«Δίνουν και παίρνουν» τα σενάρια σχετικά με την επικείμενη είσοδο κολοσσών του e-commerce στην ελληνική αγορά.

Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως η Ελλάδα έχει μπει για τα καλά στο στόχαστρο των διεθνών παικτών του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι οποίοι ενδιαφέρονται να εκμεταλλευθούν τις προοπτικές που ανοίγονται στη χώρα μας από την αλματώδη ανάπτυξη των online παραγγελιών. Η αμερικάνικη Amazon, η αγγλική Ocado και η κινέζικη JD είναι ανάμεσα στα ονόματα που ακούγονται έντονα πως έχουν ήδη απλώσει τα «δίχτυα» τους και αναζητούν την κατάλληλη στιγμή για να «πατήσουν το κουμπί».

Παράγοντες που γνωρίζουν καλά το εγχώριο λιανεμπόριο αναφέρουν πως παρά το μικρό μέγεθος της, η ελληνική αγορά μπορεί να προσφέρει υψηλές αποδόσεις με σχετικά μικρή επένδυση. Κάτι που δεν αφήνει αδιάφορο κανέναν, πόσο μάλλον τους διεθνείς ομίλους που «σκανάρουν» την παγκόσμια αγορά για καινούριες ευκαιρίες. «Παίκτες εδραιωμένοι και οργανωμένοι μπορούν να πετύχουν περιθώριο κέρδους έως και 9%, όταν τα εγχώρια σούπερ μάρκετ μετά βίας φθάνουν στο 4% στα φυσικά καταστήματα… ενώ έχουν σχεδόν μηδενικά κέρδη από τα eshop τους», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Οι «τροχιοδεικτικές βολές» έχουν γίνει αντιληπτές από τους εγχώριους παίκτες, οι οποίοι καλούνται να προετοιμασθούν για την αύξηση του ανταγωνισμού. Κάποιοι έχουν προεξοφλήσει πως αργά ή γρήγορα θα κάνουν την εμφάνισή τους οι ξένοι κολοσσοί του ηλεκτρονικού εμπορίου και έχουν αρχίσει από αρκετό καιρό να φτιάχνουν αναχώματα και να οχυρώνονται για την επόμενη μέρα.

Όλοι οι μεγάλοι retailers (π.χ. Public/MediaMarkt, Κωτσόβολος, ΙΚΕΑ, Intersport) καθώς και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως η Σκλαβενίτης, η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα My Market έχουν σπεύσει να ισχυροποιήσουν τις υποδομές για την εξυπηρέτηση των ηλεκτρονικών καταστημάτων τους, επενδύοντας εκατομμύρια ευρώ σε σύγχρονες υποδομές Logistics.

Θεωρείται σχεδόν σίγουρο πως η δραστηριοποίηση εταιρειών τέτοιου βεληνεκούς θα επιφέρει ραγδαίες αλλαγές στον εγχώριο επιχειρηματικό χάρτη. Τη μεγαλύτερη πίεση εκτιμάται πως θα υποστούν οι μικρομεσαίοι παίκτες, οι οποίοι αναμένεται να καταγράψουν τις μεγαλύτερες απώλειες εσόδων.

Αυτό αναμένεται να επιταχύνει την τάση συγκέντρωσης, κυρίως στον χώρο των σούπερ μάρκετ, ανοίγοντας ένα νέο κύκλο εξαγορών και συγχωνεύσεων αντίστοιχο με αυτόν που πυροδότησε το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης του 2008. Αποκορύφωμα αυτού του κύκλου ήταν η εξαγορά του «Μαρινόπουλου» από τον Σκλαβενίτη και η απόκτηση του «Βερόπουλου» από τον όμιλο METRO – My Market της οικογένειας Παντελιάδη.

Στην παρούσα φάση πάντως τα σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να απολαμβάνουν υψηλές πωλήσεις λόγω του νέου lockdown, το οποίο οδηγεί σε αύξηση της κατανάλωσης στο σπίτι. Ανάλογες επιδόσεις καταγράφουν και τα online σούπερ μάρκετ, τα οποία έκλεισαν την περσινή χρονιά με ρεκόρ ανόδου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έρευνα της Convert Group, οι πωλήσεις τους το 2020 αυξήθηκαν κατά 262% και έφθασαν στα 163 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας κάθε πρόβλεψη.