονται ήδη για την «προώθηση της αναδιανομής του πλούτου».

Μια τέτοια αντίδραση από την Κίνα θα μπορούσε να προκαλέσει τριγμούς στην LVMH και σε ομοειδείς εταιρείες όπως η Kering.

Ενώ καμία από τις δύο δεν αποκαλύπτει τις πωλήσεις από την Κίνα, η χώρα αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων που λαμβάνουν στην Ασία εκτός από την Ιαπωνία.

Αν οι όμιλοι ειδών πολυτελείας έμπαιναν στον πειρασμό να μετακυλήσουν το υψηλότερο κόστος στους Κινέζους καταναλωτές, οι αυξήσεις τιμών είναι πιο δύσκολο να πραγματοποιηθούν όταν η οικονομία βρίσκεται σε παρατεταμένη ύφεση. Οι αναλυτές της Bank of America ανέμεναν ήδη ότι οι περισσότερες εταιρείες ειδών πολυτελείας θα απέφευγαν τις επιθετικές αυξήσεις τιμών.

Ένα πιθανό κενό στο παραπάνω σχέδιο είναι ότι ένας φόρος πολυτελείας θα μπορούσε να ωθήσει περισσότερους Κινέζους καταναλωτές να κάνουν τις αγορές τους στο εξωτερικό.

Στην Ιαπωνία, για παράδειγμα, η αύξηση των Κινέζων τουριστών και το αδύναμο γεν οδήγησαν σε αύξηση των πωλήσεων της LVMH κατά 57% τους τρεις μήνες έως τα τέλη Ιουνίου.

Ο Arnault απέχει πολύ από το να γίνει θύμα του εμπορικού πολέμου Κίνας-Ευρώπης. Αλλά από τη σκοπιά του Σι Τζινπίνγκ, ο τομέας της πολυτέλειας αποτελεί έναν σχετικά ανώδυνο τρόπο για να εκδικηθεί τις Βρυξέλλες τους επόμενους μήνες, αν η Ευρώπη δεν υποχωρήσει στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Και σε αντίθεση με αρκετούς άλλους τρόπους, φαίνεται τόσο πολιτικά όσο και πρακτικά εύκολο να το κάνει.

Διαβάστε επίσης:

LVMH-Kering: Γιατί οι μετοχές των οίκων πολυτελείας μπήκαν στο στόχαστρο της BofA

H LVMH στην Formula 1: Συζητήσεις για να γίνει μεγάλος χορηγός της κορυφαίας διοργάνωσης

Tiffany: Χάνει το στοίχημα στη Σαγκάη – Μειώνει στο μισό το κατάστημα ναυαρχίδα της Κίνας