Τα 800 εκατ. ευρώ αγγίζουν οι διαγωνισμοί του υπουργείου Υποδομών και μεταφορών για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών.

Πρόκειται για δύο ξεχωριστούς διαγωνισμούς οι οποίοι αφορούν στην απόκτηση νέων πράσινων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και την παροχή κυκλοφοριακού έργου από ιδιώτη σε 63 γραμμές του ΟΑΣΑ. Σημειώνεται ότι και οι δύο διαγωνισμοί έχουν έρθει αντιμέτωποι με μερικά σημαντικά εμπόδια.

Στην περίπτωση των πράσινων λεωφορείων περιμένουμε περισσότερα από δύο χρόνια από την προκήρυξη έως και την υπογραφή του συνόλου των συμβάσεων. Από την άλλη πλευρά ο διαγωνισμός του ΟΑΣΑ για τις λεωφορειακές γραμμές φάνηκε ότι δεν προσέλκυσε ιδιώτες με αποτέλεσμα, όπως είχε ήδη γράψει το mononews, να κηρυχθεί άγονος και το έργο να δημοπρατηθεί εκ νέου.

Ωστόσο, οι παραπάνω διαγωνισμοί δημιουργούν το απαραίτητο έδαφος για τη δημοπράτηση παρόμοιων έργων στο μέλλον, όπως για παράδειγμα τη Β’ φάση απόκτησης πράσινων λεωφορείων.

Πράσινα λεωφορεία

Ο διαγωνισμός για τα πράσινα λεωφορεία συνολικής αξίας 383 εκατ. Ευρώ προκηρύχθηκε το Νοέμβριο του 2021 και μέσω αυτού αναμενόταν να έρθουν στη χώρα μας 650 νέα λεωφορεία.

Ωστόσο, ο διαγωνισμός είχε μοιραστεί σε πέντε μέρη και από αυτά το πρώτο κηρύχθηκε άγονο, καθώς δεν υπεβλήθη καμία προσφορά ενώ είχε καθυστερήσει σημαντικά λόγω των προσφυγών των εταιριών Solaris και Mercede με την τελευταία μάλιστα να φτάνει μέχρι το ΣτΕ.

Στην παρούσα φάση έχει υπογραφεί η σύμβαση των 110 εκατ. Ευρώ με την κινεζική Yutong Bus που εκπροσωπείται στη χώρα μας από τον Όμιλο Κοπελούζου, για την απόκτηση 250 ηλεκτρικών λεωφορείων. Αυτά αναμένεται να καταφθάσουν στην Ελλάδα τον ερχόμενο Απρίλιο,

Όσον αφορά τα υπόλοιπα τμήματα των διαγωνισμών, πρόσφατα δόθηκε το πράσινο φως για την ανάδειξη της ιταλικής Industria Italiana Autobus ως αναδόχου για 200 λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), ενώ έχει ήδη επιλεγεί η ολλανδική IVECO για την προμήθεια 100 οχημάτων του ίδιου τύπου.

Το εναπομείναν μέρος του διαγωνισμού για το οποίο δεν έχει δοθεί το τελικό ΟΚ για την ανάδειξη του αναδόχου αφορά στην απόκτηση 100 ηλεκτρικών λεωφορείων. Για το εν λόγω υπό-έργο αξίας 43,5 εκατ. Ευρώ την καλύτερη προσφορά έχει δώσει η κινεζική Build Your Dreams με εκπρόσωπο στην Ελλάδα την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.

Εντούτοις η επισημοποίηση του αποτελέσματος καθυστερεί σημαντικά καθώς, όπως έχει ήδη γράψει το mononews, η κινεζική εταιρεία, η οποία είχε αποκλειστεί από άλλο μέρος του ίδιου διαγωνισμού, δεν έχει απαντήσει σε διευκρινίσεις του υπουργείου ώστε να ανοίξει η προσφορά.

Ο διπλός διαγωνισμός του ΟΑΣΑ

Ο διαγωνισμός του ΟΑΣΑ έχει αρχικό προϋπολογισμό τα 400 εκατ. Ευρώ και σπάει σε δύο μέρη. Η διάρκεια του έργου και για τα δύο τμήματα ανέρχεται στα οκτώ έτη.

Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά την Ανατολική Αττική και το κόστος του έχει εκτιμηθεί στα 188,4 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να καλυφθούν 24 γραμμές. Αναλυτικότερα, ο ανάδοχος καλείται να καλύψει σε καθημερινή βάση 1.188 δρομολόγια, ενώ χρειάζεται να διαθέτει 96 λεωφορεία.

Ο δεύτερος έχει κοστολογηθεί στα 197,1 εκατ. ευρώ και αφορά στην κάλυψη 38 γραμμών στη Δυτική Αττική, δηλαδή 1.757 δρομολόγια με τουλάχιστον 115 λεωφορεία.

Αρχικά ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά εν τέλει δεν υπήρξε ενδιαφέρον. Με αποτέλεσμα να ματαιωθεί και να βγει εκ νέου στον αέρα με τελική ημερομηνία υποβολής των προσφορών την 29η Ιανουαρίου.

Υπενθυμίζεται ότι ενδιαφέρον, τουλάχιστον στο στάδιο της διαβούλευσης, φέρεται να είχε δείξει η ισπανική ALSA αλλά και μία σύμπραξη ΚΤΕΛ και τουριστικών λεωφορείων.

Ο διαγωνισμός αυτός έρχεται να δώσει λύσεις στη διαχείριση των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική και θα μπει με αυτό τον τρόπο τέλος στην απευθείας ανάθεση των γραμμών στην ΚΤΕΛ Α.Ε., η οποία ξεκίνησε εν μέσω covid τον Οκτώβριο του 2020 και παρατείνεται έως και σήμερα προκαλώντας τρεις φορές τις αντιδράσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Οι ανάδοχοι εκτός από την προμήθεια των λεωφορείων και τη διαχείριση των δρομολογίων θα πρέπει επίσης να αναλάβουν την εγκατάσταση εξοπλισμού Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) –Τηλεματικής, καθώς και την εγκατάσταση αμαξοστασίων. Μάλιστα, όπως αναφέρεται στους όρους του διαγωνισμού θα πρέπει εντός ενός έτους από την εκκίνηση του έργου να έχουν δημιουργηθεί δύο αμαξοστάσια, ένα για την ανατολική Αττική και άλλο ένα για τη Δυτική.

Με την εκ νέου προκήρυξη του διαγωνισμού και αν εν τέλει υπάρξει ενδιαφέρον από κάποια εταιρεία, το βασικότερο σενάριο είναι τα νέα λεωφορεία μαζί με τα απαραίτητα έργα υποδομής να είναι έτοιμα προς χρήση στα τέλη του 2024 ή τις αρχές του 2025.

Να σημειωθεί ότι αυτό είναι το αισιόδοξο σενάριο κατά τη διάρκεια του οποίου δε θα υπάρξουν προσφυγές και δε θα προκύψουν γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, όπως για παράδειγμα να κολλήσουν οι συμβάσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Διαβάστε επίσης:

To καλεντάρι των αυξήσεων το 2024 – Ποιοι, πότε και πόσα χρήματα θα λάβουν επιπλέον

Σημαντικά πρόσωπα σε όλο τον κόσμο που έφυγαν από τη ζωή τo 2023

Πολ Όστερ, Σεμπάστιαν Μπάρι: Στα υπό έκδοση βιβλία του 2024