Μέχρι τα τέλη του 2024 θα πρέπει να περιμένουμε στην καλύτερη των περιπτώσεων για να μάθουμε τι μέλλει γενέσθαι με την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό, η οποία έχει κολλήσει στο ΣτΕ και πηγές πολύ κοντά στην υπόθεση αναφέρουν ότι δόθηκε νέα δίμηνη παράταση στην εκδίκασή της.

Πρόκειται για ένα έργο αξίας 352 εκατ. ευρώ, που δημοπρατήθηκε πριν από ακριβώς δύο χρόνια, δηλαδή το Φεβρουάριο του 2022, και παρά το γεγονός ότι υπάρχει και επίσημα ο προσωρινός ανάδοχος, που είναι η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑIntrakatΑΚΤΩΡ, και δεν έχει υπογραφεί ακόμα λόγω της δικαστικής εμπλοκής.

Ως ημερομηνία εκδίκασης της υπόθεσης είχαν οριστεί τα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου, αλλά λόγω των απεργιών των δικαστικών, δόθηκε αναβολή για τις 22 Φεβρουαρίου, ενώ με την πρόσφατη αναβολή η υπόθεση αναμένεται να εκδικαστεί στις 23 Απριλίου, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Προσθέτουν, δε, ότι εφόσον δε δοθεί νέα αναβολή η σχετική απόφαση θα βγει εντός ενός τριμήνου από την εκδίκαση και χρειάζονται περίπου τρεις μήνες για να καθαρογραφεί η σχετική απόφαση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα στην καλύτερη των περιπτώσεων, η απόφαση να βρίσκεται στη διάθεση του υπουργείου στα τέλη του έτους, ενώ οι εξελίξεις για τη μοίρα του έργου αναμένονται από τις αρχές του 2025. Επομένως, η καθυστέρηση στην υπογραφή της σύμβασης και την εκκίνηση του έργου αναμένεται σε ένα αισιόδοξο σενάριο να διαρκέσει περίπου τρία έτη.

Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω έργο βρέθηκε στα φώτα της δημοσιότητας στα τέλη του Νοεμβρίου του 2023  καθώς αποκαλύφθηκε ότι παρόλο που έχει δημοπρατηθεί και υπάρχει ανάδοχος, αναζητείται η χρηματοδότησή του. Αυτό συμβαίνει καθώς απεντάχθηκε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τον Ιούλιο του 2023 και μετακινήθηκε στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ). Μάλιστα το υπουργείο σε σχετική ανακοίνωση ξεκαθάρισε ότι η εξέλιξη αυτή «επουδενί σημαίνει ότι έχει αποφασιστεί ή υπάρχει η παραμικρή πρόθεση κατάργησης του συγκεκριμένου έργου, η υλοποίηση του οποίου συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης».

Που έχει κολλήσει το έργο –  Ενισχύει τη θέση του ο Δήμος Ηρακλείου Αττικής

Το «κόλλημα» στο έργο οφείλεται στην προσφυγή στο ΣτΕ για τη σύμβαση, η οποία έχει γίνει από το Δήμο Ηρακλείου Αττικής, με Δήμαρχο το Νίκο Μπάμπαλο. Πιο συγκεκριμένα, ο Δήμος ζητά η διέλευση του οδικού άξονα μέσα από το Ηράκλειο να γίνει με σκεπαστό κομμάτι, καθώς έτσι θα αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι ο Δήμος Ηρακλείου προσθέτει και άλλα βέλη στη φαρέτρα του και αποκαλύπτουν ότι δεν υπάρχουν κυκλοφοριακές μελέτες, ενώ οι περιβαλλοντικές μελέτες για τον οδικό άξονα έχουν λήξει εδώ και δύο δεκαετίες και χρειάζεται να ανανεωθούν.

