Ακόμη πιο ισχυροί βγαίνουν από την πανδημία οι μεγάλοι λιανεμπορικοί όμιλοι, οι οποίοι, παρά τη μείωση της συνολικής κατανάλωσης, κατάφεραν να διευρύνουν το αποτύπωμά τους, σε βάρος των μικρότερων παικτών που δεν μπόρεσαν να ακολουθήσουν.

Παράγοντες της αγοράς υπολογίζουν πως μέσα σε ενάμιση περίπου χρόνο, δηλαδή από τότε που επιβλήθηκε το πρώτο lockdown μέχρι και σήμερα, οι ισχυροί του λιανεμπορίου αύξησαν κατά 100% το μερίδιο αγοράς τους, φθάνοντας στο 30% από 15% που ήταν πριν το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης.

Αντίθετα, όπως λένε, οι μικροί έχασαν και άλλο έδαφος καθώς δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα και κυρίως να ακολουθήσουν τη μαζική στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ελέω των κλειστών καταστημάτων και των πολλών περιορισμών (click away, click inside).

Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη και στην περίοδο των θερινών εκπτώσεων η αγορά κινείται με δυο… ταχύτητες. Αλυσίδες όπως τα Attica Stores, Notos Com και Moυστάκας εμφανίζονται ικανοποιημένες για την πορεία της εμπορικής κίνησης, καταφέρνοντας μάλιστα να αγγίζουν τα νούμερα του 2019 (!), μιας καλής χρονιάς για την αγορά, την ώρα που η πλειονότητα των μικρομεσαίων δηλώνει δυσαρεστημένη, χαρακτηρίζοντας την κίνηση υποτονική.

Η οικονομική ευρωστία, εξηγούν, έδωσε τη δυνατότητα στους ισχυρούς να προμηθεύονται χωρίς προβλήματα τα απαραίτητα εμπορεύματα καθώς μπορούσαν να εξοφλήσουν ακόμη και τοις μετρητοίς τους προμηθευτές τους, τη στιγμή που οι μικροί δεν μπορούσαν να πάρουν πίστωση από σχεδόν κανέναν προμηθευτή εξαιτίας της αβεβαιότητας και του φόβου που κυριαρχούσε. «Οι προμηθευτές ζητούσαν την εξόφληση της προηγούμενης παραγγελίας, για να δώσουν την επόμενη με πίστωση…», αναφέρουν χαρακτηριστικά κύκλοι του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.

Υπό αυτές τις συνθήκες, ήταν δύσκολο για τους μικρούς να ακολουθήσουν την επιθετική πολιτική τιμών και να προσφέρουν αντίστοιχου μεγέθους προσφορές σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων.

Ο ρόλος των e-shops

Καθοριστικό επίσης ρόλο -ίσως τον μεγαλύτερο- έπαιξαν τα γρήγορα αντανακλαστικά και οι δομές που δημιούργησαν οι μεγάλοι όσον αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Η ταχεία εξυπηρέτηση σε συνδυασμό με τις καλές τιμές έδωσαν σοβαρό προβάδισμα στους εδραιωμένους παίκτες.

Ακόμη και σήμερα, μόλις το 20% των μικρών επιχειρήσεων του λιανεμπορίου εκτιμάται πως διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα, τη στιγμή που οι ηλεκτρονικές πωλήσεις συνεχίζουν την ανάπτυξή τους, -αν και με μικρότερους ρυθμούς μετά την επανεκκίνηση της οικονομίας-.

Ο προβληματισμός και η ανησυχία για την «επόμενη μέρα» των μικρομεσαίων του εμπορίου γίνεται όλο και πιο έντονος με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά αλλά και την άρση των κυβερνητικών μέτρων στήριξης. Πολλοί είναι αυτοί που προειδοποιούν για νέα λουκέτα από το φθινόπωρο, όταν και θα αρχίσουν να γίνονται όλο και πιο ορατές οι συνέπειες της πανδημίας στο λιανεμπόριο.

Διαβάστε επίσης:

Attica Stores: Ανακτά το «χαμένο έδαφος» – Οδεύει προς τζίρο 140 εκατ. το 2021