Στη μάχη του «click inside» ρίχνονται από σήμερα δυο από τις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής στην Ελλάδα. Jumbo και Zara, μετά τα αλλεπάλληλα… μπρος πίσω κατέληξαν στην απόφαση να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα που προσφέρεται για μερικό άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων στις «κόκκινες περιοχές» και να δώσουν το «παρών» στο υβριδικό μοντέλο λειτουργίας.

Μπρος πίσω, τα οποία πέρα από προχειρότητα προδίδουν και έναν έντονο δισταγμό που θα πρέπει να επικράτησε στους επικεφαλής των εταιρειών αναφορικά με την σκοπιμότητα λειτουργίας. Από την άλλη πλευρά, κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει το γεγονός πως κλήθηκαν να αποφασίσουν και να σταθμίσουν τα δεδομένα σε εξαιρετικά μικρό διάστημα, όπου πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος του λάθους…

Οι διαρροές περί διευκρινιστικής εγκυκλίου που καθιστά ασύμφορη τη μη λειτουργία που επικαλέστηκαν αρχικά πηγές της Jumbo, δεν φαίνεται να ευσταθούν, αφού δεν επιβεβαιώνεται από πουθενά η ύπαρξή της. Ο λόγος που αναίρεσαν την αρχική απόφασή τους φαίνεται πως κρύβεται αλλού. Και μάλλον αποτελεί συνάρτηση πολλών παραγόντων. Παράγοντες της αγοράς, σε μια προσπάθεια να ερμηνεύσουν τη στάση των δυο εταιρειών αναφέρονται σε τρεις παράγοντες που θεωρούν πως έπαιξαν ρόλο:

-Πρώτον, οι ανάγκες των καταναλωτών και το πλήγμα στη φήμη από τη μη λειτουργία. Υπάρχουν αρκετοί καταναλωτές που δεν πρόλαβαν να κάνουν τις αγορές τους ή να αλλάξουν προϊόντα που προμηθεύτηκαν το προηγούμενο διάστημα και θα δυσαρεστηθούν εάν βρουν κατεβασμένα τα ρολά των καταστημάτων, τη στιγμή που άλλες αλυσίδες θα εξυπηρετούν το κοινό.

-Δεύτερον, η αβεβαιότητα σχετικά με τον χρόνο επαναλειτουργίας υπό κανονικές συνθήκες Με την κυβέρνηση να εξετάζει το ενδεχόμενο νέου ολικού lockdown, στη σκιά της αύξησης των κρουσμάτων, ο ορίζοντας επανεκκίνησης του λιανεμπορίου υπό κανονικές συνθήκες παραμένει αβέβαιος. Και αυτό παρ’ ότι το άνοιγμα με click inside και click away θεωρείται ασύμφορο για επιχειρήσεις του εκτοπίσματος τωνJumbo και Zara, οι οποίες έχουν υψηλά λειτουργικά κόστη.

-Τρίτον, η τεράστια πίεση που θα δεχθούν τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Με τα φυσικά καταστήματα εντελώς κλειστά, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα παρατηρηθούν και πάλι τεράστιες καθυστερήσεις όσον αφορά στις παραδόσεις των online αγορών. Ενώ δεν αποκλείεται πάντοτε να «καταρρεύσουν» τα συστήματα των e-shop, όπως συνέβη κατ’ επανάληψιν στο πρόσφατο παρελθόν με το ηλεκτρονικό κατάστημα της Jumbo. Η λειτουργία των φυσικών σημείων θα αφαιρέσει σημαντικό κομμάτι της πίεσης.

Από την άλλη πλευρά, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει εάν παρασκηνιακά ασκήθηκαν πιέσεις από πολιτικούς κύκλους, προκειμένου οι μεγάλες αλυσίδες να συμμετέχουν αυτή την φορά στο υβριδικό μοντέλο λειτουργίας. Σίγουρα σε κανέναν δεν αρέσει, τέτοιου βεληνεκούς επιχειρήσεις να «γυρνάνε την πλάτη» στην προσπάθεια που γίνεται για να τονωθεί η κατανάλωση και να λειτουργήσει όσο πιο ομαλά γίνεται το εμπόριο μέσα σε εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. Δεν έχει περάσει άλλωστε πολύ διάστημα από τότε που ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης χαρακτήρισε από το βήμα της Βουλής, «λάθος» την κίνηση του Απόστολου Βακάκη να απέχει από το click away.

Διαβάστε επίσης:

Ανατροπή με την Jumbo-H νέα απόφαση του Απόστολου Βακάκη

Στον δρόμο της Jumbo και τα Zara – Ανοιχτά από αύριο στις «κόκκινες» περιοχές