Το γεγονός αυτό μεταφράζεται σε νέες καθυστερήσεις καθώς στο ενδεχόμενο επικράτησης του Δήμου Ηρακλείου, εκτός από την αύξηση του προϋπολογισμού του έργου, θα χρειαστεί ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να ανανεωθούν οι μελέτες από τις υπηρεσίες του υπουργείου υποδομών και στη συνέχεια να πάρουν το πράσινο φως από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ)  του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία είναι μία αρκετά χρονοβόρα διαδικασία.

Ένα ακόμα νέο επιχείρημα που θα επικαλεστεί η πλευρά του Δήμου Ηρακλείου, όπως ανέφερε ο Δήμαρχος Νίκος Μπάμπαλος, σε δημοτικό συμβούλιο στις αρχές του μήνα, είναι η διαπίστωση περί έλλειψης χρηματοδότησης και μη καταθέσεως αιτήσεως προσδιορισμού τιμής μονάδας για τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις.

Η συνάντηση Ταχιάου με το Νίκο Μπάμπαλο

Το υπουργείο Υποδομών φαίνεται πως έχει ψηλά στην ατζέντα του το συγκεκριμένο έργο, καθώς ο υφυπουργός υποδομών Νίκος Ταχιάος συνομίλησε στις 23 Φεβρουαρίου με τους τέσσερις Δήμους (Ηρακλείου Αττικής, Αμαρουσίου, Λυκόβρυσης-Πεύκης και Κηφισιάς) από τους οποίους θα περάσει ο νέος οδικός άξονας.

Βάσει της σχετικής ανακοίνωσης ο Δήμος Ηρακλείου «απαιτεί η διάνοιξη της Κύμης να γίνει με σκεπαστό το κομμάτι της νέας διαδρομής ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης σε ένα ακόμα σημείο (από το Ηράκλειο διέρχονται ήδη οι γραμμές του ΗΣΑΠ και η Αττική Οδός) και αντί ορύγματος να δημιουργηθεί επιφάνεια ελεύθερων χώρων που θα αξιοποιηθούν για τη δημιουργία πράσινου και αθλητικών υποδομών. Φυσικά, το έργο να συνοδεύεται από όλες τις απαιτούμενες μελέτες.

Πέραν τούτου, ο Νίκος Μπάμπαλος έθεσε με ένταση το ζήτημα και της υφιστάμενης κατάστασης στο σημείο του σημερινού τερματισμού της Κύμης, ζητώντας επιτακτικά από το Υπουργείο να ληφθούν μέτρα και ρυθμίσεις – άσχετα με το εάν και πότε θα προχωρήσει η διάνοιξη – ώστε να εξομαλυνθεί η «βαριά» κυκλοφορία οχημάτων κατά μήκος της διαδρομής της λεωφόρου Πλαπούτα (μετέπειτα Βύρωνος)».

Τι αφορά το έργο

Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό  είναι ένα από τα τέσσερα νέα κατασκευαστικά έργα του κομβικού οδικού άξονα, τα οποία θα δώσουν μία σημαντική ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Περιφέρειας (σ.σ. Τα υπόλοιπα είναι οι επεκτάσεις προς Ραφήνα, Λαύριο και Ελληνικό που εντάσσονται στην πρότυπη πρόταση ΑΘΗΝΑ Ι των ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat – ΑΒΑΞ και αναμένεται να δημοπρατηθούν ως παραχώρηση).

Αναλυτικότερα, μέσω της επέκτασης η οποία θα  κατασκευαστεί μέσα σε διάστημα τεσσάρων ετών, θα εξυπηρετούνται καθημερινά κατά μέσο όρο 30.000 οχήματα, που θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, βόρεια της Κηφισιάς.

Διαβάστε επίσης

Flyover: Σύγκρουση Ταχιάου – Αγγελούδη για το έργο και κατηγορίες για «παλαιοχριστιανισμό»

ΤΕΕ: Τον Απρίλιο ξεκινά ο προσεισμικός έλεγχος 20.000 δημόσιων κτιρίων από τους μηχανικούς

Εκτός σχεδίου: Νέες καθυστερήσεις για τη ρύθμιση – Παραμένουν σε «ομηρία» χιλιάδες ιδιοκτήτες